رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ آذر ۱۳۹۹

طرز تهیه انواع خوراکها با کدو حلوایی

لینک این مطلب کپی شد!

با خرید کدو حلوایی این سوال را از خود می پرسید که با کدو حلوایی چی درست کنم ؟ در جواب باید بگوییم یکی از غذاهای خوشمزه ای که با کدو حلوایی می توان تهیه کرد کوکوی کدو حلوایی است .با کدو حلوایی انواع غذا، خورش، کوکو و دسر و شیرینی و مربا را می‌توانید درست کنید و از خواص بی‌نظیر کدو حلوایی برای سلامت بدن بهره‌مند شوید. کوکو کدو حلوایی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نونی برای ناهار و شام است که می‌توان با این نارنجی خوشرنگ درست کرد. در این مطلب طرز تهیه انواع خوراکها با کدو حلوایی را برای شما آورده ایم .

در فروشگاه‌ها معمولا با اشکال و رنگ‌های مختلفی از کدو حلوایی برخورد کرده‌اید؛ کدو‌هایی گرد، پهن و به رنگ نارنجی پر رنگ و گاه با لکه‌هایی سبز رنگ که اگر این مدل را خریده باشید پس از پخت متوجه شده‌اید که کاملا بی‌مزه و با آب بسیار زیاد است و البته رنگ زیبای آن پس از پخت کاملا از بین می‌رود. این کدو همیشه فقط برای سفره‌آرایی به کار می‌رود، زیرا طعمی ندارد. البته نوع دوم؛ نوع مرسوم و خوشمزه کدو حلوایی مربوط به شمال ایران با رنگ پوست نارنجی کدر و البته در ۲ مدل گرد یا کوزه‌ای است.

برای پخت کدو حتما آن را ابتدا به برش‌های کوچک تقسیم کرده و سپس پوست بگیرید. آن را در یک قابلمه ریخته و با حرارت زیاد و تنها با یک استکان آب و یک دوم پیمانه شکر پخت کنید. اگر بیش از حد آب بریزید؛ کدو زیاد پخته شده و طعم خود را از دست داده و در اصطلاح مزه آب می‌گیرد.

پس کدو را با آب کمی بپزید، چون خود آن نیز آب میان بافتی‌اش را خارج کرده و پس از ۱۰ دقیقه خواهید دید که حجم آب موجود بیشتر می‌شود. معمولا زمان پخت تکه‌های کدو برای انواع خورش و قلیه حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است یعنی تا زمانی که کدو بافت خود را حفظ، اما پخته باشد. برای پوره کردن نیز ۳۰ دقیقه کدو را بپزید تا کاملا نرم و بافت آن باز شود و سپس در دستگاه مخلوط‌کن کدو را پوره کنید.

کوکوی کدو حلوایی

مواد لازم

کدو حلوایی: ۱ کیلوگرم
پیاز: ۲ عدد درشت
سیب زمینی۱ک ۲ عدد درشت
تخم مرغ: ۲ عدد درشت
آرد: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردجوبه، تخم گشنیز، پودر سیر و زعفران آب کرده: به مقدار دلخواه

طرز تهیه

پیاز را پوست بگیرید و با رنده درشت رنده کنید. آب پیاز را بگیرید و سپس کدوی خام را با رنده درشت رنده کنید و به پیاز اضافه کنید. ۲ قاشق غذاخوری زعفران آب کرده غلیظ اضافه کنید و مواد را با هم ترکیب کنید. سیب زمینی را آب‌پز کنید و رنده کنید و به این مخلوط اضافه کنید. دو عدد تخم مرغ را هم بزنید و روی بقیه مواد بریزید. ادویه‌ و نمک و فلفل را اضافه کنید و تمام مواد را خوب هم بزنید تا مایه کوکو یکدستی درست شود. روغن را در ماهیتابه داغ کنید. کوکو کدو حلوایی را مثل بقیه کوکوها در ماهیتابه یکی بچینید و روی شعله ملایم گاز سرخ کنید.

کوکوی کدو حلوایی را می‌توانید با یک سس خوشمزه سرو کنید. برای درست کردن این سس خوشمزه ۱ لیوان ماست چکیده، ۱۰۰ گرم شوید تازه و ساطوری خرد شده، ۲ قاشق غذاخوری لیموترش، ۴ قاشق غذاخوری پیازچه ساطوری خرد شده و نمک و فلفل را به مقدار لازم با هم ترکیب کنید و یک سس لذیذ برای سرو در کنار کوکو کدو حلوایی خوشمزه با سیب زمینی درست کنید.

خوارکهایی که با کدو درست می شوند

دلمه کدو حلوایی

دلمه کدو حلوایی، غذایی زمستانی و خوشمزه و مناسب برای مهمانی هایتان است.

مواد لازم برای تهیه دلمه کدو حلوایی :
کدو حلوایی : ۱ عدد ( ۲ تا ۲ و نیم کیلوگرم )
برنج : ۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده : نیم کیلو گرم
پیاز : ۲ عدد
تره ، جعفری و نعناع : ۲۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی : ۳ قاشق سوپ خوری
آب لیمو : یک سوم فنجان
لپه : نصف پیمانه
آلو : ۱ پیمانه
زرشک : نصف پیمانه
روغن : به میزان لازم

طرز تهیه دلمه کدو حلوایی :

ابتدا پیازها را پوست بگیرید و رنده کنید و در روغن داغ تفت دهید. سپس گوشت را اضافه کنید و خوب سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند و بعد از آن رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید. لپه را بشویید و با کمی روغن تفت دهید و ب اکمی آب و نمک بپزید. برنج را با آب و نمک بجوشانید و آب کشی کنید. بعد از آن لپه، آلو، زرشک خیس خورده، برنج آب کشی شده، آب لیمو، نمک، فلفل و سبزی های خرد شده را به مخلوط گوشت اضافه کنید. سر کدو حلوایی را ببرید و درون آن را با قاشق تمیز کنید. درون کدو را با مخلوط آماده شده پر کنید و بعد از آن سر کدو را روی بدنه محکم کنید. کدو حلوایی را در سینی فر بگذارید و کمی کره روی آن بمالید و به مدت ۱ تا ۱ ساعت و نیم درون فر با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. دلمه کدو حلوایی آماده سرو است.
نکات :
کمی آب در فر قرار دهید تا کدو حلوایی بهتر پخته شود.
لپه را یک شب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید.
با کمی پیاز، رب، شکر و آب لیمو سس غذا را درست کنید.

خوارکهایی که با کدو درست می شوند

برنچ کدو حلوایی

برنج کدوحلوایی یکی از غذاهای محلی استان مازندران است.

مواد لازم:

کدوحلوایی پوست کنده خرد شده: ۲ عدد
سیر چرخ کرده و سرخ شده: ۱ بوته
برنج آبکشی: ۲ پیمانه
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

مواد لازم برای مواد گوشتی:

پیاز خرد شده و سرخ شده: ۲ عدد
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا کدو را پوست کنده و خرد می‌کنیم و درظرفی دیگر پیاز خرده شده را سرخ می‌کنیم، همچنین سیر را نیز به مانند پیاز سرخ می‌کنیم. آنگاه برنج را نیز آبکشی کرده و مواد را با هم‌مخلوط می‌کنیم. طرز تهیه مواد گوشتی: پیاز را سرخ می‌کنیم و نمک و فلفل و زردچوبه‌و گوشت چرخ کرده را اضافه می‌کنیم ومی‌گذاریم تا مقداری سرخ شود. در مرحله بعد مواد آماده شده را به مواد مخلوط شده اضافه‌می‌کنیم و برروی حرارت ملایم می‌گذاریم تا دم‌بکشد.

کاکای گیلانی

مواد لازم:

مغز گردوی :۲ قاشق سوپخوری پر میکس شده

کدوی حلوایی:۱ پیمان

آرد گندم:۱ پیمانه

تخم مرغ :۱ عدد

دارچین -هل کوبیده نمک وبگینگ پودراز هر کدام ۱ قاشق چا یخوری

شکر: نصف پیمانه

طرز تهیه:

کدو حلوایی را می پزیم پوست آن را می گیریم.آرد را با بکینگ پودر ۳ بار الک می کنیم.وشکررا هم اضافه می کنیم.شکر را بدلخواه می توان کم وزیاد کرد.اگر کدو شیرین باشد می توا ن شکر را کمتر ریخت.کدو را له و نرم کرده تخم مرع را با چنگال می رنیم همراه چند قطره آب سرد تا پف بیشتری کند.بعد همه ی مواد را با هم مخلوط کرده تا بصورت خمیر در آید .ویک ساعت در دمای محیط استراحت کند.بعد آن را به شکل دایره های کوچک در آورده در تابه ای داغ روغن می ریزم وقتی روغن داغ شد.برشته می کنیم مثل کتلت .نباید زود برگردانیم. وقتی یک طرفش خوب برشته شد (طلایی شد)بر می گر دانیم.تا له نشود

می توان بجای کدو حلوایی آرد را جا یگزین آن کرد و می توان با آرد برنج وتخم مرغ و شکرو آب و زردچوبه ودارچین یا زعفران هم درست کرد.

خوارکهایی که با کدو درست می شوند

قلیه کدو حلوایی

مواد لازم
کدو حلوایی کوچک ۱ عدد
ماش ۳/۴ پیمانه
لوبیا قرمز ۳/۴ پیمانه
پیاز بزرگ ۱ عدد
برنج ۱/۳ پیمانه
زعفران دم کرده ۱/۴ قاشق چایخوری
نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
مغز بادام و گردو اختیاری

طرز تهیه قلیه کدو حلوایی
برای شروع کار تهیه قلیه کدو حلوایی ابتدا باید حبوبات یعنی ماش و لوبیا قرمز را چند ساعت در آب خیس دهید. بهتر است این کار را از شب قبل انجام دهید و هر از گاهی آب حبوبات را عوض کنید.حبوبات را به صورت جداگانه در قابلمه های مجزا بریزید و روی حرارت بگذارید تا با مقداری آب خوب بپزند. وقتی حبوبات کاملا پخته شد، آن ها را آبکش کنید و در کناری بگذارید.
در همین مدت که حبوبات در حال پخت هستند، کدو حلوایی یا کدو تنبل را خوب بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را به مکعب های کوچک برش دهید. برش های کدو را به همراه یک الی دو پیمانه آب در قابلمه بریزید. آن را روی حرارت متوسط بگذارید تا پخته شود. حدودا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای پخت کدو کافی است. دقت داشته باشید که مقدار آب در هنگام پخت کدو زیاد نباشد چون خود کدو آب پس می دهد.
در این مرحله از تهیه قلیه کدو حلوایی یزدی باید کدوهای پخته شده را در غذاساز بریزید تا خوب ریز و پوره شوند. اگر به غذاساز دسترسی ندارید می توانید از گوشت کوب برقی هم کمک بگیرید. سپس ماش و لوبیا قرمز را که قبلا آبکش کرده اید، به پوره کدو اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. حالا برنج را که از قبل شسته و خیس کرده اید، آبکشی کرده و به مخلوط کدو و حبوبات اضافه کنید. همه مواد را در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا برنج خوب بپزد.

یک پیاز بزرگ بردارید. بشویید، پوست گرفته و خوب ریز کنید. مقداری روغن در تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا گرم شود. پیازها را اضافه کرده و با روغن تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند. حالا وقت اضافه کردن ادویه هاست. نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه را اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. اگر دوست دارید در قلیه کدو حلوایی از مغز گردو و بادام استفاده کنید، در این مرحله آن ها را در تابه ریخته و با پیاز داغ خوب تفت دهید.
مقداری زعفران دم کرده و در کناری بگذارید. برنج را تست کنید تا از پخته شدن آن مطمئن شوید. وقتی برنج کاملا پخته شده بود، مخلوط پیاز داغ را اضافه کنید. زعفران دم کرده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید قلیه شما به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را در ظرف سرو بکشید و با سبزی تازه و نان نوش جان کنید.

سوپ کدو حلوایی با شیر

مواد لازم
کدو حلوایی: ۱ کیلوگرم
پیاز: ۱ عدد کوچک
کره: ۲ قاشق غذاخوری
هویج: ۱ عدد
سیب زمینی: ۲ عدد
زنجبیل: ۱ قاشق چایخوری
ادویه شامل: کاری، فلفل، پاپریکا و زردچوبه به مقدار لازم
استاک مرغ یا گوشت: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر نارگیل یا شیر معمولی: ۱/۲ لیوان فرانسوی
جعفری ساطوری خرد شده: برای تزیین سوپ
خامه صبحانه: برای تزیین سوپ

طرز تهیه
درست کردن سوپ مقوی و بسیار خوشمزه کدو حلوایی مجلسی با شیر اصلا کار سختی نیست. این طرز تهیه سوپ کدو حلوایی کانادایی است. کافی است کدو حلوایی را بشورید و پوست بگیرید و به صورت مکعبی تکه تکه کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و با کره و چند قطره روغن مایع تفت دهید تا نرم شود. سپس کدو حلوایی و سیب زمینی مکعبی خرد شده را هم اضافه کنید و تفت دهید.حالا تمام مواد گفته شده به جز شیر نارگیل را با ۴ لیوان فرانسوی دسته دار استاک مرغ را گوشت بپزید. وقتی کدو حلوایی حسابی پخت مواد داخل قابلمه را با گوشتکوب برقی یا غذاساز پوره کنید. سپس ½ شیر معمولی یا شیر نارگیل به مواد پوره شده اضافه کنید و روش شعله ملایم گاز بپزید تا غلیظ شود و جا بیفتد. سپس روی سوپ کدو حلوایی را با مقداری خامه صبحانه و جعفری تازه ساطوری خرد شده تزیین کنید.

برای خوشمزه شدن سوپ کدو حلوایی یا همان سوپ کدو تنبل از کدو حلوایی‌های خیلی بزرگ و پیر استفاده نکنید. برای این‌که سوپ خوشرنگی داشته باشید از کدو حلوایی نارنجی استفاده کنید.
برای خوشمزه شدن سوپ کدو حلوایی کمی جوز هندی هم می‌توانید به ادویه آن اضافه کنید.
برای مقوی شدن سوپ کدو حلوایی حتما از حتما از استاک مرغ یا گوشت استفاده کنید.
میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ سرشار از بتاکاروتن هستند. در فصل پاییز و زمستان برای تهیه انواع غذا حتما از سیب زمینی شیرین، هویج و کدو حلوایی در آشپزی انواع غذا استفاده کنید. طرز تهیه سوپ کدو حلوایی یا سوپ کدو تنبل با سیب زمینی و هویج هم مرسوم است.
برخی سوپ کدو حلوایی را به سبک آلمانی درست می‌کنند. در این صورت ۱ عدد سیب درختی، ۱ عدد تره فرنگی تازه و ۱ سافه کرفس هم به مواد سوپ باید اضافه کنید. کدو و سبزیجات شسته شده را ریز خرد کنید. تره فرنگی را با کمی کره و روغن تفت دهید و سپس کرفس، سیب درختی، سیب زمینی و زنجبیل را به تره فرنگی تفت خورده اضافه کنید و همه را تفت دهید. سبزیجات را با کمی آب بپزید، سپس تمام مواد را با غذاساز پوره کنید و نمک و فلفلش را اندازه کنید. مقداری خامه صبحانه اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز سوپ جا بیفتد. بعد از سرو سوپ روی آن را با خامه و جعفری تازه ساطوری خرد شده و در صورت دلخواه مغز تخمه کدو و … تزیین کنید.

خوارکهایی که با کدو درست می شوند

 کویی تره گیلانی

کویی تره یکی از چندین غذای سنتی و محلی استان گیلان است.

مواد لازم:

کدو حلوایی: نصف عدد
سیر: سه حبه
گردو: ۱۵۰ گرم
رب انار و رب گوجه‌فرنگی و شکر: از هر کدام دو قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه، گلپر و ادویه و آب: به میزان لازم

طرز تهیه

* سیر را له و با روغن سرخ کنید.
* بعد کدوی پخته شده را پوست گرفته و به صورت پوره در آورید و در همان روغن سرخ کنید.
* گردوی ساییده‌شده، رب انار، رب گوجه‌فرنگی، آب، نمک، فلفل، زردچوبه و شکر را در قابلمه بریزید و به مدت دو ساعت با حرارت ملایم بجوشانید.
* کدو، سیر، گلپر و ادویه را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا یک مخلوط غلیظی به دست آید.

کویی تره

کئی انار

کئی انار خواص درمانی، کدو حلوایی حاوی مقدار فراوانی پتاسیم است، هم چنین انار به دلیل داشتن ویتامین Cدر افزایش جذب آهن موثر است. به این دلیل از کئی انار بررسی رفع کم خونی استفاده می‌کنند.

مواد لازم:

کدو حلوایی یک کیلوگرم
لوبیا چیتی ۱۰۰ گرم
عدس ۱۰۰ گرم
سیر ۵۰ گرم
پیاز ۱۰۰ گرم
دانه‌های انار ۱۰۰ گرم
گردو ۱۰۰ گرم
نمک ۱۰ گرم
روغن ” گرم
زردچوبه ۵ گرم

طرز تهیه:

۱ – لوبیا چیتی و عدس را نیم پز می‌کنند.

۲ – کدو حلوایی را ریزریز کرده با مواد نیم پز مخلوط می‌کنند تا با هم بپزند.

۳ – بعد از بخار شدن آب و پخته شدن مواد آن را با گوشت کوب له می‌کنند.

۴ – سیر، پیاز، دانهٔ انار و گردوی ساییده شده به همراه نمک و زردچوبه را تفت داده به مواد اضافه می‌کنند.

۵ – مقدار کمی آب به مواد می‌افزایند تا کئی انار با حرارت ملایم جا بیفتد.

کئی انار

پنکیک کدو حلوایى

یک صبحانه عالى، مقوى و دلچسب در یک صبح سرد

مواد لازم:
شیر: یک و یک‌دوم پیمانه
آرد: ۲ پیمانه
پوره کدو حلوایی: یک پیمانه
شکرقهوه‌ای: ۳ قاشق سوپ‌خوری
تخم‌مرغ: یک عدد
بیکینگ‌پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
روغن: ۲ قاشق سوپ‌خوری
بیکینگ‌سودا: ۲ قاشق سوپ‌خوری
دارچین: یک قاشق چای‌خوری
زنجبیل: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
نمک: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
روش تهیه:

ابتدا شیر و پوره کدو حلوایی پخته و کاملا له شده و تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید. همچنین روغن را هم بیفزایید.مواد خشک را با هم مخلوط و سپس به مواد بالا بیفزایید. مواد کش دار وغلیظی به دست می‌آید.مواد را ۱۰ دقیقه استراحت دهید.سپس یک تابه با قطر حدود ۱۰ سانتی‌متر را انتخاب کرده و روی حرارت بگذارید تا کاملا داغ شود.سپس بدون چرب کردن از مواد به اندازه یک ملاقه ریخته و صاف کنید. در را گذاشته و ۳ دقیقه زمان دهید تا مواد پخته شود و بعد برگردانده و ۳۰ ثانیه زمان دهید.

پنکیک کدو حلوایی

شیرینى کدو حلوایى

برای طعم بهتر می‌توانید پنیر ماسکارپونه را جایگزین پنیر لبنه کنید.

مواد لازم خمیر:
روغن زیتون: یک دوم پیمانه
شکر: یک‌دوم پیمانه
ماست: یک دوم پیمانه
تخم‌مرغ: ۲ عدد
بیکینگ پودر: یک قاشق چای‌خوری
آرد: دو و سه‌چهارم پیمانه
عرق بهار نارنج: یک‌چهارم پیمانه
مواد میانی:
پنیر لبنه: ۲۰۰ گرم
خامه فرم گرفته: ۲۰۰ گرم
شکر: ۲ قاشق سوپ‌خوری
زرده تخم‌مرغ: یک عدد
پوره کدو حلوایی: ۲۰۰ گرم
عرق دارچین: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
روش تهیه:

ابتدا شکر و تخم‌مرغ را باهم مخلوط کرده، حال ماست و روغن زیتون را ریخته و خوب مخلوط کرده تا یکدست شود بعد آرد و بیکینگ پودر را الک کرده و اضافه کنید و در آخر عرق بهار نارنج را اضافه کنید.خمیر به دست آمده را خوب ورز داده تا یکدست شود.حال خمیر را برای ۳۰ دقیقه استراحت داده و سپس روی سطح آرد پاشی شده باز کرده و با قالب گرد متوسط قالب زده و در سینی مافین چیده و در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد برای زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.

برای مواد میانی:

مواد فیلینگ را با هم مخلوط کنید و پس از خنک شدن کامل شیرینی‌ها از مواد به کمک ماسوره شکوفه بزرگ در شیرینی دهید و با یک گل خامه بزرگ تزیین کنید.

نکته:

خمیر این شیرینی را به قطر ۵/۰ سانتی‌متر باز کنید، زیرا در حین پخت شیرینی پف‌می‌کند.از قالب مافین سایز متوسط استفاده کنید، اگر سایز ریز به‌کار ببرید فضای داخل شیرینی خیلی کوچک خواهد شد.

شیرینی کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

اگر تمایل داشتید می‌توانید به مواد این کیک یک‌دوم پیمانه گردو اضافه کنید که طعم بسیار لذیذی را به کیک می‌دهد.

مواد لازم:
آرد: ۲ پیمانه
شکر:یک و یک‌دوم پیمانه
تخم‌مرغ: ۴ عدد
بیکینگ‌پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
نمک: یک‌هشتم قاشق چای‌خوری
دارچین: ۲ قاشق چای‌خوری
روغن مایع: ۱۰۰ گرم
کدو حلوایی: ۴۰۰ گرم
روش تهیه:

کدو حلوایی را پوست کنده و به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید، سپس با مقداری آب بپزید و بعد از پخت له کنید. (آب را تا حدی بریزید که بعد از پخت هیچ آبی درون قابلمه نمانده باشد و حین پخت همه به خورد کدو‌ها برود).فر را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتی‌گراد) روشن کنید تا گرم شود.آرد، گردو، هل، دارچین، بیکینگ‌پودر و نمک را با هم مخلوط کنید.تخم مرغ‌ها را درون ظرف شکسته و با سرعت بالای همزن به‌مدت ۵ دقیقه خوب بزنید.روغن و شکر را با هم مخلوط و به تخم‌مرغ زده شده اضافه کرده و بعد کدو را به آن اضافه کنید.

وسط مواد آردی و خشک را باز کنید و مخلوط تخم‌مرغ و کدو حلوایی را در آن بریزید و به آرامی هم بزنید تا همه مواد با یکدیگر مخلوط شود.مایه را درون قالب بریزید. (اگر قالب شما تفلون نیست، قالب را از قبل کمی چرب کرده و آرد بپاشید)قالب را به‌مدت ۴۰ دقیقه درون فری که از قبل گرم شده قرار دهید.کیک را بدون اینکه از قالب خارج کنید، به‌مدت ۲ ساعت زمان دهید تا خوب خنک شود.

نکته:

برای تزیین روی کیک من تنها از گاناش شکلات سفید استفاده کرده‌ام که برای تهیه آن می‌توانید از ۱۵۰ گرم شکلات سفید، ۱۰۰ گرم خامه که روی حرارت می‌گذارید استفاده کنید. وقتی مواد کمی ولرم شد روی کیک دهید.اگر تخم‌مرغ‌ها را برای ۵ دقیقه هم نزنید ممکن است به بافت پوکی دست نیابید پس لطفا زمان را دقیق رعایت کنید.

خورش کدو حلوایى

مواد لازم:
مرغ:۴ تکه دلخواه
آلو: ۱۰۰ گرم
کدوحلوایی تکه شده پخته:۲۰۰ گرم
رب گوجه‌فرنگی: ۳ قاشق سوپ‌خوری
روغن: ۴ قاشق سوپ‌خوری
پیاز: ۲ عدد متوس
دارچین، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
روش تهیه:

یک عدد پیاز را به همراه تکه‌های مرغ و یک عدد هویج متوسط و ۳ ساقه کرفس با ۲ پیمانه آب در قابلمه روی حرارت بگذارید تا کاملا مرغ بپزد. سپس آن را از آب مرغ خارج کرده و آب مرغ را صاف کنید و کنار بگذارید.پیاز دیگررا نگینی کرده وبا روغن تفت دهید. سپس کمی زردچوبه به آن بیفزایید و یک دقیقه دیگر نیز به تفت دادن ادامه دهید. سپس رب را به همراه ادویه‌ها اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن برود. سپس مرغ را افزوده و کمی تفت دهید.در نهایت آب‌مرغ را کنارگذاشته و آلو را بیفزایید و بگذارید تا خورش برای ۳۰ دقیقه جا بیفتد. تکه‌های پخته کدو حلوایی را روی خورش گذاشته و بدون هم‌زدن بگذارید تا ۱۰ دقیقه با خورش جوش خورده و به‌اصطلاح، طعم بگیرد. سپس آن را خاموش کنید.در هنگام سرو، تکه‌های کدو را کنار گذاشته و پس از کشیدن خورش در ظرف مورد نظر، تکه‌های کدو را درآن قرار داده و با نان یا برنج میل کنید.

نکته:

حتما دقت کنید که این خورش نباید آب زیادی داشته باشد و به اصطلاح باید تنگ آب شود پس به میزان آب مرغتان آب مضاعفی اضافه نکنید.

سالاد کدو حلوایى

موادلازم:
کدو حلوایی پخته و تکه شده: ۳۰۰ گرم
پودر پنیر پارمزان:۳ قاشق سوپ‌خوری پیاز قرمز: یک عدد متوسط
پنیر فتا:۱۰۰ گرم
تخم کدو: ۲ قاشق سوپ‌خوری
کاهو یا اسفناج:۲۰۰ گرم
روغن زیتون: به میزان لازم
نان تست ریز شده: ۵۰ گرم
آبلیمو:۵ قاشق سوپ‌خوری
ادویه سالادی:یک قاشق چای‌خوری

روش تهیه:

کاهو یا اسفناج را خرد کرده و در لایه اول بریزید.روی آن را پنیر فتای صبحانه را به‌صورت مربعی برش داده و بریزید. پیاز را به‌صورت هلالی نازک برش داده و در یک تابه بدون روغن کمی تفت دهید تا پیاز‌ها نرم شوند و سپس روی سالاد بریزید.بخشی از کدو حلوایی پخته و نگینی شده را بریزید و سپس کمی دیگر کاهو بریزید، در نهایت روی کار را با تکه‌های کدو و تخم کدو و پودر پنیر پارمزان پوشش دهید.آبلیمو و ادویه سالادی را با هم مخلوط و ۱۵ دقیقه استراحت دهید و سپس روی سالاد بریزید. در نهایت روی کار را روغن زیتون بریزید.

 

نکته:

برای این سالاد سعی کنید کدوحلوایی را تنها برای ۱۵ دقیقه پخت دهید تا برش‌های چاقویی آن تمیز در آید. در غیراین صورت ممکن است با پخت زیاد بافت کدو باز و بسته شده و شکل زیبایی نداشته باشد.

سالاد کدو حلوایى

قلیه کدو و عدس

در زمان پخت اصلا مواد را هم نزنید، زیرا کدو حلوایی پخته شده ممکن است از بافت خود جدا شده و مواد شما شکل سوپ شل به‌خود بگیرد.

مواد لازم:
عدس پخته: ۲۵۰ گرم
کدوحلوایی پخته و نرم شده: ۵۰۰ گرم
آب گوشت: ۵ قاشق سوپ‌خوری
پیاز: یک عدد متوسط
پودر سیر، نمک، فلفل، دارچین: به میزان لازم
روغن: ۳ قاشق سوپ‌خوری
روش تهیه:

پیاز را به‌صورت نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا کاملا نرم شود. پس از ۱۰ دقیقه زردچوبه را بیفزایید و ۳ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا پیاز خوش‌رنگ شود.سپس عدس پخته شده و ادویه‌ها و آب گوشت را افزوده و روی حرارت کم با در بسته ۱۰ دقیقه زمان دهید تا عدس‌ها طعم گرفته و کمی نرم‌تر شوند.در نهایت کدو حلوایی پخته را افزوده و حرارت را بسیار کم کنید و ۵ دقیقه زمان دهید.حالا یک شام سریع، راحت، خوشمزه و مقوی دارید.

نکته:

روی نان تست را کمی سیر تازه بمالید و روغن زیتون بزنید. کمی نعناع خشک روی آن پاشیده و در فر ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد برای ۲۰ دقیقه قرار دهید. نان را کاملا برشته و میل کنید.

دامپلینگ کدو حلوایی

مواد لازم جهت پخت دامپلینگ کدو حلوایی:
کدوحلوایی یک عدد کوچک
هویج دو عدد
فلفل سبز یک عدد
یک حبه سیر
یک عدد پیاز
نصف پیمانه کلم ریزخرد شده
سه قاشق غذاخوری گشنیز ریز خرد شده
پنیر توفو ۳۸۰ گرم
روغن زیتون به میزان لازم
دانه خردل یک قاشق غذاخوری
ادویه گرام ماسالا وزرد چوبه هر کدام یک قاشق چایخوری
یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه ریز خرد شده
نصف استکان آب
یک چهارم قاشق چایخوری زیره

مواد لازم جهت تهیه ی خمیر

آرد سه پیمانه کوچک
آب یک پیمانه کوچک
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا کدو حلوایی را در ظرف مناسبی با مقداری آب بگذارید بپزد.بیست دقیقه فرصت دهید تا کدو به خوبی پخته شود پس از سپری شدن زمان موردنظر کدو حلوایی را له کرده صبر کنید خنک شود در این فاصله ظرف مناسبی را روی شعله قرار دادهمقداری روغن به آن اضافه کرده خردل وزیره را در ظرف بریزید کمی تفت داده بعد هویج وپیاز را که نگینی خرد کرده اید هم به مخلوط خردل وزیره افزوده هم بزنید

سپس فلفل ،زنجبیل وسیر وزردچوبه را هم بیافزایید مخلوط کرده تفت دهید دو دقیقه حرارت داده بعد کلم وپوره کدو حلوایی وپنیر را هم اضافه کرده ومواد را بخوبی مخلوط کنید نصف استکان آب را با گشنیز خرد شده به مواد افزوده وبه مدت۸ تا۱۰ دقیقه حرارت دهیددرانتها نمک وادویه را هم اضافه کنید.وهم زده از روی حرارت بردارید وفرصت دهید خنک شود .

برای تهیه خمیر باید آب رابا آرد ونمک مخلوط کرده به مدت ۱۰ دقیقه ورزدهید پس از آن یک ساعت به خمیر استراحت بدهید.سپس خمیر را به تکه های کوچک تقسیم کرده هر تکه خمیر را به شکل دایره پهن کرده از مخلوط کدو حلوایی در آن بریزید ووقتی تمام خمیر را به این شکل پر کردید در دستگاه بخار پز قرار دهید و۲۰ دقیقه فرصت دهید تا بخوبی بپزد .

طرز تهیه ی حریره گندم با کدو تنبل

مواد لازم برای تهیه حریره گندم با کدو تنبل

عدس سبز سه چهارم لیوان
گوشت گوسفند ۳۷۰ گرم
کرفس ریز خرد شده سه قاشق سوپ خوری
گوجه فرنگی ریز خرد شده پنج عدد
بلغور گندم یک پیمانه
ورمیشل سه چهارم پیمانه
تخم مرغ دوعدد
کره یک قاشق سوپ خوری
زردچوبه وپودر دارچین وزنجبیل به مقدار لازم
گشنیز ریز خرد شده نصف لیوان
فلفل سیاه ونمک به میزان لازم
آب ۷لیوان
لیمو ترش یک عدد
رب گوجه یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه

ابتدا گوشت را با کره در قابلمه ای مناسب بریزید سپس روی حرارت گذاشته وکمی تفت دهید بعد زردچوبه و زنجبیل ،نمک ،فلفل سیاه ،دارچین را به آن افزوده مخلوط کنید وروی حرارت کم تفت دهید پس از آن گشنیز را با کرفس به قابلمه اضافه کنید.۱۵دقیقه زمان دهید تا مواد حرارت ببینند وگوجه را افزوده ومخلوط را هم بزنید کمی صبر کنید رب گوجه را هم بیافزایید ۳ دقیقه دیگر هم تفت دهید.آب را به مواد افزوده عدس را هم اضافه کرده درب ظرف رابگذارید.دوساعت زمان دهید تا گوشت وبقیه مواد به خوبی پخته شوند بعد از پخته شدن مواد درون قابلمه بلغور گندم را به همراه ورمیشل اضافه کرده ۱۰تا۱۵ دقیقه زمان دهید تابلغور وورمیشل هم نرم شوند در کاسه ای مناسب تخم مرغ را به خوبی بزنید سپس به حریره افزوده دو دقیقه زمان دهید.تا تخم مرغ هم پخته شود. بعد از آن کمی آبلیمو ونمک بیافزایید ودر ظرف مورد نظرتان با کمی جعفری تازه سرو کنید.

غذاهای خارجی با کدو حلوایی

همین که فصل تابستان تمام می شود و پاییز از راه می رسد، در کشورهای دیگر نوع محصولات و به طبع آن غذاها هم تغییر می کند. در حالی که در فصل تابستان بیشتر از میوه های تازه و غذاهای ترد استفاده می شود، در فصل زمستان بیشتر سعی می شود تا از غذاهای گرم استفاده شود و در کشورهای اروپایی هیچ محصولی به اندازه ی کدو حلوایی نمادین نیست! البته کدو حلوایی ها از آن دست خوراکی هایی هستند که در همه جای دنیا استفاده و خورده می شوند و فقط منحصر به کشورهای اروپایی نیست. در این نوشتار از الی گشت می بینیم که در گوشه و کنار دنیا با کدو حلوایی چه غذاهایی می توان درست کرد، شاید که در سفر به یکی از این کشورها دوست داشته داشتید غذاهای با کدو حلوایی را امتحان کنید:

زوپا ز دینی (Zupa z Dyni)

در کشور لهستان کدو حلوایی یکی از خوراکی هایی است که بسیار مورد استفاده است و یکی از غذاهای لذیذ این کشور که نوعی سوپ است هم با همین خوراکی درست می شود. به این سوپ سوپ زوپا ز دینی می گویند. البته غذاهای دیگری در این کشور هم هستند که با کدو حلوایی درست می شوند اما در هیچ کدام از آن ها به اندازه ی سوپ، کدو حلوایی عنصر اصلی نیست.

یکی دیگر از مواردی که باعث منحصر به فرد شدن این غذا می شود اضافه شدن سیب زمینی های خوشمزه اضافه می شود تا آن را ابریشمین تر کند، غذایی گرم و عالی برای شب های سرد و یخی لهستان!

کدو حلوایی

سورنتینوس د کالاپازا (Sorrentinos de Calabaza)

سرنتینوس د کالاپازا یک غذای آرژانتینی است که البته اصل آن مربوط به کشور ایتالیا است. در این غذا، از کدو حلوایی به عنوان اصل و پایه ی غذا استفاده می شود که در واقع بخش کالاپازای غذا را تشکیل می دهد و بعد آن ها پخته می شوند داخل دامپلینگ هایی که شبیه به صدف هستند، قرار داده می شوند. بعد از آن این دامپلینگ های صدفی در داخل آب جوش انداخته شده و مدتی در آن می پزند و در آخر هم با سس کره خورده می شوند.

کدو حلوایی

گیناتانگ کالاباسا (Ginataang Kalabasa)

اگر فکر می کنید که غذاهای با کدو حلوایی فقط در آب و هوای سرد و در فصل های سرد سال خورده می شوند، بهتر است با غذای گیناتانگ کالاباسا آشنا شود که یکی از غذاهای کشور فیلیپین واقع در جنوب شرقی آسیا است. این غذا در واقع به عنوان یک بشقاب کاری شناخته می شود که به کدو حلوای شیرین و بقیه ی مواد ترکیب می شود. استفاده از کدو حلوایی در این غذا به این صورت است که اول قطعه قطعه می شود و بعد به آرامی در شیر نارگیل پخته می شود. این ترکیب باعث می شود تا غذا طعمی کرم مانند پیدا کند. این غذا در فیلیپین با برنج هم سرو می شود و معمولا در آن از میگو و یا بقیه ی خوراکی های پروتئین دار استفاده می شود.

کدو حلوایی

کیک کابوچا (Kabocha Cake)

ژاپنی ها غذای بسیار متفاوت و خوشمزه ای دارند که در سفر به این کشور دیدنی باید امتحان کنید. شاید دسرهای ژاپنی به اندازه ی غذاهایشان معروف نباشد اما یکی از دسرهای این کشور نوعی کیک به نام کیک کابوچا است که بسیار خوشمزه است و با کدو حلوایی هم درست می شود. یکی از ویژگی های خاص این کیک این است که مانند خیلی از کیک های دیگر هوادار و سبک نیست و برعکس بسیار سنگین و حجیم و غلیظ است. این نوع کیک را می توان با انواع مختلفی از کدو حلوایی های ژاپنی درست کرد. معمولا کدو حلوایی هایی که در کشور ژاپن پرورش داده می شوند بسیار شیرین هستند و از نوعی که در کشورهای غربی پرورش داده می شود هم شیرین ترند و به همین دلیل است که در ژاپن غذاهای با کدو حلوایی زیاد نیست و بیشتر از این خوراکی در دسرها استفاده می شود.

خوارکهایی که با کدو درست می شوند

کروکه کدو حلوایی (Pumpkin Korokke)

این هم یکی دیگر از غذاهای با کدو حلوایی است که سر منشا آن به کشور ژاپن می رسد. در نگاه اول به این غذا یاد کوفته های خودمان می افتید در صورتی که کروکه در واقع نوعی کوفته ی کوچک گرد است که در روغن سرخ می شود. بیشتر، این غذا را با گوشت چرخ کرده درست می کنند اما در این کشور می توانید در صورتی که به یکی از رستوران ها رفتید نوع تماما کدو حلوایی آن را سفارش دهید که در آن خبری از گوشت نباشد. بعد از اینکه این کوفته های کوچک در روغن سرخ می شوند، کاملا ترد و شکننده می شوند و اگر گیاهخوار باشید مطمئنا عاشق این غذا خواهید شد. البته امروزه این غذا در دیگر کشورهای آسیا مثل چین و سنگاپور هم درست می شود.

خوارکهایی که با کدو درست می شوند

کولاک (Kolak)

کولاک هم یکی از دسرهای معروف کشور اندونزی است که در آن می توان از مواد متفاوتی استفاده کرد. معمولا در کولاک از تکه های موز، سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی استفاده می شود. کولاک با شیر نارگیل درست می شود و در آن از برگ درخت بامبو استفاده می شود. شکر نخل، شکر نارگیل از مواد دیگری است که به این دسر شیرین اضافه می شود و آن را شیرین تر می کند.

کولاک را می توان به صورت سرد و با چند تکه یخ استفاده کرد اما بیشتر به این صورت است که این غذا را با دمای خانه میل می کنند. کولاک یکی از دسرهایی است که در کشور اندونزی و مخصوصا در ماه رمضان به موقع افطار بسیار خورده می شود.

خوارکهایی که با کدو درست می شوند

پای کدو حلوایی (Pumpkin Pie)

شاید خوشمزه ترین و بهترین غذاهای با کدو حلوایی، دسرها یا هر نوع خوراکی ای که می توان با این شیرین ماده درست کرد را بتوان پای کدو حلوایی دانست. بسیاری به اشتباه فکر می کند که این دسر دسری آمریکایی است در صورتی که ریشه ی این غذا برمی گردد به بریتانیا. یکی از خوشمزه ترین پای های دنیا!

خوارکهایی که با کدو درست می شوند

 

 

 

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *