رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ مرداد ۱۳۹۳

طرح امر به معروف گردشگران خارجی رای نمی آورد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۲۲ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه مجلس: نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس با اشاره به بحث امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی گفت: عده ای در کشور می خواهند با منکر، امر به معروف کنند که این امکانپذیر نیست. او تاکید کرد چنین طرح هایی رای نمی آورد.

نصرالله پژمان عضو کمیسیون فرهنگی چند هفته پیش در گفت و گو با یک خبرگزاری از طرحی صحبت کرد با عنوان امر به معروف و نهی از منکر که قرار شد بعد از تدوین برای رای به صحن علنی مجلس بیاید. اما موضوع حاشیه ساز، بندی از این طرح بود که بر اساس آن گردشگران خارجی نیز مشمول امر به معروف و نهی از منکر قرار خواهند گرفت و در این قانون بین آن‌ها و بقیه شهروندان فرقی نخواهد بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درابره این بند از طرح امر به معروف و نهی از منکر گفته بود که «فرض کنید شما به اروپا می‌روید. بعضی کارها را که انجام می‌دهید پلیس با شما برخورد می‌کند، شما نمی‌توانید بگویید من قانون شما را نمی‌دانستم. شما موظفید در هر جایی که وارد می‌شوید قوانین را بدانید. اظهار بی‌اطلاعی کردن نسبت به قوانین توجیه قابل قبولی نیست.»

اما ایرج ندیمی، موسس و سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی CHN در واکنش به مطرح شدن چنین بحثی گفت: امر به معروف چند مشخصه دارد که بدون این مشخصه ها ما حق نداریم امر به معروف کنیم. یکی از اصلی ترین این مشخصه ها موضوع اهلیت است. مگر هر کسی به این راحتی ها می تواند امر به معروف و نهی از منکر کند؟ مثلاً یک آدم فاسد مگر می تواند به بهانه امر به معروف متعرض نوامیس مردم شود؟

ندیمی در ادامه به بحث اثرگذاری اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی بحث اثرگذاری است. نمی شود ما همینطور راه بیافتیم و به هر کسی هر چه می خواهیم بگویم. سومین موضوع هم این است که معروف را باید با معروف پیش ببریم نه با منکر. نمی توانیم فحاشی کنیم و ادعای امر به معرف داشته باشیم. نمی شود روسری افراد را کشید و موهایش را عیان کرد و حرف از امر به معروف زد. نمی توان دست به ناموس مردم زد.

او در ادامه تاکید کرد: معروف را تنها می شود با معروف پیش برد. الان کسانی در کشور ما هستند که معروف را با منکر پیش می برند. معروفی که در آن توهین و فحاشی یا حرکات فیزیکی باشد معروف نیست و خود منکر است. معروف باید با کلام خوش باشد. موضوع دیگر این است که معروف باید با ضابطه باشد. مگر می شود هر کسی هر کاری دلش می خواهد انجام شود. برای این کار ضابط قضایی و انتظامی می خواهد.

او در ادامه به گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: درباره خارجی ها یک حداقل هایی را از اول انقلاب رعایت می شود. چه چیزی را می خواهیم تغییر دهیم؟ می خواهیم بگوییم در هواپیما گردشگران حجاب داشته باشند؟ در هواپیمای جمهوری اسلامی قوانین مشخص است، اما در هواپیماهای خارجی چه باید کرد؟ چه کسی قرار است این وضعیت را در آسمان کنترل کند؟ روی زمین هم تعریف ها و قوانین وجود دارد و اصولاً گردشگران با حجاب در ایران تردد می کنند.

او در پاسخ به این سوال که «آیا مطرح کردند چنین بحث هایی باعث کم شدن ورود گردشگران خارجی به ایران نمی شود؟» نیز گفت: البته ما نمی توانیم به نمایندگان بگوییم طرح ندهد. نمایدگان طرح می دهند و تنها کار ما این است که چنین طرح هایی را تصویب نکنیم و اصولاً چنین طرح هایی تصویب نمی شود.

IMAGE635433765034245352 طرح امر به معروف گردشگران خارجی رای نمی آورد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *