رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ فروردین ۱۳۹۳

ضد و نقیض های آمار اقامت در نوروز ۹۳

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱/۲۵ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از میراث فرهنگی، بیشتر کارشناسان گردشگری ارائه آمار در این حوزه را راهی برای بهبود شرایط و نیازسنجی موقعیت‌ها و تسهیلات مورد نیاز گردشگری می‌دانند. اما آنچه طی سالهای گذشته از ارائه آمار مسئولان سازمان میراث و گردشگری حاصل شده، بزرگنمایی و معرفی خود به عنوان مسئولی کاردرست بوده‌است.

هرچند با حضور مدیران دولت یازدهم در سازمان میراث و گردشگری امید آن می‌رفت تا آمارهای نوروزی بهبود یابد اما آنچه تغییر کرد نام نفر سفر به اقامت نفر شب بود.

چنانکه «مسعود سلطانی فر» رییس سازمان میراث و گردشگری در نخستین نشست خبری خود که پس از تعطیلات نوروز برگزار شد از حدود ۵۷ میلیون اقامت نفر شب در این ایام خبر داد و گفت: «از تاریخ ۲۹ اسفند سال ۹۲ تا ۱۵ فروردین سال ۹۳، آمار اقامت در هتل ها، مهمانپذیرها، کمپ ها، منازل استیجاری و سایر اماکن اقامتی حدود ۵۷ میلیون اقامت در شب به ثبت رسیده است.»

به گفته سلطانی فر، حدود ۱۴ درصد اقامت مسافران نوروزی در مدارس و واحدهای مربوط به آموزش و پرورش انجام شده است و سهم هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها از مسافران نوروزی تنها ۸ درصد بوده است. منازل استیجاری نیز ۱۷ درصد مسافران نوروزی را اسکان دادند.

درحالی که رییس سازمان میراث و گردشگری به صراحت از سهم ۸ درصدی هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی از آمار میلیونی مسافران نوروزی خبر داده‌است، «جمشید حمزه زاده» رییس جامعه هتلداران ایران از کاهش ۵ درصدی میانگین اقامت هتل‌ها در نوروز نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گفته حمزه‌زاده، نوروز ۹۳ حدود ۲ میلیون نفر در هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی اقامت داشتند این درحالی است که رییس سازمان میراث و گردشگری از آمار اقامت ۵۷ میلیون نفر خبر داده‌است. در چنین آمار میلیونی، آمار ۳ و نیم درصدی اقامت در هتل‌ها گم می‌شود.

او با اشاره به آنکه میانگین استان‌های کشور با کاهش ضریب اقامت نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده‌است گفت: «به طور مثال استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، خراسان، مازندران ،قزوین، کیش و قشم با کاهش میزان مسافران نوروزی روبه‌رو بودند اما استان‌هایی مانند خوزستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و زنجان توانستند افزایش ضریب اقامت در نوروز را تجربه کنند.»

رییس جامعه هتلداران ایران دلایل مختلف همچون بدی آب و هوا را یکی از دلایل کاهش مسافران نوروزی عنوان کرد و گفت: «با این وجود یکی از دلایل اصلی کاهش ۵ درصدی میانگین اقامت هتل‌ّهای کشور نسبت به سال گذشته سیاست‌های غلطی که در پیشگرفته شده و ورود رسمی آمارهای اقامت در مدارس، کمپ‌ها و چادرها در آمار نوروزی است.»

این هتلدار تصریح کرد: «اعتقاد داریم مدارس و کمپ‌ها باید ساماندهی شود و نظارت‌های لازم روی آنها انجام گیرد. این درحالی است که این مراکز با ارائه قیمت‌های پایین به جذب مسافر می‌پردازند و گاها مسافران عادی را نیز پذیرش می‌کنند. منازل استیجاری نیز معظل دیگری است چنانکه در شمال کشور شاهد آن هستیم که بیشتر خانه‌ّها به عنوان منازل استیجاری اجاره داده می‌شوند.»

او با تاکید برآنکه در تمام دنیا فعالان حوزه گردشگری اولویت اقامت را به تکمیل ضریب اقامت مراکز رسمی اقامتی کشور می‌دهند گفت: «معمولا باید مراکز اقامتی رسمی همچون هتل‌ها پر شود سپس مازاد اقامت به سایر بخش‌ها فرستاده شود این درحالی است که مسئولان به جای آنکه از مراکز اقامتی در زمان پر مسافر حمایت کنند با گنجاندن مراکز دیگر در کنار مراکز رسمی اقامت و اعلام آمارهای میلیونی سبب تضعیف ضریب اشغال‌ هتل‌ها می‌شوند.»

تمام این امور درحالی عنوان می‌شود که به گفته کارشناسان گردشگری هزینه ساخت هتل ۵ ستاره در کلان شهرها حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است. اما با ورود آمار اقامت در مدارس و کمپ ها و چادرها به آمارهای اقامت نفر شب سازمان میراث و گردشگری استاندارد اقامت از تخت تا بالش و پتو کشیده شده است.

0IMAGE635302242243729987 ضد و نقیض های آمار اقامت در نوروز ۹۳

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *