رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

اختیارات خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۱۴ – روزنامه دنیای اقتصاد – گروه گردشگری: دومین نشست هم‌اندیشی آسیب شناسی در عرصه ایجاد و گسترش تاسیسات گردشگری با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از فعالان بخش خصوصی اعم از هتلداران و هتلسازان، شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری، مدیران بانک‌های مختلف و شرکت‌های هواپیمایی و… برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری مستمر جلسات هم‌اندیشی برای یافتن راه‌حل‌های سریع به‌منظور رفع مشکلات صنعت گردشگری، افزود: کشور ما در حال حاضر سهم ناچیزی از گردشگری دنیا را به خود اختصاص داده است. معاون رئیس‌جمهور سپس به ارائه آمارهایی از گردشگری دنیا و پیش‌بینی‌های انجام شده در این زمینه پرداخت و در ادامه افزود: سهم کشور ما با وجود اینکه جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هستیم و هفدهمین کشور امن دنیا محسوب می‌شویم، از رقم ۱۲۵۰ میلیارد دلاری که در گردشگری دنیا جابه جا شده بسیار ناچیز است.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی سازمان‌های بین‌المللی، نشریات معتبر جهانی و تحلیلگران بخش گردشگری در آینده نزدیک اتفاق خوبی در حوزه گردشگری کشور رخ خواهد داد، تصریح کرد: با توجه به آمار و ارقام، بسیاری از تحلیلگران گردشگری دنیا معتقدند رشد گردشگری در ایران در ماه‌های اخیر غیرقابل تصور و پیش‌بینی بوده و در هفته‌های گذشته آمار و ارقام رشد گردشگر ورودی به کشور با افزایش ۱۵۵ درصدی همراه بوده که مصداقی بر این مدعا است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: سرعت ایجاد زمینه اشتغال و ارزآوری در بخش گردشگری بسیار بیشتر از سایر بخش‌ها است و ما می‌توانیم با توسعه گردشگری اقتصاد در حال رکود کشور را نجات دهیم. سلطانی‌فر در ادامه با تاکید بر اینکه دولت و مجلس برای رفع مشکلات گردشگری اعلام آمادگی کردند، افزود: براساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۱ شهریور سال ۹۲ درخصوص رفع موانع تولید، بخش‌های صنایع دستی و گردشگری با معرفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشمول تعرفه‌های بخش صنعت شدند که این مصوبه در حال پیگیری و اجرا است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر رویکرد مثبت رئیس‌جمهور نسبت به بخش گردشگری، یادآور شد: در جلسه‌ای که با هیات امنای صندوق توسعه ملی داشتیم، بحث‌های مقدماتی در ارتباط با ارائه تسهیلات بخش گردشگری انجام شد که بر اساس این توافقات برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، تکمیل و احداث هتل و سایر پروژه‌های مرتبط با گردشگری تسهیلات با نرخ ۱۶ درصد و در مناطق محروم با نرخ ۱۲ درصد پرداخت می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه متقاضیان دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی باید واجد شرایط باشند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران متقاضی باید اهلیت لازم را در رابطه با پروژه‌هایی که اجرا کرده‌اند داشته باشند، باید طرح‌های توجیهی و اقتصادی داشته باشند، معوقات بانکی نداشته باشند و قدرت تامین اقساط تسهیلات را هم داشته باشند. وی ادامه داد: سقف تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود ۶۰ تا ۷۰ درصد کل اعتبار طرح است و بر اساس ضوابط صندوق توسعه ملی، زمین طرح جزو آورده سرمایه‌گذار محسوب نمی‌شود.
سلطانی‌فر تصریح کرد: با مدیران عامل چند بانک به عنوان عاملان اجرای این سیاست اقتصادی جلسات خوبی داشتیم و برای عدم توقف روند ارائه تسهیلات قصد داریم تعداد این بانک‌ها را به پنج بانک افزایش دهیم. معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: برای سرمایه‌گذارانی که در حال ساخت هتل هستند و پیشرفت بالای ۵۰ درصد در پروژه‌هایشان دارند، این یک فرصت طلایی است که ما می‌توانیم با معرفی این افراد به بانک‌ها تسهیلات صندوق توسعه ملی را در این بخش مورد استفاده قرار دهیم. سلطانی‌فر در ادامه به موضوع حمایت و حفاظت از آثار تاریخی و باستانی اشاره کرد و افزود: اعمال برخی سیاست‌ها چیزی جز نابودی آثار و اماکن تاریخی به دنبال ندارد، آنچه مسلم است نگهداری از آثار تاریخی نفیس و جهانی بر عهده دولت و وظیفه ذاتی سازمان میراث فرهنگی است، اما در مورد سایر بناهای تاریخی، کاروانسراها و اماکن باستانی رویکرد ما استفاده از منابع بخش خصوصی برای نگهداری و حفاظت از این مواریث است.
وی در پایان گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حوزه گردشگری باید در قالب یک تشکل مستقل مشکلات و درخواست‌های خود را پیگیری کنند، سازمان میراث فرهنگی آمادگی دارد، اختیارات قابل تفویض خود را به بخش خصوصی واگذار کند. در ابتدای این دیدار تعدادی از سرمایه‌گذاران فعال در صنعت گردشگری با بیان دیدگاه‌های خود، مسائل و مشکلات فراروی این بخش را با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در میان گذاشتند.
4663a608894b20ef99a419c40a89a3d5 اختیارات خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *