جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

صلاحیت ها و ویژگی های تخصصی راهنمای تور ۲

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

در ادامه بحث صلاحیت ها و ویژگی های تخصصی راهنمای تور به مسئو لیت پذیری , قدرت هماهنگ سازی ,توانایی عکسل العمل و دانش زبان خارجی می پردازیم .
خصوصیات راهنمای تور

به طور کلی هر راهنمای تور باید دارای سه شرط مهم باشد :
۱- دارا بودن معلومات جامع جهانگردی : هر راهنما ی تور باید دارای اطلاعات و دانش کافی از تاریخ – سابقه صنعت جهانگردی ، اوضاع طبیعی و عوامل جغرافیایی ، شناخت تمدن و فرهنگ ملتها ، معماری ، مذهب ، جامعه شناسی ، منطقه وملل ، قوانین و مقررات وابسته ، معلومات عمومی ، اقتصاد ، سیاست ، شناخت کافی نسبت به کشور میزبان و غیره باشد . احاطه کامل راهنمای تور به معلومات فوق الذکر نه تنها سهولت اجرای برنامه های بازدید جهانگردی را فراهم می سازد بلکه اورا در نگاه جهانگردی یا افراد گروهی که اوراهنمایی آنها را به عهده دارد صاحب شخصیت و محبوبیت خاصی می کند .

۲- صلاحیت های تخصصی : این نوع صلاحیت های تخصصی به شرح زیر می باشد :
– دانش تخصصی زبان و آگاهی از واژه های گوناگون زبانی
– مهارت های ویژه ارتباطی و دانش و روش های مرتبط با هنر راهنمایی تور
– تفسیر عمیق و بیان کلی محیط
۳- خصوصیات اخلاقی و رقتاری مطلوب :
هر راهنمای تور علاوه بر اطلاعات جهانگردی و صلاحیت های تخصصی باید دارای یک رشته خصوصیات اخلاقی نیز باشد تا ا و را قادر به اجرای برنامه بازدید ها نماید . این خصوصیات اخلاقی را می توان شامل موارد زیر دانست :
– قدرت راهبری و مدیریت
– ادب و تواضع
– رفتار صحیح و مناسب
– آشنایی کامل با آداب معاشرت و اصول روابط اجتمایی
– دارا بودن ظاهری آراسته ، تمیز ، مرتب
– قدرت بیان
– احساس مسئولیت – دقت کامل و توجه به خواسته های دیگران
– رعایت بهداشت فردی و محیطی
– تلاش فراوان در جهت رفع مشکلات پیش آ مده
– وقت شناسی – سرعت عمل و سرعت انتقال

مسئولیت پذیری : راهنما باید فردی مسئولیت پذیر باشد . او نه فقط باید چارچوب های قانونی وظایف خویش را بداند و از حدود اختیارات خود آگاه باشد , بلکه نسبت به انجام وظایف ورعایت مسئولیت های تعریف شده آن اکتفا ننموده و خود را چنان در اختیار گروه قرار دهد که از نظر آنها بسیار بیش از وظیفه و درحد یک دوست و همراه واقعی عمل کرده باشد . حساسیت بالا نسبت به امنیت اموال مسافران جان ایشان و برخورد عوامل محیط مقصد ( نظیر مردم محلی ) با آنها باید کاملا جدی گرفته شود . عمل در حد رفع تکلیف هر چند ادای وظیفه باشد اما شایسته یک راهنمای کارآمد نیست . توفیق یک راهنما در جلب همراهان خود نه فقط خوشنامی او و بنگاه کارفرمای راهنما را در پی دارد , بلکه موید مسئولیت پذیری مردم سرزمین مقصد خواهد بود .

قدرت هماهنگ سازی : راهنما باید بتواند اعضای گروه ( بخوانیم سازمان ) را در فعالیت های آن شریک نموده تا آنها را درگیر سفر کند . به تعبیری دقیق تر او باید بتواند چنان در مسافران همراه ایجاد انگیزه نماید تا آنها خود در پیشبرد برنامه سفر ناخواسته راهنما را به صورتی فعال همراهی کنند , سر موقع در برنامه ها حاضر شوند , دلیلی برای دوری از گروه و فعالیت های آنها نداشته باشند و انگیزه حمایت از بقیه اعضا و خلاق و شادی بخش کردن سفر را در خود بپرورانند .
توانایی عکس العمل : راهنما به عنوان مدیر گروه گردشگران باید در شرایط خاص عکس العمل مناسب از خود بروز دهد . چنین قابلیتی در واقع مستلزم قدرت تحلیل بالای شرایط , جستجوی سریع مناسبترین روشهای برخورد با مسئله و سرانجام سرعت عمل در تصمیم گیری و اجرای آن است . از همین رو در میان راهنمایان موفق نمی توان افرادی سست عنصر , مردد و وسواسی پیدا کرد . در عوض آنها مصمم و جدی بوده و از قدرت توجیه همراهان خویش با منطقی مستدل برخور دارند . آموزش و تمرین کلید دستیابی به این ویژگی است .

دانش زبان خارجی : راهنما و گردشگران به زبانی مشترک برای مفاهمه و مبادله اطلاعات نیازمندند . تردیدی نیست که انتظار نمی رود گردشگری که برای بازدید موقت به یک سرزمین وارد می شود اقدام به آموختن زبان مردم سرزمین مقصد نموده باشد . در عوض راهنمایان تور مکلف هستند بتوانند به زبان گردشگر یا حداقل به زبانی قابل درک توسط او با وی ارتباط برقرار نمایند . در این خصوص اهمیت فراوان دارد تا مقاصد گردشگری توانایی های زبانی راهنمایان خود را به شدت تقویت کرده و به خصوص راهنمایان را وادارند تا زبان عمده ترین مبادی گردشگر فرست به مقصد ایشان را بیاموزند .
روشن است که انتظار نداریم همه راهنمایان به چندین زبان تکلم نمایند ولی در سرزمین مقصد باید راهنمایان متعددی در اختیار باشند که بنوانند به زبان های سرزمین مبدا مسافران سخن بگویند . شاید اگر هر راهنما یک یا دو زبان بیگانه را بداند حداقل های لازم در این زمینه فراهم شده باشد . نکته بسیار مهم البته آن است که با توجه به شرایط کاری راهنمایان و فصلی و محدود بودن قدرت مانور ایشان , تسلط به زبان های متعدد برای یک راهنما مزیتی غیر قابل انکار خواهد بود . مطالعات نشان می دهد که یکی از مهمترین عوامل ایجاد نارضایتی نزد گردشگرانی که با تور سفر می کنند, همین نقص توانایی های راهنمایان در زبان خارجی بوده است . از این رو راهنما نه فقط باید حداقل های لازم که از سوی سازمان متولی صدور مجوز فعالیت وی اعلام شده را احراز نماید , بلکه باید بتواند و علاقمند باشد تا هرچه ممکن است در زمینه آموزش زبان سرمایه گذاری انجام دهد .

راهنمای تور 11 صلاحیت ها و ویژگی های تخصصی راهنمای تور 2

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد