رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

شب‌های موسیقی «بمپور» در انتظار اجازه شورا

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۹ – خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه فرهنگ و هنر- با نزدیک‌شدن به سال‌جدید، شهرها مهیای نوروز و مهیمانان نوروزی می‌شوند. در این بین اما شهر تاریخی بمپور با تمدنی باستانی و حضور نوازندگان و خوانندگان محلی که برخی نیز شهرت بین‌المللی دارند در حالی پذیرای میهمانان نوروزی است که گفته می‌شود مدارس منطقه به صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و در صورت اجازه شورا، در کنار قلعه‌های تاریخی شهر، شب‌های موسیقی برگزار می‌شود اما این اقدامی است که‌ با همراهی سازمان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بار می‌نشیند.

به گزارش CHN، شهر “بمپور”، شهری در استان “سیستان و بلوچستان”، نزدیک به “ایرانشهر”، با قلعه‌هایی تاریخی که زمانی محل حکمرانی مکران‌ها بوده ، شهری که صدا و آوای موسیقی در آن جاری و ساری است. شهری که به‌رغم جمعیت کم، نوازندگان و خوانندگان فراوانی را در خود جای داده و یکی از آنها نیز مانند “شیرمحمداسپندار” نوازنده “دونلی” شهرت بین المللی دارد، این شهر در روزهای پایانی سال در تدارک میزبانی از گردشگران نوروزی است و می‌خواهد مدارس خود را به صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار دهد تا به بازدید از شهر بپردازند و بخشی از فرهنگ و هنر مملکت خود را با خوانندگان و نوازندگان محلی مرور کنند.

رحیم صلاح زهی شهردار بمپور در‌باره برنامه‌های نوروزی شهرداری به CHN می‌‌گوید:« با توجه به فرهنگ منطقه، در ورودی شهر،خانه‌های بسیار قدیمی وجود دارد که می‌خواهیم به سبک قدیم این منطقه یعنی با درخت خرما و حصیرهای محلی کف و سقف آن را تزیین کنیم. همچنین این منطقه همواره محل پرورش شتر بوده به همین خاطر در ورودی شهر این شیوه زندگی روستایی را که پیش‌تر در منطقه وجود داشته را بازسازی می‌کنیم و تقریبا ۲۰ درصد از کار نیز انجام شده است.»

شورا باید اجازه بدهد
شهردار بمپور در پاسخ به این سوال که اجرای خیابانی موسیقی یا اجرای موسیقی محلی در فضای باز جزو برنامه‌های امسال شهرداری در نوروز هست یا خیر؟ می‌گوید:« در ایام نوروز به دلیل اینکه میهمان نوروزی داریم اگر شورا مجوز اینگونه اجراها را صادر کند و مصوبه‌ای در این باره داشته باشیم حتما در برنامه‌های ایام عید اجرای زنده موسیقی در شهر بمپور خواهیم داشت.»

وی اجرای موسیقی در فضای باز را در قالب جشنواره و در صورت مجوز شورا عملی می‌داند و می‌افزاید: «تنها در این صورت ما می‌توانیم در شب‌هایی که مشخص می‌شود برنامه زنده موسیقی را در جاهایی که از قبل تعیین شده است به اجرا درآوریم.»

شب های موسیقی و رقص های محلی جزو برنامه های ماست
“صلاح‌زهی” درباره استفاده از موسیقی محلی و حضور نوازندگانی چون “شیرمحمد اسپندار” که شهرت جهانی دارند در جذب گردشگران و نشان‌دادن فرهنگ منطقه می‌گوید: « اگر ما بخواهیم یک جشنواره موسیقی راه بیندازیم صد در صد باید از موسیقی محلی استفاده کنیم. موسیقی بلوچستان نیز یکی از موسیقی‌های غنی در سطح منطقه است و با توجه به اینکه سبک‌های مختلفی از موسیقی در این محل اجرا می‌شود و از طرفی هم مرز با کشورهایی مانند پاکستان و کشورهای خلیج، و به‌خصوص وجود سازهای دهل و سرنا، حضور نوازندگان و خوانندگان محلی در این برنامه ها در صورت توافق با شورا و تصویب جزو برنامه های ماست. همچنین رقص‌های محلی نیز از دیگر برنامه‌هایی هستند که در صورت اجازه شورا ، به اجرا درمی آیند.»

شهردار بمپور درباره انتظارات شهرداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌گوید:« اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث اطلاع‌رسانی کمک کند بقیه کارها را شهرداری می‌تواند انجام دهد اما رسالت اصلی در انجام این مهم به عهده سازمان میراث فرهنگی است. »

سازمان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کنند
وی انتظار شهرداری‌ها را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای برنامه‌های نوروزی اطلاع‌رسانی می‌داند و اما نقش سازمان میراث فرهنگی را برای هفته‌های فرهنگی و هنری نقشی مهم و تاثیرگذار می‌خواند و می‌گوید:«بمپور شهری است با تمدنی ۵ هزار‌ساله و دارای قلعه‌هایی در حال تخریب که زمانی محل حکمرانی مکران‌ها بوده است، علاوه بر آن سازها و موسیقی محلی این منطقه همواره مورد توجه بوده و جزو فرهنگ غنی منطقه به حساب می‌آید. به همین‌خاطر سازمان میراث فرهنگی باید با همکاری شهرداری‌ها، فضایی را در کنار قلعه‌های ایجاد کند تا بتوان فعالیت‌های هنری را در ایام نوروز به شایسته‌ترین صورت اجرا کرد. »

شهردار بمپور می‌افزاید: « نه تنها موسیقی محلی که سایر نمادهای فرهنگی و اجتماعی منطقه مانند لباس‌های، نوع و شیوه زندگی، بناهای تاریخی و گذشته منطقه، می‌تواند در جذب گردشگران نوروزی عاملی مهم و موثر باشد.»

وی درباره کمک‌های میراث‌فرهنگی اضافه می‌کند:« سازمان میراث فرهنگی باید مجتمع‌های فرهنگی در کنار قلعه ها ایجاد کند تا هم بتوان برنامه‌های فرهنگی و هنری را در این مناطق برگزار کرد و هم بتوان در مورد اسکان مسافران به شایسته ترین صورت عمل کرد. نورپردازی قلعه ها نیز از دیگر کارهایی است که سازمان میراث فرهنگی می تواند انجام دهد.»

همه دست به دست هم بدهند
صلاح‌زهی در تکمیل صبحت‌های خود در خصوص کمک‌های سازمان میراث فرهنگی می‌گوید:«شهرداری‌ها در شهرهای زیر۲۰ هزار نفر جمعیت با توجه به اینکه وسع مالی ندارند نمی توانند بسیاری از خدمات را به گردشگران نوروزی ارایه کنند. به همین خاطر برای اینکه بتوان در این ایام بهترین خدمات را ارایه داد باید همه ارگان‌ها دست به دست هم بدهند. حتی اگر به طور نمونه مثلا اداره برق انجام برخی از کارها را برعهده بگیرد در واقع، این کار را برای همه مردم ایران انجام می‌دهد.»

وی می‌افزاید:« انتظار ما از سازمان میراث‌فرهنگی این است که علاوه بر بازسازی قلعه‌ها در درازمدت، برای ایام نوروز و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجتمع‌های رفاهی برای گردشگران نوروزی فراهم کند.»

شهردار شهر تاریخی بمپور که پیش‌تر عضو شورای شهر بوده در بیان تجربیات خود در استفاده از موسیقی محلی و میزبانی از گردشگران می‌گوید:« پیش‌تر نیز اگر گروه‌هایی به شهر می‌آمدند ما برنامه موسیقی داشتیم و در آن برنامه‌ها نیز از نوازندگان و خوانندگان سرشناس محلی برای اجرای برنامه دعوت می‌شد و هیچگاه گردشگران دست‌خالی و بدون بهره از موسیقی محلی از شهر بازدید نمی‌کردند.»

مدارس به صورت رایگان در اختیار گردشگران نوروزی است
وی در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: « با توجه به اینکه در شهر بمپور هتل وجود ندارد، مدارس برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آماده است. با این تفاوت که مدارس این منطقه به صورت رایگان در اختیار هم‌وطنان قرار می‌گیرد و برخی از سکنه محلی اعلام آمادگی کرده‌اند که غذاهای محلی خود را به صورت رایگان به میهمانان نوروزی ارایه می‌کنند.»

IMAGE635300439878492123 شب‌های موسیقی «بمپور» در انتظار اجازه شورا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *