رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ خرداد ۱۳۹۷

شبه جزیره میانکاله

لینک این مطلب کپی شد!

در بخش جنوب شرقی دریای خزر و شمال شرق شهرستان بهشهر واقع شده است. مساحت آن ۶۸۸۰۰ هکتار و ارتفاع آن بین ۱۵ تا ۲۸ متر پایین تر از سطح دریای آزاد است. موقعیت دقیق جغرافیایی شبه جزیره میانکاله بدین صورت می باشد که از شمال به دریای خزر ، از شرق به آشوراده، از جنوب به خلیج گرگان و از غرب به بندر امیرآباد مرتبط می باشد. شبه جزیره میانکاله که از مکانهای دیدنی استان مازندران به شمار می آید مجموعه ای از شن زارهای ساحلی، اراضی باتلاقی، آبگیر، مناطق جنگلی با پوشش درختچه های گز، تپه های شنی، جنگل انارستان، بوته های تمشک و سازیل است.

نام میان کاله دگرگون شده ی نام میان قلعه است. گال یا کال خدای ایران باستان می باشد. شاید معنای میان کاله بی ارتباط با خدای باستان ایران نباشد. در قدیم به این شبه جزیره انجیله و در مقطعی دیگر نیم مردان گفته می شد.

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله بخشی از شبه جزیره میانکاله است و در سمت غربی آشوراده قرار دارد. این تالاب اولین تالاب بین المللی ثبت شده در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر بوده و با بیش از ۱۰۰ هزار هکتار مساحت، یکی از زیستگاه های مهم و با ارزش پرندگان آبی و خشکزی می باشد. زمین های آن مجموعه ای از شنزارهای ساحلی، زمیان های باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه های گز، جنگل انارستان، بوته های تمشک و زمین های پست و گره افتاده هستند.

تالاب میان کاله از مکان های مناسب برای پرنده نگری است زیرا این منطقه در سراسر سال میزبان جمعیت های کثیری از گونه های مختلف پرندگان می باشد که از این تالاب به جهت برخورداری از شرایط مناسب زیستی، منابع تغذیه ای و آب و هوایی معتدل، جهت زمستان گذرانی و یا تابستان گذرانی و جوجه آوری به آن مهاجرت می نمایند. کلونی های کنونی اصلی جمعیت فلامینگو، باکلان ها، قوها، پلیکان ها، مرغابی ها، عقاب دریایی دم سفید، اردک سرسفید و کنار آبزی های مهاجر به کشور ایران در این منطقه تالابی زیست می نمایند. ضمن اینکه شبه جزیره میانکاله با برخورداری از امنیت کافی و پوشش های درختچه ای محل زیست دایمی دو گونه ارزشمند و حمایت شده پرندگان بومی شاخص شمال کشور یعنی قرقاول خزری و دراج نیز می باشد که در تمام فصول سال در این منطقه زیست و زادآوری دارند.

گونه های گیاهی در شبه جزیره میانکاله : انار ترش وحشی، تمشک، سازیل، ازگیل، داغداغان، سیاه تلو، سپیدار، علف شور، جگن و علف هفت بند
گونه های جانوری در شبه جزیره میانکاله : گرگ،مرال، یوزپلنگ، شغال، روباه، جوجه تیغی، گربه جنگلی، گراز و فک دریای خزر، پرندگان ( فلامینگو، دراج ، شاهین، بحری و زنگوله بال ) ، ماهی ها ( کپور، کفال، کلمه، ماهی سفید، سوف، ماش و کاراس )

شبه جزیره میانکاله که از جاذبه های گردشگری مازندران محسوب می شود در واقع منطقه حیات وحش حفاظت شده ای است که شامل بخش های مختلفی است از جمله ساحل کم عمق بسیار زیبا ،مراتع و چراگاه های سرسبز و بزرگ ، شنزارهای متعدد که تداعی کننده منطقه کویری اند و همچنین بخش بسیار بزرگی پوشیده از درختان انار ترش ، ازگیل وحشی و تمشک و منطقه بزرگی هم به صورت تالاب می باشد که بخشی از تالاب با پوشش گیاهی و بخشی هم بدون پوشش گیاهی است می توانید در هر فصلی از سال از آن دیدن نمایید و از زیبایی های بکر و دست نخورده آن استفاده کنید و لذت ببرید .

میانکاله 1 شبه جزیره میانکاله

میانکاله 2 شبه جزیره میانکاله

میانکاله 3 شبه جزیره میانکاله

میانکاله 4 شبه جزیره میانکاله

میانکاله 5 شبه جزیره میانکاله

میانکاله 6 شبه جزیره میانکاله

میانکاله 7 شبه جزیره میانکاله

میانکاله 8 شبه جزیره میانکاله

میانکاله شبه جزیره میانکاله

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    مکانی برای پناه پرندگان مهاجر و رنگارنگ در پهنه ایران سرفراز ما. پرواز زیبای فلامینگوها رو از نزدیک ببینید و لذت ببرید.
    یادتون باشه که بازدید از تالاب میانکاله فقط با اخذ مجوز اداره سازمان حفاظت محیط زیست بهشهر امکان داره. پس حتما قبل از سفر به این مکان زیبا مجوز را دریافت کنید.

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • کریمی

      خوب چطوری میشه مجوز گرفت؟

      ۲ فروردین, ۱۴۰۰
  • رها مسعودی

    این تالاب پر از پرنده مخصوصا پرنده های مهاجره… امیدوارم این اکوسیستمو از بین نبرن

    ۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کیارش حسینی

    عالی بود مرسی بابت توضیحات کاملتون

    ۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *