رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ فروردین ۱۴۰۲

سیری در بندرانزلی ، اروپای کوچک ایران

اشتراک گذاری

سیری در بندرانزلی قصد دارد به معرفی جاذبه های گردشگری این شهر زیبای ساحلی که خاستگاه نیلوفرهای آبی می باشد ، بپردازد. بندر انزلی از شهرهای شمالی ایران است که در غرب استان گیلان واقع شده است. این شهر زیبا و سرسبز از بخش شمال خود به دریای خزر، از شرق به شهر رشت، از غرب به شهر رضوانشهر و از جنوب به شهر صومعه سرا منتهی می شود. منطقه ای که شهر بندر انزلی در آن پدید آمده، منطقه ای کاملا جلگه ای بوده و به صورت طولی در راستای ساحل دریای خزر و در طول جغرافیایی ۴۹ درجه و ۲۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۷ درجه و ۲۸ دقیقه قرار گرفته است. ارتفاع این شهر گردشگری و زیبا از سطح دریا ۲۶- متر می باشد.

سیری در بندرانزلی

معرفی بندرانزلی

بندر انزلی که از مهمترین شهرهای بندری شمال ایران محسوب می شود، تاریخچه ای طولانی پشت خود دارد. تا قبل از انقلاب اسلامی، بندرانزلی با نام بندر پهلوی شناخته می شد و از همان زمان از مهمترین شهرهای ایران به شمار می رفت. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، نام این شهر از بندر پهلوی به بندر انزلی تغییر یافت و از همان زمان تا به امروز، همگان با نام بندر انزلی آن را می خوانند. در سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، به دلیل میزان بارگیری و تخلیه کالاهایی که در این بندر صورت پذیرفت، به عنوان نهمین بندر مهم کشور شناخته شد.
همچنین این شهر بعد از شهر رشت که مرکز استان گیلان است، دومین رتبه از شهرهای پر جمعیت استان گیلان را به خود اختصاص داده است. در واقع قدمت این شهر را بر اساس بررسی های زمین شناسی که انجام داده اند، دریافته که قدمت پیدایش بندر انزلی به حدود ۱۵ هزار سال گذشته باز می گردد که به صورت جزیره ای از میان آب های دریای کاسپین سر به بیرون آورد و بعد از سال ها به یکی از مهمترین بنادر شمالی ایران در سواحل جنوبی دریای خزر تبدیل شد و همچنان از مهمترین بنادر ایران محسوب می شود.

بندر انزلی اروپای کوچک

طول نوار ساحلی این شهر به ۴۴ کیلومتر می رسد. مرداب انزلی که در این شهر واقع شده، از بزرگترین مرداب های جهان می باشد که قدمت آن و جزیره به ۱۵ هزار سال گذشته باز می گردد. این شهر در غرب استان گیلان واقع شده و به دلیل وجود تالاب بین المللی انزلی و کرانه های دریای خزر، چندین جزیره و شبه جزیره در پدید آمدن آن دخیل بوده اند. از آنجایی که این شهر بندری از گذشته تا به امروز بر سر مسیر ارتباطی کشورهای اروپایی قرار داشت، بازرگانان ایرانی و خارجی از آن به عنوان دروازه اروپا یاد می کردند. همچنین قرار داشتن در مسیر ارتباطی کشورهای اروپایی باعث شد شهر انزلی با فرهنگ غرب و اروپا آشنا شوند.

سیری در بندرانزلی

جاذبه های گردشگری بندرانزلی

تالاب انزلی

مرداب انزلی یا تالاب انزلی که در بخش جنوب غربی این شهر واقع شده، از مهمترین تالاب های ایران شناخته می شود و حتی جزء تالاب های بین المللی محسوب می شود. از همین رو با نام تالاب بین المللی انزلی شناخته می شود. وسعت این تالاب به ۲۰ هزار هکتار می رسد و توانسته گونه های مختلفی از گیاهان و جانوران را در خود جای دهد. بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۱۰۰ گونه موجودات گیاهی و ۵۰ گونه ماهی در این تالاب زندگی می کنند.
تیرماه فصل گلدهی نیلوفرهای آبی شناخته می شود و در این زمان می توانید تالاب انزلی را در زیباترین حالت ممکن آن تماشا کنید. از مهمترین بخش های اکوسیستم این تالاب، نیلوفرهای آبی آن به شمار می روند که در ماه تیر زیبایی آن ها دو چندان خواهند شد. از آنجایی که در فصل های بهار و به خصوص زمستان، بارندگی در این منطقه افزایش میابد، وسعت تالاب انزلی به ۱۲۰ کیلومتر مربع خواهد رسید. در مقابل در فصل های پاییز و به خصوص تابستان به ۸۰ کیلومتر مربع کاهش میابد. جاذبه های تالاب انزلی تنها به تماشای آن ختم نمی شود؛ بلکه می توانید از قایق سواری در طبیعت آن بهره مند شوید و از میان نیلوفرهای آبی عبور کنید.
آدرس : استان گیلان، بندر انزلی، خیابان تکاوران، پل هوایی، تعاونی نیزار

سیری در بندرانزلی

حافظیه انزلی

بنایی سفید رنگ و زیبا که به حافظیه شیراز شباهت دارد، در بلوار ساحلی این شهر و جنب ساختمان شهرداری واقع شده که با نام حافظیه انزلی شناخته می شود. جدا از آن که این بنا به عنوان نمادی در میان شهر بندر انزلی شناخته شود، محلی برای برگزاری کنسرت ها می باشد. در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی، شهرداری انزلی سفارش ساخت این بنا را داد و مهندسان آلمانی ساخت آن را به عهده گرفتند. هدف از ساخت بنای حافظیه انزلی به منظور ترنم موسیقی بوده است. امروزه از دیگر جاذبه هایی که در کنار این بنا وجود دارد، نمایشگاه های نقاشی و صنایع دستی هستند.
بنای حافظیه انزلی که از دیدنی های تاریخی و قدیمی انزلی به شمار می رود، از بخش هایی همچون گنبد، طاق، ستون های سفید رنگ و پله هایی تشکیل شده است که متاسفانه در حال حاضر وضعیت نابسامانی دارد. مساحت کل این بنا به ۷۶ متر مربع می رسد. این نمایشگاه های کوچک از زیبایی ها و جاذبه های شهر بندر انزلی به شمار می روند. جالب است بدانید بنای حافظیه انزلی با شماره ۱۵۱۳ به لیست آثار ملی ایران اضافه شده است.
آدرس : استان گیلان، شهر بندر انزلی، بلوار ساحلی انزلی، جنب ساختمان شهرداری

سیری در بندرانزلی

برج ساعت انزلی

از دیدنی های تاریخی انزلی می توان به برج ساعت انزلی اشاره کرد. قدمت این مناره یا برج به زمان حکومت قاجاریان باز می گردد. هدف از ساخت برج ساعت، دیده بان مناطق نظامی و اسلحه خانه بود و از قدیمی ترین سازه های شهر انزلی به شمار می رود. همچنین به عنوان فانوس دریایی نیز مورد استفاده قرار می گرفته و دریانوردان از طریق آن می توانستند مسیر درست خود را پیدا کنند. امروزه از برج ساعت انزلی به عنوان اطلاع یافتن از زمان دقیق استفاده می شود و در خیابان سپه که از معروف ترین خیابان های انزلی می باشد قرار گرفته است.
ارتفاع این برج به ۲۸ متر می رسد و قدمت آن به سال ۱۱۹۴ هجری شمسی باز می گردد. در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی یک ساعت با ابعاد بزرگ را از کشور آلمان خریداری نمودند و بر روی این برج قرار دادند. امروزه از این برج به عنوان یکی از نمادهای شهر انزلی یاد می شود.
آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، میان پشته، میدان مادر، خیابان ناصر خسرو، خیابان سپه

سیری در بندرانزلی

منطقه حفاظت‌شده سرخانکل

برای دیدن نیلوفرهای آبی مشهور تالاب انزلی باید به بخش حفاظت‌شده‌ی سرخانکل بروید. منطقه‌ی سرخانکل در واقع بخشی از تالاب انزلی است. بسیاری از پرندگان مهاجر مانند انواع مرغابی‌ها، کاکایی، پرستوی دریایی، طاووسک و قو و…در بخش حفاظت‌شده سرخانکل زمستان‌گذرانی می‌کنند. گونه‌های گیاهی شاخص تالاب انزلی مانند آزولا، لاله تالابی و نی و نیلوفرآبی هم در منطقه حفاظت‌شده وجود دارند. نیلوفرهای آبی از جنبه زیستی هم اهمیت زیادی دارند چرا که منطقه‌ی رویش آنها محل اصلی تخم‌ریزی پرستوهای دریایی تالاب است.

سیری در بندرانزلی

بلوار ساحلی بندرانزلی

اغراق نیست اگر بگوییم بلوار ساحلی در کنار تالاب در بالای لیست دیدنی‌‌های بندر انزلی قرار دارند. اصلا شاید علت اینکه بندر انزلی را اروپای کوچک می‌نامند وجود همین بلوار زیبا باشد که یک طرفش چشم‌انداز بندر و کشتی‌هاست و طرف دیگر درختانی سرسبز و زیبا که در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارند. قدم زدن در این بلوار که چراغ‌های زیبا هم به جاذبه‌اش افزوده‌اند را فراموش نکنید.

سیری در بندرانزلی

موج شکن بندر انزلی

مگر می‌شود به انزلی سفر کرد و از موج‌شکن‌ دیدن نکرد؟ تقریبا هرکس که به بندر انزلی سفر کرده یک عکس کنار موج‌شکن دارد. موج‌شکن ۵۰۰ متری انزلی در اصل برای جلوگیری از آسیب‌ دیدن کشتی‌ها در اثر موج‌های دریا ساخته شد و کارش ساختش سال ۱۲۹۳ یعنی۱۰۴ سال پیش به پایان رسید.از بلوار ساحلی چشم‌انداز زیبایی از موج‌شکن انزلی دیده می‌شود و از این بلوار می‌توانید پیاده تا موج‌شکن بروید. موج شکن رو بخش غربی و شرقی دارد و از هر کس که بپرسید به راحتی آدرسش را پیدا می‌کنید.

سیری در بندرانزلی

دهکده ساحلی انزلی

از زیباترین جاهای دیدنی بندر انزلی می توان به دهکده ساحلی انزلی اشاره نمود که در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط مرحوم فرهنگی ساخته شده است. وجود این دهکده زیبا از اصلی ترین دلایلی است که باعث شده این شهر بندری به شهرهای اروپایی شباهت پیدا کند. دهکده ساحلی انزلی در امتداد تالاب انزلی قرار داشته و مساحت آن به ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع می رسد و امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی در آن وجود دارند که می توان به ساحل اختصاصی برای شنا آقایان و بانوان به صورت مجزا، مراکز خرید، ویلا، زمین های ورزشی متعدد، پارک، فروشگاه، آلاچیق، کافه، رستوران، مسجد، سرویس بهداشتی و هر آن چه که برای یک گردش حسابی به دنبال آن باشید در این دهکده پیدا خواهید کرد.
منطقه ای که دهکده ساحلی انزلی در آن واقع شده منطقه غازیان نام داشته و در میان محله های بی بی حوریه غازیان و شالیور قرار دارد. دو موج شکن زیبا در ابتدا و انتهای این دهکده ساخته شده که بر زیبایی دهکده ساحلی تاثیر به سزایی داشته و اگر شب به گردش در این دهکده بپردازید، از زیبایی های بسیار چشمگیری بهره مند خواهید شد. بخش عمده ای از دهکده ساحلی انزلی که از دیدنی های بندر انزلی به شمار می رود، به فضای سبز اختصاص داده شده است.
آدرس : استان گیلان، بندر انزلی، منطقه غازیان، بین محله شالیور و بی ‌بی حوریه

سیری در بندرانزلی

بازار بزرگ کاسپین

بازار بزرگ کاسپین از بهترین مراکز خرید بندر انزلی به شمار می رود. این مرکز خرید در کنار ساحل قرار گرفته و همین باعث شده گردشگرانی که برای گردش و تفریح به دریای خزر می روند، سری هم به این مرکز خرید می زنند و در صورت تمایل می توانند خرید کنند. اجناسی که در بازار بزرگ کاسپین وجود دارند با بهترین کیفیت و قیمت می باشند و شما می توانید با خرید اجناس مورد نیاز خود از این مرکز خرید بسیاری از هزینه های خود را کاهش دهید. واحدهای تجاری این مرکز خرید انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، شال و روسری، مواد خوراکی، لوازم و دکوراسیون منزل را به فروش می رسانند.
در بازار کاسپین کافی شاپ و رستوران وجود دارند که از امکانات رفاهی مجموعه به شمار می روند و گردشگران می توانند پس از خرید و گردش بتوانند برای رفع خستگی به سراغ آن ها بروند. از دیگر امکانات رفاهی این مجتمع تجاری می توان به سرویس بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد.
آدرس : استان گیلان، بندر انزلی، خیابان مطهری، بعد از بازار پردیس

سیری در بندرانزلی

آکواریوم انزلی

تماشای گونه‌های جانوری در هر جای دنیا بسیار هیجان انگیز است. اما گونه‌های جانوری محدود به پرندگان و آنهایی که روی زمین زندگی می‌کنند نمی‌شود و باید گفت که عجایب اعماق دریا به مراتب هیجان انگیزتر از شگفتی‌های روی زمین خواهند بود! از این رو در کشورها و شهرهای مختلف، آکواریوم‌های بسیار بزرگی را بنا می‌کنند تا مسافران بتوانند از این موجودات عجیب زیر آب دیدن نمایند.
در ایران نیز مجموعا دو آکواریوم بزرگ، یکی واقع در اصفهان و دیگری واقع در بندر انزلی وجود دارند. آکواریوم انزلی که به نام آکواریوم فانتستیک شناخته می‌شود، یکی از بهترین و بزرگ‌ترین آکواریوم‌های ایران به حساب می‌آید که حدود ۳۰ میلیون یورو ارزش دارد. این آکواریوم با وسعت ۱۰ هزار متر مربع در چهار طبقه بنا شده است. تونل آبی ۴۳ متری این آکواریوم یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های آن است که در آن می‌توانید از نمای نزدیک، جانداران زیر دریا را ببینید و احساس کنید که در کف اقیانوس قدم می‌زنید.
آدرس:گیلان، انزلی، بلوار شهید فاتحی

سیری در بندرانزلی

پل غازیان

پل غازیان یکی دیگر از دیدنی های بندر انزلی محسوب می‌شود که در مسیر ارتباطی تهران – رشت قرار دارد. این پل روی رودخانه انزلی و ما بین غازیان و میان پشته واقع شده است و در دوران خود، یکی از پیشرفته‌ترین پل‌های دنیا به حساب می‌آمد. در سال ۱۳۱۴ شمسی، احداث این پل آغاز شد و نهایتا در سال ۱۳۱۶، یعنی ۱۸ ماه بعد، پروژه ساخت آن به پایان رسید. این پل که از بتن مسلح شده ساخت شده است، در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسید. پل غازیان انزلی به کمک شرکت آلمانی سنتاب ساخته شده است و کشورهایی همانند سوئد نیز در احداث آن نقش داشته‌اند.
آدرس : گیلان، بندر انزلی، خیابان تکاوران، پل غازیان

سیری در بندرانزلی

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

سفر با کشتی تفریحی تجربه‌ی لذت‌بخش بی‌نظیری است که در دریای خزر هم با کشتی تفریحی میرزاکوچک خان جنگلی امکان آن وجود دارد. کشتی پنج طبقه‌ی میرزا کوچک خان دهه هشتاد میلادی در ژاپن ساخته شده و می‌تواند تا ۲۵۰ مسافر را بین شهرهای داخلی و خارجی دریای خزر جابه‌جاکند. گردشگرانی که دوست داشته باشند شبی به یادماندنی را روی دریای خزر سفر کنند می‌توانند در مرکز اقامتی کشتی که امکاناتی در حد یک هتل چهار ستاره دارد، اقامت کنند.

سیری در بندرانزلی

برای دیدنی بقیه جاهای دیدنی بندرانزلی می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای بندرانزلی

روستای اشپلا

جنوب تالاب انزلی روستایی زیبا قرار گرفته که روستای اشپلا نام دارد و جزء جاهای دیدنی انزلی شناخته می شود. طبیعت این روستا یک پارک زیبا با نام پارک جنگلی اشپلا وجود دارد. اما محلی ها آن را با نام سوق کله می نامند. برکه ای زیبا در طبیعت پارک جنگلی اشپلا وجود دارد که در زمان های قدیم استخر پرورش ماهی بود. آرامشی که در روستای اشپلا حاکم است، گردشگران را ترغیب می کند حتی برای ساعاتی هم که شده به سمت آن راهی شوند. این روستا نیز از بهترین مناطق ماهیگیری انزلی به شمار می رود و افراد زیادی برای ماهیگیری آن را انتخاب می کنند.
آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، کنار تالاب انزلی

بندرانزلی

روستای آبکنار

آبكنار یكی از روستاهای بندر انزلی در استان گیلان در شمال ایران است.روستای آب‌كنار در كنار مرداب انزلی و در دهستان چهارفریضه واقع شده‌است. این روستا دارای سه محل به نام‌های میرمحل، میان‌محل و مسجدمحل می‌باشد.كلمه آبكنار به معنی كنار آب است كه از چند قرن پیش بر روی این روستا گذارده شده زیرا این روستا در كنار آب قرار گرفته‌است.بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۹۵۱ نفر بوده است .در روستای آبكنار همانند دیگر نقاط شهرستان انزلی، زبان گیلكی رایج است.

بندرانزلی

روستای اشترکان

روستای زیبای اشترکان یکی دیگر از روستاهای دیدنی اطراف انزلی می باشد. این روستا مانند روستاهای دیگر که نام بردیم در دهستان چهار فریضه قرار گرفته است. طبق سرشماری که در سال ۹۵ انجام شد جمعیت این روستا حدود ۴۶ نفر بود. اما به دلیل آب و هوای بی نظیری که در این روستا وجود دارد تعداد جمعیت روستا افزایش پیدا کرده است.

بندرانزلی

روستای بشمن

روستای مذکور یکی دیگر از روستاهای زیبای بندر انزلی می باشد. این روستا نیز در دهستان چهار فریضه است و جمعیت آن نسبت به دیگر استان‌ ها بیشتر می باشد. در واقع باید بدانید به دلیل آب و هوای بی نظیر و زمین های کشاورزی، تعداد جمعیت روستا روز به روز افزایش پیدا می ‌کند.

بندرانزلی

غذاهای محلی بندرانزلی

باقلا قاتق

این غذای محلی گیلان مرکب از باقالی، شوید خشک، سیر، تخم مرغ، روغن، نمک و زردچوبه است. باقلا قاتق با برنج خورده می شود. ماهی یا (کولی) شور، سیر تازه یا خشک، ترشی هفت بیجار، ترب و برگ ترب، زیتون یا زیتون پرورده از مخلفات این غذا هستند. سیر در غذاها و همراه غذا بسیار استفاده می شود و خواص بسیاری دارد که کاهش چربی خون یکی از آنهاست.

سیری در بندرانزلی

میرزا قاسمی

یکی از غذاهای سنتی گیلان بخصوص بندرانزلی میرزا قاسمی است که با بادمجان کبابی یا پخته می پزند که هردو صورت لذیذ است. تخم مرغ، سیر سرخ شده، گوجه فرنگی، روغن ،پودر میخک و ادویه هایی مانند نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین از جمله مواد این غذا هستند.میرزا قاسمی هم با برنج و هم با نان صرف می شودو یکی از غذاهای گیلانی با بادمجان است. هفت بیجار، زیتون ، ترب و برگ ترب همراه این غذا استفاده می شود.

سیری در بندرانزلی

ترش تره

سبزی آش و سبزی های محلی (خالواش و چوچاق) برنج، سیر، روغن، نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، آبغوره و تخم مرغ در پختن این غذا شرکت دارند. عمدتاً ترش تره همراه با برنج سرو می‌شود و از مخلفات اصلی همراه آن ماهی یا کولی شور است. رنگ و طعم این غذا فوق العاده است و ترکیبات آن سلامتی بخش است.

سیری در بندرانزلی

کویی تره

معجونی از ترکیب گردوی ساییده و پخته شده همراه با رب انار و رب گوجه فرنگی است که با کدو حلوایی، سیر، نمک، فلفل، زردچوبه و گلپر در روغن تفت داده شده؛ مخلوط می‌شود و خورشی می‌شود که با برنج صرف می‌شود.

سیری در بندرانزلی

سیر قلیه

با گوشت مرغ یا اردک تهیه می شود و برگ سیر تازه، تخم مرغ، پیاز، لپه، نمک ، زردچوبه و فلفل به آن اضافه می‌شود. غذایی متفاوت با طعم های شناخته شده را به وجود می آورد. اردک در چندین غذای گیلکی به کار می رود. گوشت آن تیره رنگ است و بیشتر در غذاهای تیره رنگ حاوی سبزی استفاده می شود.

سیری در بندرانزلی

سیرابیج یا سیراویج

بیج یا ویج به معنی سرخ شده است و یک کلمه ترکیبی در نام غذاهای مختلف گیلانی است. این غذا بسیار ساده و سریع تهیه می شود. خوشمزه و پرخاصیت است. رنگ آن زیباست. از برگ سیر تازه که در روغن کمی تفت داده می شود، تخم مرغ همراه با نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود.سیرابیج را با برنج مصرف می کنند.

سیری در بندرانزلی

هتل های بندرانزلی

هتل سفید کنار

در واقع هتل ساحلی سفیدکنار بندرانزلی ، از باسابقه‌ترین هتل‌های گیلان و انزلی نیز محسوب می‌شود. این هتل در زمینی به وسعت ۱۶ هکتار، در سال ۱۳۵۱ بنا شده و با چشم‌انداز زیبای دریای کاسپین در برخی اتاق‌ها، اقامت رویایی را برای مهمانان به ارمغان می‌آورد و تا کنون چندین مرتبه بازسازی شده‌است. دارای ۳ طبقه و جمعاً ۱۲۳ واحد اقامتی می‌باشد. هتل چهار ستاره که دارای امکانات تجاری و رفاهی متنوعی می‌باشد، که موجب استقبال مهمانان از این هتل شده‌است. همچنین علاوه بر ساحل اختصاصی همراه با فضای سبز بسیار زیبا، فضای نشستن و مسیر دوچرخه سواری در آن، هتل سفید کنار انزلی امکانات تفریحی دیگری هم دارد.
این هتل واقع در استان گیلان، بندر انزلی، کیلومتر ۶ جاده آستارا می‌باشد. از لحاظ دسترسی، هتل سفید کنار علاوه بر دسترسی خوبی که به جاذبه‌های طبیعی اطرافش دارد، به اماکن تفریحی و گردشگری همچون آرامگاه میرزا کوچک خان، پل غازیان، مجتمع تفریحی موج شکن، پارک جنگلی و بازار ماهی فروشان بندرانزلی فاصله‌ای نسبتا کم بین ۲۰ تا ۳۵ دقیقه با ماشین دارد.
آدرس: گیلان ، بندر انزلی كيلومتر ۶ جاده آستارا

سیری در بندرانزلی

هتل بهشت تالاب

این هتل زیبا با معماری منحصر به فرد در فضایی سرسبز و آرام با متراژ ۷۰۰۰ متر در سال ۱۳۹۳ در استان گیلان در کنار تالاب بین المللی بندر انزلی در قلب جزیره دکتر بهشتی بنا شده‌است. سازه اصلی هتل در قالب ویلاهای مجزا با طراحی داخلی زیبا با امکانات رفاهی مطلوب بنا شده‌ و دارای ۱۱ ویلا و ۶ باب اتاق می‌باشد. هتل بهشت در جوار تالاب انزلی واقع شده و مهمانان گرامی می‌توانند از منظره زیبای این تالاب لذت ببرند. محوطه هتل به زیبایی طراحی شده و فضای چشم‌نوازی را ایجاد کرده‌است.
هتل در نزدیکی استادیوم تختی و کاخ موزه واقع است و دسترسی به این مناطق به راحتی امکان‌پذیر است. مرداب انزلی، جنگل گیسوم، پارک جنگلی بندرانزلی و قلعه رودخان، جاذبه‌های نزدیک این هتل هستند. هتل بهشت در جوار تالاب انزلی واقع شده و مهمانان گرامی می‌توانند از منظره زیبای این تالاب لذت ببرند.
آدرس: گیلان ، بندر انزلی پل هوایی غازیان – مقابل مصلا – جزیره دکتر بهشتی

سیری در بندرانزلی

هتل یاس

این هتل در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ در مجموعه‌ای به مساحت ۵ هکتار افتتاح شد و یکی از بزرگ‌ترین و شیک‌ترین هتل‌های ۴ ستاره گیلان به شمار می‌رود. مجموعه رفاهی یاس متین مشتمل بر پنج ساختمان ۵ طبقه و مجموعاً ۱۰۰ باب واحد اقامتی می‌باشد. موقعیت قرارگیری این هتل در مجاورت دریای خزر و در سواحل زیبای منطقه سنگاچین بندرانزلی سبب ایجاد چشم اندازی بی نظیر و فوق العاده از طبیعت بکر و زیبای گیلان برای مهمانان شده‌است.
همچنین،علاوه بر آن می‌توانید از امکانات تفریحی دیگر نیز بهره‌مند شوید، مانند قایق سواری، جت اسکی، زمین بازی کودکان، محلی برای سرگرمی بزرگسالان، زمین والیبال ساحلی. هتل یاس بندر انزلی از امکانات همه جانبه و خدمات رفاهی بی نظیر برخوردار است؛ به گونه‌ای که هر نوع نیاز و هر سبک سلیقه‌ای را برآورده می‌کند. از جمله می‌توان به کافی‌شاپ ساحلی، روف گاردن و رستوران هتل با ظرفیت ۴۲۰ نفر اشاره نمود.
آدرس: گیلان ، بندر انزلی سنگاچین – کیلومتر ۱۲ جاده انزلی به آستارا

سیری در بندرانزلی

هتل سفیر

هتل آپارتمان سه ستاره سفیر بندر انزلی در نزدیکی دریای خزر واقع شده است. این هتل آپارتمان مجهز به سوییت‌ها و اتاق های مناسب و تمیزی است که چشم انداز زیبایی به ساحل زیبای دریای خزر دارند. همچنین دارای رستوران ساحلی هم بوده که انواع غذاهای لذیذ ایرانی و محلی را طبخ می‌کند. امکانات هتل و کارکنان آن سعی در رفاه و آرایش مسافران عزیز دارند تا با اقامت در آن لحظات خوشی سپری کنند.
آدرس: گیلان ، بندر انزلی کیلومتر ۵ خیابان پاسداران – ۵۰ متری دريا

سیری در بندرانزلی

هتل دلفین

هتل دلفین بندرانزلی در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از هتل‌های چهار ستاره بندرانزلی آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۵ نیز بازسازی شد. این هتل متشکل از ۴ طبقه و ۱۶ باب اتاق و سوئیت بوده و پراکندگی واحدهای اقامتی در طبقات اول تا چهارم می‌باشد. داشتن رستوران ساحلی، کافی‌شاپ و امکان قایق‌سواری از جمله امکانات این هتل چهار ستاره به شمار می‌رود. اتاق‌های هتل دلفین با امکانات مدرن تجهیز شده که آسایش هرچه بیشتر مهمانان را به همراه خواهد داشت. پرسنل این مجتمع اقامتی نهایت تلاش خود را برای جلب رضایت مهمانان گرامی هتل چهار ستاره دلفین بندرانزلی کرده تا اقامتی دلپذیر را در شهر زیبای انزلی تجربه نمایند.
قابل توجه میهمانان محترم، آسانسور هتل دلفین بندرانزلی تنها تا نیم طبقات تعبیه شده‌است و از نیم طبقه تا طبقه مورد نظر بایستی ۱۵ پله طی شود.
آدرس: گیلان ، بندر انزلی ساحل قو – خیابان اطباء

سیری در بندرانزلی

سوغات بندرانزلی

در تمام شهر های ایران، خوراکی ها بخش عظیمی از سوغات هر شهر را به خود اختصاص داده اند و بندر انزلی نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این شهر شمالی، شیرینی ها جایگاه ویژه ای دارند و در مناسبت های خاص همچون جشن ها یا مراسمات مذهبی پخت می شوند. از این رو بسیاری از مسافران ترجیح می دهند تا این شیرینی ها را به عنوان سوغات خریداری کرده و برای عزیزان خود ببرند.
انواع زیادی از سوغاتی های خوراکی وجود دارد. از جمله این سوغاتی ها می توان به رشته خشکار، باقلوای یاس، حلوای به، شیرینی آگرده، پنیر سیاه مزگی. نان محلی تمیجان گیلان، گل پالوده، دوشاب بج، نان خلفه (کشتا)، کلوچه مخصوص این منطقه و کوکی اشاره کرد.
آب و هوای بندر انزلی فوق العاده است، این شهر بیشترین میزان بارندگی در کشور را دارد و از این جهت ماهی و محصولات کشاورزی بخش بزرگی از سوغات مربوط به این شهر را تشکیل می دهند. اغلب گردشگران علاقه مندند تا چای، بادام زمینی، برنج، ازگیل و زیتون را به عنوان سوغات بندر انزلی خریداری کنند. اگر هم قصد خرید ماهی تازه را دارید می توانید به یکی از بازار های هفتگی این شهر مراجعه کنید.

سیری در بندرانزلی

صنایع دستی بندرانزلی

قلاب دوزی

یکی از هنرهای مردمان بندرانزلی قلاب دوزی است که قدمت آن به قرن‌ها پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. در استان گیلان به این هنر رشتی ‌دوزی و گلبند دوزی هم می‌گویند. پارچه ماهوت و نخ ابریشم پایه و اساس قلاب دوزی در بندر انزلی به شمار می‌روند. با قدری گشت و گذار در بازارهای بندرانزلی مطمئنا می‌توانید پارچه قلاب دوزی شده مورد علاقه خود را پیدا کنید و به عنوان ره آورد سفر با خودتان ببرید.

سیری در بندرانزلی

ظروف چوبی

در این منطقه به دلیل وجود شرایط خاص اقلیمی و البته مناطق وسیع جنگلی و جلگه‌ای دارای انواع مختلف درختان جنگلی است. چوب این درختان همواره به دلایل مختلفی برای ساخت ظروف مصرفی استفاده می‌شد. همین امر سبب شده تا تولید صنایع چوبی از جمله مهم ‌ترین صنایع دستی بندرانزلی به شمار برود. هر چند تولید صنایع چوبی در سراسر استان گیلان در حجم بالا و متنوع رایج است. اما عمده ‌ترین مراکز تولید صنایع چوبی در این استان، شهر رشت و بندر انزلی به شمار می‌روند. از پر طرفدار‌ترین وسایل چوبی این منطقه می‌توان به کاسه، قاشق، ملاقه، بشقاب و… اشاره کرد.

سیری در بندرانزلی

بولاکی

ریشه ساخت این نوع صندوق‌های مخصوص به کشور روسیه بر می‌گردد. اما به مرور زمان تولید آن در بندرانزلی رواج یافته است. در حال حاضر ساخت بولاکی در اندازه‌های مختلف به وسیله چوب نراد در این منطقه رواج دارد. سطح این صندوق‌ها به وسیله فلز و گل میخ‌ها تزیین می‌شوند. بولاکی در سفر به بندر انزلی می‌تواند یکی از جذاب ترین صنایع دستی بندرانزلی برای شما باشد که می‌توانید به عنوان سوغات برای دوستانتان ببرید.

سیری در بندرانزلی

مروار بافی

مروار نوعی درخت است که چوبی انعطاف پذیر و نسبتا نرم دارد و از آن در مروار بافی استفاده می شود. یکی از پر کاربرد ترین و مهم‌ ترین صنایع دستی بندرانزلی، مروار بافی است. در مروار بافی از نوعی ترکه استفاده می‌گردد. این هنر به قدری طرفدار دارد که در بندر انزلی و سایر نقاط استان گیلان کارگاه تولیدی متعددی برای تهیه بافت انواع وسایل مصرفی و تزیینی به وسیله مروار بافی مشغول به فعالیت هستند. یکی از ارزشمند‌ترین سوغات بندر انزلی نیز محصولات تولید شده به وسیله مروار بافی است. اگر قصد خرید سوغاتی زیبا و در عین حال مفید و کاربردی را دارید، مروار بافی انتخاب مناسب شما است.

سیری در بندرانزلی

چادرشب بافی

بیشتر صنایع دستی بندرانزلی همانند سایر صنایع دستی کشور برای استفاده در زندگی روزمره تولید می‌شدند. البته به مرور زمان و با گسترش شهرنشینی بیشتر این صنایع برای تزئینات و گاهی نمایش در موزه‌ها تولید شده‌اند. چادر شب ‌بافی در بخش وسیعی از استان گیلان تولید می‌شود و یکی از صنایع دستی است که با افزایش شهر نشینی از حالت مصرفی خود خارج شده و حال بیشتر به عنوان دکوری به کار می رود. در گذشته به وسیله نخ ابریشم و برای جهیزیه دختران چادر شب ‌بافی رایج بوده است. اما با گذشت زمان استفاده از نخ مصنوعی ابریشم، پشم و الیاف مصنوعی برای چادر شب ‌بافی نیز رایج شد. استفاده از این دسته از نخ‌ها به خاطر تنوع در رنگ و نقش برای مردم مقرون به ‌صرفه ‌تر است. البته گذشت زمان باعث شده است تا چادر شب بافی در مسیر فراموشی قرار گیرد.

سیری در بندرانزلی

رستوران های بندرانزلی

رستوران هیراد بندرانزلی

یکی از زیبا ترین رستوران های انزلی رستوران هیراد بوده که با قرار گیری در کنار دریا و نمای بیرونی و داخلی جذاب خود توانسته گردشگران بسیاری را جذب نماید. این رستوران ساحلی شبیه به کشتی ساخته شده و بار کافی شاپ آن منظره ای رویایی را نشان می دهد. فضای داخلی با دکور ساده و سالنی شیشه ای نیز مناسب برای کسانی بوده که می خواهند لحظات زیبایی را تجربه نمایند. تنوع غذا ها و نوشیدنی ها در رستوران ساحلی هیراد بسیار بالاست تا جایی که هر چه بخواهید در منوی رستوران وجود دارد. این رستوران در سه وعده صبحانه، ناهار و شام آماده خدمت رسانی بوده و شما می توانید فست فود، دسر، سالاد، غذا های ایرانی، غذا های محلی، غذا های دریایی و انواع نوشیدنی های گرم و سرد را سفارش دهید.
آدرس: منطقه آزاد انزلی، جاده رشت بندر انزلی

سیری در بندرانزلی

رستوران بارکاز بندرانزلی

یکی از بهترین رستوران های انزلی که در بلوار سردار اکبر صیاد بورانی واقع شده، رستوران بارکاز می باشد. غذا های این رستوران دارای کیفیت بالایی بوده و در کنار قیمت مناسب باعث شده تا بارکاز بین مسافران به شهرت برسد. هم چنین سرویس دهی و فضای داخلی رستوران مناسب بوده و محیطی عالی برای شماست تا با خانواده و عزیزانتان برای صرف غذا به آن جا بروید. یکی از زیبایی های رستوران ویوی رو به دریاست که همین موضوع به جذابیت آن افزوده. اگر به رستوران بارکاز رفتید پاستا آلفردوی موجود در منو را سفارش دهید چرا که یکی از خوشمزه ترین ها می باشد.
رستوران در تمامی روز های هفته از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب در وعده های صبحانه، ناهار و شام سرویس دهی دارد. رستوران بارکاز یک بخش به عنوان کافیشاپ نیز دارد که می توانید هر آن چه نیاز دارید از منوی مرتبط با این بخش سفارش دهید.
آدرس: منطقه آزاد انزلی، بلوار سردار اکبر صیاد نورانی

سیری در بندرانزلی

رستوران صدف بندرانزلی

یکی دیگر از رستوران های انزلی که در کنار پارک پاسداران قرار گرفته، رستوران صدف می باشد. این رستوران ساحلی دارای کیفیت غذای بالایی بوده و در مقایسه با قیمت ها بسیار مناسب است. فضای داخلی رستوران تمیز و بزرگ بوده و رفتار پرسنل مناسب می باشد. یکی از مواردی که باعث شده تا مسافران به این رستوران بروند، موقعیت جغرافیایی رستوران بوده و به دلیل قرار گیری در کنار ساحل فرار، مکان مناسبی برای پیاده روی می باشد. جو رستوران ساحلی صدف مورد پسند بسیاری از افرادی است که به این رستوران می روند. رستوران صدف با مدیریت پور سعادت بوده و اگر شما هم قصد رفتن به این مکان را دارید حتما از کباب کوبیده و میرزا قاسمی آن سفارش دهید.
لازم به ذکر است که رستوران در وعده های صبحانه، میان وعده، ناهار، شام و نوشیدنی سرویس دهی دارد.
آدرس: انزلی، ساحل فرار

سیری در بندرانزلی

رستوران کوبار بندرانزلی

یکی دیگر از بهترین رستوران های انزلی که محیط زیبا و فضای دلپذیری دارد، کافه رستوران کوبار می باشد. این مکان به دلیل داشتن فضای داخلی و بیرونی و ویوی رو به رودخانه در کنار ساختمان های رنگی موجود، بین مسافران معروف شده است. این رستوران در وعده صبحانه، میان وعده، ناهار، شام و نوشیدنی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب سرویس دهی دارد. اگر به دنبال جایی در انزلی می گردید که هم غذا و نوشیدنی های مختلف داشته باشد. هم فضای دلپذیر، کافه رستوران کوبار یکی از بهترین گزینه ها برای شما بوده که در آن می توانید غذا های ایتالیایی نیز سفارش دهید.
آدرس: انزلی، کوچه شهید تخته کار

سیری در بندرانزلی

رستوران دریاکده بندرانزلی

رستوران دریاکرده در جاده انزلی به رشت واقع شده و همانند رستوران هیراد معمولا شلوغ می باشد. کیفیت غذا ها به نسبت قیمت خوب بوده و پرسنل نیز بسیار عالی هستند. این رستوران در وعده ناهار و شام در تمامی روز های هفته از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب آماده خدمت رسانی است. شما می توانید برای سفارش غذا های معروف آن همانند باقالی قاتوق، جوجه ترش، ماهی قزل و میرزا قاسمی اقدام نمایید. فضای داخلی رستوران بسیار تمیز بوده و رنگ دیوار ها آرامش خوبی به افراد می دهد. اگر می خواهید به یک مکان خوب با خانواده یا دوستانتان بروید، رستوران دریاکده که یکی از بهترین رستوران های انزلی است، گزینه خوبی می باشد.
هم چنین نور گیری رستوران نیز بسیار مناسب بوده و می توانید از پنجره های موجود بیرون را نیز تماشا نمایید. هم چنین در جلوی رستوران فضای کافی برای پارک خوردو وجود دارد. می توانید از آن استفاده نمایید. فاصله رستوران تا ساحل انزلی تنها ۶ دقیقه با ماشین بوده که پیاده با طی کردن مسیری ۱.۸ کیلومتری در حدود ۲۲ دقیقه بعد به ساحل می رسید. می توان گفت یکی از دلایل مشهور شدن این رستوران نزدیکی آن به ساحل می باشد.
آدرس: جاده رشت به انزلی، در فاصله ۱.۸ ساحل

سیری در بندرانزلی

رستوران لوتکاچی

یکی دیگر از رستوران های انزلی که در محله ناسیونال قرار گرفته است. رستوران لوتکاچی می باشد. این مکان با یک دکور زیبا و مدرن همراه با غذا های لذیذ و با کیفیت از بهترین ها بوده و بسیار مناسب برای صرف غذا می باشد. این رستوران در تمامی روز های هفته از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب آماده خدمت رسانی است. شما می توانید با تماشای ویوی زیبای جلوی رستوران برای رفتن به آن اقدام نمایید. رستوران لوتکاچی دارای یک کافیشاپ بوده که بر روی آب قرار دارد و می تواند انواع نوشیدنی ها را برایتان سرو نماید. این رستوران در سال ۱۳۹۹ افتتاح گشت و دارای یک سایت به همین نام نیز می باشد.
آدرس: انزلی، خیابان متروپل

سیری در بندرانزلی

بهترین زمان سفر به بندرانزلی

بندر انزلی از جمله شهرهایی است که در تمام طول سال زیبایی های خاص خود را دارد. در تمام ماه های سال می توان زیبایی های زیادی در طبیعت آن پیدا کرد. با توجه به داده هایی که از دما، رطوبت و بارندگی سالانه شهر بندر انزلی به دست آمده است. دریافته ایم که این شهر در فصل های نیمه اول سال گرم و مرطوب و در فصل های نیمه دوم سال و به خصوص فصل زمستان معتدل است. اگر می خواهید به این شهر زیبا و گردشگری سفر کنید و در میان جاذبه های دیدنی بندرانزلی گشت و گذاری داشته باشید. می توانید فصل های بهار و تابستان را انتخاب نمایید. در این بازه زمانی و به خصوص اردیبهشت ماه، طبیعت انزلی در بهترین و زیباترین حالت ممکن خود قرار دارند. می توانید گردش و تفریحی بسیار لذت بخش در میان طبیعت بندرانزلی داشته باشید.

اما ممکن است گرمای هوا کمی برای برخی از افراد آزاد دهنده باشد. که این دسته از افراد می توانند فصل بهار را برای سفر خود به بندرانزلی و گشت و گذار و تفریح در میان دیدنی های آن انتخاب نمایند. فصل بهار علاوه بر آن که طبیعت انزلی بسیار زیبا و سرسبز می باشد. طراوت و تازگی را می توان با تمام وجود احساس کرد.

روش های سفر به بندرانزلی

بندر انزلی از توریستی ترین و زیباترین شهرهایی است که در غرب استان گیلان واقع شده است. از جمله شهرهای شمالی ایران محسوب می شود. این شهر زیبا در فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز شهر استان گیلان یعنی رشت و در فاصله حدودی ۳۶۸ کیلومتری از تهران قرار دارد.

سفر به بندر انزلی با خودروی شخصی

اگر بندر انزلی را به عنوان مقصد گردشگری خود در شمال ایران انتخاب کرده اید. قصد دارید با خودروی شخصی به آن سفر کنید. می توانید در حالی که در تهران قرار دارید به سمت غرب تهران حرکت کنید. وارد اتوبان تهران – کرج شده و از طریق آن خود را به اتوبان قزوین – رشت برسانید. شما توسط این اتوبان به شهر رشت خواهید رسید. برای رسیدن به انزلی بایستی مسافت ۴۰ کیلومتری را از رشت به سمت بندر انزلی طی کنید تا به این شهر برسید.

سفر به بندر انزلی با اتوبوس

مسیرهای دسترسی متفاوتی برای رسیدن به شهر انزلی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از اتوبوس می باشد. برای آن که بخواهید برای رسیدن به بندر انزلی از اتوبوس استفاده کنید. می بایست به یکی از ترمینال های تهران مراجعه کرده و پس از خرید بلیط اتوبوس تهران – بندرانزلی سوار اتوبوس شده و به سمت این شهر راهی شوید.

سفر به بندر انزلی با هواپیما

اگر به دنبال مسیری هستید که بتوانید در کمترین زمان ممکن به بندر انزلی برسید. بهتر است استفاده از هواپیما را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که این روش دسترسی از گران قیمت ترین روش های سفر به انزلی می باشد. برای این منظور بعد از خرید بلیط هواپیما به مقصد فرودگاه سردار جنگل رشت، به فرودگاه شهر خود مراجعه کرده است. پس از آن که مسیر هوایی رسیدن به انزلی را طی کردید. در فرودگاه سردار جنگل رشت از هواپیما پیاده شده و از رشت سوار ماشین شده و مسیر ۴۰ کیلومتری تا رسیدن به انزلی را طی نمایید.

سفر به بندر انزلی با تاکسی

برخی از افرادی که می خواهند به شهر زیبای انزلی سفر کنند، روش استفاده از تاکسی را انتخاب می کنند. تاکسی هایی هستند که به صورت دربست از درب منزل مسافر را سوار کرده است. با بیمه کامل مسافر به سمت مقصد یعنی شهر انزلی حرکت می کنند. اگر با تاکسی از تهران به سمت بندر انزلی حرکت کنید، مسیر ۳۶۴ کیلومتری تهران – بندر انزلی را در مدت زمان حدود ۵ ساعت طی خواهید کرد.

دلیل محبوبیت گردشگری بندر انزلی چیست ؟

تالاب انزلی و منطقه آزاد تجاری انزلی و…

مهمترین جاذبه های گردشگری بندرانزلی کجاست؟

تالاب انزلی، پارک بولوار، شنبه بازار انزلی، پل غازیان، منطقه آزاد تجاری و آکواریوم

بهترین زمان سفر به بندرانزلی چه موقع است؟

آب و هوای بندر انزلی در نیمه اول بهار ایده آل است چون متعادل ترین دما و بارندگی را دارد.

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *