رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۸

سنگنوردی چیست ؟

لینک این مطلب کپی شد!

تصور بالارفتن از دیواره ای سنگی شاید خیلی سخت باشد ولی عجیب تر این است ، کسانی که درگیر آن می شوند نمی توانند آن را رها کنند . کاری بسیار هیجان انگیز و برخلاف ظاهر آن کم خطر است . در صورتی که این کار به صورت اصولی و درست و با استفاده از تجهیزات مناسب انجام شود باعث تقویت قوای ذهنی شخص نیز می شود . یک سنگنورد باید همیشه حضور ذهن بالا و دقت کافی در حرکت خود داشته باشد تا بتواند مسیرهای درست را تشخیص دهد و این باعث می شود تا در دیگر مسایل زندگی نیز بدین گونه رفتار کند . یکی دیگر از امتیازات دانستن این فن آن است که فرد را قادر می سازد تا به مکان هایی در طبیعت برسد که به طریق دیگری نمی توان به آنجا رسید .

در سال های ۱۹۶۰ م در انگلستان به دلیل کمبود مسیرهای سنگنوردی ، دیواره های مصنوعی ابداع گردید . تا امروزه که سنگنوردی سالنی از شاخه های رایج سنگنوردی است که به ویژه برای آموزش در مدارس و پارکها مورد استفاده قرار می گیرد . توصیه می شود نوجوانان در سالنهای سنگنوردی به این ورزش بپردازند تا علاوه بر تقویت قوای جسمانی خود از نظر فکری نیز تقویت شوند . این دیواره هادر دو صورت ساده برای مبتدیان و همچنین برج هایی برای افراد حرفه ای در نظر گرفته می شود .
سنگنوردی به سبب نیاز به تجهیزات مناسب دور زمانی نیست که به عنوان یک ورزش راه خود را بازکرده اسات . از همان سالهای آغاز قرن بیستم به صورت حرفه ای در آمریکا و اروپا رواج یافت . سنگنوردی داخل سالن نزدیک به سه دهه است که در ایران رواج یافته است .

ورزش صخره نوردی را چه کسی می تواند انجام دهد؟

ورزش صخره نوردی را تقریبا هر کسی می تواند در سطح مبتدی انجام دهد. صخره نوردی برای تمام سنین قابل انجام است. در ورزش صخره نوردی تنها کافی است که از تناسب اندام و توانایی کافی برخوردار باشید و اختلالات روانی یا جسمی خاصی که مانع صخره نوردی شوند، نداشته باشید. حتی کودکان پنج ساله هم می توانند ورزش صخره نوردی را به راحتی انجام دهند. حتی لازم نیست برای توانایی در صخره نوردی قدرت بدنی زیاد یا مهارتی های خاصی را به عنوان پایه بلد باشید.

جالب است بدانید بسیاری از مراکز آموزش صخره نوردی می توانند بسیاری از معلولیت های ذهنی و جسمی را نیز به کمک این ورزش رفع کنند.

-2 سنگنوردی چیست ؟

رشته های مختلف سنگنوردی
۱- دیواره نوردی
۲- سنگ نوردی اسپرت
۳- بولدرینگ
۴- سنگ نوردی سالنی : سنگ نوردی سالنی نیز خود شامل چند رشته مختلف می باشد :
۱- سرطناب
۲- سرعت
۳- بولدرینگ

محلهای مناسب سنگنوردی طبیعی در ایران
از مهمترین دیواره های ایران می توان به موارد زیر اشاره نمود : بیستون کرمانشاه ۱۲۰۰ متر – یافته لرستاتن ۸۵۰ متر – علم کوه مازندران ۴۵۰ متر – دیواره غربی مازندران ۴۰۰ متر – آزادکوه مازندران ۴۰۰ متر – دیوار غربی قاش مستان کهکیلویه و بویراحمد ۴۰۰ متر – شاخک مازندران ۳۵۰ متر و…
شاید یکی از جالب ترین مناطق برای سنگنوردی بند یخچال باشد این منطقه در مسیر دربند در شمال تهران قرار دارد . افراد بسیاری برای کوه یمایی از این مسیر عبور می کنند ولی کمتر کسی از وجود چنین منطقه ای آگاهی دارد . با ورود به آنجا خیل علاقمندان به سنگنوردی رو به رو خواهید شد که از هر سنگی آویزان هستند . معمولا سنگ ها همگی اسم خاص دارند و معمولا نام کسی برروی آن است که از سنگ افتاده و فوت کرده است مانند سنگ مریم یا کلاهک آلبرت .

سنگنوردی در ایران زیر نظر نظر فدارسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی می باشد . نزدیک به دو دهه است که تیم ملی سنگنوردی تشکیل شده و در ۷ رده سنی بسته به آمادگی تیم در مسابقات شرکت می کنند . البته لازم به ذکر است که مسابقات تنها در سالن اجرا می شوند و در ایران در محیط های طبیعی مسابقات سنگنوردی انجام نمی شود . انجام این ورزش در سالن از نظطر شرایط ایمنی مطمئن تر از طبیعت بوده و در این سه دهه رشد چشمگیری را نیز داشته است . در ایران در حدود ۳۰۰ دیواره در داخل سالن وجود دارد و البته دیواره های غیر حرفه ای تر و مبتدی تر بسیاری نیز در پارک ها و برخی مدارس نیز وجود دارد.

-1 سنگنوردی چیست ؟

 سنگنوردی چیست ؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *