رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ دی ۱۴۰۱

جاذبه های گردشگری ایران که لوکیشن سریال جیران شدند

اشتراک گذاری

در چند دهه اخیر شاهد ساخت سریال های تاریخی در جاذبه های گردشگری ایران هستیم. استفاده از کاخهای متعدد و عمارت ها در سریال ها علاوه بر واقعی بودن و به دل نشستن مخاطب می تواند مخاطبان را به بازدید از این کاخها و جاذبه های گردشگری راغب سازد. یکی از این سریال های تاریخی جذاب که در حال نمایش است سریال جیران می باشد که در بناهای تاریخی مهم چون کاخ گلستان و خانه طباطبایی کاشان فیلم‌برداری شده است. این سریال که ژانری عاشقانه و تاریخی دارد به کارگردانی حسن فتحی و با حضور بازیگرانی چون مریلا زارعی، بهرام رادان، پریناز ایزدیار و امیرحسین فتحی است. این سریال تاریخی و جذاب در شهرهای مختلفی چون تهران، قزوین، کاشان، خوانسار و گلپایگان فیلم‌برداری شده است.

سریال جیران

داستان سریال جیران

جیران، یکی از چندین زن حرم سرای ناصرالدین شاه با اسم اصلی خدیجه خانم تجریشی بود؛ شاه و به دلیل اینکه چشم‌های درشت و زیبایی داشته اسم جیران رو روی او می‌گذارد (جیران به معنای آهو) و بعداً لقب فروغ السلطنه را صاحب می‌شود، جیران شخصیت منحصر به فرد و عجیب و غریبی داشته، شیفته شکار و اسب سواری بوده و موقع سوارکاری چکمه می‌پوشیده و لباس مردانه به تن داشته، داستان سریال از زمان مرگ امیر کبیر آغاز می‌شود، جایی که ناصرالدین شاه برای اولین بار جیران را می‌بینند.

خلاصه داستانی که تیم سریال جیران منتشر کرده‌اند: زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…

سریال جیران

طراح صحنه و لباس سریال جیران

از مهم‌ترین نکات سریال جیران طراحی صحنه باشکوه و لباس‌های شکیل بازیگران است. در این طراحی‌ها به جزئیات توجه بسیاری شده و مخاطب در همان نگاه اول متوجه طراحی حرفه‌ای و دقیق صحنه و لباس در این سریال، می‌شود.طراحی صحنه و لباس این مجموعه بر عهده ملک‌جهان خزاعی، یکی از بهترین‌های طراحی صحنه و لباس است.

لوکیشن های سریال جیران

کاخ گلستان

کاخ گلستان تهران لوکیشن کاخ ناصرالدین شاه و محل زندگی جیران و سایر زنان حرم‌سرای وی است. مجموعه کاخ گلستان یکی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود و در برگیرنده بناهای متعددی از ادوار مختلف تاریخی است. پیشینه این کاخ به عصر صفوی و زمان شاه عباس می‌رسد؛ اما دوران شکوه و ساخت‌وساز آن به دوره قاجار برمی‌گردد.ايوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آينه، تالار سفره‌خانه، خلوت كريمخانی، تالار برليان، عمارت بادگير، كاخ شمس‌العماره، تالار الماس و كاخ ابيض، بخش‌های مختلف کاخ گلستان را تشکیل می‌دهند.
ساعت کاری: بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ و پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰
روزهای تعطیل: ۱۴ خرداد، ۲۱ ماه رمضان، ۹ و ۱۰ محرم، ۲۰ صفر، ۲۸ صفر، ۲۵ شوال و ۱۳ فروردین
شماره تلفن: ۳۳۹۵۶۶۶۲-۰۲۱
آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ

سریال جیران

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه در میدان بهارستان تهران قرار دارد. این عمارت در دوره قاجار به دستور مسعود میرزا، حاکم وقت اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان از فرزندان ناصرالدین شاه ساخته شد و به همین علت، مسعودیه نام دارد. این عمارت در طول حیات خود شاهد وقایع تاریخی متعددی بوده است.در جریان جنبش مشروطه، عمارت مسعودیه یکی از پایگاه‌های مشروطه‌خواهان و مخالفان محمدعلی‌شاه بوده است. در سال ۱۲۸۷ شمسی در نزدیکی همین عمارت بود که بمبی زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر و به‌دنبال آن مجلس به توپ بسته شد.

دیوان‌خانه، سفره‌خانه و حوض‌خانه، حیاط سید‌جوادی، عمارت سید‌جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیری، حیاط خلوت، عمارت حیاط‌ خلوت، عمارت سردر (پیاده)، عمارت سردر کالسکه‌رو، باغ دیوان‌خانه، عمارت دیوان‌خانه و بنای یک‌ طبقه با زیر‌زمین بخش‌های مختلف مسعودیه را تشکیل می‌دهد.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان

سریال جیران

خانه طباطبایی‌ها

خانه طباطبایی‌ها یکی دیگر از لوکیشن‌های سریال جیران به شمار می‌رود. این خانه تاریخی که در این سریال محل زندگی «کفایت خاتون» است، در کاشان و در محله سلطان میر احمد قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. خانه طباطبایی‌ها به‌عنوان عروسِ خانه‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود. مالک این بنای اعیانی حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی، تاجر و بازرگان مشهور فرش دستبافت کاشان بود.

خانه طباطبایی‌ها با شیوه معماری حجاب‌دار، گودال باغچه، متقارن و درون‌گرا ساخته شده و شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است. ۴۰ اتاق، چهار حیاط، چهار سرداب (زیرزمین)، سه بادگیر و دو رشته قنات، قسمت‌های مختلف این خانه را تشکیل می‌دهند.

ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷
آدرس: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیراحمد

سریال جیران

شهرک غزالی

غزالی یکی از مهم‌ترین شهرک‌های سینمایی کشور محسوب می‌شود که به همت مرحوم علی حاتمی، کارگردان معروف کشور ساخته شد. ساخت این شهرک از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ به طول انجامید و ابتدا به‌عنوان لوکیشن فیلم هزاردستان حاتمی آماده شد و بعدها دکورهای پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی دیگر به آن اضافه شد.
شهرک غزالی از روی ساختمان‌های حقیقی ساخته شده‌ است و خیابان لاله‌زار، قسمت اصلی و اولیه آن محسوب می‌شود. فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی مانند سربداران، امام علی (ع)، مریم مقدس، کیف انگلیسی، شب دهم، مردان آنجلس، شهرزاد و جیران در این شهرک ضبط شده‌اند. شهرک غزالی در حال حاضر زیر نظر سازمان صداوسیما اداره می‌شود.
آدرس: تهران، بزرگراه شهید لشکری، کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج، بعد از کارخانه سایپا

سریال جیران

باغ گیاه‌شناسی ملی

باغ گیاه‌شناسی ملی از جمله مکان‌های فیلم‌برداری سریال جیران در تهران به حساب می‌آید. این باغ با وسعت ۱۴۵ هکتار در اراضی چیتگر تهران قرار دارد و زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اداره می‌شود.باغ گیاه‌شناسی تهران یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی خاورمیانه و جهان به شمار می‌رود. طراحی و ساخت این باغ در سال ۱۳۴۸ توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی انجام شد. در این باغ می‌توانید از کلکسیون‌های گیاهی و رویشگاه‌های مناطق مختلف ایران و جهان دیدن کنید و از فضای بی‌نظیر و سرسبز آن لذت ببرید و از موزه حشرات بازدید به‌عمل آورید.
آدرس: اتوبان تهران، کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور
ساعت کاری: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰؛ فروش بلیط تا ساعت ۱۶:۳۰

سریال جیران

شهرک دفاع مقدس

شهرک دفاع مقدس در سال ۱۳۷۳ به‌منظور ضبط فیلم‌هایی با موضوعات انقلاب، دفاع مقدس و تاریخی توسط نیروی مقاومت بسیج احداث شد. در این شهرک تاکنون فیلم‌های سینمایی و سریال‌های متعددی فیلم‌برداری شده که سریال جیران از جمله آن‌ها محسوب است.شهرک دفاع مقدس ۵۵۰ هكتار وسعت دارد. لوکشن‌های تاریخی، خط مقدم جبهه جنگ، پاسگاه‌های مرزی ایران و عراق در منطقه مرزی شلمچه، بیمارستان صحرایی، میادین مین، میدان موانع، قرارگاه فرماندهی، ایستگاه صلواتی، دشت تانک و برجک‌های نگهبانی بخش‌های مختلف این شهرک سینمایی هستند.
آدرس: ۳۰ کیلومتری تهران، در مسیر اتوبان تهران-قم، کنار پادگان نیروی زمینی سپاه پاسداران

سریال جیران

روستای آشنستان قزوین

آشنستان یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی قزوین و از محل‌های فیلم‌برداری فیلم جیران به شمار می‌آید. دروازه آشنستان، گرمابه آشنستان، تپه‌های باستانی تولکی و تپه آشنستان، از آثار تاریخی این روستا هستند که وضعیت خوبی ندارند و تخریب شده‌اند.
آدرس: ۱۵ کیلومتری شرق قزوین، دهستان اقبال شرقی

سریال جیران

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه یکی از بخش‌های بازار تاریخی قزوین به شمار می‌رود. این کاروان‌سرا در دوره قاجار و زمان ناصرالدین شاه به دستور سعدالسلطنه، حاکم وقت قزوین ساخته شد. سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و درون‌شهری کشور محسوب می‌شود.
کاروانسرای سعدالسطنه از چندین سرای پیوسته و چهارسوق، تیمچه، حیاط‌ها، حجره‌ها، چهار آب‌انبار و هفت حیاط تشکیل شده است. سرا یا راسته قیصریه، سرای وزیر، سرای سعدیه، حیاط‌های نگار السلطنه، قهرمانی و بهشتیان، گرمابه رضوی و مسجد حاج ملا آقا و شترخان، بخش‌های مختلف کاروانسرای سعدالسلطنه را تشکیل می‌دهند.
سعدالسلطنه قزوین را می‌توان جزو بزرگترین بازارهای صنایع دستی ایران به شمار می‌رود. حجره‌های این کاروان‌سرا به مغازه‌های صنایع دستی، کافه‌، چای‌خانه و فروشگاه‌های جواهرات و لباس سنتی تبدیل شده است.
آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی (ره)، بازار قزوین

سریال جیران

روستای وانشان

روستای وانشان یکی از مکان‌های فیلم‌برداری سریال جیران محسوب می‌شود. این روستا در جنوب شهرستان گلپایگان و در بین راه اصلی شهرهای خوانسار و گلپایگان استان اصفهان قرار دارد. این روستا در زبان محلی «وانشون» و در برخی منابع تاریخی و منابع محلی «ونیشون» نامیده می‌شود.
روستای وانشان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی است. امامزاده ابوالفتوح (ع)، قلعه تاریخی، درخت چنار قدیمی ۵۰۰ ساله، آب‌انبار و کبوترخانه‌های تاریخی، حمام‌های قدیمی و یک غار با قدمت بیش از ۳,۰۰۰ سال و جاذبه‌های طبیعی همچون چشمه‌های پر‌آب و قنات‌های قدیمی، باغ‌های انبوه، گردو و بادام از دیدنی‌های این روستا هستند.
آدرس: استان اصفهان، ۱۲ كيلومتری جنوب شهرستان گلپايگان و ۱۵ کیلومتری شمال خوانسار

سریال جیران

سد گلپایگان

دریاچه و سد گلپایگان نیز از جمله لوکیشن‌های سریال جیران به شمار می‌رود. این سد در جنوب شهر گلپایگان، نزدیکی روستای اختخوان و روی رودخانه اناربار قرار دارد. سد گلپایگان نخستین سد مخزنی خاکی و اولین سد مدرن کشور محسوب می‌شود.
سد گلپایگان در گذشته سد شاه اسماعیل نامیده می‌شد. این سد در سال ۱۳۳۶ به‌منظور جلوگیری از خسارات ناشی از سیل و تامین آب کشاورزی، به بهره‌برداری رسید. دریاچه این سد زیستگاه آبزیانی همچون سوف، کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی قزل‌آلا است.
آدرس: ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان

سد کوچری

سد کوچری در پایین‌دست سد گلپایگان قرار دارد. این سد در سال ۱۳۹۵ با هدف تامین آب شرب شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان و شهرک پردیسان قم به بهره‌برداری رسید.کوچری از نوع سدهای خاکی با هسته رسی به شمار می‌رود. ارتفاع این سد ۹۲ متر و طول تاج آن ۷۰۰ متر است.
آدرس: هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان

سریال جیران

بازیگران سریال جیران

بهرام رادان در نقش ناصرالدین‌شاه قاجار

بهرام رادان در این فیلم در نقش ناصرالدین‌شاه قاجار به ایفای نقش می‌پردازد.

پریناز ایزدیار در نقش جیران

پریناز ایزدیار در این مجموعه نقش جیران را بازی می‌کند.

مریلا زارعی در نقش مادر ناصرالدین‌شاه

مریلا زارعی در نقش مادر ناصرالدین‌شاه (مهدعلیا) جلوی دوربین حسن فتحی قرار می‌گیرد.
ملک جهان خانم ملقب به مهدعلیا همسر محمدشاه و مادر ناصرالدین شاه قاجار بود، او از مهمترین چهره‌های درباری آن دوره محسوب می‌شود که به تحریک او میرزا تقی‌خان امیرکبیر از مقام صدارت اعظم برکنار و کشته شد.

امیر جعفری در نقش صدراعظم ناصرالدین‌شاه

امیر جعفری در نقش میرزا آقاخان نوری، صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار در این سریال به ایفای نقش می‌پردازد.

مهدی پاکدل در نقش سلمان

مهدی پاکدل بعد از تجربه‌ای موفق با سریال هم‌گناه در شبکه نمایش خانگی و مجموعه‌های موفقی همچون کیمیا و ستایش در سیمای ملی این بار ایفاگر نقشی متفاوت در سریال جیران شده است. وی نقش سلمان را در این سریال بر عهده دارد.

سمیرا حسن پور در نقش گلین خاتون

گلین خاتون، اولین همسر رسمی و عقدی ناصرالدین شاه بود که در تبریز ازدواج کردند. گلین یک واژه ترکی به معنای عروس است. گلین خاتون دختر نوزدهمین پسر فتح علیشاه بود و اصل و نسب قاجاری داشت. گلین خاتون مادر اولین ولیعهد رسمی شاه یعنی سلطان محمود میرزا بود، بچه‌ای که فقط ۱۱ ماه عمر کرد.

رعنا آزادی ور در نقش تاج الدوله

خجسته خانم جهانبانی (تاج الدوله) جدش به قاجاری‌ها می‌رسید و یکی از همسران رسمی شاه بود. هفت ماه بعد از قتل امیرکبیر به جان ناصرالدین شاه سوءقصد شد و او هم، معین‌الدین میرزا (فرزند تاج‌الدوله) را ولیعهد رسمی خودش کرد.
سریال جیران

مهدی پاکدل در نقش سلمان
مهدی کوشکی در نقش الیاس
امیرحسین فتحی در نقش سیاوش
گلاره عباسی
رؤیا تیموریان
هومن برق‌نورد در نقش شازده بصیر
سمیرا حسن‌پور در نقش گلین خاتون
ستاره پسیانی در نقش نقره
مرتضی اسماعیل‌کاشی در نقش خواجه روشن
کتانه افشاری‌نژاد در نقش خدیجه چهریقی
سیاوش چراغی‌پور
غلامرضا نیکخواه
نهال دشتی در نقش ستاره خانم
الهام نامی در نقش شکوه السلطنه

همایون شجریان در سریال جیران

همایون شجریان خواننده تیتراژ سریال جیران است و فردین خلعتبری آهنگسازی آن را به عهده داشته است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *