رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ دی ۱۴۰۱

طرز تهیه خورش به با رب انار

اشتراک گذاری

طرز تهیه خورش به با رب انار بسیار راحت می باشد.خورش به با رب انار یکی از خورش‌های خوشمزه و اصیل ایرانی است که به خاطر طعم ملسی که دارد، به عنوان خورش مجلسی شناخته و همراه با برنج سرو می‌شود.

خورش به با رب انار

مواد لازم:

گوشت گوسفندی (خورشتی): ۴۰۰ گرم
به: ۱ عدد بزرگ
لپه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
پیاز: ۱ عدد درشت
رب انار: ۵ قاشق غذاخوری
زردچوبه و دارچین: به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه :

برای درست کردن خورش به با رب انار، ابتدا باید گوشت و لپه را جداگانه بپزید. سپس آلو را تفت دهید. در آخر همه مواد پخته و تفت داده شده را با هم بپزید و رب انار و دیگر چاشنی‌ها را اضافه کنید.در اولین مرحله از طرز تهیه خورش به با رب انار، لپه‌ها را از شب قبل یا حداقل ۲ ساعت پیش از شروع آشپزی در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. می‌توانید از پیاز رنده شده هم استفاده کنید. گوشت‌ها را به قطعات ۲ سانتی‌متری خرد کنید.
در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز را به آن اضافه کنید. روی حرارت متوسط، پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. گوشت‌های خورشتی را با پیاز تفت دهید تا رنگ آنها کمی تغییر کند. سپس دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و اجازه دهید کمی با روغن تفت بخورند با طعم خام آنها گرفته شود.
بعد از چند ثانیه که ادویه‌ها تفت خوردند، روی گوشت آب داغ بریزید. در حدی که روی آن را بپوشاند. بعد از اینکه آب شروع به قل زدن کرد، حرارت را کم کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت به مدت ۲ ساعت بپزد و نرم شود. اگر عجله دارید، می‌توانید از زودپز استفاده کنید.
در این مرحله از طرز تهیه خورش به با رب انار، لپه‌ها را از آب بکشید و در یک قابلمه جداگانه بریزید. روی آن را با آب بپوشانید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا لپه‌ها هم کاملا بپزند و نرم شوند. در این فاصله به‌ را بشویید و به صورت مکعبی تقریبا درشت خرد کنید و هسته آنها را بگیرید.
به‌های خرد شده را در یک تابه با مقداری روغن تفت دهید. نیازی نیست حتما سرخ شوند. این کار هم باعث خوشمزه‌تر شدن خورش می‌شود و هم از له شدن به‌ها جلوگیری می‌کند. رب انار را با کمی آب ولرم مخلوط کنید تا رقیق شود. بعد از اینکه گوشت پخت، به لپه‌ها سر بزنید. اگر لپه‌‌ها پخته بودند، آنها را آبکش کنید.
در این مرحله، به گوشت پخته شده، لپه‌های آبکش شده، رب انار و میوه به تفت داده شده را اضافه کنید. به غذا به میزان لازم نمک (یا شکر یا چاشنی‌های دیگر) اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد به مدت ۳۰ دقیقه دیگر با هم روی حرارت ملایم بپزند و طعم یکدیگر را بگیرند. بعد از اینکه خورش جا افتاد، آن را به همراه برنج زعفرانی یا برنج چلو رستورانی سرو کنید.

طرز تهیه خورش به آلو با مرغ و رب انار

مواد لازم

به: ۲ عدد متوسط
مرغ بدون استخوان: ۱ سینه مرغ
هویج: ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد بزرگ
رب انار: ۳ قاشق غذاخوری
آب انار: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
دارچین و زردچوبه: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه: به میزان لازم
آلو: ۱۰ عدد (به میزان دلخواه)

خورش به با رب انار

طرز تهیه

برای درست کردن خورش به آلو با رب انار، مرغ را یا مزه‌دار کنید یا با پیاز و ادویه‌ها بپزید. سپس به‌ و هویج‌ها را با روغن تفت دهید و به مرغ پخته شده اضافه کنید. رب انار و آب انار را به همراه دیگر چاشنی‌ها بپزید تا کاملا جا بیفتند. این خورش را در کنار برنج سفید یا زعفرانی سرو کنید. برای درست کردن خورش به با مرغ و رب انار، بهتر است مرغ را ابتدا با زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، دارچین و زعفران مزه‌دار کنید. برای گرفتن بوی زهم مرغ روی مرغ را بپوشانید تا مرغ‌ها طعم بگیرند.
حدود ۲ ساعت مرغ‌ها را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. اگر عجله دارید، ۳۰ دقیقه کافی است. اگر از آلو در این خورش می‌خواهید استفاده کنید، آلوها را در مقداری آب بخیسانید. بهتر است بعد از نرم شدن، هسته‌ آنها را بیرون بیاورید.

مرغ‌های مزه‌دار شده را در یک تابه در کمی روغن تفت دهید. هر دو طرف مرغ را تفت دهید تا کمی سرخ شود. مرغ‌ها را از تابه بیرون بیاورید. سپس یک پیاز را خرد یا رنده کنید و با روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود. کمی زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. مرغ‌ها را دوباره به قابلمه برگردانید. روی آن را آب جوش بریزید و اجازه دهید مرغ به مدت ۲۰ دقیقه بپزد.
به‌ را بشویید و کرک روی آن را جدا کنید. هر مقدار به دارید، بدون اینکه پوستش را بگیرید، به قطعات مربعی بزرگ خرد کنید. در یک تابه کمی روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید. تکه‌های به‌ را با روغن تفت دهید. کمی زعفران دم کرده هم روی به‌ها بپاشید. هویج را هم به همان قطعات به خرد کنید و با به‌ها تفت دهید.

در این مرحله از طرز تهیه خورش به با مرغ و رب انار، به‌ و هویج‌های تفت داده شده را به خورش اضافه کنید. رب انار و آب انار را هم به همراه کمی نمک (یا شکر) و آلوهای خیسانده و آبکش شده، اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید به و هویج با خورش بپزند و نرم شوند. وقتی خورش جا افتاد، آن را سرو کنید.

نکات

برای اضافه کردن آب به خورش به و رب انار، حتما آب داغ اضافه کنید. افزودن آب سرد باعث ایجاد شوک به گوشت یا مرغ شده و باعث می‌شود گوشت دیرتر بپزد.
لپه را جداگانه بپزید و وقتی به غذا اضافه کنید که گوشت هم پخته باشد. در این صورت یکی زودتر و یکی دیرتر نمی‌پزد و احتمال سفت ماندن یا له شدن لپه وجود ندارد. در صورت دلخواه می‌توانید لپه را از خورش به حذف کنید.
پوست به را برای اضافه کردن به خورش به با رب انار، نگیرید. این کار باعث می‌شود به‌ها در خورش وا نروند و له نشوند.
اگر می‌خواهید طعم خورش به با رب انار،‌ ملس شود و به شیرینی بزند، می‌توانید به آن کمی شکر اضافه کنید. اگر هم مایل هستید که طعم آن به ترشی بزند، کمی آبغوره طبیعی با آبلیمو به آن اضافه کنید.
در برخی دستورهای غذایی به خورش به با رب انار و گوشت گوسفندی، چند آلو هم اضافه می‌کنند که به سلیقه شما بستگی دارد.
رب انار را حتما در مراحل پایانی به خورش به اضافه کنید تا طعم آن باقی‌ بماند.
خورش به با رب انار، نباید زیاد آب داشته باشد. هر چه خورش غلیظ‌تر و کم‌آب‌تر باشد، بهتر است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *