رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ دی ۱۳۹۹

ظروف مناسب سفر

اشتراک گذاری

یکی از مواردی که در سفر باید به آن توجه کرد انتخاب ظروف مناسب سفر است . ظروف مناسب سفر علاوه بر استفاده در داخل ماشین به دلیل استفاده در محیط زیست بخصوص در بین کوهنوردان و طبیعت گردها بسیار مرسوم شده است.آشپزی و تهیه غذای گرم در سفر برای بسیاری از گردشگران یک سرگرمی ایده آل به‌شمار می‌رود و برای بسیاری دیگر یک روش مناسب برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سلامت بیشتر و حتی کمک به حفاظت از محیط زیست است. البته باید یادآور شد که غذای گرم در سفرهای طولانی و پیمایش‌های بلندمدت، بیشتر یک ضرورت برای حفظ انرژی و تجدید قوا محسوب می‌شود تا یک سرگرمی در دل طبیعت.

انتخاب ظروف سفری کاملا به سلیقه و نوع برنامه شما بستگی دارد. بعضی گردشگران ترجیح می‌دهند یک مجموعه کامل از ظروف شامل انواع قابلمه، ماهی‌تابه و کتری تهیه کنند. این ظروف داخل هم قرار می‌گیرند و فضای بسیار کمی از کوله پشتی شما را اشغال می‌کنند. این مجموعه گاهی شامل تجهیزات اضافه مانند چراغ الکلی، گیره، قاشق و حتی پیاله‌های کوچک و یک کاور برای جمع کردن ظروف نیز هستند. مزیت استفاده از این ظروف، حجم بسیار کم آن است.استفاده از ظروف سفری در بین گروه وسیعی از گردشگران متداول است، از سفرهای خانوادگی گرفته تا ماجراجویی دور دنیا. در سفرهای خانوادگی برای طبخ غذا بیشتر از همان ظروفی استفاده می‌شود که در همه آشپزخانه‌ها وجود دارد و برای سرو آن معمولا از پک‌های ۴، ۶ و ۸ نفره یا بیشتر استفاده می‌شود که به «وسایل مسافرتی داخل ماشین» یا «ظروف پلاستیکی سفری» آنها را می‌شناسیم. این ظروف معمولا از جنس پلاستیک و شامل ظروفی سبک در رنگ‌های مختلف هستند.

در مقابل، برخی از گردشگران ظرف‌های خود را به‌صورت انفرادی انتخاب می‌کنند. آنها برحسب نوع سفر و برنامه، آنچه را که مورد نیاز است با خود بر می‌دارند. در واقع، کاملا بر اساس سلیقه خود عمل می‌کنند؛ این روش اما یک جنبه منفی دارد و آن هم فضای بیشتری است که اشغال می‌شود.در انتخاب و خرید ظروف سفری، قبل از هر چیز به جنس آن توجه کنید.

چرا نباید از ظروف پلاستیکی استفاده کرد؟

پلاستیک‌ها دسته‌ای از بسپارهای افزایشی یا تراکمی هستند و معمولاً‌ زمانی که وارد چرخه طبیعت می‌شوند، لایه محافظی به شکل عایق در دل خاک ایجاد می‌کنند و ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند؛ و طول عمر پسماند این مواد، آلودگی منابع زیرزمینی و خاکی را نیز در پی خواهد داشت و تا حد قابل‌ توجهی باعث کاهش حاصلخیزی زمین کشاورزی می‌شود. هم‌چنین باعث شیوع انواع بیماری‌های همه‌گیر خواهد شد که برای تمام موجودات زنده منطقه خطرناک است.به علت حجم زیاد این نوع زباله، مراکز پسماند مجبور به رهاسازی مقداری از آن در طبیعت هستند (همان‌طور که در اراضی شمال کشور با این مشکل دست به گریبان هستیم) که همین امر باعث اشغال زیستگاه فون و فلور آن منطقه می‌شود و با محدود کردن نیچ آن‌ها، در طولانی‌مدت باعث رقابت بین‌گونه‌ای و درون‌گونه‌ای و در نهایت کاهش تنوع زیستی می‌گردد.

قاشق‌چنگال و چاقوی مسافرتی

درست است که استفاده از کنسرو از حجم ظروف موردنیاز سفر می‌کاهد، اما حتما باید قاشق‌چنگال و چاقوی مسافرتی به همراه داشته باشید. ظروف مورد استفاده سفر باید مقاوم، شست و شو و حمل راحتی داشته باشند. قاشق‌چنگال و چاقوی مسافرتی قابلیت شست و شو و استفاده چندباره را دارند. سعی کنید از قاشق و چنگال‌هایی استفاده کنید که قابلیت تا شدن دارند. این ظروف اکثرا دارای کیف مخصوص حمل هستند. اگر قاشق‌چنگال و چاقوی مسافرتی را بخرید، برای همیشه در سفر‌های‌تان راحت خواهید بود.

نکته: می‌توانید از قاشق و چنگال خانگی خود نیز در سفر استفاده کنید و هیچ الزامی در تهیه قاشق و چنگال مسافرتی نیست.

ظروف مناسب سفر

چاقوی SAK

چاقوهای تاشوی ارتش سوئیس یا Swiss Army Kinfe با عنوان اختصاری SAK یک ابزار چند کاره است و از تیغه‌ای که آلات مختلفی مانند دربازکن کنسرو، چاقو، پیچ گوشتی و… به آن متصل هستند، تشکیل شده است. این ابزارها بر روی یک محور ثابت در گردشند و درون دسته چاقو پنهان می‌شوند. این وسیله، در سفرها بسیار کارآمد و مفید خواهد بود.

ظروف مناسب سفر

لیوان‌های مسافرتی

سعی کنید در سفر، به خصوص در طبیعت، از لیوان‌های پلاستیکی و یا استیل استفاده کنید. لیوان‌هایی که دسته‌دار هستند، به علت سهولت در استفاده (هنگامی که نوشیدنی گرم می‌خورید)، اولویت دارند. هرگز از لیوان‌های شیشه‌ای در طبیعت استفاده نکنید.

ظروف مناسب سفر

ظرف نگهدارنده گرین ترولر

چه قصد کوهنوردی داشته باشید، چه به هوای پیک نیک بیرون بزنید، این ظرف به کارتان می‌آید. ظرف نگهدارنده گرین ترولر جمع و جور است و به راحتی حمل می‌شود. ممکن است ابتدا باز و بسته کردن آن پیچیده به نظر برسد، اما همین که یاد بگیرید متوجه خواهید شد کار ساده‌ای است. ظرف گرین ترولر مانع از خارج شدن مایعات و غذاها به بیرون و وارد شدن مواد خارجی می‌شود. سال‌ها می‌توانید از این ظرف استفاده کنید و مجبور به استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف نباشید.

ظروف سفری آلومنیومی

این ظروف سبک، مقرون به‌صرفه و یک رسانای خوب حرارتی هستند؛ اما در معرض غذاهای اسیدی از بین می‌روند و سطح آنها به‌راحتی خراشیده می‌شود.بعضی افراد با این سوال مواجه‌اند که آیا استفاده از ظروف آلومینیومی برای سلامت ما خطرناک است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که براساس گزارش‌های موسسات ملی بهداشت، اداره غذا و دارو و انجمن آلزایمر در لندن، هیچ‌گونه خطر ناشی از استفاده ظروف آلمینیومی سلامت ما را تهدید نمی‌کند. همچنین انجمن آلزایمر آمریکا نیز اعلام کرده است که هیچ مدرک پزشکی یا علمی مبنی بر ارتباط بین ظروف آلومینیوم و بیماری آلزایمر وجود ندارد. در عین‌حال استفاده از ظروف آلومنیومی برای نگهداری یا طبخ سبزیجات توصیه نمی‌شود، چون طعم و ظاهر غذا را تغییر می‌دهد.

 آلومنیوم سخت شده

این ظروف بسیار مقاوم هستند و در برابر خراشیدگی دوام بیشتری دارند.

 ظروف سفری استیل

مقاومت ظروف استیل درمقایسه با ظروف نچسب بسیار بالا است. دوام بیشتری دارند و سطح آنها خراش بر نمی‌دارد؛ اما وزن بسیار بالایی دارند و گرما را به‌صورت یکنواخت توزیع نمی‌کنند. ممکن است یک قسمت از غذای شما که بیشتر در معرض حرارت است بسوزد یا اصطلاحا ته بگیرد.

 ظرف سفری تیتانیوم

این ظروف فوق‌سبک هستند. بهترین گزینه برای افرادی که سبک سفر می‌کنند. در برابر خوردگی بسیار مقاومند و حرارت در سطح آنها به‌سرعت توزیع می‌شود. حتی با حداقل حرارت هم خوب عمل می‌کنند؛ اما کمی گران قیمت هستند و درمقایسه با ظروف استیل گرما را دیرتر توزیع می‌کنند. بهتر است مراقب باشید که زیاد داغ نشوند.

ظرف چدنی برای سفر

ظروف چدنی بسیار مقاوم و ایدئال برای انواع پخت‌وپز هستند؛ اما وزن زیادی دارند و برای بک پکینگ و کوهنوردی زیاد اصلا مناسب نیستند. بهتر است در سفر با خودرو شخصی ظروف چدنی را همراه خود ببرید.

 ظروف با لایه نچسب

خوبی این ظروف این است که به‌راحتی شسته می‌شوند، چون مواد غذایی به‌سطح آن‌ها نمی‌چسبد؛ اما عیب آنها این است که درمقایسه با سطوح فلزی مقاومت کمتری دارند و سطح آن‌ها به‌راحتی خراش بر می‌دارد. بهتر است برای طبخ غذا در این ظروف از قاشق چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید.در مورد استفاده از ظروف با لایه نچسب باید به هشدارهای آن توجه کنید. پوشش نچسب این ظروف درصورت مواجهه با حرارت بسیار زیاد، گازهایی از خود متصاعد می‌کند که استنشاق آن می‌تواند علائمی شبیه به آنفلوآنزا را در فرد ایجاد کند. همچنین گفته می‌شود بعضی پرندگان خانگی درمعرض این گازها جان خود را از دست می‌دهند. توصیه می‌کنیم پیش از خرید نکات مربوط به‌نحوه استفاده ظروف نچسب را مطالعه کنید.

 ظروف سفری پلاستیکی

ظروف پلاستیکی سبک، ارزان و در برابر خراشیدگی و خوردگی مقاوم هستند. اما در مقابل حرارت مقاومتی ندارند و درمواقعی ممکن است بوی بعضی مواد غذایی را به‌خود بگیرند.

 

ظروف سفری سیلیکونی

استفاده از نسل ظرفهای سیلیکونی اخیرا در بین طبیعت گردها و کوهنوردان رواج پیدا کرده است. این ظروف سبک هستند و حجم کمی را در کوله‌پشتی شما اشغال می‌کنند. در برابر حرارت مقاوم هستند و می‌توان از آنها در مایکروفر استفاده کرد. بدنه این ظروف به‌گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت تا شدن دارد و می‌توان عمق آن را تنظیم کرد. سطح آن چسبنده نیست و به‌همین دلیل شستشوی این ظروف راحت است. این ظروف با فناوری سازگار با طبیعت ساخته شده‌اند و آلودگی محیط زیستی ایجاد نمی‌کنند. رنگ‌بندی آن هم برای گردشگران جذابیت دارد.

نکات مهم در خرید ظروف سفر

۱. اندازه
در هنگام خرید ظروف سفری به اندازه آن دقت کنید. بزرگترین ظرفی که انتخاب می‌کنید باید به‌ازاء هر کوهنورد یا طبیعت گرد تا یک لیتر گنجایش داشته باشد. اگر سفر شما انفرادی است ظرفی را انتخاب کنید که از نظر اندازه مناسب شما باشد.

۲. تعداد
برای خرید، تعداد ظروف را در نظر بگیرید. تعداد ظروف به کاربری آن بستگی دارد. برای درست‌کردن یک وعده غذای خشک مانند برنج یک قابلمه کافی است، اما اگر به‌دنبال تنوع غذایی هستید باید دو یا سه قابلمه یا ماهی‌تابه همراه شما باشد. هر چه وعده‌های غذایی بیشتری را در سفر سپری کنید و تعداد شما بیشتر باشد به ظروف بیشتری احتیاج خواهید داشت.

*توجه: به همه کوهنوردان و طبیعت گردها توصیه می‌شود تا ست کامل ظروف برای سرو غذا را به‌صورت انفرادی داشته باشند. این کار هم شما را از وابستگی به سایر اعضای تیم رها می‌کند و هم باعث می‌شود تا زباله کمتری تولید کنید.

۳. استفاده از درپوش
استفاده از درپوش‌ها زمان آشپزی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود سوخت کمتری مصرف کنید. ازطرفی مانع ریخت و پاش غذا به اطراف می‌شود. بعضی ست‌های ظروف سفری برای هر قابلمه یا ماهی‌تابه درپوش جداگانه‌ای دارند اما در بعضی انواع دیگر، درپوش به‌صورت مشترک استفاده می‌شود. دربعضی مواقع می‌توان از درپوش به‌عنوان بشقاب سرو غذا هم استفاده کرد. این کار به افرادی که سبک‌بار سفر می‌کنند، کمک می‌کند تا وزن کوله خود را کاهش دهند.

۴. دستگیره‌ها و انبرها
به‌خاطر داشته باشید حتما یک انبر یا دستگیره برای ظروف خود تهیه کنید تا برای برداشتن ظرف از روی شعله بتوانید از آن استفاده کنید. در بعضی ظروف دو دستگیره عایق حرارتی، به‌صورت تاشو در دوطرف قابلمه یا ماهی‌تابه تعبیه شده است که می‌توان از آن به‌راحتی استفاده کرد. در بعضی ظروف دیگر یک دستگیره در کنار ظرف غذا قرار دارد که به‌آسانی باز و بسته می‌شود.

۵. تجهیزات و ظروف اضافه
بعضی ظروف غذا علاوه‌بر وسایل پخت‌وپز تعدادی فنجان، قاشق، بشقاب، کاور و چیزهای دیگر هم دارند. خرید یک مجموعه کامل از ظروف سفر به‌شما کمک می‌کند تا هرآنچه نیاز دارید را یکجا در اختیار داشته باشید.

بهترین برند ظروف سفری در سال ۲۰۲۰

بسیاری از آشپزهای ماهر به کیفیت برند All Clad قسم می‌خورند. این ظروف استیل از سال ۱۹۷۱ توسط شرکتی در ایالات متحده تولید می‌شوند. این شرکت که ظروف خود را از استیل بسیار با کیفیتی تولید می‌کند تاکنون مورد توجه بسیاری از آشپزهای ماهر قرار گرفته است.

از طرفی استفاده از ظروف سلیکونی به‌تازگی در بین کوهنوردان و طبیعت گردها رواج پیدا کرده است. این ظروف با فناوری سازگار با طبیعت ساخته شدهاند و برای نگهداری غذا بسیار مناسب‌اند. در برابر حرارت مقاوم هستند و رنگ‌بندی آن برای کوهنوردان و طبیعت گردها جذابیت دارد.

ظرف سفری دوستدار طبیعت

شرکت گرین‌ترولر به‌دنبال طراحی ظروفی است که به بهترین نحو ممکن جابه‌جایی موادغذایی و انواع نوشیدنی را برای افرادی که زندگی پرمشغله‌ای دارند فراهم ‌کند.اگر در ماجراجویی بعدی خود یکی از ظروف گرین‌ترولر را همراه داشته باشید، متوجه خواهید شد که چه‌قدر این ظرف کاربردی است. این ظروف نه تنها از خوراکی و نوشیدنی‌ها به‌خوبی نگهداری می‌کند و مانع ریختن مایعات به بیرون ظرف می‌شود بلکه جلوی ورود قطرات باران و آب به‌درون ظرف را می‌گیرد.از این ظروف حتی می‌توان به‌عنوان جعبه کمک‌های اولیه یا برای نگهداری وسایل کودک و هرچیزی که نیاز به مراقبت داشته باشد هم استفاده کرد. احتمالا پس از تهیه یکی از این ظروف، چنان رضایت شما جلب خواهد شد که از خود می‌پرسید، چرا پیش‌ از این چنین ظرفی ساخته نشده بود؟

نکته جالب در مورد استفاده از ظروف گرین ترولر این است که در ابتدای امر، ممکن است باز و بسته کردن آن به‌نظرتان مثل یک پازل پیچیده باشد؛ اما وقتی دست به‌کار شدید، همه چیز آسان خواهد شد.

این ظرف جایگزین مناسبی برای بسیاری از ابزار و لوازمی است که پیش از این، روزانه استفاده می‌کردید. می‌توانید از آن در کوه‌نوردی، ساحل و حتی زمانی که به‌محل کارتان می‌روید، استفاده کنید. دیگر نیازی نیست وقتی به پیک‌نیک و گشت‌وگذار می‌روید، نگران پسماند غذا یا استفاده از ظروف یکبارمصرفی باشید که طبیعت را آلوده می‌کنند. همچنین، اگر وقتی به رستوران می‌روید، از غذایتان چیزی باقی می‌ماند، می‌توانید باقی‌مانده غذا را درون این ظرف همراه خود ببرید.

۶ تا از بهترین ظروف مسافرتی در سال ۲۰۱۹

آشپزی در فضای باز می‌تواند بسیار آرامش بخش و سرگرم کننده باشد. اگرچه ممکن است که شما بتوانید با همان تابه‌ها و ظروفی که در خانه استفاده می‌کنید، در سفرهای خود نیز استفاده کنید اما معمولا این ظروف سنگین و بزرگ هستند. بنابراین نیاز به ظروف پخت و پز مخصوص سفر دارید. بهترین ظروف پخت و پز مسافرتی معمولا همه چیزهایی که شما برای آشپزی نیاز دارید، را دارند.

۱- ظروف پخت و پز ۱۱ پارچه مخصوص سفر Wealers

وقتی قصد سفر دارید، بهترین ظروف پخت و پز مناسب سفر ست ۱۱ پارچه Wealers است که با استفاده از آن از غذای گرم در طول سفر لذت خواهید برد. تابه و قابلمه‌های این سرویس بسیار با کیفیت هستند که از آلومینیوم تقویت شده ساخته شده‌اند که بسیار راحت نیز تمیز می‌شود. این ست ۱۱ پارچه کاملا برای تهیه غذا در مسافرت بسیار مناسب و کامل است.
بهترین ظروف پخت و پز مسافرتی

۲- ظروف پخت و پز مخصوص سفر REDCAMP

این یک ست پخت و پز مسافرتی بسیار سبک است که فقط ۰.۹۶ پوند وزن دارد. این ست کاملا جمع و جور و کوچک است که شامل انواع تابه و قابلمه است. این ست ۱۲ پارچه شامل تمامی مواردی که برای یک آشپزی خوب در سفر نیاز دارید را است. در ضمن شستشو و تمیز کردن آن بسیار راحت است. اگر قصد خرید ست پخت و پز مخصوص سفر دارید حتما این گزینه را در نظر بگیرید.

بهترین ظروف پخت و پز مسافرتی
۳- ظروف پخت و پز مخصوص سفر Rockers
این ست ۱۶ پارچه یکی از بهترین سرویس پخت و پز مخصوص سفر است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. تک تک قعات این ست از مواد با کیفیت ساخته شده‌اند و بسیار ایمن هستند. این ست ۱.۲۵ پوند وزن دارد که نسبتا کم وزن هستند.

بهترین ظروف پخت و پز مسافرتی

۴- ظروف پخت و پز مخصوص سفر Bisgear
ست ۱۶ پارچه Bisgear مجموعه‌ای کامل از همه مواردی که برای آشپزی در حین سفر لازم دارید را دربردارد. قابلمه، تابه، کاسه و قاشق و چنگال و… . این ست پخت و پز قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. شامل قاشق و چنگال‌های ضد زنگ است و ظرف‌ها دارای درپوش هستند. در ضمن حمل و شستشو آن نیز بسیار راحت است.

بهترین ظروف پخت و پز مسافرتی

۵- ظروف پخت و پز مسافرتی Yodo
این ست دارای چند قابلمه بزرگ در اندازهای مختلف است که با مواد آلومینیومی بسیار با کیفیت ساخته شده‌اند که به انتقال سریع حرارت کمک می‌کند. بنابراین شما از پخت و پز سریع مطمئن خواهید بود و در زمان و سوخت صرفه جویی خواهید کرد. این ظروف نچسب هستند. بنابراین از چسبیدن مواد غذایی در کف قابلمه نگران نخواهید بود و براحتی نیز تمیز خواهد شد.

بهترین ظروف پخت و پز مسافرتی

۶- ست ظروف پخت و پز مسافرتی HONEST OUTFITTERS
این ست از وسایل آشپزی بسیا با کیفیت ساخته شده است که در ضمن حمل و جابه جایی آن‌ها بسیار راحت است. این ست ۱۰ پارچه از نظر بهداشتی بسیار ایمن است و شامل کاسه، قاشق و یک ظرف یک لیتری و … است. شسشتو و تمیز کردن آن بسیار راحت است. در ضمن این سرویس داراری ضمانت بازگشت نیز است.

بهترین ظروف پخت و پز مسافرتی

استفاده از ظروف سفری و آشپزی در سفر مزیت‌های بسیاری دارد. وقتی تصمیم می‌گیرد غذای خود را در سفر تامین کنید و مواد غذایی را از مقصد و از محصولات بومی تهیه کنید، با تامین مواد اولیه برای طبخ غذا به‌جوامع محلی کمک می‌کنید. در واقع با این کار آنها را ترغیب می‌کنید تا مواد اولیه بیشتر و با کیفیت‌تری تولید کنند و به‌نوعی به معیشت آنها کمک می‌کنید.

از طرفی با طبخ غذا در سفر غذاهای گرم، تازه و سالم میل می‌کنید و سلامت خود و همراهان را با این کار تامین می‌کنید. مزیت سوم استفاده از ظروف سفری هم کمک به محیط زیست است. هرچه بیشتر آشپزی کنید و کمتر از غذاهای بسته‌بندی شده و رستوران‌های بین راهی استفاده کنید، زباله کمتری را وارد طبیعت کرده‌اید. با این کار به‌عنوان یک گردشگر دین خود را به طبیعت ادا کنید.

مزیت دیگری استفاده از ظروف سفری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. قرار نیست هربار که به‌سفر می‌روید برای خرید ظروف یکبارمصرف و غذاهای بسته‌بندی شده یا غذاخوردن در رستوران هزینه کنید. یک‌بار ظروف مورد نظرتان را می‌خرید، یک‌بار آشپزی می‌کنید و در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی می‌کنید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *