رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ دی ۱۳۹۸

ساحل شب تاب چابهار

اشتراک گذاری

خلیج همیشه فارس و دریای عمان دریاهای جنوبی ایران که بخش عظیمی از هویت و اصالت سرزمین های جنوبی مان را تشکیل داده اند . سواحلی بکر و زیبا و ناشناخته درجنوب کشورمان وجود دارد که اگر تنها یک بار سری به این سواحل بزنید میخواهید بارها و بارها به آنجا سفر کرده و از دیدن این سواحل لذت ببرید . اما این بار شما را نه به تماشای آب دریا در روزی روشن و در پناه پرتوهای آفتاب که به تماشای دریا در دل شب های تیره و تار دعوت می کنیم. گرچه دریا در فصل تابستان محبوب تر است اما این بار شما را به تماشای دریا در شب های طولانی پاییز و زمستان دعوت می کنیم تا بار دیگر شاهد دلربایی این آبی بی انتها باشید. ساحل شب تاب چابهار که جایی در جنوب کشورمان جا خوش کرده اند.

نام علمی شب تاب های دریایی فیتوپلانکتون هاست کافی است در برخی شب های ماههای پاییز و زمستان به سواحل چابهار رفته و در تاریکی شب همان موقع که یکی دو ساعتی از تاریکی آسمان می گذرد، در کنار ساحل ماند و دید که شب تاب های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می آیند و می روند. تعدادی زیادی از آنها در خاک ماسه ای ساحل می مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. برای دیدن آنها باید جایی تاریک در ساحل چابهار پیدا کرد.

از سالها پیش این موجودات ریز برای چابهاری ها شناخته شده بودند آنها به شنا در آب دریا می رفتند و با تنی آبی و درخشان به ساحل برمی گشتند چون روی تن آنها فیتوپلانکتون های زیادی چسبیده بود و آنها را در شب درخشان می کرد. موجودات ریزی که به سختی قابل دیدن و جدا کردن هستند درست مانند نقطه های آبی.

ساحل شب تاب چابهار  ساحل شب تاب چابهار

چابهار یک شهر بندری زیبا و دیدنی است که در جنوب استان سیستان و بلوچستان و درست در ساحل دریای عمان و در فاصله ۷۳۸ کیلومتری از مرکز استان، قرار گرفته است. این شهر بندری در میان تمامی بنادر ایران منحصربفرد است چرا که تنها بندری است که یکسره به اقیانوس می پیوندد و در میان بنادر ایرانی به تنها بندر اقیانوسی ایران شهره است. چابهار که همسایه دیوار به دیوار کشور پاکستان نیز می باشد از آن سو که راه ارتباطی ایده آل ازبک ها، تاجیک ها، افغان ها، قرقیزها و قزاق ها به آب های آزاد جهانی از طریق سواحل بکر مکران و آب های اقیانوس هند است نه تنها برای ما ایرانی ها که برای مردمان بسیاری پراهمیت و راه گشا است. چابهار به داشتن اسکله های بزرگ خود نیز شهره است.

اسکله هایی که میزبان کشتی های اقیانوس پیمایی از سراسر جهان است. همین موقعیت استراتژیک و توانایی های بالقوه هم سبب شده تا این شهر بندری به یک منطقه آزاد تجاری محبوب تبدیل شود که محل سرمایه گذاری های کلانی است. چابهار بندری که در انتهای ترین نقطه جنوب شرق ایران قراردارد علاوه بر این حجم از قابلیت های تجاری با داشتن انبوه جاذبه های تاریخی و طبیعی بکر خود یک مقصد گردشگری تمام عیار است. بندری که در نزدیکی خط استوا و در ساحل آب های اقیانوس هند قرار گرفته و آب و هوایی یکدست دارد به طوری که انگار در تمام فصول سال این شهر بندری که مرکز شهرستان بزرگ چابهار است در فصل بهار به سر می برد و تغییرات دمایی آن بسیار اندک است. نکته جالب در رابطه با این شهر بهره مندی از آب و هوایی است که در تمام سرزمین های جنوبی از اعتدال بیشتر و شرجی کمتری برخوردار است. گویا ارتباط با آب های آزاد اقیانوس هند و سواحل بکر مکران بر آب و هوای این شهر تاثیر گذاشته و آن را بسیار مطلوب تر کرده است. چابهار خود به تنهایی چیزی قریب به سیصد کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و همین مرز آبی طولانی آن را به مقصدی جذاب مبدل کرده است و شاید جالب باشد اگر بدانید که در آن سوی دنیا . در قلب قاره آمریکا تنها بندر میامی است که شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مشابهی با بندر چابهار دارد. در کنار اسکله های بزرگ صنعتی شما شاهد حضور اسکله های متعدد ماهی گیری نیز هستید که پر از حضور قایق ها و کشتی های ماهیگیری محلی ها و بومیان ساکن این سرزمین است و در دل دریاها صحنه های زیبایی را خلق می کند.

ساحل شب تاب چابهار  ساحل شب تاب چابهار

چابهار بزرگ ترین خلیج یا همان بریدگی طبیعی ایران در محدوده دریای عمان نیز است که در طول تابستان به یکی از خوش آب و هواترین نقاط جنوبی ایران مبدل می شود اما در طول زمستان هم یکی از معتدل ترین و مطلوب ترین جریانات آب و هوایی را در بر می گیرد. قدم در دنیای بی انتهای زیبایی های چابهار که بگذارید از کوه های مینیاتوری زیبا که در طول هزاران سال همجواری صخره های چابهار با آب دریا شکل گرفته اند تا بنادر روستای مشهور تیس و اسکله های بزرگ و زیبای رمین و بریس در داخل مرزهای منطقه آزاد چابهار، گل افشان های طبیعی، جزیره شیطان، لیپار صورتی، انجیر معابد، خلیج گواتر و قلعه تیس تنها بخشی از دیدنی های این سرزمین را تشکیل می دهند که حتما برای شما هم جذاب خواهد بود. اما آنچه این بار ما را به این سرزمین کشانده است تماشای سواحل زیبای چابهار در طول شب های طویل پاییز و زمستان است. سواحلی که به یکباره پر از الماس های آبی رنگی می شوند که تلالو نورشان هوش از سرتان می پراند گویی که ستاره ها از دل آسمان تار خود را به کف دریا و سواحل زیبای چابهار رسانده اند. سواحلی که در میان مردم با نام سواحل شب تاب شناخته می شوند.

ساحل شب تاب چابهار  ساحل شب تاب چابهار

با فرارسیدن شب های بلند زمستان و پاییز حال و هوای سواحل چابهار نیز تغییر می کند. اگرچه حضور جریانات هوای سرد همانند سایر نقاط کشورمان در این بشهر بندری و منطقه آزاد تجاری آنقدرها هم محسوس نیست و چابهار درست مثل بهاری که هر سال تجربه می کنیم به نظر می رسد اما اگر با غروب خورشید خود را به سواحل زیبای آن برسانید گاه بر روی امواج دریا شاهد حضور دانه های آبی رنگی خواهید بود که به هم فشرده شده اند و گویا در حال موج سواری هستند. تلالو نور آبی رنگ در دل سیاهی شب و زمانی که با صدای امواج آمیخته میشود بسیار حیرت انگیز است. کمی که صبر کنید دانه های آبی رنگ که درست به سان جواهر میدرخشند خود را به ساحل رسانده و گاه بر روی خاک نرم ساحل باقی می مانند. این پدیده شگفت انگیز اکنون در بین مردم با نام ساحلی شناخته می شود که شب تاب است و خیلی ها را شیفته و مفتون خود کرده است. اما این دانه های آبی رنگ و زیبا که بر روی آب های سواحل چابهار و دریای عمان به چشم می خورند در واقع یکی از ساکنین کوچک و میکروسکوپی دریا هستند که با نام علمی فیتوپلانکتون ها شناخته می شوند. هر چه نقطه ای که برای تماشای ساحل برگزیده اید تاریک تر باشد تعداد بیشتری از فیتوپلانکتون های موج سوار را خواهید دید که به سختی قابل دیدن هستند و تنها همانند یک رویا آبی می آیند و به سرعت محو می شوند. یکی از دلایل این محو شدن ها عمر کوتاه و آسیب پذیری بالای این ساکنین کوچک دریاهاست. فیتوپلانکتون ها در صورت فرود در ساحل و جدایی از دریا تنها چند دقیقه بیشتر دوام نمی آورندو به سرعت از بین می روند.

این پدیده علمی زیبا و چشم نواز تنها مختص سواحل چابهار نیست و در سایر نقاط جهان همانند پورتوریکو، مالدیو، هاوایی، کامبوج، سوئد و حتی جزایر برموردا هم به چشم می خورد اما در سواحل شمالی و جنوبی کشورمان تنها در برخی سواحل چابهار قابل رویت است. اگر به دنبال تجربه این رویای جواهرنشان و آبی در دل سیاهی شب های چابهار هستید بدون شک بندر تنگ و سواحل زیبای این بندر یکی از بهترین سواحل چابهار برای تجربه ای منحصربفرد و جذاب است.

ساحل شب تاب چابهار  ساحل شب تاب چابهار

هوا که تاریک می شود اغلب چشم ها هشیارتر می شوند اما باید صبور باشید تا رویای آبی بندر تنگ را از نزدیک ببینید. با گذر زمان در دل شب های بلند و دلچسب پاییز و زمستان کم کم سر و کله امواج درخشان آبی پیدا می شود که با سرعت خود را به ساحل رسانده و سواحل شنی را به سواحلی با دانه های آبی رنگ مبدل می کنند. درخشش این دانه های آبی رنگ که به سختی از یکدیگر قابل تفکیک هستند شما را شیفته خود خواهد کرد. هر چه ساحل تاریک تر دانه های آبی رنگ قدرتمند تر به نظر می رسند. این فیتوپلانکتون ها اغلب در زمان های خاصی شروع به نور افشانی می نمایند. گاهی اوقات جذب یک طعمه و یا حتی پیداکردن یک جفت دلیل اصلی این پدیده حیرت انگیز است. فیتوپلانکتون ها یا همان موجودات آبی رنگ جذاب بر روی قله امواج حضور یافته و نرم و آهسته در ساحل فرود می آیند. بعد از فرود در ساحل با فرود امواج بعدی بر تراکم و حضور این دانه های آبی رنگ در طول ساحل افزوده می شود و گویی دریا و آسمان به یکدیگر پیوند خورده و در دل تاریکی به هم می پیوندند.

ساحل درخشان و آبی اما بسیار آسیب پذیر است. حواسمان باشد اگر پایمان به رویای آبی بندر تنگ رسید آسیبی به این ساکنین کوچک و جذاب اقیانوس وارد نکنیم تا روزها و ماه ها و سال های طولانی شاهد حضور این فیتوپلانکتون های جذاب در میان آبی دریاها باشیم. گرچه حضور فیتوپلانکتون ها در سواحل بندر تنگ یکی دو ساعتی بیشتر طول نمی کشد اما همین حضور جذاب کوتاه هم شما را از این سفر دلچسب و بکر راضی خواهد کرد. در کنار این رویای آبی حتما سری هم به رویای صورتی رنگ این سرزمین یعنی لیپار بزنید. چابهار سرشار از رویاهای رنگی حیرت انگیز است که حتما باید سری به آن ها بزنید.

ساحل شب تاب چابهار  ساحل شب تاب چابهار

ساحل شب تاب چابهار  ساحل شب تاب چابهار

           
 

نظر کاربران :

  • رها ریاحی

    چابهار بکره بکرررر
    عاشق این بندرم
    خوشبحال ساکنانش
    حتما به این بندر جذاب سفر کنین
    عاشقش میشین♥

    ۱۲ خرداد, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *