رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ خرداد ۱۳۹۸

زورخانه جهان پهلوان تختی تهران

اشتراک گذاری

زورخانه جهان پهلوان تختی از جمله مراکز ورزش های باستانی و پهلوانی در جنوب تهران است که در شهرری و در مجاورت مزار مرحوم تختی قرار گرفته و به همین نام خوانده می شود. مدیریت زورخانه جهان پهلوان تختی را آقای زمانی بر عهده دارد.غلامرضا تختی (۵ شهریور ۱۳۰۹ در تهران – ۱۷ دی ۱۳۴۶ در تهران) و از قهرمانان بزرگ و هم‌چنین ملقب به «جهان‌پهلوان»، کشتی‌گیر ایران بود. در فرهنگ ورزشی ایران، برخی وی را نماد پهلوانی می‌دانند. او فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود. تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امامعلی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپیک، دو طلا و دو نقرهٔ قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد. وی یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی (در کنار امامعلی حبیبی و عبدالله موحد) است که تصویر آن‌ها در تالار افتخارات فیلا نصب شده‌است.

ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی ویا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌است.ورزش های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه ای کشتی پهلونی نیز گرفته می شود. پروندۀ ثبت جهانی آیین های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیینهای پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.
اکنون که چندین قرن از عمر ورزش زورخانه ای می گذرد و در حالیکه می رفت تا ورزش باستانی ایرانیان در میان ورزش های مدرن محو شود شهرداری تهران در اقدامی کم نظیر و قابل تقدیر برآن شد؛ مرمت و احیا زورخانه ها را بر عهده گیرد و جان دوباره ای بر این ورزش فراموش شده بدمد. در این راستا زورخانه جهان پهلوان تختی نیز مانند بسیاری از زورخانه های دیگر شهر تهران بازسازی شد و هم اکنون مورد استفاده علاقه مندان قرار دارد.

روزهای فعالیت: روزهای فرد
ساعت کار: ۲۰ تا ۲۳
تلفن تماس : ۰۹۱۲۳۹۷۰۵۷۰
آدرس : شهرری – ابن بابویه ( خیابان صفائیه)

زورخانه جهان پهلوان تختی تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *