رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ خرداد ۱۳۹۸

زورخانه شهدای شهرری تهران

اشتراک گذاری

زورخانه شهدای شهرری یکی از زورخانه های قدیمی پایتخت به شمار می رود که در طول سال های گذشته از سوی شهرداری تهران مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و هم اکنون میزبان علاقه مندان به ورزش های باستانی و زورخانه ای است. زورخانه شهدای شهرری از سوی آقای نحوی پور مدیریت می شود. تعداد زورخانه‌ها در تهران چندان محدود نیست و در سرتاسر شهر گسترده شده است. اما در بافت قدیمی تهران چند زورخانه وجود دارد که علاوه بر زیبایی‌های خاص خود در معماری، دارای خاطراتی است از پهلوانان نامی ایران است. یکی از این زورخانه ها، زورخانه شهدای شهر ری است که در منطقه جنوبی پایتخت قرار گرفته است.

ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن‌هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌ است.ورزش‌های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش‌های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.پروندهٔ ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.

دانشنامه بروک‌هاوس آلمانی، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه‌ای را در کتاب اصلی و جلد ویژه ورزش، قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی می‌کند.اکنون که چندین قرن از عمر ورزش زورخانه ای می گذرد و در حالیکه می رفت تا ورزش باستانی ایرانیان در میان ورزش های مدرن محو شود شهرداری تهران در اقدامی کم نظیر و قابل تقدیر برآن شد؛ مرمت و احیا زورخانه ها را بر عهده گیرد و جان دوباره ای بر این ورزش فراموش شده بدمد. در این راستا زورخانه شهدای شهر ری نیز مانند بسیاری از زورخانه های دیگر شهر تهران بازسازی شد و هم اکنون مورد استفاده علاقه مندان قرار دارد.

روزهای فعالیت: همه روزه
ساعت کار: روزهای زوج ۱۹ تا ۲۲:۳۰
روزهای فرد: ۱۷:۳۰ تا ۱۹
تلفن تماس : ۰۹۱۲۵۹۹۱۶۳۴
آدرس : شهرری – جنب فرمانداری

زورخانه شهدای شهرری تهران
زورخانه شهدای شهرری تهران زورخانه شهدای شهرری تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *