جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سد زاوین کلات

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ خرداد ۱۳۹۸

سد زاوین کلات در ۱۰۰ کیلومتری مشهد مقدس و ۵۰ کیلومتری شهر کلات واقع شده است .ارتفاع متوسط این منطقه از سطح دریا حدود هزار و ۱۲۰۰ متر است.طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی، وجود آبشارهای بلند با دره‌های تنگ، موقعیت این منطقه را ممتاز می‌کند. وجود هشت آبشار و چشمه‌های خنک و نردبان‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار، از عواملی هستند که مسافران را به طرف خود جلب می‌کند. این منطقه را می توان یکی از جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری مهم استان دانست که همه‌ساله هزاران بازدیدکننده و تورهای طبیعت‌گردی از مناطق مختلف سوی خود جلب می‌کند.
احداث سد وزنی بتنی زاوین در محل دو آبی در فاصله ۱/۵ کیلومتری بالا دست روستای زاوین علیا برروی رودخانه زاوین از سر شاخه های رودخانه قره تیکان ، که به منظور تامین آب زراعی اهالی روستاهای زاوین بالا و پایین ساخته شده است.

مشخصات فنی سد زاوین
نوع سد:بتنی وزنی
ارتفاع سد از پی: ۵۱/۲ متر
طول تاج: ۱۴۲ متر
حجم مخزن: ۲/۷ میلیون متر مکعب
حجم آب تنظیمی: ۳/۱۷ میلیون متر مکعب

مناطق ییلاقی، آبشار زاوین و سد زاوین در غرب شهر زاوین قرار دارد و حدود ۳ کیلومتربا شهر فاصله دارد. به این دلیل به این منطقه زاوین گفته می شود که بین دو زو قرارگرفته است . تثنیه زو، زوین می شود که بعدها تلفظ آن به زاوین تغییر کرده است . سرزمین زیبای زاوین که رودخانه ای به همین نام آن را مشروب ساخته است سبب پیدایش درختان مثمر و غیر مثمر فراوانی در منطقه گردیده است. مسیر رودخانه دارای پوشش گیاهی بسیار غنی و ارزشمند است. هوای کوهستانی منطقه لطافت خاص خود را دارد و پستی و بلندی های مسیر رودخانه سبب ایجاد آبشار هایی در این مکان گردیده است که فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی را بوجود آورده است.

سد زاوین 1 سد زاوین کلات

سد زاوین 2 سد زاوین کلات

سد زاوین سد زاوین کلات

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 4.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد