رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ خرداد ۱۳۹۸

زورخانه قائم تهران

لینک این مطلب کپی شد!

زورخانه قائم تهران در شرق پایتخت و محله قدیمی و پر خاطره سرآسیاب دولاب قرار گرفته و هم اکنون میزبان علاقه مندان به ورزش های باستانی و پهلوانی است. زورخانه قائم که در میدان سرآسیاب دولاب، خیابان کرمان، کوچه مژده‌کار واقع شده، یکی دیگر از زورخانه‎های قدیمی پایتخت است که خوشبختانه هنوز سرپاست. البته زورخانه قائم که تقریبا ۷۰ سال قدمت دارد، اواخر سال ۸۸ به دلیل فرسودگی تخریب شده و حالا پس از بازسازی کارش را از سر گرفته. ساعت کار این زورخانه کمی محدود است و درهایش بین ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲:۳۰ باز می‌شود. برای گرفتن اطلاعات بیشتر از این زورخانه می‎توانید با آقای کوشکستانی، مدیریت آن به شماره ۰۹۱۲۱۲۳۵۹۱۵ تماس بگیرید.
ورزشی‌های زورخانه‌ای یکی دیگر از ورزش‌های پهلوانی محسوب می‌شود که نام دیگر آن ورزش‌های باستانی ایرانیان است جایی که در آن به ورزش‌های باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد در زورخانه علاوه بر ورزش‌های زورخانه‌ای کشتی نیز گرفته ‌می‌شد. ورزش‌های زورخانه‌ای از قدیمی‌ترین ورزش بدن سازی جهان معرفی شده است.

گاهی بد نیست کمی به عقب برگشت. به دورانی که آموختن فنون جنگی راه و روش خاص خود را داشت و جنگ‌ها تن به تن انجام می‌شد. زمانی که جنگاوران بخشی از این فنون را نه در سربازخانه‌ها که در زورخانه‌ها می‌آموختند و خود را برای جنگ نیامده، در گود ورزشگاه‌ها پرورش می‌دادند. نه فقط آداب جنگ و دفاع و زورآزمایی که آداب پهلوانی و اخلاق را هم در همین‌جا می‌آموختند. همین است که زورخانه‌ها برای ساکنان شهرهای ایران، محل‌هایی قابل احترام بود و بزرگان و پهلوانانی که به آنجا رفت و آمد می‌کردند، معروف به خوش اخلاقی و دستگیری. اگرچه این روزها با تغییر سبک زندگی، زورخانه‌ها کارکرد سابق را از دست داده‌اند، اما هنوز هم زورخانه‌های سرپای شهرها محلی برای ورزش، پرورش بدن و شنیدن مناجات با صدای خوش‌آهنگ مرشد زورخانه و دورهمی مردان و انجام دادن بعضی مراسم اجتماعی‌اند. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران هم پنج سال قبل در یونسکو ثبت شد.

اکنون که چندین قرن از عمر ورزش زورخانه ای می گذرد و در حالیکه می رفت تا ورزش باستانی ایرانیان در میان ورزش های مدرن محو شود شهرداری تهران در اقدامی کم نظیر و قابل تقدیر برآن شد؛ مرمت و احیا زورخانه ها را بر عهده گیرد و جان دوباره ای بر این ورزش فراموش شده بدمد. در این راستا زورخانه قائم تهران نیز مانند بسیاری از زورخانه های دیگر شهر تهران بازسازی شد و هم اکنون مورد استفاده علاقه مندان قرار دارد.

روزهای فعالیت: روزهای زوج
ساعت کار: ۲۰:۳۰ تا ۲۲:۳۰
تلفن تماس : ۰۹۱۲۱۲۳۵۹۱۵
آدرس : خیابان کرمان – نرسیده به میدان سرآسیاب دولاب – کوچه مژده کار

-قائم-تهران-1 زورخانه قائم تهران
-قائم-تهران-2 زورخانه قائم تهران

منابع:
بزنیم بیرون
فردا نیوز
باشگاه خبرنگاران جوان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *