رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ مهر ۱۳۹۳

رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۲ – گروه گردشگری: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال گفت: ایرانیان در طول تاریخ پیرو و حامی اهل بیت و نهضت‌های ظلم‌ستیز آنان بوده‌اند. به گزارش میراث آریا، مسعود سلطانی‌فر صبح دیروز از لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال رونمایی کرد.
معاون رئیس‌جمهور در این مراسم که با حضور استر لاروش رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، حسن افتخار عارف رئیس موسسه فرهنگی اکو، رسول زرگرپور استاندار اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق صالحی‌منش استاندار قم، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، معاونان سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مسوولان محلی برگزار شد، آیین سنتی قالیشویان مشهد اردهال را یک آیین شکوهمند دانست و گفت: عظمت، پویایی و وفاق اجتماعی این مراسم موجب شد، سازمان فرهنگی یونسکو این آیین سنتی و مذهبی را به عنوان میراث ناملموس بشریت در فهرست میراث جهانی به ثبت برساند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی در جمع عزاداران مراسم قالیشویان با اشاره به پیشینه تاریخی ۱۳۰۰ ساله آیین قالیشویان مشهد اردهال اضافه کرد: این آیین هرسال پویاتر و منسجم‌تر برگزار می‌شود، ثبت جهانی این دارایی فرهنگی، نعمتی است که حضرت سلطان علی ابن محمد باقر نه فقط به مردم کاشان بلکه به تمامی ایرانیان اعطا کرده است.
سلطانی‌فر در ادامه از دست‌اندرکاران تهیه پرونده ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال و افرادی که در ثبت جهانی این آیین نقش داشته‌اند تقدیر کرد. نماینده یونسکو در جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: حفظ و نگهداری آیین سنتی مذهبی قالیشویان اردهال برای سازمان جهانی یونسکو اهمیت فراوان دارد. به گزارش «ایرنا»، استر کونیش لاروش، در حاشیه همایش «حماسه اردهال» در خانه تاریخی طباطبایی‌های کاشان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اهمیت فرهنگی آیین سنتی مذهبی قالیشویان اردهال کاشان برای مردم جهان نیز با اهمیت و برپایی آیین‌های ویژه آن برای مردم جذاب است.
وی افزود: دلیل منحصربه‌فرد بودن این آیین در این است که قرن‌های متمادی بدون هیچ وقفه‌ای نسل به نسل در حال برگزاری است. وی با اشاره به اینکه ایران چندین سال ثبت جهانی آیین سنتی قالیشویان را در یونسکو پیگیری می‌کرد، گفت: در این آیین سنتی می‌توان به راحتی مذهب را منتقل کرد. رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران با بیان اینکه آیین‌های دارای ماهیت برای سازمان جهانی یونسکو مهم است، گفت: از نظر یونسکو آیین‌هایی که نسل به نسل منتقل می‌شود، ملموس و در غیر این صورت ناملموس هستند. مراسم سنتی مذهبی قالیشویان دومین جمعه مهرماه هر سال با شکوه خاصی به‌مناسبت شهادت حضرت سلطان‌علی ابن امام محمدباقر (ع) در مشهد اردهال واقع در ۴۵ کیلومتری کاشان برگزار می‌شود.

3391145e042752d9b33d8bf60bc84a46 رونمایی از لوح ثبت جهانی آیین قالیشویان مشهد اردهال

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *