رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ بهمن ۱۳۹۲

رونق گردشگری مریوان نیاز به زیرساخت‌های جاده‌ای دارد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ – به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، خیلی کم اتفاق می‌افتد نام شهری را که با داشتن جاذبه‌های توریستی و منابع خدادادی به جلوه‌ای زیبا که ورد زبان عام و خاص می‌شود را فراموش کرد یا اینکه از یادها برد آن نامی را که بهترین مکان برای سپری نمودن لحظات خوش زندگی در کنار آب و هوای مطبوع همراه نسیم‌های خنک را از یاد برد.

شهر مریوان با داشتن منابعی خدادادی و آب و هوای مساعد زبانزد خاص و عام است و تقریبا می‌توان گفت که امروزه دیدن این مکان و بازدید از زریبار همیشه بهارش برای هرکسی در ایران اسلامی به یک آرزو تبدیل شده است، چراکه هر کسی می‌خواهد روزی را بدون داشتن دغدغه‌ای فکری و با خیالی راحت سپری نماید.

مریوان در اصل یک شهر گردشگری است و می‌توان از این فرصت استفاده بهینه نمود و برای جذب سرمایه دست به کار شد، ولی متاسفانه این شهرستان با وجود تمامی جاذبه‌های گردشگری خود نتوانسته است، مشکلاتش را حل نماید و جاده نامناسب در راه رسیدن به آن موجب شده است که بسیاری از افراد برای دیدن دوباره آن منصرف شوند.

برای ورود به شهر مریوان تنها دو راه وجود دارد یکی راه سنندج و دیگری سقز، جاده‌ای که از سنندج وارد مریوان می‌شود جاده‌ای است که قبلا برای مسائل استراتژیکی احداث شده و مورد استفاده نظامیان بوده است و امروزه با آسفالت کامل آن ولی با همان شیوه قبلی مورد استفاده عموم است.

جاده‌ سقز مریوان نیز عمری چندین ساله دارد و با وجود اجرای عملیات بازسازی‌ همچنان نیمه کاره مانده است.

این جاده نیمه خاکی و نیمه آسفالت است و اگر دوری راه را با مشکل‌های متعدد دیگر این جاده همراه سازیم نخستین چیزی که به فکرمان خطور می‌کند، خستگی راه و پشیمانی سفر است.

ساخت بزرگراه و جاده‌های دسترسی مناسب مهم‌ترین نیاز برای جذب گردشگران در این منطقه بکر گردشگری است، چیزی که هنوز مریوان از آن بی‌بهره است و با توجه به تجربه‌هایی که از قدیم الایام داشته نمی‌توان انتظار داشت که به این زودی این جاده مورد بازسازی قرار گیرد.

دولت‌های پیشین به منظور امنیت بخشیدن به جاده مریوان سنندج اقدامات زیادی را انجام دادند، مثلا در اقداماتی با اختصاص اعتباراتی به اداره راه و شهرسازی مریوان و سنندج برای گسترش عرض جاده به منظور تسهیل در تردد در آن اقدام نمودند که این طرح با طرح‌های دیگر ب شکست مواجه شد چراکه این جاده در مسیری کوهستانی قرار گرفته است و این طرح‌ها چندان پاسخگویی ندارد.

پس از اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیاد دولت دهم به فکر ایجاد راهی جدید برای اتصال سنندج و مریوان شد و برای این کار مسیری را که مریوان به سقز می‌رفت برای احداث جاده‌ای جدید مورد توجه قرار داد.

امکانات و اعتبارات احداث این پروژه به یکی از شرکت‌های احداث راه داده شد تا با ایجاد این جاده جدید خدمتی به عرصه راه‌های کشور کنند.

طرح ایجاد جاده جدید مریوان سنندج هرچند با استقبال زیادی از سوی مسئولان مختلف روبرو شد، اما دیری نپائید که به دلیل نبود بودجه کافی به طور کامل متوقف شد و این طرح هم از پای درآمد، تا اینکه با رایزنی‌های مختلف نماینده مجلس و مسئولان استانی و شهرستانی توانستند بودجه‌ای را برای تکمیل آن اختصاص دهند و از سوی نماینده این شهرستان به مردم وعده داده شد که با از سرگیری ساخت این جاده تا انتهای کار که همان بهره‌برداری از این مسیر است از هیچ اقدامی دریغ نخواهد شد.

بر طبق آخرین گفته مسئولان، باید این طرح در آبان ماه سال گذشته به بهره‌برداری می‌رسید، متاسفانه با گذشت سال‌ها هنوز وعده‌های مسئولان برای به بهره‌برداری از این پروژه که یک پروژه ملی و کاملا ضروری است می‌گذرد اما خبری از بهره‌برداری از این پروژه نیست.

هرچند بارها و بارها استاندار قبلی کردستان و نماینده مردم شهرهای مریوان و سروآباد بر لزوم تسریع در ساخت و ساز و به بهره‌برداری این پروژه ملی تاکید نموده‌اند، اما بهره‌برداری از این پروژه همچنان به تاخیر می‌آفتد.

امروزه با گذشت سال‌ها از آغاز نخستین اقدامات برای احداث این پروژه هنوز نمی‌توان، گفت در چه زمانی این پروژه به بهره‌برداری برسد.

جاده مریوان ـ سنندج با داشتن پیچ و خم‌های زیاد مانع جذب افراد زیادی برای دیدن طبیعت بکرش به خود می‌شود اما با توجه به داشتن ۱۱۰ کیلومتر مرز مشترک این شهرستان با کشور عراق می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله استانداردسازی جاده‌ها در راستای توسعه صنعت گردشگری گام‌های اساسی برداشت.

حضور گردشگران آن هم در سرمای زمستانی در کنار زریوار برایم تعجب آور نیست چرا که این اکوسیستم زیبا در تمام ایام سال گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

لیلا زنگنه مسافری از شهر تهران است که به قول خودش چند روزی است برای دیدن طبیعت زیبای مریوان به این شهر آمده است، می‌گوید: با شنیدن نام زیبائی‌های طبیعت جذاب به این شهر سفر کردم.

وی تصریح کرد: با امید داشتن سفری خوش به همراه فرزندانم عازم مریوان شدیم، اما متاسفانه جاده تو در توی این شهر موجب رنجش ما شد.

وی با اشاره به ناهمواری‌ها جاده منتهی به این شهرستان از سمت سنندج افزود: وضعیت جاده مریوان سنندج بسیار نامطلوب است تا جائیکه می‌توان به صراحت گفت که این جاده مسیر مسافرت نیست.

یکی دیگر از مسافران عنوان کرد : هیچ‌گاه نمی توان شهر توریستی را با این چنین جاده‌ای تصور کرد که همواره جان و مال مسافرانش در خطر باشد.

هیوا رحمانی افزود: مسئولان باید برای ایجاد امنیت جانی شهروندان و مسافرانی که برای دیدن طبیعت بکر و زیبایی مریوان با صرف هزینه به این دیار سفر می‌کنند چاره‌ای بیندیشند.

سارا محمدی نیز در این باره می‌گوید: مریوان مردمان باصفا و طبیعت زیبایی دارد که می‌تواند بستر خوبی برای توسعه گردشگری و بهبود اقتصاد مردمانش باشد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در بحث توسعه و عمران این شهر کارهای قابل توجهی انجام شده است، گفت: این شهرستان نیازمند کارهای بیشتر به ویژه در بحث ایجاد زیرساخت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: حضور گردشگران در تمام ایام سال در این منطقه گردشگری نیازمند ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری به منظور تشویق و ترغیب بازگشت دوباره مسافرین و جذب بیش از پیش گردشگران دارد.

گزارش از: محمدرستگار کریمی
13921123000003_PhotoA رونق گردشگری مریوان نیاز به زیرساخت‌های جاده‌ای دارد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *