جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روشهای نگهداری میوه های پاییزی

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ مهر ۱۴۰۱

روشهای نگهداری میوه های پاییزی ، برای ماندگاری بیشتر و تازگی این میوه های خوشرنگ و پر از خاصیت را در این مطلب جمع آوری کرده ایم . پاییز فصل میوه‌های رنگارنگ با خواص فوق‌العاده و ویتامین‌های مختلف است که می‌توانند در طول فصل سرما از بدن ما در برابر ابتلا به انواع بیماری‌ها محافظت کنند.

روشهای نگهداری میوه های پاییزی2 روشهای نگهداری میوه های پاییزی

انواع میوه های پاییزی

پاییز فصل میوه‌های متنوع است که بیشتر آن‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مختلف هستند و از بروز بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا در این فصل جلوگیری می‌کنند. میوه‌هایی مثل انار، انگور، خرمالو، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، سیب، گلابی، ازگیل، زالزالک، لیمو شیرین، کیوی، گریپ فروت، پسته تازه، کدو حلوایی، شلغم، قره قاط، انجیر، زغال اخته، نارگیل، پشن فروت تنها بخشی از میوه‌های خوشمزه فصل پاییز محسوب می‌شوند.میوه‌های پاییزی تنوع بی‌نظیری دارند و از همین رو باید به روش‌های مختلفی نگهداری شوند تا دیرتر پوسیده و خراب شوند. در ادامه می‌توانید با نکاتی برای نگهداری میوه‌های پاییزه آشنا شوید.

روشهای نگهداری میوه های پاییزی10 800x492 روشهای نگهداری میوه های پاییزی

 

میوه‌های سفت را از میوه‌های نرم جدا کنید

برای نگهداری میوه‌های فصل پاییز در اولین مرحله باید میوه‌های سفت و بدون لک و سالم را از میوه‌هایی که بیش از حد رسیده‌اند و نرم شده‌اند، جدا کنید. هر چقدر رطوبت میوه‌ها کمتر باشد، میوه ماندگاری بیشتری خواهد داشت.توجه داشته باشید که منظور از سفت بودن میوه این نیست که میوه‌های نرسیده و کال بخرید، بلکه میوه‌هایی برای نگهداری مناسب هستند که در عین رسیده بودن، سالم، سفت و بدون لکه و خراش هستند. بهتر است میوه‌های نرم را جداگانه در ظرف درب‌دار قرار دهید و آن‌ها را سریع‌تر مصرف کنید.

میوه‌ها را با دقت بشویید

به عنوان نکاتی برای نگهداری میوه‌های پاییزه باید بدانید که نحوه شستن میوه‌ها نقش مهمی بر ماندگاری آن‌ها دارد. برای این کار باید میوه‌های حساس و نرم مثل خرمالو، ازگیل و انگور را در یک ظرف آب سرد بریزید و مقداری نمک و سرکه به آن اضافه کنید. اجازه دهید میوه‌ها برای حدود ۵ دقیقه در آب بمانند و بعد آن‌ها را چند بار آبکشی کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان به پوست حساس میوه فشار وارد نکنید تا آسیب نبینند.فراموش نکنید که استفاده از مواد ضدعفونی کننده مخصوص شستن میوه و سبزی می‌تواند ماندگاری میوه را کاهش دهد و موجب تسریع نرم شدن میوه شود. برای شستن میوه‌هایی که پوست و بافت سخت‌تری دارند، می‌توانید سطح میوه را با یک اسکاچ تمیز و آب ساده بشویید.

روشهای نگهداری میوه های پاییزی3 روشهای نگهداری میوه های پاییزی

شستن میوه از انتقال آلودگی به یخچال جلوگیری می‌کند

بیشتر میوه‌های پاییزی که پوست سختی دارند، بهتر است قبل از قرار گرفتن در یخچال شسته شوند. شسته شدن میوه از انتقال آلودگی و نفوذ باکتری‌ها به داخل میوه جلوگیری می‌کند. هر چند که شستن میوه‌ها می‌تواند ماندگاری آن‌ها را تا حدی کاهش دهد، اما اگر بعد از شستن، آن‌ها را کاملاً خشک کنید، با چنین مشکلی روبرو نخواهید شد. این کار از انتقال آلودگی به سایر مواد داخل یخچال جلوگیری می‌کند و برای حفظ سلامت شما نیز ضروری است.میوه‌هایی مثل موز، انگور، ازگیل که بافت نرم‌تری دارند و زود خراب می‌شوند، باید درست قبل از مصرف شسته شوند. از همین رو بهتر است این میوه‌ها را در یک پلاستیک یا ظرف جداگانه بریزید و در یک کشوی مخصوص در یخچال نگهداری کنید.

روشهای نگهداری میوه های پاییزی1 800x590 روشهای نگهداری میوه های پاییزی

میوه های پاییزی را در یخچال قرار دهید

هوای سرد و رطوبت پایین موجود در یخچال می‌تواند به افزایش ماندگاری میوه‌های پاییزه کمک زیادی کند. برای این که میوه‌های شما دیرتر خراب شوند و ماندگاری بیشتری داشته باشند، بهتر است آن‌ها را در یخچال قرار دهید. توجه داشته باشید که قبل از قرار دادن میوه‌های پاییزه در یخچال باید آن‌ها را کاملاً با دستمال خشک کنید. زیرا رطوبت موجب خراب شدن بافت میوه می‌شود.

میوه‌هایی که از خود گاز اتیلن تولید می‌کنند را جداگانه نگهداری کنید

برخی از میوه‌ها به طور طبیعی از خود گاز اتیلن تولید می‌کنند. این گاز موجب می‌شود تا میوه سریع‌تر برسد و نرم شود. اما قرار گرفتن چنین میوه‌هایی در کنار میوه‌های دیگر سبب نرم شدن آن‌ها می‌شود. میوه‌هایی مثل سیب، گلابی، آووکادو، موز و گوجه فرنگی چنین گازی تولید می‌کنند و از همین رو نباید در کنار سایر میوه‌ها قرار بگیرند.

نگهداری سیب در یخچال

سیب را در کیسه پلاستیکی جداگانه نگهداری کنید.«سیب» از آن دسته میوه‌هایی است که از خود گاز اتیلن تولید می‌کند، پس باید آن را به صورت جداگانه در یک کیسه پلاستیکی بریزید و در کشوی یخچال قرار دهید. درب پلاستیک را فقط در حدی باز بگذارید که گاز بتواند تا حدی از کیسه پلاستیکی خارج شود.

روشهای نگهداری میوه های پاییزی9 800x600 روشهای نگهداری میوه های پاییزی

گلابی باید در فضایی با رطوبت پایین نگهداری شود

«گلابی» میوه‌ای است که خیلی زود نرم و خراب می‌شود و مدت ماندگاری آن در بهترین شرایط معمولاً یک تا دو هفته است. برای نگهداری گلابی بهتر است آن را تا زمانی که تازه است، مصرف کنید. بهتر است گلابی را قبل از قرار دادن در یخچال کاملاً خشک کنید. سپس آن را در کشور یخچال که رطوبت پایین‌تری دارد، قرار دهید. بهتر است هر زمان که قصد خوردن گلابی را دارید، آن را بشویید و میل کنید.

گلابی روشهای نگهداری میوه های پاییزی

کدو تنبل را در فضای بیرون نگهداری کنید

«کدو تنبل» یکی از میوه های پاییزی مفید است که در دمای اتاق به خوبی قابل نگهداری است. اما اگر به دنبال راهی برای افزایش ماندگاری کدو تنبل هستید، پیشنهاد می‌شود آن را خرد کنید و در کیسه‌های زیپ‌دار بریزید و برای چندین ماه در فریزر بگذارید.

 موز را در یک مکان تاریک و خنک قرار دهید

خیلی از ما تصور می‌کنیم که «موز» باید در یخچال نگهداری شود تا دیرتر خراب شود، اما بهترین مکان برای نگهداری موز قرار دادن آن در یک جای تاریک و خنک است. از طرف دیگر موز نباید در کنار سایر میوه‌ها و سبزیجات قرار بگیرد، زیرا موجب خراب شدن و نرم شدن سایر میوه‌ها می‌شود.شستن موز موجب می‌شود تا در کمتری از یک روز سیاه شود، بنابراین هیچگاه موز را نشویید و در یخچال قرار ندهید. بهتر است در زمان مصرف موز آن را با آب سرد بشویید و سپس خشک کنید و بعد مصرف نمایید.

روشهای نگهداری میوه های پاییزی8 روشهای نگهداری میوه های پاییزی

 آووکادو را در ظرف درب‌دار و در یخچال نگهداری کنید

اگر آووکادویی که خریداری کرده‌اید، هنوز به طور کامل نرسیده و باید نرم شود، بهتر است آن را روی پیشخوان آشپزخانه بگذارید، در غیر این صورت بهترین مکان برای نگهداری این میوه مفید یخچال است. بعد از برش دادن آووکادو معمولاً تکه دیگر آن خیلی زود سیاه می‌شود.برای جلوگیری از این مشکل نباید بعد از برش دادن آووکادو هسته آن را جدا کنید. استفاده از مقداری آب لیمو ترش تازه روی بخش برش خورده آووکادو از سیاه شدن آن جلوگیری می‌کند. سپس میوه را در یک ظرف بگذارید و در یخچال قرار دهید. برای افزایش ماندگاری میوه نیز می‌توانید آن را خرد کنید و در فریز کنید.

میوه‌های برش داده شده را در ظرف در بسته قرار دهید

اگر به دنبال نکاتی برای نگهداری میوه های پاییزی برش خورده هستید، باید بدانید که این میوه به هیچ عنوان نباید در معرض هوا قرار بگیرند. بعد از برش دادن میوه باید آن را در ظرف در بسته قرار دهید. سپس می‌توانید میوه را تا حدود ۵ روز به همین حالت نگهداری کنید. بهتر است میوه‌های برش خورده هر چه سریع‌تر مصرف شوند تا طعم و مزه آن‌ها تغییر نکند و باکتری‌ها موجب آلوده شدن و فساد میوه نشوند.

روشهای نگهداری میوه های پاییزی 800x517 روشهای نگهداری میوه های پاییزی

 به دنبال آموزش خشک کردن میوه‌های پاییز باشید

روش بعدی برای نگهداری میوه های پاییزی خشک کردن میوه است. اگر حجم میوه‌هایی که خریداری کرده‌اید، زیاد است و نگران خراب شدن میوه‌ها هستید، بهتر است بخشی از آن‌ها را خشک کنید. خشک کردن میوه یک روش مؤثر است که می‌تواند به افزایش ماندگاری میوه‌ها کمک کند.

برای خشک کردن میوه‌ها می‌توانید آن‌ها را به صورت ورقه‌ای برش بزنید و داخل سینی بچینید و برای چند روز در معرض نور آفتاب یا باد پنکه قرار دهید. استفاده از دستگاه میوه خشک کن و همچنین فر نیز ایده مناسبی برای خشک کردن میوه‌های پاییزه است. اگر هوا سرد شده و شوفاژ و بخاری‌ها را روشن کرده‌اید، می‌توانید به راحتی میوه‌ها را در سینی بچینید و سینی را روی شوفاژ یا بخاری با دمای کم قرار دهید تا به آرامی خشک شوند.

روشهای نگهداری میوه های پاییزی6 800x424 روشهای نگهداری میوه های پاییزی

 برای نگهداری میوه های پاییزی به نیازی به کیسه فریزر نیست

«به» یکی از پرطرفدارترین میوه‌های پاییزی است که باید در یخچال نگهداری شود. بهتر است میوه به را در کنای میوه‌هایی مثل سیب و گلابی قرار ندهید تا ماندگاری میوه افزایش پیدا کند. به یاد داشته باشید که اگر به شما هنوز سبز و نارس است، می‌توانید برای چند روز آن را در پیشخوان آشپزخانه بگذارید تا کاملا زرد و رسیده شود.

روشهای نگهداری میوه های پاییزی7 روشهای نگهداری میوه های پاییزی

 پرتقال را در یخچال نگهداری کنید

«پرتقال» از آن دسته از میوه‌هایی است که باید از همان ابتدا در یخچال نگهداری شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. قبل از قرار دادن پرتقال در یخچال ابتدا میوه‌های آسیب دیده و خراب را جدا کنید و سپس آن را در کشوی زیرین یخچال قرار دهید. اگر میوه پرتقال شما سالم و باکیفیت باشد، می‌توانید تا ۱ ماه از آن در یخچال نگهداری کنید.

پرتقال روشهای نگهداری میوه های پاییزی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *