جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای معاف بندرانزلی

تاریخ بروزرسانی :
۱ مهر ۱۳۹۸

روستای معاف در بخش مرکزی شهرستان بندر انزلی قرار گرفته است. این روستا که در دهستان چهارفریضه قرار گرفته، از شمال به مرداب انزلی و از جنوب به جیره سر منتهی می‌شود. روستای معاف در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال – آبکنار و در طول جغرافیایی ۴۹ درجه و ۱۷ دقیقه عرض جفرافیایی ۳۷ درجه و ۳۱ دقیقه واقع است. روستای معاف از نظر ثبتی جزو بخش ۷ حومه بندرانزلی و شماره سنگ ۳ و مسافتش تا کپورچال ۱۳ کیلومتر و تا بندرانزلی ۳۳ کیلومتر می باشد. روستای معاف با توجه به جایگاه اهالی‌اش در سطح جامعه، نامگذاری شده است.
روستای معاف از مشرق و مغرب به اشپلا و خمیران می‌رسد. اهالی این شهر در گذشته بیشتر سادات بودند بنابراین مقامات دولتی احترام خاصی به آن‌ها می‌گذاشتند و مالیاتی از آن‌ها دریافت نمی‌کردند بنابراین مردم روستای معاف در گذشته از پرداخت مالیات معاف بودند و این امر باعث شد که محل زندگیشان با نام معاف شناخته شود.
یاسنت لویی رابینو که در اوایل قرن بیستم سرکنسول دولت بریتانیای کبیر در شهر رشت بوده این چنین روستای معاف را توصیف کرده است: «دهکده معاف مسکن کردان معافی است که در اصل از زنجان یا خلخال به این منطقه آمده اند.»

روستای معاف بندرانزلی 1 روستای معاف بندرانزلی

از قدیم الایام قطعه سنگی مکعب شکل با ابعاد جدود ۴۰ * ۸۰ و ارتفاع ۶۰ ساتنی متر که داخل آن هم خالی و مثل گهواره بوده و در آن آیات قرآنی حک شده بود و بگهواره حضرت زهرا معروف و روی بدنه آن سنگ شمشیر و عکس حصرت علی اکبر (ع) بوده که ابتدا در گورستان قدیمی در « غاردار » وجود داشت که قدیمی ها میگفتند از عرش آمده است . تا اینکه در حدود سال ۱۳۵۴ مرحوم سرورامید معاف با اجازه کتبی اداره اوقاف تصمیم گرفت که روی این سنگ مقبره بسازد که ابتدا دورش را دیوار میکند بعد در یک نیمه شب در حدود ۳ متر زمین داخل آنجا را حفر مینماید ؛ زیرا اطلاع داشت آنجا گنجینه ای وجود دارد ولی بجای دفینه یک جمجمه پیدا میکند که با جمجمه سرهای مردم امروزی خیلی بزرگتر و شاید حدود چهار برابر بوده است که ناچارا همانجا دفن مینماید. این سنگ که مورد احترام اهالی معاف و روستاهای اطراف بوده در حدود سال ۱۳۵۸ بطور ناگهانی ناپدید شده حال ؛ چه کسی یا کسانی و چگونه آنرا برده و کجا برده اند اطلاعی در دست نیست .
گورستانی در محوطه مسجد معاف است که حدود یکصد سال قدمت دارد و شاید مسجد را در آن گورستان احداث کرده باشند ولی گورستان قدیمی در جنوب شرقی معاف و در نزدیک به محلی بنام قلعه حسن بوده که فعلا آثاری از آنها وجود ندارد و یک درخت آزاد قطور در آن وجود داشته که در محیط آن بیش از ۱۰ متر بوده است .اسم این درخت را محلی ها « غاردار» می گفتند که غارهای زیادی روی آن لانه داشته که بدان معروف بوده است و « درخت هم بزبان محلی یعنی دار ».
قلعه حسن: خندقی بوده که روستای « اشپلا » و معاف را از هم جدا میکرد که پهنای آن خندق حدودا ۳ تا چهار متر و گودی آن ۳ متر بوده و از لوله کله « منظور نیزار است – ن » سیاه کیشی از شمال به جنوب امتداد داشته است . که حدود دو کیلومتر طول آن بود.

روستای معاف بندرانزلی 2 روستای معاف بندرانزلی
روستای معاف بندرانزلی 3 روستای معاف بندرانزلی

منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-سایت کرکان بندرانزلی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *