جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای لاشک کجور

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ شهریور ۱۳۹۸

روستای لاشک یکی از روستاهای بخش زانوس رستاق و از توابع شهر کجور میباشد که طبق شواهد و گفته بزرگان این منطقه، این روستا حدود ۱۰۰ سال پیش در مکانی در اطراف همین منطقه قرار داشت و به علت یورش مارها در آن منطقه، اهالی این روستا به محل کنونی نقل مکان کردند و آن منطقه هم‌اکنون به کهنه لاشک معروف است که در حدود ۶ کیلومتری مکان فعلی این روستا قرار دارد. در۲۰ کیلومتری جاده چالوس به سمت تهران و پنج کیلومتری مرزن آباد، به رودخانه ای میرسیم که منطقه کلارستاق را از پنجک رستاق جدا می‌کند، بر روی این رودخانه پلی واقع شده که به پل دوآب معروف است؛ پس از گذشتن از این پل و پیمودن ۴۲ کیلومتر به روستای لاشک می رسیم.

لاشک روستای لاشک کجور

منطقه کجور به سه دهستان اصلی پنجک رستاق، زانوس رستاق و شهر کجور و توابع تشکیل می‌شود و مجموعا دارای ۶۹ روستا میباشد که روستای لاشک یکی از ۲۸ آبادی دهستان زانوس رستاق است، طبق روایت ساکنین روستا حدود دویست سال پیش این روستا در مکانی در ۵ کیلومتری مکان فعلی آن قرار داشته که اکنون آن مکان به کهنه لاشک معروف است و مردم به دلایل نا معلومی که برخی آن را هجوم گزندگانی چون مار و عقرب میدانند به مکان فعلی کوچ کردند، طبق شنیده‌ها و روایات کهنسالان. شغل اغلب ساکنین این روستا به واسطه وجود۲۴۰۰ هکتار زمین زراعی، کشاورزی میباشد وعده ای نیز به دامپروری مشغول هستند، اکثر طایفه‌های این روستا یا از دیار خود به دلیل سرکشی و مخالفت با حکومت وقت محکوم به ترک بلاد شدند و یا از کوچندگان و عشایری بودند که در غالب طرح اسکان عشایر در دوران قاجار به این منطقه منتقل و ساکن شدند، به عنوان مثال طایفه جهاندار از شیراز و طایفه عبدالهی از یوش و الکایی از نور و احمدی از همدان به این منطقه کوچانده شده اند، شایان ذکر است که بعد از گذشت چند نسل و مراوده و ازدواج با مازنی ها، مردم این روستا نیز خلق و خوی مازنی و لهجه مازنی را به زندگی خود وارد نمودند و کم کم مازندرانی شدند.

روستای لاشک در ۶۵ کیلومتری شهرستان نوشهر در حاشیه سلسله جبال البرز قرار گرفته که از شمال به دشتهای وسیع آن و نهایتا به روستا های کشکک و اویل و از جنوب به جنگلهای سبز و انبوه روستای لاشک و نهایتا بلندترین کوه منطقه یعنی شاه کوه و از شرق و شمال شرقی نیز به روستا های کجور و چناربن و از غرب نیز به دشتها و کشتزارهای منطقه کهنک و آروش محدود می شود. جاده چالوس- لاشک که حدود ۶۵ کیلومتر مسافت دارد از کمرکش کوهها و کناره رودخانه ها عبور میکند و پس از گذر از آخرین گردنه(بشم) دشت وسیعی مشاهده می شود که در میان آن کوهستان مرتفع اعجاب هر بینندهای را بر می انگیزد و لاشک خود در گوشه ای از این دشت وسیع آرام دمیده است. این روستا دارای دشتی بزرگ به وسعت تقریبی ۱۷۵۰ هکتار می باشد که به علت وسعت بسیار زیادش به ((لاشک خمن)) شهرت دارد.

لاشک کجور روستای لاشک کجور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 3.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمدرضا جهاندار لاشکی

    زیبا وعالی

    ۷ اسفند, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • لاشکی ریکا

    به سفیدی ورف و
    به سبزی همیشک
    هرجای دنیا بورم
    دل تی ور دره لاشک

    ۱۰ تیر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *