رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ شهریور ۱۳۹۵

روستای شیرین بلاغ

اشتراک گذاری

روستای “شیرین بلاغ ”
شهرستان بیجار – استان کردستان
روستای شیرین بلاغ

روستای شیرین بلاغ از توابع شهرستان بیجار (گروس) در استان کردستان می باشد، این روستا درمسیرجاده بیجار – زنجان کیلومتر ۳۰ وجاده فرعی به طول ۵ کیلومتر واقع شده است.
روستای شیرین بلاغ با وجود رشد منفی جمعیت از دهه ۶۰ و مهاجرت مردم به شهرها(۱) قریب به ۵۰ خانوار دارد. که جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ نفر را در خود جای داده است .
مردم شیرین بلاغ ، شیعه مذهب، عاشق اهل بیت و مهمان نوازند. شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری است. تکلم به زبان شیرین ترکی آذری وپشتوانه فرهنگی غنی از داستانها و سروده های ترکی بومی از افتخارات اهالی این روستاست .
در گلزار شهدای شیرین بلاغ پنج شهید آرمیده اند که نماد سابقه درخشان جوانان انقلابی طی دفاع مقدس و برگ زرینی از غیرت سیاسی مذهبی اهالی شیرین بلاغ است.
تاریخچه :
نام روستا به برکت چشمه شیرینی است که در اطراف میدان نمک و چشمه های شور اطراف از دل خاک می جوشد و مایه زندگی است. مردم این روستا به زبان ترکی صحبت می کنند و پوشش لباس مردان و زنان روستا ساده و معمولی است. آب هوای این روستا در تابستان معتدل و در زمستان به شدت سرد می باشد.
مراکز رفاهی و فرهنگی و آموزشی روستا عبارتند از:
شرکت تعاونی روستایی، مسجد ، مجتمع آموزشی ابتدایی و راهنمایی تحصیلی شهید فرقانی ( سابقه آموزشی از آموزش مکتب خانه ای و سواد قرآنی قدیم تا تاسیس آموزشگاه و دبستان و مدرسه راهنمایی ، از دهه ۴۰ تا کنون) ، خانه بهداشت ، برق ، لوله کشی آب آشامیدنی ، دفتر خدمات فن آوری و ارتباطات ، مخابرات ، نانوایی و در این روستا طرح هادی اجرا شده است .
باغداری درگذشته باغداری رونق خوبی داشت و اکثر اهالی به فراخورحال خود صاحب یک قطعه باغ انگور و بادام بوده اند ولی با شروع خشکسالی و هجرت روستاییان به شهرها از باغها جز خاطره ای بر جای نمانده است.

صنایع دستی :
شیرین بلاغ از جمله روستاهایی است که درگذشته دربافت قالی شهرت خاصی داشته و خریداران بسیاری را به خود جذب می کرد. فرشبافی،گلیم بافی ازهنرهای بسیار ارزنده و صنایع دستی روستا محسوب می شده است.
……………………………………………..
(۱)- از آغاز دهه ۶۰ تا کنون ، بیش از نیمی از اهالی شیرین بلاغ به شهرهای بیجار ، زنجان ، کرج (مشکین دشت ) ، تهران ( رباط کریم ، آلارد ، اکبر آباد ) هجرت کرده اند.

Masjed2 روستای شیرین بلاغ

           
 

نظر کاربران :

  • علی کارگری از روستای شیرین بلاغ شهرستان سولدوز نقده آذربایجان غربی

    خیلی سپاسگذاریم از اطلاعات مفیدتان

    ۱۳ آذر, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • علی کارگری از روستای شیرین بلغ شهرستان سولدوز نقده آذربایجان غربی

    از اطلاعاتی مفیدی درمورد روستایتان ارائه نمودید خیلی سپاسگذارم خیلی مفید میباشد دستتان درد نکند.

    ۱۳ آذر, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *