رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ مهر ۱۳۹۸

روستای سوچلما نکا

لینک این مطلب کپی شد!

روستای سوچلما در دهستان استخرپشت قرار دارد. روستای سوچلما یکی از روستاهای تاثیر گذار در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی شهرستان و شاید حتی استان می‌باشد. از لحاظ مواهب و چشم انداز طبیعی، اگر روستای سوچلما را یکی از بهترین‌ها نامید، اغراق نیست. از لحاظ اجتماعی مهمان نوازی مردمان بااصالت، باکرامت، با سخاوت روستای سوچلما زبانزد عام و خاص است.از لحاظ فرهنگی و مذهبی یکی از روستاهای پیشرو دراین عرصه می‌باشد، به طوری که در اعیاد و سوگواری‌ها علی‌الخصوص در جشن نیمه شعبان و ایام محرم با حضور نماینده ولی فقیه، به عینه می‌توان اهتمام آنان را در هرچه با شکوه تربرگزار نمودن اینگونه برنامه‌ها که نشان ازفرهنگ بالای مردمان این روستا به ویژه جوانان مومن است را مشاهده نمود. از لحاظ اقتصادی تا حدودی می‌توان ادعا نمود که ۸۰٪ اقتصاد مردم این روستا، مبری از اقتصاد شهری می‌باشد و مردم سختکوش پرتلاش از طریق کشاورزی و دامداری و باغداری اقتصاد خانوار خویش را تامین می‌نمایند.

روستای سوچلما نکا

فاصله روستا از شهرستان نکا ۵۰ کیلومتر می باشد .این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۹ نفر (۱۳۹خانوار) بوده‌است. شغل اصلی اهالی روستا دامداری و کشاورزی می باشد . روستای سوچلما دارای مناظر دیدنی و چشم انداز زیبا می باشد . کوه ، جنگل ، چشمه و رودخانه به همراه مراتع زیبا از جمله دیدنی های روستای سوچلما می باشد .
شهرستان نِکا یکی از شهرستان‌های استان مازندران ایران است. شهرستان نکا از غرب به شهرستان ساری و از شرق به شهرستان بهشهر متصل است. مرکز این شهرستان شهر نکا است. نام نکا در کتیبه چوبی در امامزاده میر ترابی به نکاه نوشته شده نه نکا که قدمت این کتیبه به هفتصد سال می‌رسد مربوط به دوره ایلخانان است، اما در منابع جغرافیا نویسان قرون اولیه اسلامی از شهری به نام «مهربان» یا «میردان» در نزدیکی نکا امروزی یاد شده‌است که هزار سرباز از ان پاسداری می‌کرد. نکا در کتاب قیامت شیعه سلسله نزاریه قلعه الموت به نکاه نوشته شده به معنای قیامت اما در فرهنگ لغت به معنای نارنج باغ کلبستان ابلو و هیر آباد است هشتاد درصد مردم نکا مازنی و بیست درصد تُرک آذری هستند. آب معدنی قر مرض، دریاچه استخر پشت، منطقه هزار جریب، غار باستانی کمیشان، برج آرامگاهی امامزاده عبدالله، جنگل‌های نکا در داخل نکا و امامزاده یحیی نزدیک روستای سیکا از معروف‌ترین مناطق شهرستان نکا به‌شمار می‌آیند.
عید مردگان (مِزار سَر) از جمله آئین روستائیان استان مازندران است که هر ساله دو مرتبه ( یکبار در دفصل بهار و بار دیگر پس از برداشت محصول) بر سر مزار گذشتگان برگزار می شود. روستائیان معتقدند برگزاری این آئین موجب خیر و برکت در زندگی و محصول آن هاست.مردم روستای سوچلما از توابع هزار جریب شهرستان نکا دو روز در فصل بهار را انتخاب کرده و تمام مردم روستا حتی کسانی که مهاجرت کرده اند با گل و شیرینی و مواد غذایی نزد مردگان خود می آیند. روز نخست به قبرستان موجود در روستا و روز دوم به امامزاده خارج از روستا می روند.

روستای سوچلما نکا روستای سوچلما نکا
روستای سوچلما نکا روستای سوچلما نکا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *