رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای نکا ( معرفی ۱۲۶ روستای نکا )

اشتراک گذاری

روستاهای نکا را می خواهیم در این مطلب به شما معرفی کنیم . ۱۲۶ روستای نکا روستاهایی سرسبز و بکر و حاصلخیز که در تمام فصول پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران هستند . در ابتدا با شهرستان نکا بیشتر آشنا می شویم .شهرستان نِکا یکی از شهرستان‌های استان مازندران می باشد. شهرستان نکا از غرب به شهرستان ساری و از شرق به شهرستان بهشهر متصل است. مرکز این شهرستان شهر نکا است.

روستاهای نکا

با ۷/۳ درصد جمعیت مازندران در متون تاریخی آنرا نیكا، نیكاح و نكا نامیده اند كه به معنی سرزمین و آبادی و یا جایگاه ناهیدگاه است. نکاء مقر حكومت اسپهبدان طبرستان بوده است. جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن امامزاده عبدالله، غار باستانی گمیشان ( پیش از تاریخ )، چشمه آب معدنی قرمرض میباشد. با وجود کارخانه سیمان، اسكله نفتی‌ و نیروگاه تولید برق نكاء در ساحل دریا ، وجود تنها سیلوی گندم مازندران، و مجاورت با ساری مركز استان و بهشهر، هم اكنون وجه غالب اقتصاد منطقه كشاورزی و اشتغال روستایی است. با ایجاد شهرک صنعتی در نکاء، و راه اندازی کامل منطقه ویژه و مجتمع بندری امیر آباد ( بهشهر )، و قرار گرفتن در مسیر جاده تهران – ساری – مشهد، توسعه این شهرستان در آینده روند مطلوبی پیدا خواهد کرد.

روستاهای نکا

شهر نکا

شهر فعلی نکا در سال ۱۳۳۳ به عنوان شهر شناخته و معرفی شد و قبل از این تاریخ سابقه شهری نداشته است. این شهر جدیدالاحداث به دلیل ایجاد موسسات اجتماعی کارگری دولتی با عنوان خانه‌های روستایی و احداث پاسگاه و ژاندارمری و با تاسیس کارخانه پنبه رونق یافت. در ابتدا جمعبت شهری نکا کمتر از ۵۰۰۰ نفر بود که به تدریج سیر مهاجرت افراد به سوی این شهر فزونی یافت. که بعدها با تاسیس کارخانه‌هایی مانند کارخانه سیمان، کارخانه آرد، احداث نیروگاه حرارتی، سیلو و نکا چوب از یک سو و شرایط طبیعی شهر از سوی دیگر این مهاجرت افزایش و شتاب بیشتری به خود گرفت.

وجه تسمیه شهرستان نکا

برخی گفته‌اند نک در زبان مازندرانی یعنی کوچک، چنانچه نوه و بیره، نک وبیره گفته می‌شود و آه یعنی کوه که در مجموع یعنی کوه و شهری که در دامنه کوه‌های کوچک قرار گرفته است و همچنین گفته‌اند در زبان پهلوی نی به معنی شهر و کاه به معنی کوه یعنی شهر کوهستانی و شهری که در دامنه کوه ساخته شده است چنانچه نی شاپور یعنی شهر شاپور برخی دیگر گفته‌اند نکا در اصل ناهیتاگاه بوده است مثل دانشگاه به معنی دانش و آتشگاه به معنی جای آتش بنابرانی آناهیتگاه به معنی جای ناهید.
چنانکه در کتیبه‌ای چوبی که بر در معصوم زاده نکا سید عبدا… میر ترابی که در منطقه آرامگاه نکا واقع است و چیزی حدود ششصد و اندی قدمت دارد شهر نکا باها نوشته شده است. بنابراین شکل صحیح نوشتاری آن (نکاه) بوده است به هر تقدیر این قرائن بیشتر تاکید می‌نماید که نام این شهر با گذشت زمان به صورت زیر از آناهایتگاه به نکا در آمده است.
آناهیتگاه، ناهیدگاه، ناهیکاه، نایکاه، نکاه، نکا
نام نکا را به صورت «نیکاه» و «نیکا» هم آورده‌اند که به معنای شهر و جایگاه «الهه ناهید» است. مجسمه و ظروف چوبی، حصیربافی، سفال و دست بافت‌ها از مهم‌ترین صنایع دستی نکا به شمار می‌آیند.

موقعیت و محدوده فعلی شهرستان نکا

شهرستان نکا در استان مازندران و مابین شهرستان ساری و بهشهر در عرض جغرافیایی ۳۹ و۳۶ شمالی و طول جغرافیایی ۱۹ و ۵۳ شرقی نصف النهار گرینویچ قرار دارد. این شهرستان از شمال به دریای خزر و از جنوب به دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز محدود می‌باشد. شکل هندسی شهرستان نکا از سطح دریا بطور متوسط ۵۰ متر است و مساحت کلی شهرستان ۱۸۶۵ کیلومتر مربع است. این شهرستان از دو قسمت کوهپایه‌ای و جلگه‌ای است. بطور کلی ارتباط منطقه مورد مطالعه با پایتخت بوسیله یک راه آسفالته به صورت دائمی برقرار می‌باشد و علاوه بر آن راه آهن سراسری ایران از داخل شهرستان می‌گذرد دو راه سراسری شمال کشور از رشت تا مشهد که قسمتی از آن بنام شاهراه آسیایی مشهور گردیده نیز از داخل منطقه مورد مطالعه عبور می‌نماید.

زمان مناسب برای سفر به شهرستان نکا

شهرستان نکا با توجه به آب و هوای خنک و معتدلی که در فصل بهار و تابستان دارد مناسب ترین زمان برای کسانی میباشد که قصد سفر به این شهر را دارند و از مناطق و جاهای دیدنی این شهر در استان مازندران قصد دیدن دارند.
راه آسفالت شهرستان نکا در استان مازندران
عبور جاده اصلی سراسری تهران-مشهد از وسط شهر نکا باعث سهولت رفت‌وآمد مردم این شهر و حمل و نقل محصولات کشاورزی و دیگر محصولات شده است در مجموع شامل راههای شنی و خاکی در محدوده برخی از روستاها و مناطق ییلاقی می‌باشد.

وضع زمین شهرستان نکا

بطور کلی مناطق کوهستانی نکا از چین خوردگی‌های دوران سوم زمین‌شناسی و مناطق جلگه‌ای آن از رسوبات دوران چهارم زمین‌شناسی و بقایای دریای مازندران تشکیل شده است. بنابراین در منطقه نکا هر چه از جنوب به طرف شمال پیش برویم ارتفاع کاهش پیدا می‌کند تا اینکه به کنار دریای خزر می‌رسیم که ۲۶ متر از سطح دریای آزاد پایین‌تر است. منطقه کوهستانی نکا بخشی از البرز شرقی موسوم جهان مورا متصل به شاه کوه گرگان از شرق به طرف غرب امتداد دارد ارتفاعات از ۶۰ متر شروع تا ارتفاع هزار متری در اطراف روستاهای شیرکلا و پاسند لایی که دنبال آن به روستای ارم و رودبار محله می‌رسد که در خطر الراس البرز قرار گرفته‌اند. این ارتفاعات تماماً دارای پوشش جنگلی بوده و انواع درختان از قبیل آزاد، راش، انجیری، افرا، توسکا، بلوز، شمشاد و… در میان این جنگلها دیده می‌شود.

مراکز دیدنی شهرستان نکا

مجموعه تاریخی روستای اطرب (برج آرامگاهی امامزاده عبدالله – شیشار کش تپه، گرجین تپه، نرگس کتی، آبانبار قاجاریه روستای اطرب)، دریاچه استخر پشت، منطقه هزار جریب، غار باستانی کمیشان، آب معدنی قر مرض، جنگل‌های نکا در داخل نکا و امامزاده یحیی نزدیک روستای سیکا از معروف‌ترین مناطق شهرستان نکا به شمار می‌آیند.
دریاچه طبیعی روستای استخر پشت که در سی و پنج کیلومتری شهر «نکا» قرار دارد، روزگاری با نیزارهای حاشیه خودنزدیک به بیست هکتار از محیط اطراف را پوشش می‌داد. در چند دهه اخیر به دلیل بی توجهی به این منبع طبیعی نادر وسعت آن به چهارهکتار تقلیل یافته و روز به روز از آن کاسته می‌شود. این دریاچه کوچک و گمنام با مردابهای اطراف خود منظره رؤیایی را در منطقه پدید آورده‌است که در اولین نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.
دریاچه استخر پشت که آب آن به طور غیر محسوس از کف دریاچه تأمین می‌شود، سالهای سال است که برای آبیاری دست کم ۵۰ هکتار از شالیزارهای روستاهای مجاور مورد استفاده قرارمی گیرد. مرداب اطراف این دریاچه روزگاری دراز پناهگاه امنی برای پرندگان بومی خصوصاً اردک‌های وحشی بود اما متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل تهاجم شکارچیان مجاز و غیرمجاز به این زیست گاه و کشتار این پرندگان زیبا، نسل آنان در معرض انقراض جدی قرار گرفته‌است. درباره دریاچه طبیعی استخر پشت که بومیان منطقه به آن «اسطل» می‌گویند، افسانه‌های بی شماری نقل شده و اشعاری در وصف آن سروده شده‌است. البته هنوز هم زیبایی خاصی دارد که هر ساله پذیرا مسافرای زیادی از تمام نقاط ایران است.

روستاهای نکا

روستای آب‌چین

ابچین، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا دارای قدمتی بالغ بر ۳۰۰ سال است. از ویژگی‌های این روستا تابستان‌های بسیار خنک و تقریباً سرد است. این روستا دارای ۱۰۰ خانوار جمعیت در حال کار و زندگی است.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر بوده‌است.جنگلهای متصل به روستای ابچین الاش-توسکالش-کمربند-په سر-تنگه-کلبن گذر.چشمه‌های این روستا عبارتند از (واچال-خیمتی-لاگدونه-جک سر) وجنگل آن (الاش-سرین سره-په سر-کمربند-)وزمینهای آن (گت آغوزبن-صلواتسی-افتلت-مچکتی-کل بنگذر-هفت تپه-مَلّکی-استِل وَره-دراز تَلِکً-جُوجار چاله- زیرکش -خواستلی -چفت پیش – گردکتی-تلی – دین پشت – دین جه – کل دله -پالیلم – )

روستای آجند

آجند، روستایی است از روستاهای نکا توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای آبلو

آبلو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.امامزاده حمزه رضا یکی از نوادگان امام رضا {ع}است که در مزار شهدا آبلو قرار دارد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۴۸ نفر (۴۰۶ خانوار) بوده‌است.

روستای ارزک

ارزک، روستایی است ازروستاهای نکا توابع بخش هزارجریب که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای ارم

ارم، روستایی است ازروستاهای نکا توابع بخش هزارجریب که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۴ نفر بوده‌است.

روستاهای نکا

روستای اریم

اریم، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای استخرپشت

استخرپشت، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۸ نفر بوده‌است.

روستای اسکاردین

اسکاردین، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۰ نفر بوده‌است.

روستای اسماعیل‌آقامحله

اسماعیل اقامحله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در جوار رودخانه ی نکارود قرار دارد و از طبیعت سرسبز و بکری برخوردار است این روستا در نزدیکی سیلوی گندم شهر و همچنین در جوار ایستگاه راه آهن سراسری شهرستان نکا قرار دارد شغل بیشتر مردم اسماعیل آقا محله کشاورزی و باغداری است.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۲ نفر بوده‌است.

روستای اسماعیل‌محله

اسماعیل محله، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۰ نفر بوده‌است.

روستای اطرب

اطرب روستایی واقع در بخش قره طغان شهرستان نکا در استان مازندران است.اطرب، روستایی است از توابع بخش مرکزی که در ۸ کیلومتری شمال شهرستان نکا در استان مازندران واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵۸ نفر بوده‌است.از آثار تاریخی و زیارتی مشهور و ثبت شده، امامزاده عبدالله اطرب است. این بنای تاریخی در داخل روستای اطرب واقع شده است، این بنای آجری هشت ضلعی می‌باشد و سبک معماری آن همانند امامزاده عباس ساری می‌باشد. آب انباری مربوط به دوره قاجار در اطرب است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

روستای اکرد

اکرد، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۰ نفر بوده‌است.

روستای الوکنده

الوکنده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۸۵۷ نفر بوده‌است.

روستای امامیه

امامیه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۸ بوده‌است.

روستای اوکرکا

اوکرکا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر (۳۳ خانوار) بوده‌است.

روستای اومال

اومال، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹۸ بوده‌است.از جمله امکانات این روستا میتوان به ۱ مسجد، ۱ حسینیه، ۴ فروشگاه مواد غذایی، ۲ میوه فروشی، ۲ تعمیرگاه و فروشگاه وسایل الکترونیکی و بازارچه های هفتگی اشاره کرد.اهالی روستای اومال اکثرا لحجه ترک دارند و این به دلیل ریشه و اصالت ترک انهاست.

روستای ایویم

ایویم، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد .نژاد مردم ایویم مازندرانی یا تبری است و مردم آن به زبان مازندرانی صحبت میکنند.این روستا با وجود رود های پرآب و زمین های وسیع و پوشش گیاهی و جانوری گسترده دارای جمعیت بسیار کمی می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای باداب‌سر

بادابسر، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.اطلاعاتی که در دسترس است نشان می دهد که اکثر جمعیت روستا سید بوده و گذاشتن کلاه سبز برای سیدان در این روستا معروف است.

روستاهای نکا

روستای بایع‌کلا

بایع‌کلا روستایی است در شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. بابع کلا روستایی در واقع در شهر نکا و کیلومتر ۱۵ جاده دریا مهد تولید هلو و شلیل ایران است که هر ساله جشنواره ی کشوری هلو و شلیل در چند روز در این روستا بر قرار میباشد.شغل اکثر مردم بومی باغداری و شغل اکثر مهاجرین ساکن کارگری کردن و رسیدگی به باغات مرکبات و هلو شلیل میباشد.در کل سال نیازمند نیروی کار میباشد .در فصول سرد رسیدگی به باغات مرکبات و برداشت مرکبات و در فصول گرم رسیدگی و برداشت باغات هلو و شلیل و …

روستای برمازارم‌رود

برمازارم رود، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۲ نفر بوده‌است.

روستای بریجان

بریجان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. روستای بریجان در مجاورت روستای ولیجی محله، اومال و قلعه سر قرار دارد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۰ نفر بوده‌است.

روستای بندبن

بندبن، روستایی است،آب هوای معتدل کوهستانی. از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای بندبنی

بندبنی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای بهزادکلا

بهزادکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴۶ نفر بوده‌است.

روستای پجت

پجت روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.شغل مردم این منطقه دامداری ، کشاورزی و… می باشد.اکثر مردم این منطقه به خاطر کمبود امکانات این روستا مهاجرت به شهر نکا انجام داده اند.روستای پجت در فاصله ۴۴ کیلومتری از شهرستان نکا در گردنه جنوبی رشته کوههای معروف به سوچلما و قله قنبربند واقع شده است .این روستا از دو مسیر جنگلی راه ارتباطی دارد.
۱- مسیر فرعی جاده استخرپشت به شیتُ که از جنگلهای خنک عبور می کندبه روستای پجت می رسد.
۲- همچنین جاده استخر پشت به ارم از جنوب روستای پجت می گذرد،یکی دیگر از راههای ارتباطی به این روستا است.با عبور از مسیر ضلع شمالی به روستای پجت ، یکی از نهالستان های ترویجی پژوهشی و زیبای مربوط به شرکت نکا چوب در منطقه ای به نام اسبوکلا در ورودی روستا جلوه خاصی دارد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۴۵نفر (۹۹خانوار) بوده‌است.
این روستا به خاطر مکان خوب و چشم انداز مناسب یکی از زیباترین روستا های هزار جریب شهرستان نکا می باشد.
یکی از مکان های خوب گردشگری این منطقه امامزاده ابراهیم (ع)که از نوادگان امام حسن مجتبی هست که رو به روی روستای پجت که در جاده روستای سوچلما قرار گرفته است.
امام زاده سه تن (قادر-عبدا… -محمد)در ارتفاعات روستا،از دیگر جاذبه های گردشگرپذیر این روستا هستند.
چند چشمه و درخت های سر به فلک به زیبایی این روستای پجت افزوده است.

روستای پوروا

پوروا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.بعد از سه راه بندبن (سه راهی که مسیر بین دهستان استخرپشت و دهستان زارم‌رود را جدا میکند)، اولین منطقه‌ای که چشم هر مسافری به سمتش خیره می‌شود، منطقه زیبا و چشم‌نواز «پوروا» است.این منطقه در پای کوه ۸۵۰ متری پوروا واقع شده، که شامل سه روستای ملاخیل، صفرمیان و پوروا بوده که به صورت سه رأس یه مثلث به فاصله تقریبی ۴ کیلومتر از همدیگر قرار گرفته‌اند.آنطور که در نقشه جغرافیایی مشاهده می‌شود، این سه روستا نسبت به سایر روستاهای منطقه فاصلهٔ بیشتری دارند، که این فاصله را انبوهی از بهترین و زیباترین نوع جنگل‌های استان (میان‌بند) تشکیل می‌دهد. وجود درختانی به طول دهها متر و دره‌های عمیق و پوشیده از جنگل و چشمه‌های جنگلی با آب گوارا و خنک، آبشارهای متعدد و زیبا و نیز اماکن زیارتی مانند امامزاده زین‌العابدین در روستای ملاخیل و امامزاده زبیده در روستای صفرمیان، آرامش روحی خاصی به گردشگران می‌دهد.

قله ۸۵۰ متری کوه پوروا، به همه مناطقه و آبادی‌های اطراف، از جمله مناظر روستاهای دهستان پی‌رجه در بخش مرکزی مانند گلورد، کنت، خرم‌چماز و سایر روستاها احاطه داشته و چشم‌اندازهای زیبایی دارد.در فاصله روستای پوروا و روستاهای خرج‌چماز و بندبنی از توابع دهستان پی‌رجه بخش مرکزی، جنگل‌های بکر و رویایی، چشمه‌های زیبا و آبشارهای دیدنی بسیار ستودنی است. از جمله میتوان به آبشار سرکن، آبشار چلم‌رز، علی‌کولا چشمه، چشمه گدموزی و … اشاره کرد که در محیط زیبای جنگلی واقع شده و جذابیت خاصی را داراست. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۴ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد بستان‌خیل

تازه آباد بستان خیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۷ نفر (۸۱خانوار) بوده‌است.

روستای تازه‌آبادکلا

تازه‌آباد کلا روستایی در دهستان قره‌طغان بخش مرکزی شهرستان نکا استان مازندران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۰۷ نفر (۶۰۰ خانوار) بوده‌است.

روستای تجرخیل

تجرخیل، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای تلم

تلم، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای چالوپل

چالوپل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای چرمی

چرمی، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای چلمردی

چلمردی، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای چمازده

چمازده، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌است.

روستای چمان

چمان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۵ نفر بوده‌است. قابل توجه این که این تعداد جمعیت طی سی سال گذشته تقریباً ثابت بوده‌است. این روستای زیبا با مردمان خون‌گرم یکی از بهترین روستاهای منطقه می‌باشد.

روستای چناربن (بخش مرکزی نکا)

چناربن، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰۱ نفر بوده‌است.

روستای چناربن (هزارجریب)

چناربن یک روستا در ایران است که در بخش هزارجریب شهرستان نکا واقع شده‌است.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۲ نفر (۸۹ خانوار) بوده‌است.

روستای چوپان‌بنه‌اجند

چوپان بنه اجند، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌محله

حاجی محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵۴ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد (استخرپشت)

حسین آباد، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸ نفر (۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای حسین‌آباد (زارم‌رود)

حسین آباد، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴ نفر (۸ خانوار) بوده‌است.

روستای خانه‌سر

خانه سر، روستایی است ازروستاهای نکا توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۴۶۳ نفر (۱۱۰ خانوار) بوده‌است.

روستای خرم‌چماز

خرم چماز(خار وندی چماز: Kharvendi chemaz)، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای خورشید

خورشید، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۹۳ نفر بوده‌است.

روستای خیرآباد

خیرآباد، روستایی است از روستاهای نکا توابع بخش هزارجریب که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای درزی‌محله

درزی محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۳۰ نفر (۱۰۴ خانوار) بوده‌است.

روستای درزی‌کلا

درزی‌کلا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

روستای درم

درم، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱ نفر بوده‌است.

روستای درمزار

درمزار، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای درویش‌خلک

درویش خلک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای درویشان

درویشان، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۰ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای دنگ‌سرک

دنگسرک، روستایی است در نزدیکی زاغمرز و نیروگاه سیکل ترکیبی شهید سلیمی و از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. مردمان این روستا بیش از یک قرن پیش از نواحی مختلف مازندران و ارتفاعات آن در این دهکده سکنی گزیدند.
این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۰۸ نفر (۵۷۷ خانوار) بوده‌است.

روستای دوآب

دوآب، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای دورآب

دورآب، روستایی است از توابع بخش مرکزی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۱۰ نفر (۹۱ خانوار) بوده است.شغل مردم دوراب کشاورزی است و آب آن از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تأمین می‌شود.

روستای دوقانلو

دوقانلو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۹ نفر بوده‌است.

روستای رمدان‌خیل

رمدان خیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای رودبارمحله

رودبارمحله، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای زرندین

زرندین، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه واقع شده اند. براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن۴۱۷۱ بوده است.

روستای زرندین سفلی

زرندین سفلی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.زرندین سفلی مرکز دهستان پی‌رجه است. این بخش شامل روستاهای زیر است : بریجان، ولیجی محله، اومال، قلعه سر علیا، کلبستان، کوهسارکنده، زرندین سفلی ، زرندین علیا، سه کیله، اوکرکا، دوآب، درویش خلک، بندبنی، خرم چماز، یعقوب محله، للرد، گلورد کوچک، گلورد بزرگ، گرگتج، رمدانخیل، لاک تراش، کارکم.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۹۱ نفر بوده‌است.

روستای زرندین علیا

زرندین علیا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۴۸ نفر بوده‌است.

روستای زروم

زروم، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفربوده‌است.

روستاهای نکا

روستاهای نکا

روستای زنگت سفلی

زنگت سفلی، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای زنگت علیا

زنگت علیا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌است.

روستای زیارت‌کلا

زیارت‌کلا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۱ نفر بوده‌است.

روستای سارم

سارم، روستایی است زیبا و سرسبز از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران ایران. در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی نکا در میان جنگل‌های انبوه. دارای راه آسفالته، برق، گاز، آب، تلفن با محیطی بکر و آرام و جاذبه‌های طبیعی فراوان.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۸ نفر بوده‌است.

روستای سفل‌میان

سفل میان، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۵ نفر بوده‌است.

روستای سفیدکوه

سفیدکوه(اسپه کوه)، روستایی است از روستاهای نکا توابع بخش هزارجریب که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است.روستای زیبای سفیدکوه در کیلومتر ۶۸ شهر نکا در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای هزار جریب واقع شده است. این روستا از شمال به روستای کچپ محله از شرق متصل به روستای ارم ازغرب به روستای رودبارمحله و از سمت جنوب به جنگل های هیرکانی متصل می باشد.حفظ آداب و رسوم و آیین های سنتی از جمله نوروز باستانی به عنوان میراث معنوی دغدغه های اصلی اهالی این روستا می باشد.آلبوم اسپه کوه اثر دکتر ایوب برزگرنژاد در وصف حال روستای سفیدکوه سروده شده است.

روستای سنگر

سنگر، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.

روستای سوته‌خیل

سوته خیل، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای سوچلما

سوچلما، روستایی از توابع بخش هزارجریب است.فاصله از مرکزاستان حدودا ۷۵کیلومتر. این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۶۰۹ نفر (۲۰۱ خانوار) بوده‌است. مردم سوچلما به زبان مازندرانی گویش می‌کنند.

روستای سورک

سورک، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶ نفر بوده‌است.نام‌های اماکنی که با سور جزء ترکیب دارند، می‌توانند با دو وجه متفاوت تحلیل شوند و به سبب درستی هر دو صورت از تعبیرات دوگانه، رد یا قبول آن‌ها آسان نخواهد بود.

ابتدا می‌توان سور sur را همان سو (su) در ترکیبات سوت sut و سوته sutē و سوتک sutak و سوتاک دانست که در زبان طبری معنای نور و روشنایی حاصل از شعله‌های آتش دارد که وقتی با پسوند‌های مکان از جمله بن و ک و واحد دفاعی کلا ترکیب شود، جهت سهولت در گفتار (ر) به سو اضافه می‌شود، بدون آنکه بار معنایی تازه‌ای به آن داده‌شود. با این نگاه ویژه به واژه سور میتوان کلمه سو در طبری را دید.
اما تعبیر دیگر سور در این زبان (طبری) بدون عنایت به فرضیه‌ی بالا، سور (sur) و سر (sor) طبری خواهد بود که معادل فارسی سَرو (sarv) را در این زبان دارد. در نامیدن این درخت سخت چوب و سوزنی برگ که در حوزه‌های زبانی طبری در شرق و غرب و جلگه و کوهستان مازندران حتی قلمروی فرهنگی این زبان در رودبار‌های لار، جاجرو ، دماوند، ارنگه و طالقان که مشهور به سور و سر sor است، اتفاق گویش وجود دارد. آبادی‌هایی که با واژه‌ی درخت ترکیب نام دارند، ابتدا در جنگلی پوشیده از نوع درختان خاص برای اولین بار بنیاد گذاشته می‌شوند و بهره برداری تدریجی با اقدام به قطع درختان طی سده‌های طولانی، سبب نابودی جنگلِ پیرامون آن‌ها می‌گردید و تنها واژه‌ای بی‌‌‌‌‌محتوا درترکیب نام آبادی به جا می‌ماند. نمونه‌ی آن سرولات در شرق گیلان و سورکش در دره‌ی کتول است. این درخت در زبان پهلوی سرو sarv و در بُندهش سرب sarb و سور و سر زبان طبری اشکال متنوع این نام در حوزه‌ی زبان‌های گذشته و کنونی در ایران است. سرو درختی راست قامت و همیشه سبز و از شاه درختانِ اساطیری ایران است که در عرصه‌های گوناگون اساطوره، مذهب و ادب، شهرتی مستغنی از هر تعریف دارد.
“ک” در سورک همچون همه موارد مشابه، نشانه تصغیر است برای اسمی که به وسیله این علامت مصغر شده است. بنابراین سورک را میتوان آبادی مستقر در جنگل کوچکی از درختان سرو دانست.

روستاهای نکا

روستای سه‌کیله

سه کیله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای سیاوش‌کلا

سیاوش‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۶ نفر (۱۹۸ خانوار) بوده‌است.

روستای سیدخیل

سیدخیل، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای سیکا

سیکاء، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.نام این روستا از گذشته دستخوش تغییرات بوده، این روستا بخاطر شرایط جغرافیایی بین کوه‌هایی قرار گرفته به همین دلیل نام این روستا سیکو بعد به سیکان و بعد به سیکاء تغیر یافت.اکثر مردم این دیار سیّد هستند و در گذشته از سوی دیگر روستاها برای بردن تبرک به این روستا می‌آمدند. این روستا از شمال‌شرقی با روستای مرس‌بزرگ و از غرب به روستای چورت و از شمال با روستای پجت همسایه است. این روستا در جوار دو امام‌زاده به نام‌های امام‌زاده ابراهیم و امام زاده یحیی قرار دارد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۵ نفر بوده‌است.

روستای شوراب‌سر

شوراب سر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۰ نفر بوده‌است.

روستای شهاب‌الدین

شهاب الدین، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷۳ نفر بوده‌است.

روستای شیت

شیت روستایی در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نکا در استان مازندران واقع است. این روستا از نظر تقسیمات شهری در بخش هزارجریب و دهستان استخر پشت می‌باشد . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵۹ نفر بوده‌است.

روستای شیرکلا

شیرکلا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۲ نفر بوده‌است.

روستای طوس‌کلا

طوس‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۷۱ بوده‌است.

روستای فریمک

فریمک، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌سر علیا

قلعه‌سر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران ایران و روستای قلعه‌سر در پنج کیلومتری شهرستان نکا در استان مازندران جای گرفته‌است.روستای قلعه سر از دو بخش (علیا و سفلا) یا( بالا و پایین )تشکیل شده است.مردم قسمت سفلا قلعه سر ؛ به علت رانش زمین این منطقه مهاجرت کردن به شهرستان نکا که در آن زمان این قسمت زمین های شالیزاری مردم این منطقه بود.ازمناطق دیدنی این روستا میتوان به بقعه امامزاده محمود،حمام تاریخی قلعه سر سفلی و جنگل های زیبای اطراف آن با چشم اندازهای طبیعی نام برد.

این روستا دارای دو امام زاده به نام های (امام زاده محمود و امام زاده سیده سلیمه ) که از نوادگان امام سجاد (ع) می باشد.اهالی این روستا شیعه دوازده امامی می باشند و بیشتر مردم این روستا از سادات هستند.شغل مردم این روستا کشاورزی ،دامداری ،مرغداری و… می باشد.
این روستا در دهستان پی رجه قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۵۰۱ نفر بوده‌است. روستای قلعه سر از توابع پی رجه به‌شمار می‌رود از لحاظ جغرافیایی از شمال نزدیک به بریجان وقسمتی به شهر نکا،ازشرق به جامخانه از غرب به زرندین وازجنوب به کوهسارکنده می‌رسد.

روستای کارکم

کارکم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.از جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به نظیر رودخانه ده ملا، چشمه جزی و … نام برد. این روستا یکی با مناظر زیبا و شگفت آور دارای بیشترین پتانسیل در زمینه اکوتوریسم می‌باشد.

روستای کچب‌محله

کچپ محله روستایی از توابع هزارجریب شهرستان نکا فاصله این روستا با شهر حدود ۷۰ کیلومتر می‌باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۰ نفر بوده‌است.

روستای کرداب

کرداب، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌است.

روستای کفرات

کفرات، روستایی از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۲۷۹ نفر بوده‌است.

روستای کفکور

کفکور، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کلارودبار

کلارودبار، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۹ نفر بوده‌است.

روستای کلت

کلت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰۴ نفر بوده‌است.

روستای کمیشان

کمیشان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای کوهسارکنده

کوهسارکنده،(kuhsarkandeh) روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.روستای کوهسارکنده در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۵ نفر بوده‌است.روستای کوهسارکنده در منطقه هزار جریب نکا قرار دارد و در سه راهی منطقه (لکشا) نرسیده به زرندین علیا، روستای کوهسارکنده طی مسافتی حدود ۶ کیلومتر قرار دارد که فاصله روستا تا شهرستان نکا حدوداً ۱۲ کیلومتر می‌باشد. از غرب به روستای پیله کوه و از شرق به روستای خیرآباد و چلمردی و از شمال به تفرجگاه زیبای روستا و زرندین سفلی و از جنوب به جنگل‌های انبوه و در نهایت به روستاهای سنه کوه و وارمی و سرتا و جناسم ختم می‌شود.
منطقه زیبا و جنگلی و سرسبز اطراف روستای کوهسارکنده از تفرجگاه‌های مشهور شهرستان محسوب می‌شود و وجود رودخانه‌ای زیبا در این منطقه و نیز جنگلی سرسبز از درختان گونه خزری، هر ساله پذیرای هزاران مسافر از سایر نقاط است. از زیباترین جاذبه‌های گردشگری روستای کوهسارکنده، آبشار سوتکوه یا آبشار کوهسار و آببندان و دریاچه‌های دیدنی می‌باشد که محصور جنگل است.از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای کوهسارکنده امامزاده جعفر می‌توان نام برد که به جهت کوهپایه‌ای بودن و درختان آزاد اطراف، منطقه مناسبی برای سیاحت و زیارت به‌شمار می‌رود.

روستای گرگتج

گرگتج، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۰ نفر بوده‌است.

روستای گل خیل

گل خیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۹ نفر بوده‌است.

روستای گلبستان

روستای گلبستان از نظر جغرافیایی از شمال به رودخانه نکا، از جنوب به سلسله جبال البرز و از غرب به شهرستان نکا و از شرق به جنگل و کوه و رودخانه و کارخانه سیمان مازندران متصل می باشد . این روستا در تقسیمات جغرافیایی جزء بخش مرکزی شهرستان نکا ، دهستان پی رجه به مرکزیت زرندین سفلی می باشد . گلبستان قدیمی ترین شاهراه حیاتی و ارتباطی باستانی کاروان ها از جلگه و دشت به مهروان و هزارجریب بوده است .

روستای گل‌چال‌سر

گل‌چال‌سر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای گلورد کوچک

گلورد کوچک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای گلورد بزرگ

گلوردبزرگ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن۲۰۲ نفر (۵۶ خانوار) بوده‌است.

روستای گیل‌آباد

گیل آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۵نفر (۴۲ خانوار) بوده‌است.

روستای لاک‌تراش

لاک تراش، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۸ نفر بوده‌است.

روستای لاک‌تراشان

لاک‌تراشان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.در مورد نام لاک‌تراشان می‌گوید که در زمان‌هایی نه چندان دور پیشه اصلی مردم این روستا تراش قاشق و چنگال‌هایی از جنس نوعی چوب به نام لاک بوده‌است. در بخش اسالم شهرستان تالش نیز محله‌ای به این نام هست (با تلفظ تالشی لاکه‌تاشون) که به معنی محله تراشندگان سینی‌های چوبی است.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵۶ نفر بوده‌است.

روستای لایی‌باسند

لایی پاسند، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۶ نفر (۴۷ خانوار) بوده‌است.

روستای لایی‌رودبار

لایی رودبار، روستایی است از روستاهای نکا توابع بخش هزارجریب که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۹ نفر (۹۷خانوار) بوده‌است.

روستای لترگاز سفلی

لترگاز سفلی، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. اين روستاي محروم در مسير جاده اصلي كه از نكا به روستاي بندبن و استان سمنان ختم شده است قرار دارد و پس از روستاي زنگت روبار و حسين آباد واقع شده است. از روستاهاي همجوار آن می توان به روستاهايی چون ليموند، كلا، درمزار و لترگاز عليا اشاره كرد. ساكنان آن به پرورش دام، توليد فرآورده هاي لبنی، كشاورزی (كشت برنج، جو و گندم)، جمع آوري گياهان وحشي و دارويي (گل گاوزبان، تخم شربتي، …) مي پردازند. اين روستا در دامنه صخره هاي سنگي بسيار بزرگي جاي دارد و از پايين آن رودخانه اي جاري است. در گذشته، به دليل قرار داشتن در كنار رودخانه، از چندين آسياب آبي و حتي كاروانسرا برخوردار بود كه آن را به يكي از روستاهاي مهم و پرتردد بدل ساخته بود. تمامي ساكنان اين روستا با يكديگر پيوند خانوادگي دارند و نام خانوادگي آنها آقاجاني است. وجود چشمه مريو، رودخانه، منظره طبيعي زيبا، دره پر آب و ساكنان بسيار خونگرم و مهربان از ويژگی های اين روستای دلنشين به شمار میرود. هم اكنون جاده اين روستا همچنان خاكی است و تازه گاز به آن رسيده است. اين روستا بيش از دو دهه است كه به برق دسترسی دارد. آب آن نيز از چشمه های اطراف آن تامين می شود.
این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۲۳ نفر بوده‌است.

روستای لترگاز علیا

لترگاز علیا، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای للرد

للرد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر بوده‌است.

روستای لیمونده

لیمونده، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای محسن‌آباد

محسن آباد، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۷ نفر (۶۵خانوار) بوده‌است.

روستای مرس بزرگ

مرس بزرگ، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای مرس کوچک

مرس کوچک، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.مردم این روستا از شهر های دیگر به دلیل کمبود آب به این روستا مهاجرت کرده اند.این روستا در دهستان استخرپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۸، جمعیت آن ۳۰۰ نفر (۵۲ خانوار) بوده‌است.

روستای ملاخیل

ملاخیل، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱۰ نفر (۱۴۸ خانوار) بوده‌است.

روستای ملاخیل‌لایی

ملاخیل لایی، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای ملیج‌گاله

ملیج‌گاله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای میان‌گاله

میان گاله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳۹ نفر (۳۴۸ خانوار) بوده‌است.روستای میانگاله در قسمت جنوب غربی دهستان مهروان ،بخش مركزی شهرستان نكا واقع شده‌است.این روستا از شمال به روستاهای درزیمحله و ندافخیل،از جنوب به روستای چناربن،از شرق به روستای گل خیل و از غرب به شهر نكا محدود می باشد.
روستای میانگاله با ۵۳درجه و ۱۹دقیقه طول جغرافیایی و ۳۶درجه و۴۱دقیقه عرض جغرافیایی واقع شده‌است و یكی از روستاهای تابعه شهرستان نكا می باشد.به فاصله سه كیلومتر سمت شرقی شهرستان قرار دارد.در حواشی سلسله جبال البرز به فاصله ۲۰۰۰متر واقع شده‌است.

روستای نداف‌خیل

نداف خیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان مهروان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای نوده

نوده، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای نودهک

نودهک یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران واقع شده‌است.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۳۵ نفر (۴۴۰ خانوار) بوده‌است.

روستای نوذرآباد

‘نوذرآباد’، روستایی است در نزدیکی زاغمرز و نیروگاه سیکل ترکیبی شهید سلیمی و از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۹۲ نفر بوده‌است. این روستا ۵۶۰ خانواده دارد که از این تعداد جمعیت، ترکیب جمعیتی روستا، جوان و بیش از ۵۰ درصد از جمعیت را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.نوذر آباد، دارای یک مسجد جامع، یک حسینیه که یک امامزاده در آن واقع است و مکانی به نام زینبیه (مخصوص خواهران) می‌باشد. «نوذرآباد» دارای دو امامزاده است که یکی از آنها در گورستان قدیمی و دیگری در حسینیه محل قرار دارد و گفته می‌شود این دو امامزاده برادرند. نام آنها «عبدالرحیم» و «عبدالکریم» است و منسوب به حضرت علی (ع) می‌باشند. مردم روستا و منطقه اعتقاد زیادی به این دو امامزاده دارند و شفای بیماران خود را از آن دو بزرگوار گرفته‌اند.

روستای نیم‌چاه

این روستا در ۲ کیلومتری شمال شهرستان نکا از طوابع استان مازندران واقع شده است، این روستا از شرق به اراضی روستای ولاشد و از غرب به اراضی روستای آلوکنده و از جنوب به بخش ماکرویوبه شهرستان نکا و از شمال به اراضی روستای سیاوشکلا متصل است. شغل اکثر اهالی این روستا، کشاورزی و باغبانی و دامداری است. نام ترکی این روستا ازملی بوده‌است که بعد از مرور زمان به نام، نیم چاه تغییر نام داده است. زبان ساکنین این روستا زبان ترکی می‌باشد که به دلیل نداشتن هم صحبت در منطقه این زبان کمی با ترکی، فارسی و زبان مازنی ترکیب شده‌است .

روستای واودین

واودین، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.روستای واودین درمنطقه لایی دهستان زارمرود، بخش هزارجریب نکا واقع شده وفاصله این روستا تا شهر نکا ۶۰ کیلومتر می‌باشد.روستای واودین دارای ۶۰خانواراعم ازساکن وغیرساکن می‌باشدکه جمعیت ساکنین روستادرحال حاضر ۱۱۲ نفر می‌باشد.این روستاازشمال به روستای محسن آباد،ازجنوب به جنگل،ازشرق به روستای سورک وازغرب به روستای ازرگ وصل می‌باشد،دراعیاد بزرگ ماه‌های رجب، شعبان هم جشنی برگزار میگردد درایام ماه مبارک رمضان هم مراسماتی ازقبیل شب‌های قدر نیزدراین روستاباشوراشتیاق مردم بامداحی و جلسه وعظ و خطابه نیز دایر است .

درایام ماه محرم الحرام طبق سنت قدیم درروزهفتم علم گردش ازمنزل زنده یادحاج حسین عابدی شروع و به منزل رجبعلی محمدی ختم می‌شود بعدازظهرروزهشتم که ازسال ۹۴شروع شده مراسم شیرخوارگان حسینی وروزتاسوعابه صورت دسته روی وزنجیرزنی به امامزاده زین العابدین ع روستای سورک و درشب عاشورا به یادتنهایی امام حسین عزاداری ودرروزعاشوراهم به امامزاده شاه رضاع لایی ومزار روستای واودین میروندوعزاداری میکنند، لازم به ذکراست که ازروزهفتم تاظهرعاشورابه صورت عمومی ازمهمانان امام حسین ع پذیرایی می‌شود،روستا دارای مسجد، خانه بهداشت ومدرسه و دارای پایگاه بسیج فعال می‌باشد.شغل اغلب مردم این روستاکشاورزی، دامپروری ودامداری است.

روستای ورفام

ورفام، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای ولادیمه

ولادیمه، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر بوده‌است.

روستای ولاشد

ولاشد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۱ نفر بوده‌است.

روستای ولاشد پائین

ولاشدپایین، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان قره‌طغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۶ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای ولامده

ولامده، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان زارم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۴ نفر بوده‌است.

روستای ولیجی‌محله

ولیجی محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای یعقوب‌محله

یعقوب محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران می باشد.نام این روستا در لفظ عامیانه مردم بومی به صورت “یاخ مَله” تلفظ می شود.در آمارگیری سال ۱۳۴۵ این روستا جزو بلوک رمدانخیل دهستان هزارجریبی ثبت شده و دارای ۱۹ خانوار و ۱۲۰ نفر جمعیت ثبت شده است .این روستا در دهستان پی‌رجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰ نفر (۳۰خانوار) بوده‌است.در ادامه با سیری در ایران همراه باشید تا با برخی از جاهای دیدنی شهرستان نکا آشنا شوید .

جاذبه های گردشگری شهرستان نکا

دریاچه طبیعی روستای استخر پشت که در سی و پنج کیلومتری شهر «نکا» قرار دارد، روزگاری با نیزارهای حاشیه خودنزدیک به بیست هکتار از محیط اطراف را پوشش می‌داد. در چند دهه اخیر به دلیل بی توجهی به این منبع طبیعی نادر وسعت آن به چهارهکتار تقلیل یافته و روز به روز از آن کاسته می‌شود. این دریاچه کوچک و گمنام با مردابهای اطراف خود منظره رؤیایی را در منطقه پدید آورده‌است که در اولین نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

دریاچه استخر پشت که آب آن به طور غیر محسوس از کف دریاچه تأمین می‌شود، سالهای سال است که برای آبیاری دست کم ۵۰ هکتار از شالیزارهای روستاهای مجاور مورد استفاده قرارمی گیرد. مرداب اطراف این دریاچه روزگاری دراز پناهگاه امنی برای پرندگان بومی خصوصاً اردک‌های وحشی بود اما متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل تهاجم شکارچیان مجاز و غیرمجاز به این زیست گاه و کشتار این پرندگان زیبا، نسل آنان در معرض انقراض جدی قرار گرفته‌است. درباره دریاچه طبیعی استخر پشت که بومیان منطقه به آن «اسطل» می‌گویند، افسانه‌های بی شماری نقل شده و اشعاری در وصف آن سروده شده‌است. البته هنوز هم زیبایی خاصی دارد که هر ساله پذیرا مسافرای زیادی از تمام نقاط ایران است.

غار گمیشان

اين غار در روستاي خانه سر در ۵ كيلومتري شهر نكا و ۲۰ كيلومتري بهشهر قرار دارد و از سال ۱۳۶۷ مورد بررسی باستان شناسان قرار گرفته است. قدمت غار گميشان به ۱۴ تا ۱۵ هزار سال قبل يعني به عصر فراپارينه سنگي برمي گردد. كاوشگران با هدف گاه نگاري، تعيين قدمت، طبقه بندي مصنوعات سنگي، بازسازي اقليم و مطالعه رژيم غذايي ساكنان اين منطقه تحقيقات خود را در اين محوطه تاريخي آغار كرده اند. تاکنون ۴۰ هزار تکه استخوانی ، ۳۰ هزار دست ابزارهای سنگی که به عنوان ابزار به کار می رفت و تعدادی سفال در لایه های بالایی کشف شد که می تواند جوابگوی بسیاری از سوالات در خصوص شیوه و نحوه زندگی.

چشمه آب معدنی قرمرض

آب معدنی قرمرض چشمه ایست که در ۱۰ کیلومتری شهرستان نکا و در میان کوه های جنگلی و سرسبز منطقه هزارجریب قرار دارد. آبی که دارای املاح معدنی است و خواص طبی و طبیعی زیادی دارد. هدفم از نام بردن این چشمه این است که بگویم در سالهای دور و آن زمانهایی که پدربزرگهای ما از دشت مازندران به سمت روستای کلا همراه با چارپایان شان ییلاق قشلاق می کردند، از شهرستان نکا عبور می کردند و یکی از نقاط اُتراقی آنها همین چشمه آب معدنی قرمرض بود.

این نقطه از منطقه هزارجریب در واقع توقفگاهی همه جانبه و عالی برای آنها بود چون هم آب و علوفه در دسترس دام هایشان بود و هم از آب این چشمه استفاده های فراوانی می بردند. امروزه یکی از جاهایی که اکثر ما کلائیان برای تفریح و گذران اوقات خوشی استفاده می کنیم همین چشمه و همین منطقه جنگلی قرمرض است. اینجا جایی است که یاد آور خاطرات بسیاری از دوران جوانی پدرانمان است.

تعصب زایدالوصفی نسبت به این مکان داریم. به طوری که این مکان را نسبت به اماکن جنگلی دیگر ترجیح می دهیم. یادم می اید سالها پیش، کسی این مکان را به خوبی نمی شناخت و توجهی به این مکان نمی کرد. مثلا در طول یک سال شاید تعداد کمی به کنار این چشمه می رفتند. ولی هم اکنون جزء تفرجگاه های بزرگ شده است و از شهرهای مختلف استان مازندران و حتی از استانهای دیگر به این چشمه می آیند.

دریاچه استخر پشت

این درياچه در جوار روستای استخر پشت شهرستان نکا، ميان دره رودخانه زارم، به صورت گودالی بزرگ و دايره‌ای شكل قرار گرفته كه پيرامون آن پوشيده از مزارع برنج و نيزار است. وسعت حوضچه مركزی آن بيش از نيم هكتار و حاشیه آن در حدود ۶ هكتار است. اطراف اين درياچه محوطه‌ای برای اقامت و استقرار وجود دارد که فاقد امكانات خدماتی است. دسترسی به آن از مسير يک جاده جنگلی بسيار زيبا از شهر نكا صورت می‌گيرد.

آبشار دزده

آبشار دزده در موقعیت جغرافیایی در استان مازندران واقع است. این آبشار در ۳ کیلومتری غرب روستای درویشان قرار دارد که نیمی از این مسیر در میان مزارع و مراتع و نیمی در میان جنگل درختان پهن برگ همراه با شیبی ملایم قرار دارد. درویشان، روستایی از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا است. برای دسترسی به این روستا ابتدا وارد جاده نکا- پایین زرندین شده و با ادامه مسیر به روستای بالازرندین میرسید.

از این روستا به سمت منطقه غارمرض ادامه مسیر داده تا به روستای سه کیله برسید و وارد جاده فرعی شده تا به روستای درویشان برسید. این آبشار از جمله آبشارهای پرآب منطقه است که حوضچه آن عمق زیادی دارد. آبشار از میان ۲ صخره سنگی از ارتفاع ۵ متری به پایین میریزد و حوضچه سنگی آن بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد. از جمله آبشارهای منطقه میتوان به آبشار سه کیله اشاره کرد که ارتفاع طیادی دارد و از بالای صحره بیرون زده ای به پایین میریزد.

آبشار اسپه او

آبشار اسپه او در موقعیت جغرافیایی در استان مازندران واقع است. این آبشار در نزدیکی روستای پاسند در منطقه هزار جریب نکا واقع است. از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا جنگل‌های سر سبز و خوش آب و هوای آن است و می‌توان از چشمه و آبشار اسپه او به عنوان یکی از شگفتی‌های طبیعت و نعمت‌های طبیعی این منطقه نام برد.
برای رسیدن به این آبشار باید چند کیلومتری به شهر بهشهر مانده با دیدن تابلوی روستای پاسند در سمت راست جاده گرگان – ساری در اولین بریدگی جاده دور زده و بعد از گذر از ورودی روستا از ورودی دوم که ورودی جنگل پاسند می باشد از طریق جاده بسیار زیبا و جنگلی روستای پاسند پس از ۳۰ دقیقه به رودخانه (نکاء ) رسید و از این نقطه به بعد با پای پیاده در راستای خلاف جهت رودخانه (به سمت شرق) حرکت نمود. قسمتهائی از این مسیر از داخل رودخانه میگذرد لذا پیمایش مسافت تقریبا دو ساعته این آبشار بسیار مفرح و لذت بخش است.
آبشار اسپه او به صورت پلکانی و کاسه ای بوده و منظره بسیار بی نظیری دارد. صد ها حوضچه آهکی در ۷ طبقه که در طول سالیان متمادی ایجاد شده باعث ایجاد آبشار شده اند. قسمتهائی از مسیر این آبشار از داخل رودخانه میگذرد لذا پیمایش مسافت تقریبا سه ساعته این آبشار بسیار مفرح و لذت بخش شده است. اين آبشار زيبا و ديدني با ارتفاع بيش از ۳۰ متر، از چشمه اي از دل كوه سياخاني سرچشمه مي گيرد و به رودخانه نکا رود میریزد.

مرداب لپو

مجموعه مرداب های لپو، شیرخان لپو و پلنگان به فاصله ی یک کیلومتری جنوب دریای خزر و در شرق نیروگاه نکا و شمال منطقه ی زاغ مرز قرار گرفتن. این مرداب ها ظاهرا زملنی جزو دریای خزر بودن که بعدها با عقب نشینی دریا به صورت آب باریکه ای جدا موندن و با گذشت زمان با آب دریا و سیلاب پرشدن.مجموعه تالابی فوق، هر فصل از سال جلوه ی خاصی داره یعنی فرقی نمیکنه در بهار و تابستان هوس دیدن تالاب به سرت زده باشه یا چله زمستون. چون تو فصل های گرم سال میشه از طبیعت و قایق سواری روی تالاب لذت برد و در زمستان هم از دیدن پرنده های مهاجری که به اون اطراف میان.

سد گلورد

سد گلورد شهرستان نکا به ارتفاع ۱۰۰ متر در ۴۲ کیلومتری جنوب شرق نکا در استان مازندران میباشد. از مزایای آبگیری سد گلورد میتوان به تامین آب آشامیدنی مردم شهرستانهای نکا، بهشهر و گلوگاه، تامین و بهبود وضع آب زراعی ۲۵ هزار هکتار زمین در پایین دست، تولید ۸ مگاوات برق و ایجاد فضای تفریحی اشاره کرد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *