رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ شهریور ۱۳۹۹

روستای سله بن

لینک این مطلب کپی شد!

روستای سله بن در کیلومتر ۱۰۰ جاده فیروزکوه – تهران و کیلومتر جاده ارجمند واقع شده است و از تهران حدود یک ساعت و نیم فاصله دارد.سله بن ییلاقی زیبا در نزدیکی تهران و قسمتی از شهرستان فیروزکوه است که احتمالا تا چندی دیگر از روی نقشه ها پاک می شود و به زیر آب دریاچه سد نمرود می رود. جایی که حیف است قبل از به زیر آب رفتن آن را نبینید.

-سله-بن روستای سله بن

ساخته شدن سد نمرود در تنگه سوته این روستا حکایت از این دارد که این روستای بسیار سر سبز به زودی به زیر آب خواهد رفت. آب و هوای روستا سرد کوهستانی است. تابستهای بسیار زیبا با آب و هوایی عالی دارد و زمستانها بسیار سرد بوده و بارشهای فراوان در آن وجود دارد. مزارع سرسبز با خاک حاصلخیز این روستا به بیش از ۸۰۰ هکتار می‌رسد. قدمت این روستا ۳۰۰۰ ساله است و وجود تپه تاریخی و یافت سفالینه‌های زیبا با این قدمت این موضوع را ثابت می‌کند. همچنین در این روستای تاریخی به زبان مازندرانی صحبت می‌شود.

این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸۵ نفر (۱۸۶خانوار) بوده است. جمعیت غیر دائم و یا فصلی روستا ۲۱۷۶ نفر بوده (۵۶۸ خانوار می باشد که در فصل بهار و تابستان در آن ساکن بوده و در فصل سرمابه شهرها مهاجرت می کنند.
بنا بر یافته های تاریخی و سفالینه های کشف شده ، قدمت این روستا به ۳۰۰۰ سال میرسد . آب و هوای سرد کوهستانی به همراه خاک خاصلخیز و هوایی پاک و طبیعت زیبا از خصوصیات این روستا است . در فصل تابستان محصولات کشاورزی از جمله سیب،گلابی و آلو در کنار خیابان توسط اهالی فروش میرود . لبنیات محلی که از محصولات دامداران روستا و یا سیاه چادر ها و سفید چادر های بالادست است از جمله سوغاتی های این روستا است که پیشنهاد میکنم در صورت رفتن به این روستا حتما امتحان کنید.

-سله-بن-3 روستای سله بن
سد نمرود سله بن

سد نمرود سدی مخزنی در شهرستان فیروزکوه است که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و تقریبا دو کیلومتری پایین روستای سله بن بر روی رودخانه حبله رود و در ارتفاع ۲۰۲۰ متری از سطح دریا ساخته شده است.
سال ۱۳۸۴ کلنگ احداث سدی در نزدیکی فیروزکوه به زمین خورد . در واقع این کلنگ بر زمینی فرود آمد که طبیعت زیبای منطقه ارجمند فیروزکوه را میزبانی میکرد . کم آبی زمین های کشاورزی دشت گرمسار و شهر گرمسار عمده ترین دلیل ساخت این سد است ، شاید از خودتان بپرسید که چرا باید منطقه ای در مرز استان تهران و مازندران میزبان سدی برای دشتی در سمنان باشد ! اما حق آبه رودخانه حبله رود که نهایتا به دشت گرمسار سرازیر میشود سبب این تصمیم شده است . هم اکنون کار ساخت سد تقریبا به اتمام رسیده و سد در مرحله آبگیری است . میزان آب قابل ذخیره این سد حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب (کمی بیشتر از سد لتیان ) است. دریاچه سد که هنوز کامل آبگیری نشده است از جاده دسترسی چشم انداز زیبایی دارد . در کنار جاده میتوانید به دیدن منظره زیبای دریاچه و ترکیب آب و درخت و کوه و آسمان بنشینید.
مسئله ای که آبگیری سد را به تعویق انداخته این است که با آبگیری سد روستای سله بن و زمینهای اطراف آن به طور کامل به زیر آب میرود . تملک خانه ها و زمین های اهالی این روستا هنوز به طور کامل انجام نشده . قرار است که اهالی روستا در روستایی تازه تاسیس در منطقه چزکین به نام «سله بن جدید» سکونت داده شوند . کوچ اهالی از خانه و زمین اجدادیشان مخاطرات اجتماعی شدیدی دارد .خانه هایی که خاطرات کودکی پیرزنان و پیرمردان آنها به دوران پهلوی برمیگردد . زمین هایی که در آن زندگی ها و عاشقانه هایی داشتند.اهالی نیست رضایت زیادی به رفتن به منطقه چزگین ندارند و اسکان در منطقه ای نزدیکتر به نام موسیر را بیشتر می پسندند . هرچند با توجه به اینکه گازرسانی در این روستا در حال انجام است ، اصولا جابجایی اهالی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است .

-سله-بن-2 روستای سله بن
بهترین زمان سفر

آب و هوای روستا سرد و کوهستانی است. تابستان های بسیار زیبا با آب و هوایی عالی دارد و زمستان ها بسیار سرد بوده و بارش های فراوان در آن وجود دارد، به همین علت بهترین زمان سفر به روستای سله بن در فصول گرم سال است.این روستای بی نظیر و سرسبز به دلیل فاصله اندکی که با کلان شهر تهران دارد به تازگی تبدیل به یکی از ییلاق های شهر تهران شده است.دریاچه زیبایی هم در بالای سد شکل گرفته است که جان می دهد برای کمپ زدن و گذراندن یک روز عالی در طبیعت.
علاوه براین یک رود همیشه پرآب از میان روستا عبور می کند که حاشیه رودخانه بسیار سرسبز و دیدنی است.

نحوه دسترسی به روستای سله بن

برای رفتن به این روستا باید نرسیده به فیروزکوه، به جاده لاسم وارد شده و در دوراهی اول، سمت چپ را امتداد دهید.در کمتر از نیم ساعت به روستای بسیار زیبای سله بن خواهید رسید و با پیمودن دو کیلومتر به سمت جنوب این روستا، دریاچه سد نمرود مقابلتان قرار خواهد گرفت.

-سله-بن-5 روستای سله بن

           
 

نظر کاربران :

  • قاسم ترابی

    این روستا در تابستان ،روزها هوای گرمی دارد ،یک اقامتگاه دارد ک اگر تعطیل باشه یک توالت عمومی پیدا نمیشه،برای استفاده از انکانات هم باید رزرو بشه ،راههای منتهی به سد هم ک توی تصاویر ثبت شده هست ،تمام مسدود هست ،ورود ب کناره های سد برای عموم ممنوع است ،سمت غرب سد ک سرسبز هست مزارع شخصیه و ورود برای افراد متفرقه ممنوع هست ،و جاده های خاکی منتهی ب کناره های سد ورود ممنوع هست ،حتی اگر محیط بانی جلوی شما رو نگیرند قطعا محلی های اونجا با شما در گیر خواهند شد ،بعد از ظهر ها هم هوا پر از پشه است ،نهایتا تنها جایی ک شما میتوند تفریح کنید از بالای تپه ک فاصله ۳ یا ۴ کیلومتری هست ک شما میتونید سد رو ببینید ،یا قسمت شمالی شد ک رودخونه وارد سد میشه ،ی زمین خالی هست ک خشک هم هست ، همونجا رو هم بستن کسی با ماشین نره
    خلاصه اگ کسی بخواد از تهران برای تفریح ب اینجا سفر کنه باید فاطله ۱۲۰ کیلومتری رو بره تا ی رودخونه ،در حد روخونه جاجرود رو ببینه
    امکانات رفاهی ک نداره ،تابستون هم هوا بسیار گرمه،
    فک میکنم تنگه واشی جای بسیار زیباتری هستش برای گردش

    ۶ مرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • اردشیر غلامی

      آفرین، ممنون از راهنماییت

      ۱ شهریور, ۱۴۰۰
    • مسعود

      ممنون که یک روز ما هشت نفر رو از خراب شدن نجات دادید

      ۲۸ شهریور, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *