رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای طارس فیروزکوه

لینک این مطلب کپی شد!

روستای طارس فیروزکوه ، روستایی از توابع بخش مرکزی این شهرستان در استان تهران می باشد . نام قدیم آن حارس و زبان رایج در طارس تاتی است. روستای طارس از جمله روستاهای دهستان شهرآباد بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غرب مرکز شهرستان قرار دارد.این روستا در دهستان شهرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۶۹ نفر (۳۷۱ خانوار) بوده‌است. در تابستان بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

روستای طارس دارای آب معدنی است که برای درمان سنگ کلیه مناسب می‌باشد و سالانه بسیاری از مردم برای رهایی از درد سنگ کلیه به این روستا آمده و از آب معدنی آن با خود می‌برند. نا گفته نماند از چشمه اَشن که همان چشمه آب معدنی است تا روستا حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد که حدود ۵/۳ کیلومتر آن جاده خاکی ماشین رو است و بقیه آن کوه می‌باشد؛ و تمام خانه‌های روستا از آب معدنی لوله کشی شده برخوردار می‌باشند.

روستای طارس  روستای طارس فیروزکوه

نام روستای طارس را طاووس محله و طاروس هم گفته اند و زبان آن‌ها زبان گیلگی (پهلوی) و زبان رویگری به نام زبان سلیِری که به زبان رویگران و صفاریان مشهور بود. البته گویش رایج طبری (مازندرانی) است.روستای طارس دارای سه زاغه به نام‌های زاغه سیاه کوه، زاغه سَر بیشه و زاغه کمربن است که آثار آن باقیست.

گنبد گبری با نمای هشت ضلعی که در میانه آن نورگیر دایره‌ای شکل وجود دارد بر روی تپه‌ای احداث شده‌است. نورگیرهای این بنا در صبح و عصر (تمامی روز) از نور خورشید برخوردار است. این بنا در تاریخ ۲۰ آذرماه ۷۹ به شماره ۲۹۳۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

قدمت گنبد گبری (سنگی) به دوره سلسله ساسانی بازمی گردد. اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانی که به دین زرتشت گرایش داشت به وزیر وقت خود تَنسَر که موبد موبدان و مُغ مُغان وقت بود، دستور داد که به منظور ترویج دین زرتشتی، آتشکده‌هایی به سبک گنبد سنگی (گبری) که در حاشیه آن گورستان گبری (زرتشتی) بود را بنا نهند.

روستای طارس  روستای طارس فیروزکوه

همچنین این روستا در ایام دهه محرم بخصوص روز هفتم محرم الحرام، با میزبانی از عزاداران حسینی سه روستای همسایه و مجاور، جلوه هایی زیبایی از عشق حسینی را به تصویر می کشد که در سطح شهرستان فیروزکوه بی نظیر است.

جاهای دیدنی روستای طارس فیروزکوه

آب “اشن” با خاصیت سنگ زدایی و سنگ شکنی کلیه ها، از جمله مواهب موجود در این روستا است که همه ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جلب و جذب می کند.

روستای طارس  روستای طارس فیروزکوه

در قسمت شمال این روستا چند اثر تاریخی از جمله امام زاده احمد و محمد (ع) و برج سنگی وجود دارد که به فاصله تقریبی یک کیلومتری از یکدیگر واقع شده اند.نقشه این امام زاده از بیرون مربع و از داخل چند وجهی است و در پیشخوان یا ورودی مقبره فضاهایی مستطیل شکل وجود دارد که از الحاقات بعدی بنا به شمار می آید و با مصالح سنگی ساخته شده است.در دو طرف این قسمت، سکوهایی وجود دارد که روی هر سکو سنگ قبرهایی نصب شده است که نشانگر وجود قبر در داخل آنها است.

سقف ایوان یا پیشخوان ورودی، تیرپوش و تخته کوب بوده که به مرور ایام در اثر برف و باران و کم توجهی تخریب شده و نیاز شدیدی به بازسازی دارد.

فضای زیر گنبد این بنا چند ضلعی بوده و طاق نماهایی بر روی هر ضلع تعبیه شده است که در میانه این فضا و در زیر صندوق چوبی (معجر) دو قبر در کنار هم واقعند که به امام زادگان احمد و محمد (ع) شهرت دارند.

همچنین در قسمت شمالی امامزادگان برج سنگی یا “گنبد گبری” وجود دارد که دارای نقشه ای مدور و پوشش گنبدی بر بالای آن است.نمای برج از بیرون و داخل هشت ضلعی است و ترکیب آن از کف تا نوک گنبد یکسان است و بر روی دیوارهای داخلی آن جز چند طاقنمای ساده و نورگیری در سقف، تریینات خاصی وجود ندارد.

مصالح این بنا از سنگ، ملاط گچ و ساروج است که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی قدمت آنها به قرون ششم و هفتم هجری قمری بر می گردد و طی سال های اخیر مرمت و بازسازی شده است.

بنای امام زادگان احمد و محمد (ع) در تاریخ بیستم آذر ماه سال ۷۹ به شماره ۲۹۳۵ و برج سنگی به شماره ۲۹۳۶ و همان تاریخ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

روستای طارس  روستای طارس فیروزکوه

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

  • عزیزپور

    سلام
    خداقوت.
    لطفا چندشماره جهت شناخت ازاین مکان بسیارمهم درج گردد..سپاسگزارم

    ۱۷ اسفند, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *