رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ مرداد ۱۳۹۹

روستای سرجی کلا

اشتراک گذاری

روستای سرجی کلا از زیباترین و پرطرفدارترین روستاهای شمال ایران است. روستای سرجی کلا یکی از روستاهای بکر و از جاهای دیدنی مازندران است که برای پناه بردن به آغوش طبیعت انتخاب خوبی خواهد بود. فاصله روستای سرجی کلا از مرکز شهر بابل حدود ۵۵ کیلومتر است. بعد عبور از سر پل آهنی بزرگ از رودخانه حد۵٠٠متر جلوتر سمت راست به تابلویی به نام امام زاده محمد برخورد می‌کنید که ابتدا ورودی روستاست.

روستای سرجی کلا

روستای سرجی کلا در همسایگی روستای لمسوکلا قرار دارد. این روستا مانند روستاهای دیگر آداب و رسوم، فرهنگ و دیدنی‌های خود را دارد، مردمانی معتقد به دین و اخلاقی اسلامی با زندگی ساده و بی‌آلایش. اغلب ساکنان روستای سرجی کلا به کشاورزی، دامپروی و زنبورداری مشغول هستند.در این روستا همچنین درختان میوه‌ متنوعی مانند آلوچه (گوجه سبز)، گردو، انار ترش و شیرین، به، سیب، خرمالو، توت و… وجود دارد. شما می‌توانید از این محصولات ارگانیک خریداری کرده و طعم واقعی میوه را بچشید.

جاهای دیدنی روستای سرجی کلا

امامزاده محمد

روستای سرجی کلا یک امامزاده هم دارد. امام زاده محمد فرزند امام موسی کاظم(ع) و نوه امام صادق(ع) است.کنار امام‌زاده خانواده‌ای سکونت دارند که از خادمان امام‌زاده هستند. البته این خانواده کنار رسیدگی به نظافت و حراست امامزاده، به اسکان و تغذیه توریست‌ها و مسافرانی که برای بازدید از روستای سرجی کلا می‌آیند هم رسیدگی می‌کنند.

رودخانه خروشان

این روستای زیبا و خوش آب‌وهوا رودخانه بسیار بزرگ، پرآب و خروشانی به‌ نام سجرو و خجرو دارد که به سوی دهکده روان است. رودخانه از کنار امام‌زاده، دشت‌ها و شالیزارهای روستا عبور می‌کند و زیبایی منحصربه‌فردی به منطقه می‌بخشد. به لطف همین رودخانه کشاورزی در این منطقه رونق زیادی دارد.

رودخانه سجرو یا سجاد رود از رودهای پر آب شهرستان بابل است که از دل روستای سرجی کلا در میان جنگل، کوه و دشت این روستا عبور می‌کند. آب این رودخانه از رودها و چشمه‌سارهای رشته کوه البرز و جنگل‌های بخش بندپی شرقی (منطقه شیخ موسی) تامین می‌شود.

پس از سپری شدن فصل سرما و رشد کافی علوفه در مراتع ییلاقی، مردم روستای سرجی کلا جشن قرق‌شکنی با شکرگزاری از خداوند را برگزار می‌کنند و ساعاتی را به جشن و پایکوبی می‌گذرانند.
عرض رودخانه سجادرود در هر قسمت آن با سایر مناطق متفاوت بوده و بین ٣٠ تا۴٠ متر است. در اطراف رودخانه گل‌ها و درختان بسیاری زیبایی هستند که جذابیت فوق‌العاده‌ای به مسیر رودخانه بخشیده‌اند. پیشنهاد می‌کنم کنار حین طبیعت‌گردی ساعاتی را کنار رودخانه بنشینید و از منظره زیبای رود و طبیعت لذت ببرید. یک پیک‌نیک نیم‌روزه کنار این رودخانه می‌تواند خاطره‌ای ناب برایتان رقم بزند.
همچنین چشمه‌های آب شیرین خجرو (خجیر رود) که از ارتفاعات سیاسبل سرچشمه می‌گیرد، طبیعت منطقه را بسیار چشم‌نواز و زیباتر کرده ‌است.

روستای سرجی کلا

مراسم و جشن های روستای سرجی کلا

جشن قرق شکنی

اهالی روستا هرسال در فصل پاییز برای ایجاد تعادل بین ظرفیت مراتع و تعداد دام‌ها و حفظ پوشش گیاهی از ورود دام‌ها به مراتع ییلاقی جلوگیری می‌کنند. این عمل را قرق می‌گویند. پس از سپری شدن فصل سرما و رشد کافی علوفه در مراتع ییلاقی، مردم روستای سرجی کلا جشن قرق‌شکنی با شکرگزاری از خداوند را برگزار می‌کنند و ساعاتی را به جشن و پایکوبی می‌گذرانند. اگر در فصل بهار به این روستا سفر کنید، می‌توانید دام‌های زیادی از گاو، گوسفند، اسب، بز و… را ببینید که به سمت کوه شیخ موسی می‌روند.

بافت روستای سرجی کلا قدیمی است. مردم بسیار خونگرم و میهمان‌نواز این روستا همگی به زبان شیرین مازندرانی صحبت می‌کنند. اهالی روستا هرسال عید نوروز برای دیدوبازدید رسم خاصی دارند. آن‌ها بازدید را از امام‌زاده شروع کرد و پس از آن برای عید دیدنی به خانه بزرگ روستا می‌روند. این دیدارها تا ظهر که به خانه کوچک‌ترین فرد روستا می‌روند، ادامه دارد.

پس از آن منتظر میهمان‌های شهری می‌مانند. مادربزرگ‌ها هم طبق رسم هرساله برای عید به بچه‌های فامیل و آشنا تخم‌مرغ عید می‌دهند.

روستای سرجی کلا

نحوه دسترسی به روستای سرجی کلا

در جاده فیروزجاه به سرجی کلا مناظر بکر و بی‌مثالی میان پیچ‌وخم‌های این مسیر رویایی وجود ‌دارد که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید. درختان سرسبز در هوای بسیار دلنشین، کوهستان‌های سر به فلک کشیده، دره‌های خوش آب‌وهوا، صخرهای بلند، هوای مه‌آلود و رودخانه‌های خروشان همگی از شگفتی‌های منحصربه‌فرد جاده فیروزجاه در مسیر روستای سرجی کلا هستند.
این جاده خوش منظر همچون بهشتی در دل زمین است که هر فصلی از سال جذابیت‌های خاص خودش را دارد. خودنمایی رنگ‌های درختان در فصل بهار جذابیت این منظره را بسیار زیاد کرده است. مه صبحگاهی این جاده سرسبز و دیدنی در اغلب روزهای سال، کنار سرسبزی درختان فضای رویایی ایجاد می‌کند و حال‌وهوای پاییزی جنگل نیز فرصت بسیار مناسبی برای عکاسی است.

روستای سرجی کلا

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *