جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قدیمی‌ترین عضو کشف شده از انسان اولیه در ایران بزودی رونمایی می‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۴ مرداد ۱۳۹۹

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: دندان انسان‌های نئاندرتال یا اولیه که در کاوش‌های باستان شناسی غار قلعه کرد آوج کشف شده و قدیمی ترین عضو کشف شدن از یک انسان در ایران است، به زودی در قزوین به نمایش گذاشته می‌شود.

انسان اولیه قدیمی‌ترین عضو کشف شده از انسان اولیه در ایران بزودی رونمایی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: دندان انسان های اولیه کشف شده در این غار به ۲ آزمایشگاه در کشورهای فرانسه و آمریکا ارسال شده و نتایج آزمایشات سن سنجی بوسیله رادیو کربن انجام شده روی آن نشان می دهد قدیمی ترین تمدن گونه انسانی نئاندرتال شناخته شده در سرزمین ایران با فاصله زمانی زیاد و بیش از ۵۰ هزار سال متعلق به غار قلعه کرد آوج بوده است.

علیرضا خزائلی افزود: دندان انسان های اولیه کشف شده در غار قلعه کرد در آینده نزدیک در موزه شهر قزوین رونمایی و به نمایش گذاشته می شود.

این مسوول یادآور شد: پیش از این در مناطقی از کشور دندان انسان های اولیه کشف شده بود اما قدمت آنها در آزمایشات انجام شده کمتر از ۵۰ هزار سال تحمین و برآورد شده بود.

وی با اشاره به اینکه فصل جدید کاوش های باستان شناسی در غار قلعه کرد آوج به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم امکان حضور تیم محقق فرانسوی امسال به تاخیر افتاده است،افزود: پس از عادی شدن شرایط، کاوش های باستان شناسی در این مکان ماقبل تاریخی ادامه پیدا می کند.

خزائلی افزود: تمرکز بر نوسانات اقلیمی همراه با دستیابی احتمالی به اسکلت انسان عصر پارینه سنگی و بررسی رابطه میان صنایع سنگی دوره پارینه سنگی مناطق زاگرس و شمال فلات مرکزی ایران از جمله اهداف کاوش ها در غار قلعه کرد به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین یادآور شد: با انجام کاوش‌های باستان شناسی در غار قلعه کرد و یافته هایی چون سر پیکان‌های دوره موستری و لوآلوآ و سنگ پیشینه سکونت در این مکان تا ۲۰۰ هزارسال پیش بینی می‌شود.

غار قلعه کرد در دهستان حصار ولیعصر بخش آبگرم شهرستان آوج و در جنوب غربی استان قزوین قرار دارد.

این اثر تاریخی و طبیعی سال ۹۵ با شماره ۳۸۳ در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *