رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ مرداد ۱۳۹۴

روستای حجت آباد

لینک این مطلب کپی شد!

در مسیر اصفهان به چادگان ۱۲ کیلومتر مانده به چادگان یک جاده فرعی در سمت چپ وجود دارد که با تابلو (شهرکرد سد زاینده رود) از جاده چادگان جدا می شود.
در این مسیر چند کیلومتر که حرکت کنیم به روستای خوش آب و هوای آبادچی می رسیم.سپس سد زاینده رود و پس از آن روستای حجت آباد قرار دارند.
این روستای ساحلی دارای چشم اندازهای زیبا و طبیعتی منحصر به فرد است.
باغهای میوه و ارتفاعات سر سبز در کنار بافت قدیمی روستا که با چند ساختمان ویلایی جدید به هم آمیخته حالتی خاص به این روستا داده است.
از انجا که این روستا در نزدیکی سد قرار دارد خشکسالی نیز نتوانسته است از جاذبه هایش کم کند.
به تمام گردشگران عزیزی که به طبیعت علاقمندند توصیه می شود از این روستای ساحلی دیدن نمایند.

گویش محلی و نام قدیمی دهکده(اوزون اخار)

مردم دهکده حجت اباد به زبان ترکی تکلم می‌کنند.برخلاف شهرها و روستاهای مجاور که به لهجه ترکی قشقایی تکلم می کنند به چند دلیل می توان گفت که لهجه مردمان این قوم لهجه ای بینابین لهجه ترکی آذری و زنجانی است.۱- برخی واژگان در این لهجه وجود دارد که در گویش آذری و زنجانی وجودداشته ولی درگویش قشقایی نیست مانند:واژگان ؤ و ؤؤ مثال: سؤز به معنای سخن یا کؤؤل به معنای خاکستر که در گویش قشقایی “سز” و “کیل” خوانده می شود.همچنین بسیاری از کلمات و اسامی. ۲- وجود ضرب المثل ها و اشعار عامیانه رایج در فرهنگ عامه اهالی روستا که همان ضرب المثل های لهجه آذری است. ۳- وجود حکایتها و داستانهای عاشقانه اسطوره های فرهنگ آذری مانند افسانه های “کرم و اصلی” “کور اوغلی” و …. نماد آذری زبان بودن مردم این دهکده است.

اوزون آخار در زبان ترکی به معنی کانال(جوی) دراز می باشد. در گذشته های نه چندان دور توسط یک کانال دراز که از گنجی گاه تا قاراقوش ادامه داشت آب از رودخانه به نقاط مختلف این دهکده می رسید. به خاطر همین کانال مردم منطقه این دهکده را اوزون آخار نامیده بودند.بعد از انقلاب این دهکده نیز تغییر نام داد. برای مدت کوتاهی این دهکده اسلام آباد نام گرفت و پس از ان نام حجت آباد را برای خود انتخاب کرد.

قابل ذکر است که پسوند فامیلی اکثر افراد دهکده اوزون اخاری میباشد.

203 روستای حجت آباد

 

204 روستای حجت آباد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *