جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای حاجی دلا

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ فروردین ۱۳۹۹

یکی از تفریح هایی که شما میتوانید در سفرهای خود داشته باشید، روستا گردی است.اگر به شمال کشورمان سفر کردید، علاوه بر لذت بردن از طبیعت بسیار زیبا و بکر این مناطق و دیگر جاذبه های گردشگری آن جا، می توانید به روستای توریستی و گردشگری نیز، سری بزنید و لذت ببرید.در این مطلب به معرفی روستای حاجی دلا، واقع در استان مازندران پرداخته ایم، روستایی که رفتن به آن جا و دیدن از آن، خالی از لطف نیست و به شما پیشنهاد می کنیم که دیدن این روستای سرسبز را از دست ندهید.

%name روستای حاجی دلا

حاجی دلا، روستایی است از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران ایران می باشد.روستای حاجی دلا با قرارگرفتن در۳۶ درجه شمالی و ۵۲ درجه شرقی یکی از روستاهای ییلاقی زیبا ی دهستان دلارستاق آمل است.حاجی دلا با ارتفاع ۱۹۰۰ متر ازسطح دریا، دارای آبخوان ونگاره ای با ستانی که به تا یید استاد دکتر سید آهنگ کوثر پدر آبخوان داری ایران و جهان، قدمت آن به بیست تا بیست و پنج هزار سال قبل میرسد.

unnamed 3 2 روستای حاجی دلا

این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷ نفر (۸خانوار) بوده‌است.

نام باستانی و اصیل حاجی دلا بر اساس متون باستانی و اوستایی آچی دلا بنام سرزمین دلاوران است وجز دو سه روستای بسیار نزدیک به قله دماوند بوده است.روستایی زیبا و با فاصله اندک از قله دماوند و مناظر چشم نواز دشت های سرسبز که آن را منحصر به فرد کرده اند. این روستا دارای ۱۰۰ خانوار بوده که اغلب در زمستان خانواده های کمی در آن زندگی می کنند، اما با آمدن فصل بهار و تابستان مردم زیادی برای سکونت به اینجا می آیند.

unnamed 1 7 روستای حاجی دلا

سیب، آلو، گلابی، گردو، گیلاس، آلبالو و همچنین سبزیجات و سیب زمینی از جمله محصولات کشاورزی حاجی دلا می باشد. به غیر از جاذبه های گردشگری این روستا دارای جاذبه های مذهبی مانند دو امامزاده به نام های امامزاده شهاب الدین و پسرش سلطان احمد می باشد که بسیاری برای زیارت این دو امامزاده می آیند.
از اماکن تاریخی آن میتوان به مقبره شیخ شهاب الدین و مقبره سلطان احمد که مربوط به دوره صفویان است اشاره کرد. لازم به ذکر میباشد که قسمتی از کاشیکاری های مقبره شیخ شهاب الدین توسط افراد سودجو به خارج از کشور قاچاق و به موزه کشورهای غربی فروخته شده است.

روستای حاجی دلا آمل 1 روستای حاجی دلا

نحوه دسترسی به روستای حاجی دلا

مسیر دسترسی آن جاده هراز و در فاصله ۶۰ کیلومتری آمل بعد از پاسگاه بایجان و عبور از تونل ۹ در سمت چپ خروجی دلارستاق و روستای ناندل با تابلوهایی کاملا مشخص شده است. جاده آسفالت و کاملا کوهستانی، ۱۶ کیلومتر تا روستای حاجی دلا فاصله دارد.

unnamed 2 3 روستای حاجی دلا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *