رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ فروردین ۱۳۹۹

کاروانسرای کوزه گران کرمان

لینک این مطلب کپی شد!

از جاهای دیدنی و تاریخی کرمان که متاسفانه به آن رسیدگی نمی شود کاروانسرای کوزه گران کرمان است که  در بازار میدان قلعه کرمان،  قرار دارد که دارای ده حجره می باشد. از آنجا که در کاروانسرای کوزه گران، لحاف دوخته می شد به نام کاروانسرای لحاف دوزها نیز معروف می باشد. کاروانسرای لحاف دوزهای کوزه گران کرمان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ هجری شمسی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

-کوزه-گران کاروانسرای کوزه گران کرمان

قدمت کاروانسرا، به اواخر دوره قاجار و نزدیک به ۱۰۰سال می رسد. کاروانسرای کوزه گران در دوره قاجار توسط استادکاران کرمانی احداث‌شده است.این کاروانسرا از لحاظ سبک معماری با دیگر کاروانسراها متفاوت می باشد و در حال حاضر نسبت به دیگر کاروانسراهای شهر، جدیدتر می باشد.
این کاروانسرا از جمله کاروانسراهایی است که در دل بازار کرمان قرار گرفته و مانند خیلی از کاروانسراهای عصر قاجاریه دارای دو درب بزرگ بوده است. در واقع دربی که منتهی به کوچه میدان اصلی بازار یعنی میدان قلعه بوده، برای ورود کالا و خدمات به کاروانسرا مدنظر گرفته شده و درب دوم که به بازار راه دارد به منظور تردد به بازار طراحی شده است. در حقیقت وجود درب ها، جهت آسایش و راحتی حال تاجرها و مسافرانی که قصد عبور از راه پر پیچ و خم بازار را نداشتند ساخته شده، تا آن ها مجبور نباشند کالاهای خریداری شده را از مسیر بازار به بیرون شهر ببرند .بنا متشکل از ده‌ها حجره است که به‌صورت دوطبقه و شکیل روی‌هم بناشده‌اند و سقف حجره‌های بالایی گنبه ای شکل است.

-کوزه-گران-1 کاروانسرای کوزه گران کرمان

در ساخت این بنا از خشت‌های گود خشت‌مال‌هایی استفاده‌شده است که دقیقا در پشت کاروانسرا قرار دارد، خشت هایی که مربوط به آن دوره است. هم چنین درب های بزرگ چوبی در تزئین کاروانسرا به کار گرفته شده است.
در حال حاضر، آنچه از این بنای تاریخی به چشم می خورد، اینست که درهای حجره همچنان همان درهای قدیمی می باشد که چند متر از سطح زمین فاصله دارند و بر در بیشتر حجره ها، قفل های قدیمی زده شده که گواه بر فراموشی کسب و کار در این بازار است.

هم چنین وقتی به میانه بازار قلعه می رسیم در چوبی بزرگی را نظاره گر می شویم که بر روی آن نام کاروانسرای کوزه گران نوشته شده و شاید این نوشته تنها نشانی از هویت این کاروانسرای تاریخی باشد که باقی مانده است. ،که مناسفانه این در ۱۰۰ ساله وضعیت مناسبی ندارد.کاروانسرای کوزه گران کرمان بنایی تاریخی است که در صورت مرمت می‌تواند سالانه گردشگران فراوانی را به خود جذب کند و چرخ گردشگری استان را بچرخاند اما متأسفانه این بنا مدت‌هاست به حال خود رهاشده و اطراف این کاروانسرا محل سکونت معتادان شده است.

-کوزه-گران-2 کاروانسرای کوزه گران کرمان

مجاور همین بنا اتاق‌ها و شبه خانه‌هایی نیمه ویرانی وجود دارد که به مرکز تجمع معتادان تبدیل‌شده است و شرایط بسیار نامساعدی را در مرکز گردشگری شهر کرمان ایجاد کرده است. کاروانسرای کوزه گران یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین بناهای تاریخی در بازار کرمان محسوب می‌شود که در صورت مرمت می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری در بازار بسیار تأثیرگذار باشد اما مرمت و احیای این بنا به حمایت و حذف معتادان از این قسمت بازار و جذب سرمایه‌گذار نیاز دارد.

آدرس: کرمان – شهر کرمان، خیابان شاه
فاصله مکانی تا مرکز کرمان: ۱٫۰ کیلومتر- فاصله زمانی تا مرکز کرمان: ۵ دقیقه

kar3 کاروانسرای کوزه گران کرمان

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *