رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ فروردین ۱۳۹۹

تمام نقاط رویش لاله های واژگون در ایران

اشتراک گذاری

کشور عزیزمان ایران، با شهرهای پرگل و دشت های سرسبز و زیبایش همواره منظره ی خیره کننده را ایجاد می کنند.یکی از گل های خاص و بسیار زیبا که طرفداران زیادی هم دارد، گل لاله ی واژگون می باشد که به گل افسانه ای معروف است.لاله ی واژگون در ایران از گیاهان علفی پیازداری است که طی چند سال در ارتفاع ۱۵۰۰ متر به بالا و در میان دامنه های سنگلاخی و صخره‌ای به بار می نشیند.

شصت گونه از این گیاه در سراسر دنیا شناسایی شده که ۱۵ گونه از آن در ایران وجود دارد و به طور طبیعی در کشورمان رشد می کند. این گل تا ارتفاع ۱۲۰ سانتیمتری از سطح زمین رشد می کند و اگر از گزند دام های در حال چرا و خودخواهی های انسان در امان بماند، تا ۱۰ هزار شاخه از آن در یک دشت دیده می شود.

پیاز لاله ی واژگون همچون یک غده ی متورم به نظر می رسد که گوشت‌دار است و مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی در خود دارد. یک پیاز تازه حاوی مقادیر زیادی از سم است و قابل خوردن نمی باشد اما در کشور چین با گرفتن سم آن، در آشپزی کاربرد دارد.سازمان حفاظت محیط زیست، لاله واژگون را به عنوان ذخیره ژنتیکی و عنصر زیبایی شناختی سرزمینمان می شناسد و تمام تلاش خود را برای حفاظت از این گونه ارزشمند به کار می گیرد.

تمام نقاط رویش لاله های واژگون در ایران

گونه های مختلف گل لاله ی واژگون

لاله واژگون خالدار: بر روی ساقه های گیاه، گل هایی به صورت تکی یا جفتی به رنگ سفید، بنفش خالدار و بنفش روشن و نارنجی خالدار شکل می گیرند و ساقه ی آن تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر رشد می کند.

اشک مریم : این نوع لاله واژگون در مناطق فارس، خوانسار و کوه های بختیاری می روید و گل های آن به صورت چتری و از ۳ تا ۸ گل سرنگون وجود دارند. در بهار انتهای ساقه آن باز و چندین براکته ( زائذه ی زیر گل ) سبز برگ مانند در ان مشاهده می گردد. گلها غالبا به رنگ های سفید، زرد، نارنجی و قرمز دیده می شود و در محل های کاملا سایه و نیز محل های کاملا آفتابی رشد و نمو می یابد. این گیاه بسیار مقاوم در برابرا سرما است و برودت هوا را تا حد ۲۰- درجه تحمل می کند

لاله زاگرسی: گونه ی زرد کم‌رنگ این گل نیز وجود دارد که رنگش متمایل به لیمویی است و با عنوان لاله زاگرسی شناخته می شوند. آن نوع لاله واژگون تنها بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر رشد می کند

لاله واژگون ایرانی: این نوع از لاله واژگون ساقه ی بلندی را در میان سایر گونه های آن دارد. به دلیل سازگاری آن با محل های آفتابی، در بهار بر روی ساقه ی آن تا ۳۰ گل قهوه ای مایل به سبز تا بنفش می روید.

تمام نقاط رویش لاله های واژگون در ایران تمام نقاط رویش لاله های واژگون در ایران

فصل رویش لاله های واژگون

از اوایل اردیبهشت تا شروع فصل بارش بهترین زمان برای دیدن این گیاه افسونگر ایران است. با گرم شدن هوا در بهار، نواحی شمالی زاگرس میزبان این گل می شوند، مناطق جنوبی آن را در اواسط تابستان می بینند. در اروپای غربی گل دهی این گیاه در بهار آغاز می شود و تا تیر ادامه دارد
این گیاه پس از مدتی کوتاه و پس از خشک شدن اندام های هوایی در اوایل پاییز دوباره حیات خود را از سر می گیرد و ریشه‎ جوانه می کنند.‎هایش شروع به رشد ‎
عمر کوتاه و کمیاب بودن این گیاه می تواند دلیل محکمی باشد برای آنکه بتوانیم آن را جواهر طبیعت ایران بخوانیم. جواهری که در میان زیبایی های ایران می درخشد

دشت های رویش لاله های واژگون در ایران

اصفهان
استان اصفهان یکی از استان های رویش لاله های واژگون می باشد که دشت های وسیع زیادی را داراست.

دشت لاله های واژگون سمیرم
یکی از مناطق رویش لاله‌های واژگون در اردیبهشت سمیرم است. لاله های واژگون را در همه جای سمیرم می‌شود، دید. مناطقی مثل حنا، وردشت، ونک ، پادنا، ولی سهل الوصل ترین‌شان مهرگرد است. جایی که پر از باغ‌های سیب است، سد دارد و می‌توان در سدش قایق سواری کرد یا آداب و رسوم ایل قشقایی را از نزدیک دید. برای رسیدن به مهرگرد، از اصفهان به سمت سمیرم که ۱۶۶ کیلومتر با آن فاصله دارد، می‌رانید و ۲۵ کیلومتر مانده به سمیرم، به فرعی سمت راست می‌پیچید.

دشت لاله‌های واژگون فریدون‌شهر
با شروع فصل بهار در اکثر نقاط شهرستان فریدونشهر زیبایی های طبیعت به چشم می خورند که در میان آنها لاله‌های واژگون به دو رنگ زرد و قرمز جلوه ای دیدنی را ایجاد کرده و بیش از پنج هزار هکتار از مراتع این شهرستان را به خود اختصاص داده اند. بیش از ۱۵ منطقه ی رویش لاله های واژگون در فریدونشهر وجود دارد که منطقه ی میدانک اول، میدانک دوم، قلعه سرخ، بردشیر، گلونی، چشمه لنگان و مناطق پیشکوه، پشتکوه اول و پشتکوه دوم از مهم ترین آنها هستند.

دشت لاله‌های واژگون دره‌بید
این دشت دیدنی و چشم نواز با وسعت حدود ده کیلومتر در روستای دره بید قرار دارد و در فصل بهار میزبان گلهای فراوانی است که لاله واژگون از مهم ترین آنها به شمار می رود. این گل به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده از روز چهلم تا شصتم بعد از عید شکوفا می شوند. از زیبایی های این منطقه این است که گلها به هنگام وزش باد به رنگ های سیر و روشن دیده می‌شوند.

دشت لاله‌های واژگون گلستان‌ کوه خوانسار : منطقه ی حفاظت شده ی گلستان کوه وسعت ۱۷۰۰۰ هکتاری خود را در خوانسار گسترانیده و با ویژگی های متفاوت خود و گنجینه های طبیعی بسیاری را راهی سفر می کند. لاله های واژگون این منطقه نیز مانند لاله های دشت دره بید هستند و ویژگی هایی مشابه آنها دارند.

دشت لاله های واژگون افوس در در شهرستان بویین و میاندشت: دشت لاله‌های واژگون افوس در شهر افوس استان اصفهان واقع گردیده و هرساله میزبان گل های لاله واژگون است که گردشگران زیادی را به این منطقه می کشانند.

تمام نقاط رویش لاله های واژگون در ایران تمام نقاط رویش لاله های واژگون در ایران

لرستان
دشت لاله های واژگون الیگودرز به عنوان بزرگ‌ترین دشت لاله واژگون جهان یکی از مناظر دیدنی این شهرستان است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. همه ساله در فصل بهار دامنه‌های زاگرس پوشیده از گل‌های زیبا‌ی لاله واژگون در رنگ‌های سرخ و زرد می‌شود و این مناظر زیبا از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه می‌یابد. در این دشت لاله های واژگونی با ارتفاع بیش از۱۲۰سانتی متر به نامهای”سوسن چلچراغ”ˈ و”اشک مریم” می روید که از گونه های نادر این گیاه هستند.
دشت دالانی در ارتفاعات حفاظت شده اشترانکوه از معروفترین دشت‌های لاله واژگون است که حدود ۲۹۰۰ هکتار وسعت دارد. کوههایی همچون مورزرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت دشت را در آغوش گرفته و منظره ای فوق العاده زیبا را خلق کرده‌اند. هرسال در اوایل بهار بعد از آب شدن برف‌ها و سرازیر شدن از کو‌ها، لاله های زیبای واژگون می‌رویند.

تمام نقاط رویش لاله های واژگون در ایران تمام نقاط رویش لاله های واژگون در ایران

مسیر دشت لاله های واژگون الیگودرز
دشت لاله های واژگون در روستای دالانی در۴۰ کیلومتری الیگودرز واقع شده است. وسیله شخصی بهترین وسیله برای این سفر است. چرا که در طول مسیر مناظر زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد که می توانید در مکان های مختلف توقف داشته و به استراحت و عکاسی بپردازید

چهار محال و بختیاری
در استان چهارمحال بختیاری، دامنه کوه های آب‌کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواسنکی و مله زرده‌ از رویشگاه های مهم لاله واژگون به شمار می روند.
دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ نیز با وسعت ۳۶۰۰ هکتار از مهم ترین جاذبه های طبیعی این استان محسوب می شود
دشت کوهرنگ، معروف ترین دشت لاله های واژگون ایران است و به عنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار گرفته است. برای رفتن به این دشت باید خودتان را به روستای فخرآباد برسانید و از آنجا با پیاده روی یک ساعته به دشت می رسید.

دشت لاله های واژگون اردکان
برای رسیدن به دشت، باید از جاده جدید یاسوج و یا جاده پیست اسکی که در امتداد پیست پولاد کف است، بگذرید. بعد از طی ۸۰ کیلومتر از شیراز به سمت شمال غرب به دوراهی اردکان به یاسوج و یا دوراهی اردکان به کمهر می‌رسید. در اینجا باید در جاده جدید یاسوج برانید و ۴۰ کیلومتر مانده به یاسوج، به روستای های منطقه خفری می‌رسید جایی که محل رویش لاله های واژگون است.

کرمانشاه
دشت ها و کوههای کردمانشاه همه ساله در فصل بهار میزبان گلهای تماشایی لاله های واژگون می شوند. این گل ها در منطقه ی پاوه و اورامانات به وفور وجود دارند و بلندی های کوه های شاهو منطقه پاوه از شاخص ترین رویشگاه های آن به شمار می رود.

ایلام
در استان ایلام از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین دامنه های منطقه ی حفاظت شده ی مانشت و قلارنگ میزبان گل کمیاب لاله واژگون به رنگ های قرمز و ارغوانی می شود. این منطقه ۳۳۰۰۰ هکتار وسعت دارد و منطقه ای کوهستانی با پوشش جنگلی می باشد.
جاده اصلی ایلام- سرابله، از قسمت مرکز منطقه و جاده ایلام – ایوان از غرب آن عبور می کند و اصلی ترین راه هایی ورود به منطقه را تشکیل می دهند.

علت نام گذاری لاله های واژگون
اغلب گلهای لاله واژگون رو به سمت پایین هستند و به همین دلیل این نام را به آن اختصاص داده اند. اشک مریم نیز در نتیجه ی سرریز شدن شیره ی شفاف و شیرین از داخل آن به این گل اطلاق می گردد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *