رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای فریدونکنار ( معرفی ۲۱ روستای فریدونکنار )

اشتراک گذاری

روستاهای فریدونکنار را می خواهیم در این مطلب به شما معرفی کنیم . ۲۱ روستای فریدونکنار که کوچک اما سرسبز و بی نظیر هستند . در ابتدا با شهرستان فریدونکنار آشنا خواهیم شد . شهرستان فِرِیدون‌کِنار ، یکی از شهرستان های ساحلی استان مازندران است. این شهرستان از شمال با دریای مازندران، از شرق با شهرستان بابلسر و از غرب هم‌مرز با شهرستان محمودآباد و از جنوب با شهرستان‌های بابل و آمل همسایه‌است. شهر فریدون‌کنار (سابقاً روستای فری‌کنار) از سال ۱۳۲۰ شهر شده‌است با این وجود از لحاظ تقسیمات سیاسی تا دهه هفتاد شمسی به صورت دهستانی در شهرستان بابل بوده و در این دهه از دهستان به بخشداری تبدیل و از سال ۱۳۸۶نیز شهرستان شده‌است.

روستاهای فریدونکنار

هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از بافت جمعیتی مردم فریدونکنار را مهاجران اهل بندپی (بخش های بندپی شرقی و غربی شهرستان بابل) تشکیل می‌دهند که در دهه های اخیر سبب رونق تجاری شهر شدند.بارندگی‌های فراوان و زمین حاصلخیز و جلگه‌ای از قدیم فریدون کنار را به کشتگاه مستعد برنج و حبوبات تبدیل نموده‌است و وجود آبگیرها و آب‌بندان‌های متعدد، بافت ویژهٔ جنگلی و آب و هوای معتدل خزری آن را به صورت یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد زمستانی پرندگان زیبای مهاجر به ویژه درنای سیبری درآورده است، ارتفاع متوسط این شهر جلگه‌ای از سطح آب‌های آزاد جهان حدود ۱۳– متر می‌باشد و در عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۴۲ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۳۰ دقیقه شرقی (منطبق بر ساعت رسمی کشور) واقع شده‌است رودهای فری کنار و ملاکلا زمین‌های این شهر را مشروب می‌کنند.

روستاهای فریدونکنار

متوسط حداکثر دما در فریدون کنار۲۱/۵+، متوسط حداقل ۱۳/۷+ و متوسط روزانه ۱۷/۶+ درجه سانتیگراد است. در این شهر سالیانه حدود ۸۷۰ میلی‌متر باران می‌بارد .

نام قدیم این شهر فری‌کنار بوده‌است. هم‌اکنون این شهرستان به دو بخش مرکزی و دهفری تقسیم شده‌است. (قابل ذکر است که واژه کِنار در زبان طبری برای دیوار چوبیِ ساخته شده از ترکه درخت توت یا نی بکار می‌رود ولذا گفته شده که در فرهنگ محلی به کسانی از غریبه‌ها و مهاجرین که در کنار مناطق آباد سکنی می‌گزیدند کناری می‌گفتند)

جمعیت

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر برابر با ۳۸۱۵۴ نفر جمعیت بوده‌است.مردم فریدونکنار به گویش بابلی مازندرانی گویش می‌کنند.بخش قابل توجهی از بافت جمعیتی مردم فریدونکنار را مهاجران اهل بندپی (بخش های بندپی شرقی و غربی شهرستان بابل) تشکیل می‌دهند که در دهه های اخیر سبب رونق تجاری شهر شدند.
از خصوصیات بارز مردمان روستاهای فریکنار مهمانی دادن مستمر همدیگر به صورت فامیلی می‌باشد. غذاها و خورشتهای لذید منحصر به فرد دستپخت بانوان هنرمند این روستاها، مثال زدنی و از شهرت برخوردار است بخش مرکزی.بخش مرکزی شامل سه محله کهن است به نام‌های ۱)خرسه محله۲)میان محله ۳) وشکا محله (به معنی محله سر سبز ودارای مرتع)

اقتصاد شهری

شهرستان فریدونکنار دارای یک بندر چند منظوره می‌باشد که این بندر متصل به شاهراهه (کریدور) آبی شمال ایران (جزیی از کریدور شمال جنوب) است، در حال حاضر این بندر بیشتر در بخش نفت و گاز فعال بوده و همچنین واردات ذرت و گندم از حوزه شمالی دریای مازندران و صادرات سیمان به آن منطقه از این بندر امکان‌پذیر گردیده و مسیری برای کشتی‌های روسی می‌باشد. بندر و گسترش فعالیت‌های آن یکی از استعدادهای بالقوه برای جذب نیروی کار در شهر است که به دلیل ضعف مدیریت شهری علی‌رغم گذشت زمان بسیار زیاد هنوز به صورت بالفعل در نیامده است. وجود امکانات و تأسیسات بندری و حمل و نقل و ترانزیت دریایی از مهم‌ترین امتیازات فریدونکنار است. این شهر از سوی رئیس‌جمهور به عنوان نقطه صفر مرزی شناخته شده‌است.

روستاهای فریدونکنار
یکی دیگر از مزیت‌های عمده اقتصادی فریدونکنار کشت برنج و فروش وسیع برنج فریدونکنار در سطح کشور بوده، برنج طارم برندی مشهور، پرفروش و با کیفیت در سطح ایران می‌باشد، اکثر ساکنین این شهر به نوعی با فعالیت‌های مربوط به برنج و برنجکاری در ارتباط هستند و منافع سرشاری از برنج نصیب این شهر می‌شود. همچنین صید و فروش انواع ماهی‌های دریای مازندران بخصوص ماهی‌های آزاد، سفید، کفال، ازون برون و خاویار در فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار (از اواسط مهر ماه تا اواسط فروردین ماه) دارای رونق بسیار بوده و بازار ماهی فریدونکنار به عنوان یکی از بزرگترین (به لحاظ حجم فروش ماهی) و یکی از معروف‌ترین بازارهای فروش ماهی استان مازندران شهرت دارد.

تالاب فریدون‌کنار

تالاب در جنوب شرقی شهر فریدونکنار قرار دارد با مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران آبزی، به یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های تالابی شمال کشور تبدیل شده‌است. این تالاب ۵۴۰۰ هکتارمی باشد، درنای سیبری زمستان‌ها را در این تالاب می‌گذراند و اول بهار به خانه ییلاقی‌اش در شمال روسیه پر می‌کشد.

روستاهای فریدونکنار

روستاهای فریدونکنار

روستای اسبوکلا کریم‌کلا

اسبوکلا کریم‌کلا روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است.این روستا در دهستان امامزاده عبدالله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۷ نفر (۹۴ خانوار) بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد روستایی در دهستان باریک رود شمالی بخش مرکزی شهرستان فریدون‌کنار استان مازندران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۸۳ نفر (۱۵۳خانوار) بوده‌است.

روستای اوکسر کریم‌کلا

اوکسر کریم‌کلا روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است.این روستا در بخش دهفری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۹ نفر (۸۸ خانوار) بوده‌است.

روستای بی نمد

بی نمد روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است. بی نمد ۵۹۳ نفر جمعیت دارد.

روستای پایین نوایی محله

پایین نوایی محله روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است.این روستا در بخش دهفری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر (۳۹ خانوار) بوده‌است.

روستای توله‌سرا

توله‌سرا روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است. توله‌سرا ۲۹۴ نفر جمعیت دارد.

روستای حیدرکلا

حیدرکلا روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است. حیدرکلا ۴۹۱ نفر جمعیت دارد.

روستای زاهدکلا

زاهدکلا روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است. زاهدکلا ۵۲۴ نفر جمعیت دارد.

روستای سوته

سوته روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است. سوته ۲۱۰۰ نفر جمعیت دارد.

شهرک دریاسر

شهرک دریاسر یک شهرک که در شهرستان فریدونکنار استان مازندران واقع شده‌است.این شهرک در دهستان باریک‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱ نفر (۲۰ خانوار) بوده‌است.

شهرک فرزادشهر

شهرک فرزادشهر یک شهرک که در شهرستان فریدونکنار استان مازندران واقع شده‌است.این شهرک در بخش دهفری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۱ نفر (۱۳۳ خانوار) بوده‌است.

روستای شیرا

شیرا ، روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است. این روستا در بخش دهفری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۶ نفر (۱۱۲ خانوار) بوده‌است.

روستای شیرمحله

شیرمحله روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است. این روستا در بخش دهفری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۲۴ نفر (۵۵۷ خانوار) بوده‌است.

روستای کاردگر محله

کاردگر محله روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است.کاردگر محله ۲۱۴۵ نفر جمعیت دارد.کاردگرمحله محل تلاقی و حکومت داری و انجام کارهای اداری از قدیم الایام بوده و یکی از مناطق استراتژیک در قلب مازندران بوده و هست .با توجه به خاندانهای مهم و کهنی که در این محل زندگی می‌کرده و اکثر در کار حکومت داری بوده اکثر از آباد کردن زمینهای جنگلی که رسم بسیار قدیمی مناطق شمالی بوده که برای کشت برنج استفاده میشده که بر اساس همین زمینه حکومتی مرکز اصلی دهفری از دستیابی به زمینهای اطراف محروم مانده و اکثرا زمینهای اطراف محل توسط روستاهای اطراف آباد و تملیک شده .خاندانهای بزرگ و ریشه داری در این محل زندگی میکنند که از جمله خاندانهای کاردل خاندان حاجی تبار(عزیزی جمالی و…) خاندان حیدری و …..
هم اکنون هم این محل بعنوان مرکز اداری بخش دهفری مشغول فعالیت و پویایی میباشد.

روستای کلاگرسرا

کلاگرسرا روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است. کلاگرسرا ۴۵۰ نفر جمعیت دارد.

روستای کوچک بیشه محله

کوچک بیشه محله ، یکی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است. کوچک بیشه محله ۹۳۹ نفر جمعیت دارد.شغل اصلی عمده اهالی آن کشاورزی (برنج) می باشد و یکی از مرغوبترین برنج های ایران در این روستا کشت می شود.

مجتمع مسکونی خزر شهر

مجتمع مسکونی خزر شهر یک مجتمع شهرکی که در استان مازندران واقع شده‌است.مجتمع مسکونی خزر شهر ۱۱۵ نفر جمعیت دارد.

روستای ملاکلا

ملاکلا روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده‌است.ملاکلا ۲۵۱ نفر جمعیت دارد.رودخانه پلنگ واز یکی از سرشاخه‌های کاری رود از این روستا گذشته و در شهر فریدونکنار به دریا مازندران می‌ریزد. عمده محصول زراعی این روستا برنج از نوع مرغوب طارم محلی یا هاشمی می‌باشد و از دیگر محصولات کشاورزی می‌توان به مرکباتی همچون پرتقال و نارنگی و همچنین نیشکر که به‌صورت محدود کشت می‌شوند.

روستای منقارپی

مُنقارپی یا بعبارت صحیح، مونگارپه روستایی از روستاهای فریدونکنار که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دوران پادشاهی قاجار، توسط طایفه کِلاگِر ایجاد شده و بنیاگذار آن گَتِ آقاجان کِلاگِر می باشد.خاک این روستا به دلیل وجود رودها و نهرهای جاری در آن و همچنین نزدیکی‌اش به دریای کاسپین، جزو خاک های بسیار حاصل خیز به حساب آمده، و برای کشت برنج مرغوب ایرانی، مناسب می باشد. علاوه بر کشاورزی و کشت برنج، مردم مونگارپه به شکار مرغان مهاجر(شب دام یا دوم تنی)َ نیز اشتغال دارند.مونگارپه ۴۵۳ نفر جمعیت دارد.

روستاهای فریدونکنار

روستای مهلبان

مهلبان ، روستایی از روستاهای فریدونکنار که استان مازندران واقع شده‌است.این روستا در بخش دهفری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۹۳ نفر (۴۰۰ خانوار) بوده‌است.

روستای نوایی محله

نوایی محله یکی از روستاهای فریدونکنار است که استان مازندران واقع شده‌است.این روستا در بخش دهفری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲۴ نفر (۲۹۱ خانوار) بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *