جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای بناب بندرخمیر

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ دی ۱۳۹۸

روستای بناب از توابع شهرستان بندرخمیر و بخش رویدر می باشد و در ناحیه شمال غربی استان هرمزگان قرار گرفته است.نکته جالب توجه مردم روستا بناب در هرمزگان، گویش آنهاست که به اسم اَچَمی یا اَچُمی معروف می باشد و دوره این زبان به دوره حکومت ساسانیان بر می گردد، البته مذهب مردم روستا شیعه است. جمعیت روستا ۴۵۰ نفر و ۱۳۵ خانوار می باشد.

روستای بناب10 روستای بناب بندرخمیر

بناب یعنی بن آب، بناب هرمزگان آب لازم برای نخل های خود روستای بناب و هم روستای رویدار را تامین می کند. به واسطه همین چشمه ها دامنه کوه های نزدیک دارای پوشش گیاهی تقریبا غنی می باشد که از جمله آن می توان به آویشن، کریشک، گل گاو زبان، گنوزه، مورو و… نام برد. نام روستای بناب رویدر را از خصوصیت طبیعیه آن و چشمه های پر آبی که به وفور در این منطقه وجود دارد الهام گرفته اند، البته در روستای بناب در رویدر درختانی مانند برکو (بنه) و بادام وحشی و ترشه هم در این منطقه رشد می کنند که میانگین دو بار در سال به ثمر می نشینند، درختانی مانند انبه، لیمو، نارنج و لیمو ترش نیز در این منطقه وجود دارد.

روستای بناب8 روستای بناب بندرخمیر

به همین دلیل نیز اصلی ترین کسب درآمد اهالی روستای بناب از طریق کاشت و پرورش درخت خرما و کشاورزی است. ناگفته نماند که خرماهای روستای بناب بندرخمیر از بالاترین کیفیت در بین خرماهای دیگر شهرهای استان هرمزگان برخوردار می باشد تا جایی که علاوه بر مصرف خود روستاییان این محصول به سایر استان ها و کشورهای همسایه خلیج فارس صادر می شود. اصلی ترین نخلستان این روستا که به محض ورود به آن دیده می شود، از درختانی به نام گُم Gum تشکیل شده است. روستای بناب که از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان محسوب می شود و با وجود چشمه های همیشه جوشان و برکه های خنک، این منطقه حاصل خیز را به جایی دلپذیر برای تفریح و گردش مبدل کرده است.

روستای بناب12 روستای بناب بندرخمیر

بر اساس مشاهدات و بررسی های به عمل آمده به واسطه خصوصیات غنی و طبیعی، به گفته ساکنان روستا این منطقه دارای پتانسیل فراوان برای پرورش زنبور عسل و ماهی می باشد. به محض ورود به روستای بناب در میان تنگه ای از صخره ها، دو صخره با ساختار دو لایه سمت شرق و غرب جاده را احاطه کرده را می توان به راحتی دید که در زبان محلی به صخره سمت شرقی، دول لا پر درکرتو و به صخره غربی، دول لا پرهو ان خو می گویند، از بالای این صخره ها کل روستا قابل مشاهده است.

این روستا را می توان از مهمترین جاذبه های طبیعی هرمزگان بشمار آورد که به واسطه آبشارهای طبیعی، چشمه ها و نخلستان های سرسبز بستری مناسب را برای استراحت و تفریح بوجود آورده است.

روستای بناب2 روستای بناب بندرخمیر

کوه شب جاذبه نزدیک روستای بناب

کمی دورتر از روستای بناب در هرمزگان کوهی به نام کوه شب وجود دارد که به گویش محلی های این روستا به آن کوه شو هم گفته می شود. علت نام گذاری این کوه به شب هم این بوده به دلیل موقعیت قرارگیری آن که در یک تنگه است هیچ گونه آفتاب گیری در آن وجود ندارد بنابراین به آن کوه شب گفته می شود. در اطراف کوه شب جانوران وپرندگان مختلفی زندگی می‌کرده‌اند که شامل: آهو، بز کوهی، روباه، خوک، کفتار، شغال، جوجه‌تیغی و خرگوش بوده‌است. همچنین پرندگان مانند: کبک، عقاب، شاهین، بادخور، قُمری، تیهو، فاخته و بلبل وصدها پرنده مختلف دیکر زندکی می‌کرده‌اند که متأسفانه امروزه به دلیل نبود نظارت کافی و شکار بی‌رویه و غیرمجاز، نسل اکثر این حیوانات در حال انقراض می‌باشد.

روستای بناب روستای بناب بندرخمیر

روستای بناب1 روستای بناب بندرخمیر

روستای بناب3 روستای بناب بندرخمیر

روستای بناب4 روستای بناب بندرخمیر

روستای بناب5 روستای بناب بندرخمیر

روستای بناب6 روستای بناب بندرخمیر

روستای بناب7 روستای بناب بندرخمیر

روستای بناب9 روستای بناب بندرخمیر

روستای بناب11 روستای بناب بندرخمیر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 4.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد