رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای چالوس ( معرفی ۱۴۵ روستای چالوس )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای چالوس را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم . ۱۴۵ روستای چالوس که پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران هستند . در ابتدا با شهرستان چالوس آشنا خواهیم شد .شهرستان چالوس از شهرستان‌های استان مازندران ایران است. مرکز این شهرستان شهر چالوس می‌باشد.این شهرستان از شرق به شهرستان نوشهر، از جنوب به شهرستان کرج و از غرب و جنوب غرب با شهرستان‌های عباس آباد و کلاردشت همجوار است.جمعیت این شهرستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ ، ۱۱۶۵۴۲ نفر بوده که متشکل از ۳۹۱۰۵ خانوار است. این شهرستان دارای دو بخش (مرکزی و مرزن آباد) ، چهار دهستان و سه شهر تابعه‌ (چالوس، مرزن آباد و هچی‌رود) است.

روستاهای چالوس

تقسیمات کشوری

شهرها: چالوس، هچی‌رود و مرزن‌آباد

بخش مرکزی
دهستان کلارستاق شرقی
دهستان کلارستاق غربی
بخش مرزن آباد
دهستان کوهستان
دهستان بیرون بشم

روستاهای چالوس

تاریخچه

این شهرستان از شمال به دریای مازندران از مشرق به شهرستان نوشهر، از جنوب شرقی به شهرستان نور، از جنوب به شهرستان کلاردشت و از غرب به شهرستان عباس آباد محدود و دارای دو بخش مرکزی و مرزن آباد است. چالوس که در متون تاریخی از آن به نام‌های «شالوس» و «سالوش» نیز یاد شده بخشی از سرزمین رویان و از آبادی‌های معتبر طبرستان محسوب می‌شد و دارای پادگان نظامی و قلعه و استحکاماتی برای دفع حمله دیلمان بود و در زمان قاجار پس از فتح گیلان و ضمیمهٔ دوبارهٔ تنکابن به مازندران منطقه کلارستاق (چالوس)، کجور و تنکابن محال ثلاث را در مازندران تشکیل می‌دادند.
اکثر جنگها در این منطقه صورت می‌گرفت. مقدسی در آثار خود از قلعه سنگی و مسجد جامع چالوس یاد کرده‌است. از این آثار اکنون چیزی باقی نمانده‌است. نخستین بیعت‌هایی که مردم طبرستان در سال ۲۵۰ ه‍.ق با سادات نمودند در همین مسجد جامع انجام شد.
تاریخ این شهر حکایت از فراز و نشیب‌های فراوان به ویژه در زمان حکومت سادات علوی در طبرستان دارد. منطقه رویان کهن از نواحی غربی طبرستان بوده‌است که شامل شهرستان‌های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت (کلار)، عباس‌آباد (لنگا)، تنکابن و رامسر (سختسر) می‌شده‌است و گاهی مرز غربی آن تا رودسر (هوسم) ادامه می‌یافت مردم رویان کهن به زبان طبری و گویش طبری رویانی که زبان اسپهبدان طبرستان نیز بود سخن می‌گفتند دو لهجه طبری کلارستاقی و طبری کجوری شاخه ای از گویش طبری رویانی هستند که از شهرستان نور تا شهرستان تنکابن گویش می‌شود. مردم بومی شهرستان چالوس به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند که به تبری کلارستاقی شهرت دارد.

روستاهای چالوس

جاهای دیدنی چالوس

منطقه ییلاقی روستای ناتر
تپه باستانی کلاردشت
هتل بنیاد و کاخ چایخوران چالوس
سواحل چپکرود پارک جنگلی فین
تله کابین نمک آبرود

روستاهای چالوس
ییلاق کلاردشت
دریاچه ولشت
دره رودبارک
علم کوه
کاخ اجابیت
پارک اوجابیت
آب گرم و معدنی دلیر
غار یخ مراد
پارک ورگاویج
پارک بنفشه
یخچال طبیعی حصار چال

روستاهای چالوس

روستاهای چالوس

روستاهای چالوس

روستای ازار

ازار، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.

روستای اشکاردشت

اشکاردشت، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۷۷ نفر بوده‌است.

روستای اشکارلت

اشکارلت، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای اشیر

اشیر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۷ نفر (۵۶ خانوار) بوده‌است.

روستای اغوزداربن

اغوزداربن، روستایی است از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۷ نفر بوده‌است.

روستای اکبرآباد

اکبرآباد، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۹ نفر بوده‌است.

روستای اکبرآباد پائین

اکبرآباد پائین، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌است.

روستاهای چالوس

روستای اکبرآباد بالا

اکبرآبادبالا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵ نفر بوده‌است.

روستای اکبرآباد چالوس

اکبرآبادچالوس، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر بوده‌است.

روستای الیت

الیت، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۰ نفر بوده‌است. مردم این روستا به زبان طبری با گویش کلارستاقی صحبت می کنند. الیت و اِلِت در زبان طبری به معنی جایگاه عقاب هست و واژه آله (alle) در زبان مازندرانی به معنی عقاب می باشد.

روستای امام‌رود

امامرود، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. امامرود دارای جمعیتی بالغ بر ۷۸۰ نفر می‌باشد.

روستای انگوران کلاردشت

انگوران، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر بوده‌است.[۲] مردم این روستا به گویش کلارستاقی زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای اوجاکله

اوجا کله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۱ نفر بوده‌است.

روستای آهنگرکلا

آهنگرکَلا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا آخرین روستای غربی شهرستان چالوس و همجوار با شهرستان عباس آباد و بخش کلار قرار دارد.فاصله این روستا با شهر چالوس ۱۶ کیلومتر و با شهر کلارآباد ۵ کیلومتر می باشد.این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۰ نفر بوده‌است.

روستای ایشبن سفلی

ایشبن سفلی، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۳۹ نفر بوده‌است

روستای ایشبن علیا

ایشبن علیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۸۰ نفر بوده‌است.

روستای باندر سفلی

باندرسفلی، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر بوده‌ است.

روستای باندر علیا

باندرعلیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۰ نفر بوده‌ است.

روستای برار

برار، روستایی است ازروستاهای چالوس که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌ است.

روستای بلبل‌کوه

بلبل کوه، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌ است.

روستای بنفشه‌ده

بنفشه ده، روستایی است ازروستاهای چالوس که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۳۰ نفر بوده‌ است.

روستای بورسر

بورسر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌ است.

روستای به‌کله

به‌کله، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌ است.

روستای بیجده‌نو

بیجدنو، روستایی است از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۱ نفر بوده‌ است.

روستای بیری

بیری، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌ است.

روستای پردن‌گون

پردنگون، روستایی است ازروستاهای چالوس که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۷ نفر بوده‌ است.مردم این روستا به زبان طبری با گویش کلارستاقی صحبت می‌کنند.

روستای پل‌اوشن

پل اوشن، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای پل‌زنگوله

پل زنگوله، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای پل‌کرات

پل کرات، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای پنجک

پنجک، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌است.

روستای پولادکوه

پولادکوه، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای پولادکوه‌سر

پولادکوه سر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌است.

روستای پی‌رجه

پی رجه، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای پیچ‌ده

پیچده، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد

تازه آباد، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴۲ نفر بوده‌است.

روستای تجنکلا سفلی

تجنکلا سفلی، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۷ نفر بوده‌است.

روستای تجنکلا علیا

تجنکلا علیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای تله

تله، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای جاءبیت

جاءبیت یک روستا در ایران است که در استان مازندران واقع شده‌است. جاءبیت ۴۷۶۸ نفر جمعیت دارد و ۱۳۷۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.

روستاهای چالوس

روستای چاخانی

چاخانی، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶۸ نفر بوده‌است.

روستای چال‌زمین

چال زمین، روستایی است از توابع بخش مرزن اباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا جزیی از روستای طویر مرکز دهستان کوهستان می باشد و جمعیت ساکن دائمی درآن حدود چهل خانوار می باشد.این روستا در دهستان کوهستان (شهر مرزن اباد) قرار دارد و براساس سدرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۰ نفر بوده‌است.

روستای چلاجور

چلاجور، روستایی است از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر بوده‌است.

روستای چنس

چنس، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.

روستای چهارباغ

چهارباغ، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای حریث

حریث،(کشاورز) روستایی است از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است ، فاصله این روستا تا شهر مرزن آباد ۹/۳کیلومتر میباشد.شغل ساکنان این روستا دامداری و کشاورزی میباشد.
این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد سفلی

حسین آبادسفلی، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۴۴ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد علیا

حسین‌آباد علیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸۰ نفر بوده‌است.

روستای خشک‌دره

خشکدره، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای دارکلا علیا

دارکلا علیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. نام قدیمی این محل بیسکلات بوده که بعد از دهه پنجاه شمسی به مرور به دارکلا تغییر نام پیدا کرد.این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷۱ نفر بوده‌است.

روستای دزدبند

دزدبن، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای دلگشا

دلگشا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۵ نفر بوده‌است.

روستای دلیر

دلیر نام یکی از روستاهای نزدیک مرزن آباد در استان مازندران است که به دو قسمت دلیر و الیت تقسیم می‌شود. دو نام برده توسط رود معروف به رودخانه دلير قطع می‌شود. مردم این روستا به زبان طبری با گویش کلارستاقی صحبت می‌کنند.این روستا دارای کوه‌های زیاد و چشمه‌های آب زیرزمینی فراوانی است. شایان ذکر است که یکی از کوه‌های این روستا به شهرک طالقان و روستای مهران ختم می‌شود.

روستای دلیر داری چند کوه معروف به نام‌های: لشکرک و کَکی کُت و کاتیلو و نرگس کَش و… و دره بسیار ژرف و عمیقی به نام پِل او (در زبان مازنی به معنای آب قدرتمند و فیل مانند) است. یکی از جنگل‌های زیبا و دلنشین این روستا جینگاگ جینگاگ نام دارد. فاصله زمانی دلیر از چالوس حدود ۲ ساعت و از تهران حدود ۳ ساعت تخمین زده شده. این روستا یکی از روستاهای شمالی ایران است و آب و هوای دلپذیر و مه صبحگاهی دلنشینی دارد. این روستا دارای طبیعت گسترده و ناب و بکری است و از آن جا که بافت روستایی خود را حفظ کرده و کوه‌های آن مملو از درخت و زیستگاه بسیاری از حیوانات است می‌توان به جرأت گفت که روستایی بکر و دست نخورده‌است.
از دیگر کوه‌های این منطقه می‌توان به قلهٔ وحشی و بسیار دوست داشتنی زرین کوه اشاره کرد. این قله ۴۲۰۰ متری در زمستان دارای نقاب‌های برفی و احتمال سقوط بهمن است اما برای صعودهای تابستانه می‌توان از مسیرهای دو روزه (صعود از دشت نمه چال) یا یک روزه بهره جست. لازم است ذکر شود که برای دسترسی به قله در مدت زمان یک روز بایستی پس از رسیدن به قلهٔ ۳۲۰۰ متری نرگس کش با سنگ‌ها و صخره‌های موجود در کاتیلو و سه کنج دست و پنجه نرم کرد. از این رو صعود یک روزه مستلزم آشنایی با مسیرهای فنی می باشد.
خانه‌ها اکثراً از گل و کاهگل و معدودی از سیمان است البته با ساخت و سازهای جدید خانه‌های شهری و غیر روستایی به غیر از آپارتمان در این روستا به وجود آمده. زندگی در دلیر به دو دسته کشاورزی (یکجانشینی) و دامداری دسته‌بندی می‌شود. این روستا به دلیل قرار گرفتن خانه‌های آن در دو طرف راهی خاکی بسیار زیبا شده و افرادی که در آن خانه‌ها سکونت دارند منظره بسیار زیبایی را تجربه می‌کنند. خانه‌های گاهگلی که از خانهٔ سیمانی بهتر است و در زمان سرما، گرمای لازم و در گرما، سرمای لازم را دارا هستند.
دلیر دارای آب و هوای ییلاقی و سرد است و زمستان‌های جانفرسا و بسیار سردی دارد. البته اندک زمانی دارای آفتاب‌های سوزان به دلیل ارتفاعش است ولی در فصول تابستان و بهار دارای هوای مناسب و مناظر دیدنی بسیاری است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۶۸ نفر بوده است .

روستای دوجمان

دوجمان، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۶ نفر بوده‌است.

روستای ده‌شهر

ده شهر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای دهنار

دهنار، روستایی است از توابع بخش مرزن‌آباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای دیمو

دیمو، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۲ نفر بوده‌است.

روستای راوه

راوه، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای رزان

رزان، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای زوات شرق

زوات شرق، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای زوات غرب

زوات غرب، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر بوده‌است.

روستای ساتره

ساتره، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای سرچشمه

سرچشمه، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است

روستای سرچشمه (کلاردشت)

سرچشمه، روستایی است از توابع دهستان کوهستان بخش مرزن‌آباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۹ نفر بوده‌است.

روستای سرداب‌رود

سردآب‌رود، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این نام از نام رودی در نزدیکی این روستا به نام رود سرداب گرفته شده است. سرچشمه رودخانه سردآبرود از کلاردشت است.این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۹ نفر بوده‌است.

روستای سرکا

سرکا، روستایی از توابع شهرستان چالوس در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای سلیم‌آباد

سلیم آباد، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای سمای

سمای، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای سنار سفلی

سنار سفلی، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۵ نفر بوده‌است.

روستای سنار علیا

سنارعلیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰هزار نفر از این روستا و جاهای دیدنی آن بازدید می‌کنند. از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به دریاچه ولشت که در ۵ کیلومتری روستا قرار دارد اشاره کرد.این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌سرک

سنگ سرک، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌وارث

سنگ وارث، از محله های شهر هچیرود از توابع بخش مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۵۷ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌بیشه

سیاه بیشه، روستایی است از توابع بخش مرزن‌آباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۹ نفر (۶۰خانوار) بوده‌است.

روستاهای چالوس

روستای سیب‌ده

سیب ده، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای سیدکلامسر

سیدکلامسر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای سیرگاه

سیرگاه، روستایی است از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۸ نفر بوده‌است.

روستای سینوا

سینوا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲۶ نفر بوده‌است. مردم سینوا به زبان طبری با گویش کلارستاقی صحبت می کنند.

روستای سینواچشمه

سینواچشمه، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۴۳۲ نفر بوده‌است.

روستای شهرآرا

شهرارا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۷ نفر بوده‌است.

روستای شهرستان

شهرستان، روستایی است از توابع مرزن اباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است . بزرگترین خاندان این روستا رجوانی ها میباشند که قدیمی ترین ساکنان این روستا هستند، از دیگر طایفه های این روستا میتوان از شهرستانی، نعیم حسنی، ابراهیم شهرکی و سام دلیری نام برد. روستای شهرستان از نظر ارتفاع نسبت به روستاهای اطراف خودش در ارتفاع بالاتری قرار دارد، همین امر سبب شده تا مناظر طبیعی زیبایی داشته باشد.
این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۶ نفر بوده‌است.

روستای شهری

شهری، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. در گناباد نیز قسمتی به نام قصبه شهر (شهر) وجود دارد که به مردم آن شهری می‌گویند.این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای صیدخانه‌سر

صیدخانه‌سر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای طلاجو

طلاجو یا تلاجو ، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۳ نفر بوده‌است. مردم این روستا طبری تبار و از طایفه تلاجیاوج می باشند که یکی از کهن ترین طوایف کلارستاق و طبرستان می باشند. مردم طلاجو به گویش کلارستاقی که گویشی از زبان طبری می باشد صحبت می کنند.

روستای طویر

طویر نام روستایی است، از توابع بخش مرزن آباد در استان مازندران واقع شده است . این روستا مرکز دهستان کوهستان است.این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۹ نفر (بیش از سیصد وپنجاه خانوار) بوده‌است. مردم این روستا به گویش کلارستاقی زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای عباس‌کلا

عباس کلا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۲ نفر بوده‌است.

روستای عرب‌خیل

عرب خیل، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۳ نفر بوده‌است.

روستای علوی کلا

علوی‌کلا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۴۲ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد چالوس

علی آباد چالوس، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴۴ نفر بوده‌است.

روستای فرج‌آباد

فرج آباد، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰۶ نفر بوده‌است.

روستای فشکور

فشکور، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرزن آباد که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) در ارتفاع ۲۰۰۰ متری با آب و هوای دلپذیر (زمستان‌های سرد و تابستان‌های مه آلود و خنک) و قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۰ نفر بوده‌است.مردم فشکور به زبان طبری با گویش کلارستاقی گفت و گو می کنند.

روستای کتیر

کتیر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای کریم‌آباد (بخش مرکزی چالوس)

کریم‌آباد روستایی در دهستان کلارستاق غربی بخش مرکزی شهرستان چالوس استان مازندران واقع شده است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۱۹ نفر (۱۰۷ خانوار) بوده‌است.

روستای کریم‌آباد (مرزن‌آباد)

کریم‌آباد روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرزن آباد که در استان مازندران واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کل‌پشت

کل پشت، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کلاچان

کلاچان، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۶ نفر بوده‌است.

روستای کلارک (بیرون‌بشم)

کلارک، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای کلارک (کوهستان)

کلارک، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای کلنو سفلی

کلنو سفلی، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان ببیرون‌ بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴۱ نفر بوده‌است.کلاردشت حال به جای بخش شهرستان شده است.

روستای کلنو علیا

کلنوعلیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶۶ نفر بوده‌است.

روستای کنس‌دره

کنس دره، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای کنس‌مال

کنس مال، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کیاکلا

کیاکلا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۲۵ نفر بوده‌است. مردم این روستا به گویش کلارستاقی زبان طبری صحبت می کنند.

روستای گرامجان

گرامجان، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. با گسترش شهر چالوس اکنون محله‌ای از شهر به شمار می‌آید.این منطقه در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۴۹ نفر بوده‌است.

روستای گرمابک

گرمابک، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرزن آباد که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای گل‌کاه

گل کاه، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای گلامره

گلامره، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرزن آباد که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای گوهرکلا

گوهرکلا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۴ نفر بوده‌است.

روستای گوی‌تر علیا

گوی تر علیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۷۴ نفر بوده‌است.

روستای گوی‌تر سفلی

گوی‌تر سفلی، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای گیجان

گیجان، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای گیل‌کلا

گیل‌کلا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۰ نفر بوده‌است. مردم این روستا به گویش کلارستاقی زبان طبری صحبت می کنند.

روستای لارک

لارک، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای لاروسر

لاروسر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای لرگان

لرگان، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳ نفر بوده‌است.

روستای لورچال

لورچال، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان ببیرون‌ بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است. لِوَرچال نزدیکترین روستا به دریاچه سماء (ولشت) می‌باشد. و از لحاظ نما مسلط به این دریاچه است. منصورسمایی نام خانوادگی اهالی این روستا می باشد.

روستای لیکر

لیکر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۴ نفر بوده‌است.

روستای مازوپشته

مازوپشته، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲۵ نفر بوده‌است.

روستای ماسال

ماسال، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای متکارودبار

متکارودبار، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۷ نفر بوده‌است.

روستای مچر

مچر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای محمدحسین‌آباد

محمدحسین آباد، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۲ نفر بوده‌است.

روستای مرادچال

مرادچال، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است.

روستای مرس

مرس، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای مسده

مسده، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۴۱ نفر بوده‌است.

روستای مکار

مکار، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای مکارود (کوهستان)

مکارود، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۸ نفر بوده‌است.

روستای مهدی‌آباد

مهدی‌آباد روستایی در دهستان کلارستاق شرقی بخش مرکزی شهرستان چالوس استان مازندران می باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۸۶ نفر بوده‌است.

روستای میان‌ده

میانده، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای میانک

میانک، روستایی است از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است در آمد بیشتر اهالی ساکن در روستا از طریق دامداری و کشاورزی میباشد در گذشته اهالی این روستا بیشتر بوده که به دلیل مهاجرت به شهر و استخدام در اداره جات از جمعیت آن کاسته شده است،همه اهالی این روستا از طایفه سام دلیری هستند و هیچ غریبه‌ای در آن وجود ندارد و همه باهم نسبت فامیلی دارند.

روستاهای چالوس

روستای میانکی

میانکی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است.این روستا از جنوب با رشته کوه البرز و از شمال از طریق خیابان دریانوردان(ملک پور سابق) به مسیر چالوس-تنکابن، و از شرق و غرب با شهرک توریستی نمک آبرود در همسایگی می‌باشد .اسم این روستا در گذشته حصارسر بوده‌است.وجه تسمیه میانکی در حقیقت میانکیله می‌باشد و به مرور زمان به صورت میانکی درآمده است .کیله در زبان طبری یعنی رودخانه کوچک، و این روستا در میان دو مسیر آبی قرار گرفته‌است به این دلیل به آن میانکیله و امروزه میانکی می نامند.
این روستا به علت زیبایی فراوان و نزدیکی به شهرک توریستی نمک آبرود و دریا و جنگل، دارای شهرک و مجتمع‌های مسکونی برای سکونت دائم و خوش‌نشین مانند شهرک دسا، شهرک دریانوردان، شهرک گیالارا، شهرک پزشکان، مجتمع مسکونی دیپلمات، مجتمع مسکونی تیراژه، مجتمع مسکونی شاهین، مجتمع مسکونی آفتابگردان می‌باشد .
این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۱ نفر بوده‌است.

روستای میجلار

میجلار، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای میچکار

میچکار، دهکده ای است زیبا و خوش آب و هوا از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این دهکده در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای ناتر

ناتر، روستایی است توریستی از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷۷ نفر بوده‌است.مردم این روستا به زبان طبری با گویش کلارستاقی صحبت می کنند.اکثریت مردم روستا از یک طایفه کلارستاقی به نام شمس ناتری هستند و دارای نام خانوادگی شمس ناتری، نصیر ناتری، محمد ناتری و … هستند که همگی با هم نسبت فامیلی دارند. اکثر مردم ناتر به شهرهایی همچون چالوس، نوشهر، شهسوار، ساری، کرج و تهران کوچ نموده اند.

روستای نجارکلا

نجارکلا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۴ نفر بوده‌است.

روستای نرگیسان

نرگیسان، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای نعمت‌آباد

نعمت آباد، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۰ نفر بوده‌است.

روستای نورسر

نورسر، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶۵ نفر بوده‌است.

روستای نوکرس

نوکرس، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر بوده‌است.

روستای واسپول

واسپول، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای ورکلا

ورکلا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای ولشت (روستا)

سما، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستاهای چالوس

روستای ولی‌آباد

ولی آباد، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر بوده‌است.

روستای هچیرود

هچیرود از شهرهای شهرستان چالوس واقع در استان مازندران است. این شهر از شمال به دریای خزر، از شرق به شهر چالوس و از غرب به شهرستان عباس آباد و شهر کلارآباد و از جنوب به رشته کوههای البرز متصل می‌گردد. هچیرود بر اساس آخرین آمار سازمان سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۱۰۳۹۸ نفر را دارد و مردم آن به زبان مازندرانی و لهجه کلارستاقی گویش می‌کنند.

روستای هرطه‌کلا

هرطه‌کلا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. روستای هرطه‌کلا از بخش مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران است . در فاصله ۱۳ کیلومتری غرب شهرستان و در ۵ کیلومتری مجموعه زیبا و توریستی نمک آبرود واقع بوده و با ساحل زیبای دریای خزر ۳ کیلومتر از شمال و از جنوب ۱ کیلومتر با دامنه سر سبز جنگل مدوبن « حوضه آبخیز رودخانه سرد آبرود » فاصله دارد .
جمعیت روستا ۱۰۰۹ نفر بوده است.شغل و درآمد اصلی مردم روستا کشاورزی با کشت برنج و باغداری با تولید مرکبات بوده ولی مشاغل پراکنده دیگری چون تولید کیوی ، چای ، پرورش ماهی و مرغ و … وجود دارد . و برخی از اهالی در شهر شاغل بوده و تحصیلکرده‌ها نیز به مشاغل اداری در شهرستان اشتغال دارند .
روستای هرطه‌کلا از جمله قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان بوده و به تدریج روستاهای هچرود در شمال غرب و غرب ، امامرود در شمال ، کلاچان و اوجاکلادر شرق ، چاخانی و دلگشا در جنوب و اکبر آباد در غرب شکل گرفته‌اند .

روستای هریجان

هریجان، روستایی است از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس در استان مازندران واقع شده است. هریجان از مناطق خوش آب و هوای منطقه کلاردشت می‌باشد که بافت روستا، علفزارهای وسیع و آبشار بلند از دیدنی‌های این روستای زیبا هستند که اردیبهشت ماه به علت رویش گیاهان بهاری و پرآبی آبشارهای روستا، بهترین زمان بازدید از هریجان است.ریشه واژه هریجان :هریجان تازی شده (معرب) هریگان است که خود از وازه هری اوستایی به معنای آریایی در پارسی آمده و با پسوند گان به معنای سرزمین آمیخته و رویهمرفته هریگان یعنی جای و سرزمین آریایی می‌باشد، مانند: هریرود= رود آریایی یا هریبرز=البرز=قامت آریایی.
این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌است. مردم این روستا به گویش کلارستاقی زبان طبری صحبت می کنند.
گردشگری
روستای هریجان در ابتدای منطقهی حفاظت شدهٔ هریجان قرار دارد. شکار و بوته کنی و چرای دام در منطقه حفاظت شده ممنوع است. طبق گفتهٔ محیط بانی هریجان، گونه‌های جانوری متعددی از کبک و کل و بز و پلنگ و خرس در این منطقه زندگی می‌کنند. منطقه برای ورود به این منطقه و صعود به ارتفاعات مشرف بر روستا به مجوز محیط زیست نیاز است. مجوز را می‌توان از حفاظت محیط زیست چالوس یا ادارهٔ حفاظت محیط زیست تهران تهیه کرد. هریجان همچنین به خاطر آبشار باریک و مرتفع خود مشهور است. اطراف روستا دشت‌های نسبتاً همواری دارد. زمینه استعداد روستا علاوه بر گردشگری دام پرروری و پرورش گل است.

آبشار هریجان
آبشار هریجان در گردنه هزارچم در جاده تهران- چالوس قرار دارد و یکی از زیبایی‌های البرز می‌باشد. آبشار باریک هریجان در غرب روستا واقع شده‌است و برای رسیدن به آن جاده خاکی را تا داخل روستا ادامه دهید. حدود ۳۰۰، ۴۰۰ متر که وارد روستا شدید، در کنار پرچین‌های سنگی در سمت چپ، یک جاده فرعی است که مسیر دسترسی به آبشار می‌باشد. تا جویی که از آب آبشار درست شده، حدود یک ربع پیاده‌روی دارید اما اگر می‌خواهید به تاج آبشار برسید، باید حدود نیم ساعت تا کوتاه‌ترین تاج که حدود ۹ متر ارتفاع دارد، کوهنوردی کنید. جاده پشت آبشار منطقه ای حفاظت‌شده‌است و همچنین خطر برخور با حیوانات وحشی در این جاده وجود دارد بنابراین پس از رسیدن به تاج آبشار وارد این جاده نشوید زیرا بدون دریافت مجوز حق ورود به آن را ندارید، درصورتی که تمایل به ورود به منطقه حفاظت شده پشت آبشار را دارید، می‌توانید با اداره محیط زیست چالوس تماس بگیرید.

جادهٔ روستای هریجان از پشت رستوران جعفر میردارسلطانی چند کیلومتر بعد ازسیاه بیشه به سمت چالوس جدا می‌شود و بعد از گذشت ۴٫۵ کیلومتر به روستا می‌رسید. جاده روستا خاکی است ولی تراشیده شده و کوبیده شده و مناسب است. از میدان آزادی تهران از مسیر جاده چالوس تا هریجان ۱۳۰ کیلومتر است. شاهزاده محمود یکی دیگر از زیارتگاهی می‌باشد که سالانه هزار نفر برای زیارت ان به روستای هریجان می‌روند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *