رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای گلوگاه ( معرفی ۲۶ روستای گلوگاه )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای گلوگاه را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم . ۲۶ روستای گلوگاه که همگی سرسبز هستند و طبیعتی دلنشین دارند . در ابتدا با شهرستان گلوگاه بیشتر آشنا خواهیم شد .شهرستان گلوگاه یکی از شهرستان‌های استان مازندران می باشد. مرکز این شهرستان، شهر گلوگاه است. شرقی‌ترین شهرستان مازندران گلوگاه می‌باشد که در شمال با خلیج گرگان و در جنوب با رشته کوهای البرز احاطه شده‌است و شرق با استان گلستان هم‌مرز بوده و از جنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان بهشهر هم‌مرز است.

تاریخچه گلوگاه

گلوگاه در منطقه‌ای که در دوره اسلامی کبود جامه یا پنجاه هزار نامیده می‌شد، واقع شده است و محل گلاب است. این شهر در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است که بعد از تمیشه در این منطقه بزرگترین شهر قرن اول هجری بوده است. از قرار این شهر بعد از فتنه مغول ویران و مردم آن پراکنده گردیده‌اند. آثار خرابه‌ها، سکه‌ها و ادوات دیگری که به دست آمده، قدمت این محل را به ۱۲۵۴ سال پیش می‌رساند. وجود جرکلباد در شرق گلوگاه به فاصله تقریبی ۲ کیلومتر اهمیت این محل را ثابت می‌کند.

روستاهای گلوگاه

در شمال غربی گلوگاه تپه تاریخی گراودین، وجود جر یا خندق کلباد در شرق گلوگاه به فاصله تقریبی ۲ کیلومتر اهمیت این محل را ثابت می‌کند و در جنوب آن بقایای جاده شاه عباسی قرار گرفته است که از مسیر جنگلهای سرسبز، چشمه‌ها، آبشارها و آبهای معدنی قابل توجه و دیدنی به کوههای شرشری محدود می‌شود و از نظر تاریخی و باستان شناسی اهمیتی ویژه دارد.

طبق نوشته ملگونوف روسی در حدود سال ۱۷۸۰ میلادی آقامحمّدخان قاجار این ایل را از قراباغ و قراداغ (امروزه قره باغ جزء جمهوری آذربایجان و قراداغ جزء آذربایجان خاوری در خاک ایران است) به اینجا کوچانیده‌اند.

از نظر تاریخی هم سرنوشت ۲سلسله از سلسله‌های تاریخی ایران در این منطقه رقم خورده است. اولی با شکست محمدحسن قاجار در سال ۱۱۷۱هجری قمری در نزدیکی گراودین تپه به دست کریم خان زند که بعد از آن دولت مستقل زندیه تاسیس شد (در همین زمان خندق (جر) کلباد دور تا دور محدوده شهر احداث شد) و دومی بعد از فوت کریم خان و اتحاد خاندان آقامحمدخان قاجار با یکدیگر که باعث شدبر سر تا سر مازندران، گیلان، آذربایجان و قفقاز استیلا یابند و در همان موقع یعنی سال ۱۱۹۵هجری قمری توانستند ایل عمرانلو را از قره باغ و قره داغ بکوچانند و در گلوگاه فعلی سکونت دهند تا از خندق کلباد و منطقه گلوگاه حفاظت کنند و در هنگامه جنگ با سپاه زندیه موفق شوند در همین مکان آنان را شکست سختی دهند و به اسارت بگیرند ایل عمرانلو به منظور سر حد داری و جلوگیری از تهاجم ترکمن‌ها به منطقه فعلی به امر آقامحمّد خان قاجار آمده به طوری که سنگره‌های موجود در ساحل خلیج گرگان و نیز قلعه‌ای در شبه جزیره میانکاله (سرتک میان قلعه) این ادعا را ثابت می‌کند.

جوانان این ایل در مواقع و مراحل مختلف حتی در پای رکاب آقامحمّد خان علیه دشمنان منطقه‌ای و کشوری جنگیدند. به همین جهت آقامحمّد خان قاجار اراضی فعلی و آب اوان را به طور رایگان به افراد این ایل هدیه کرد و طبق فرمانی که از طرف فتحعلی شاه حکم شده طبق معمول سنواتی، کارگران دهات مجاور نهر، قریه اوان را تعمیر و تحویل این عمرانلو دهند، زیرا در مقابل این کار سربازان ایل عمرانلو وظایف خود را در خدمت به مرزداری و مملکت با آسوده‌خاطر انجام دهند. بنابراین دست زندیه ابتدا از مازندران و سپس سراسر ایران کوتاه و سلسله زندیه منقرض شد و مقدمات تاسیس رسمی سلسله قاجاریه در سال ۱۱۹۹هجری قمری در پای تپه گراودین فراهم آمد.

روستاهای گلوگاه

از کلمه گلوگاه می‌توان دو معنای متفاوت برداشت کرد:

۱-کلمه گلوگاه در زبان فارسی به معنای جای استراتژیک و پر رفت‌وآمد است که کنترل یافتن بر آن در فنون جنگی بسیار مهم است.

۲-از دو کلمه گلو به معنای گلاب و گاه به معنای جایگاه و محل تشکیل شده است. گلوگاه در منطقه‌ای که در دوره اسلامی کبود جامه نامیده می‌شد، واقع شده است و محل گلاب است.

موقعیت جغرافیایی شهر گلوگاه در استان مازندران
شهرستان گلوگاه یكی از شهرستانهای استان مازندران می باشد كه از شمال به خلیج گرگان، از شرق به استان گلستان (بخش بندر گز و از جنوب به هزار جریب، خط الرأس كوه جهان مورا) و از مغرب به بهشهر متصل میباشد. این شهرستان بین عرضهای ۳۵ دقیقه و ۳۶ درجه تا ۴۵ دقیقه و ۳۶ درجه عرض شمالی و طولهای ۴۳ دقیقه و ۵۳ درجه تا ۵۶ دقیقه و ۵۳ درجه طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است. طول این شهرستان از غرب به شرق ۳۰ كیلومتر و از شمال به جنوب در حدود ۷۰ كیلومتر (روستای باركلا) می‌باشد.

بیشترین فاصله از شمال به جنوب از روستای باركلا تا سواحل خلیج گرگان را در بر میگیرد. شهر گلوگاه بعنوان مركز شهرستان گلوگاه در ۲۵ كیلومتری شرق بهشهر قرار دارد این شهر در كنار جاده آسفالته سراسری بهشهر – گرگان و راه آهن سراسری تهران – گرگان واقع شده است.
با توجه به نقشه توپوگرافی ،‌ این شهرستان را می توان به دو قسمت كوهپایه ای و جلگه ای تقسیم كرد كه یك سوم از اراضی آن كوهپایه‌ای و جنگلی (كوهستانی) و دو سوم از اراضی آن در محدوده اراضی جلگه ای قرار دارد.

بخش ساحلی در قسمت شمالی شهرستان گسترش دارد و به صورت ماسه زار و شوره زار می‌باشد. بخش جلگه ای حد فاصل قسمت شمالی و كوهستانی واقع شده و اكثر روستاهای پرجمعیت و همچنین شهر گلوگاه و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی شهرستان در این پهنه قرار دارند كه در این قسمت ۹ روستا استقرار دارد. بخش كوهستانی این شهرستان با پوشش جنگلی نمایان است و بیشتر مساحت شهرستان را تشكیل می دهد كه سكونتگاهها به صورت پراكنده و كم جمعیت می‌باشد. در این قسمت ۱۶ روستا واقع شده است.

در این پهنه مهمترین كوه شهرستان جهان مورا با ارتفاع ۱۵۶۲ متر در ۲۲ كیلومتری شهر گلوگاه در محدوده دهستان كلباد واقع شده است. جهت این كوه شمال شرقی – جنوب غربی بوده و دور مختصات جغرافیای به طول ۵۳ درجه و ۲۶ دقیقه و عرض ۳۶ درجه ۳۹ دقیقه قرار دارد. بارمت كوه و غیره از جمله كوههای نزدیك این شهرستان میباشد.

روستاهای گلوگاه

صنایع دستی شهر گلوگاه

در گذشته نه چندان دور بدلیل وجود منابع عظیم جنگلی، رواج شغلی دامداری، فرآورده‌های كشاورزی و وجود مواد اولیه غنی، اساس و بنیان صنایع دستی را در سطح ناحیه مورد مطالعه بوجود آورده بود و بر حسب نیاز مردم به نوع پوشاك و ابزارآلات، توسعه و رونق داشت و عده كثیری از مرد و زن روستایی را به خود اختصاص داد، بود. اما امروزه با ورود محصولات ماشینی با قیمتهای نازلتر از چند دهه گذشته به بازار مصرف و عدم حمایت از تولید كنندگان صنایع دستی در سطح این ناحیه رونق خود را تقریباً از دست داده و حتی نام بسیاری از ابزار آلات سنتی تحت تاثیر چنین تحولاتی از اذهان مردم رفته است. در سالهای اخیر از طرف جهاد سازندگی شهر به شهر شهرستان گلوگاه، واحد عمران و صنایع روستایی جهت احیای دوباره صنایع دستی اقداماتی به عمل آمده كه می‌توان به فعالیتهایی چون ایجاد خانه ترویج در روستای لمراسك و همچنین ایجاد كلاسهای آموزشی در رابطه با دوزندگی، بافندگی و خصوصاً قالی بافی اشاره نمود.
اما دامنه این فعالیتها محدود رونق اقتصادی قابل توجهی ندارد مگر با توجه و عنایت مسئولین و سرمایه گذاری بر روی آن، تا بتوان در سطح بخش كلباد شهر گلوگاه توسعه صنایع دستی رونق جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی روستائیان را بوجود آورده و از همه مهمتر زمینه اشتغال تعدادی از جمعیت روستایی را خصوصاً در فصول بیكاری فراهم نمود.
قلاب بافی، قلاب دوزی، انواع تابلو معرق، منبت مشبك، میناكاری، طلاكاری، چادر بافی، سفال و سرامیك، قالبی بافی و فرش بافی، مصنوعات چوبی و نمدكاری از جمله ی اینها میباشد.

زبان اهالی بومی شهر گلوگاه مازندرانی است. البته گلوگاه میزبان ایل ترک زبان عمرانلو نیز می‌باشد. طایفه ایل عمرانلو در گلوگاه جزو مهاجران ترک زبانند که با گویش‌های ترکی، مازندرانی و فارسی صحبت می‌کنند. خوشبختانه آب و رسوم و فرهنگ طبری در شهر گلوگاه تا به امروز زنده است. نوروزخوانی یکی از رسومات این دیار است که بعد از نیمه اول اسفند ماه آغاز می‌شود. این رسم نوعی پیشواز برای فصل بهار و خداحافظی با زمستان است. نوروز خوانان حداقل ۳ نفر هستند. یک نفر اشعار نوروزی را می‌خواند، یک نفر ساز می‌زند، نفر سوم که به کوله کش معروف است در جلوی درب خانه‌های اهالی به زبان مازندرانی می‌خواند:

باد بهارون بیمو نوروز سلطون بیمو

مژده هادین به دوستون گل به گلستون بیمو

از دیگر رسم و رسومات مازندرانی که هنوز هم در شهر گلوگاه برگزار می‌شود می‌توان به مراسم تیرماه سیزده، چله شو، باران خواهی، آفتاب خواهی، آیین باستانی ۲۶ عید ماه، نوروز بل، تیرگان و … اشاره کرد.

روستاهای گلوگاه

روستای اغوزدره

اغوزدره، روستایی است از روستاهای گلوگاه توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۲۶۳ نفر بوده‌ است.

روستای اوارد

اوارد، روستایی است از روستاهای گلوگاه توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۰ نفر بوده‌ است.

روستای بارکلا

بارکلا، روستایی است ازروستاهای گلوگاه توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است.

روستای تپه

تپه، روستایی است ازروستاهای گلوگاه توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان آزادگان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌ است.

روستای تیرتاش

تیرتاش روستایی واقع در دهستان کلباد شرقی و از توابع بخش کلباد در شهرستان گلوگاه می‌باشد. این روستا در شمال ایران ،استان مازندران و مسیر جاده اصلی تهران–مشهد در ناحیه کوهستانی قرار گرفته‌است که از نظر موقعیت جغرافیایی دقیقاً در ۱۸ کیلومتری از شهرستان بهشهر و در ۶۵ کیلومتری شهرستان گرگان قرار دارد. تیرتاش در ضلع شرقی شهرستان گلوگاه و ضلع غربی آن شهرستان بهشهر و از جنوب به جنگل‌های سرسبز رشته کوههای البرز و از ناحیه شمال به دریای خزر متصل می‌باشد . ودر مجاورت روستاهای لمراسک در غرب و سراج محله در شرق در بالای تپه و در دامنه کوه قرار گرفته‌است. زبان مردم روستا مازندرانی با لهجه(گویش) هزارجریبی نزدیک به لهجه ساروی می‌باشد .
روستای تیرتاش بر روی تپهٔ بلندی قرار گرفته که از شمال مشرف به جلگه و خلیج میانکاله و از سمت جنوب متصل به جنگل‌های انبوه ناحیه شمال می‌باشد . در ۱۶ کیلو متری شرق بهشهر و ۶ کیلو متری غرب گلوگاه و در مجاورت راه آسفالت بهشهر گلوگاه واقع شده‌است. به دلیل پیشرفتهای اخیر دهستانی که این روستا در آن قرار داشت به همراه روستای لمراسک به بخش کلباد تبدیل شده‌است .

روستاهای گلوگاه

روستاهای تیرتاش و لمراسک به جهت وسعت و جمعیت بالا اخیراً” به بخش کلباد که روستاهای (تیرتاش- لمراسک–سراج محله – تیله نو – خورشیدکلا – ریحان آباد– ولمازو – قلعه پایان و مهدیرجه) را تحت پوشش قرار داده،تبدیل شده است .طبق نتایج سرشماری عمومی نفوس ایران در سال ۱۳۹۵، این روستا شامل ۹۰۰ خانوار است که جمعیتی بالغ بر ۳۲۲۱ نفر را در بر می‌گیرد. این جمعیت شامل ۱۷۱۷ نفر مرد و ۱۵۰۴ نفر زن است که از این تعداد ۲۸۷۱ نفر باسواد، و ۳۵۰ نفر بیسواد می‌باشند. ضمناً ۳۸۶ نفر نیز زیر ۶سال سن دارند.
مردم روستا عموماً” کشاورز و دامدار هستند.کشت اصلی مردم این روستا برنج و توتون می‌باشد که اولین بار در سال ۱۳۱۶ فردی یونانی به نام آتاناس زافیروپولوس بنا به مأموریت دخانیات ایران و به دستور رضاخان مأموریت یافت، در مورد توسعه کشت توتون و انتخاب مزرعه آزمایشی در استانهای مازندران وگیلان مطالعاتی انجام دهد.

ایشان همهٔ مازندران و گیلان را پیمود تا به این منطقه رسید و به علت شباهت آب و هوایی این روستا با کشورش یونان به مسوولین مملکتی وقت اعلام کرد که این منطقه مناسب برای کشت توتون می‌باشد و سپس نخستین مؤسسهٔ پژوهشی کشت و ترویج توتون و تنباکو در این منطقه و به نام روستای تیرتاش ایجاد و با نام خانه زافیرو پولوس آغاز به کار نمود.این خانه در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ساختمان مزرعهٔ آزمایشی در سال ١٣١٧ به اتمام رسید و در مهر همان سال توسط رضاخان اولین کشت توتون در این مزرعه صورت گرفت و از آن به بعد رضاخان، به دلیل اهمیتی که برای تحقیقات توتون قائل بود ،از مزرعه دیدن و از کارهای انجام شده و پیشرفت امور محوله بازدید می کرد. این مزرعه بعدها توسعه زیادی پیدا کرد واین گونه به مرکز پژوهشی توتون تیرتاش و اخیراً به انسیتو تحقیقات توتون تیرتاش-ایران تبدیل شد.در دهه ۵٠ ساختمان‌های قسمت ضمیمه هم مورد استفاده قرار گرفت و آزمایشگاه مجهزی در آن ایجاد شد که تا پایان سال۵۵ کلیه دستگاه‌های آزمایشگاه نصب و مورد استفاده قرار گرفت.

روستاهای گلوگاه

این انسیتو در نوع خود یکی از مدرن‌ترین مراکز پژوهشی جهان می‌باشد و تحقیقات وسیعی در زمینه‌های کشاورزی، تکنولوژی و شیمی توتون و تنباکو انجام می‌دهد که نتایج آن به تدریج در سطح روستاها پیاده شده و موجب ازدیاد میزان برداشت محصول در هکتار و بهبود کیفیت توتون ایران گردیده است .توتون تیرتاش به عنوان یکی از مرغوبترین توتون های دنیا نیز معروف است.

از اماکن متبرکه موجود در روستا امامزاده هاشم تیرتاش می‌باشد که در بالای تپه ای در جنوب روستا قرار دارد.بنای امامزاده هاشم تیرتاش مربوط به دوره تیموریان است و این بنا در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۷۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستاهای گلوگاه

روستای تیله‌نو

تیله نو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در کلباد شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۷، جمعیت آن ۲۲۰۰ نفر (۵۵۰خانوار) بوده‌است. البته جمعیت کسانی که از این روستا مهاجرت کرده‌اند بیشتر از جمعیت ساکن آن می‌باشد.این روستا از توابع شهرستان گلوگاه بوده که حدود ۳ کیلومتر با آن فاصله دارد و در قسمت غرب شهرستان گلوگاه واقع شده‌است. این روستا با زیر کشت بردن سالانه بیشتر از ۳۰۰۰ هکتار زمین به زیر کشت برنج وضع مطلوبی به خود اختصاص داده که در منطقه می‌تواند برترین باشد. ضمناً آب بندان این روستا در حدود ۷۰ هکتار می‌باشد و زمین‌های به غیر از زیر کشت برنج از مرز ۵۰۰۰ هکتار هم بیشتر است.

شغل و درآمد اکثر مردم شریف این روستا کشاورزی و در کنار آن دامپروری است.از چشمه‌های دیدنی این روستا می‌توان به قلقلی چشمه و چشمه لرگی اشاره کردکه دارای طبیعتی بکر و زیبا می‌باشد.
درختان معروف جنگل : نموار، ممرز، افرا، توسکا، مرسی ( راش )، موزی (بلوت)، ملیچ، عزدار .
میوه‌های جنگلی : ازگیل وحشی، کاندس، زالزالک، تمشک وحشی، هالوچه وحشی .

روستاهای گلوگاه

روستای چین‌پارچ

چین پارچ، روستایی است ازروستاهای گلوگاه توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر بوده‌ است.

روستای خورشیدکلا

خورشیدکلا،روستایی است ازروستاهای گلوگاه توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان آزادگان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴۷ نفر بوده‌ است.

روستای دهی

دهی، روستایی است ازروستاهای گلوگاه توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۰ نفر (۳۵ خانوار) بوده‌ است.

روستای رمدان

رمدان، روستایی است ازروستاهای گلوگاه توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۲ نفر بوده‌ است.

روستای ریحان‌آباد

ریحان آباد، روستایی است از توابع بخش کلباد شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کلباد شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۲۲۰ نفر (۳۱۲ خانوار) می‌باشد.روستای ریحان آباد در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان گلوگاه واقع شده‌است که از شمال به دریای خزر (خلیج گرگان) از جنوب به جنگلهای البرز از شرق به مزارع روستای لمراسک و از غرب به روستای قلعه پایان متصل است و با ارتفاع ۲۰ متر از سطح آب‌های دریای آزاد در موقعیت جغرافیایی ′۴۲–۵۳ طول شرقی و ′۴۳–۳۶ عرض شمالی و در ضلع شرقی شهرستان بهشهر قرار دارد.از مهمترین بناهای تاریخی این روستا می‌توان به حمام عمومی روستا اشاره کرد که قدمت زیادی ندارد.

از دیگر اماکن تاریخی روستای ریحان آباد امام زاده قاسم (از نوادگان امام موسی کاظم) است که در پانصدمتری و در سمت جنوب غربی این روستا واقع شده و به خاطر نزدیکی با جاده سراسری و داشتن زائر سرای امام رضا (ع) همه ساله پذیرای مسافر است. همچنین اموات روستای ریحان آباد در این امام زاده دفن می‌باشند و ۱۲ شهید روستا در آن آرمیده‌اند.
کتاب ریحان آباد (ران)نگین دیار کبود جامگان اولین کتاب تالیف شده درباره این روستا می باشد.نوشته محقق ارجمند آقای غلامرضا حبیبی در سال ۱۳۹۲ در ۲۸۷ صفحه چاپ گردید . ایشان در پشت جلد کتاب روستا را اینگونه توصیف میکند : روستای ریحان آباد ( ران ) از توابع شهرستان گلوگاه استان مازندران در قلب منطقه باستانی کبودجامه و طبیعت بکر و زیبای آن ( بین دریای مازندران و جنگل ) واقع گردیده است . این دیار با تاریخ کهن خود محل ظهور و سقوط شهر های باستانی اسپهبدان , آبادان , شهرآباد و زادگاه اسپهبدان و مشاهیر بنام بلاد تبرستان نظیر اسپهبد رستم کبود جامه , اسپهبد علاالدوله , اسپهبد شاهغازی , شیخ العلما ملاشریف , همچنین دارای اقتصادی پویا , فرهنگی ناب , اراضی حاصلخیز و مردمانی خونگرم و صمیمی و مهمان نواز می باشد .

روستاهای گلوگاه

روستای سراج‌محله

سراج محله، روستایی است از توابع بخش کلباد شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کلباد شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۶۱۳ نفر (۴۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای سنگ‌یاب‌سر

سنگ‌یاب‌سر، روستایی است از توابع بخش کلباد شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کلباد غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۵ نفر (۸۱ خانوار) بوده‌است.این روستا در حاشیه جنگل سرفراز و در جوار رشته کوه البرز قرار گرفته است که مشرف به دشت و مزارع ،خلیج و میانکاله و دریای خزر می باشد و دارای چشم انداز بسیار زیبایی است .تعدادی از اهالی این روستا به دامداری و نگهداری گاو و گوسفند به صورت صنعتی و سنتی مشغولند و چند نفر به پرورش زنبور عسل مشغولند. از آثار تاریخی این روستا کهنه قبرستان است که در جنوب روستا و در دامنه جنگل قرار دارد و مزار امامزاده قاسم(ع) است که از نوادگان امام موسی کاظم(ع) می باشد که هر ساله پذیرای مسافران و زائران زیادی است.
معنی علمی سنگ‌یاب‌سر یعنی آبادی کنار رودخانه که بستر رودخانه سنگی است. بر اساس اطلاعات بدست آمده از ریش سفیدان محلی حدود بیش از یه قرن پیش به دلیل داشتن رودخانه وایجاد آسیاب بر روی آن در روستای سنگ یابسر در پایین دست آن ایجاد شده است و دلیل انتخاب آن برگرفته از سنگ اسیاب میباشد وازطرفی هم گفته میشود این روستا بین حد فاصل روستای کلاک و قلعه پایان (معروف به مرزنشینان)شکل گرفته است.

روستاهای گلوگاه

روستای قلعه‌پایان

قلعه پایان، روستایی است از توابع بخش کلباد شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کلباد غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۴۳ نفر (۳۲۱ خانوار) بوده است.روستای قلعه‌پایان نهایت زیبا و دلنشین میباشد. دارای آب و هوای خوب و معتدلی میباشد که به همین دلیل مورد توجه و استقبال زیادی از هموطنان ما در تمام نقاط ایران قرار گرفته است. دارای جنگل های بسیار زیبا و انبوه و فراوانی میباشد. زمانی که به این منطقه بی نظیر در استان مازندران سفر میکنید سفری بسیار لذت بخش و خاطره انگیز برایتان خواهد شد. سیری در ایران پیشنهاد می کند حتما سری به این روستاهای سرسبز و زیبا بزنید و لذت ببرید .
تاکنون گمانه زنی های بسیاری در مورد تاریخچه این روستا بیان شده است. یکی از این سخنان این است که در زمان های بسیار قدیم این منطقه جزء استان کبود بوده و در نزدیکی کوه، مقبره امام زاده ای از ائمه اطهار (ع) قرار داشت.که مردم از نقاط مختلف به این منطقه می آمدند تا اینکه عده ای از افراد مهاجر قصد اقامت در انجا را داشتند. و در فاصله ی ۵۰۰ متری ان مقبره خانه ساختند. دقیقا روبروی محل سکنای مردم صخره ی بزرگی قرار داشته پناهگاه خوبی دربرابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی به شمار میرفت.
بعدها روی این تپه حمام خزانه ای بنا کردند و در آن استحمام می نمودند و به همین دلیل آن تپه یا صخره را قلعه نامیدند و چون خود در پای کوه و قلعه زندگی میکردند آنرا قلعه پان نامیدند که پس از طی سالها و حمله ی ترکمنها و ورود شورویها به قلعه پایان تغییر نام داده شد. اما گمانه زنی دیگری نیز وجود دارد که نشان میدهد صخره سنگی که تاکنون بجا مانده، بقایای بجامانده از قلعه های حفاظتی در منطقه شرق مازندران میباشد که چون مردم این منطقه در پایین این قلعه زندگی میکردند نام این روستا را قلعه پایان نامیدند.
خرافاتی نیز در بین مردم این منطقه بر سر زبان ها در جریان است که میگویند درب این قلعه سالی یک بار باز میشود و اگر کسی وارد این قلعه شود دیگر راهی به بیرون از آن پیدا نخواهد کرد.قلعه پایان یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در گلوگاه است که قدمت آن مربوط به اواخر ساسانی ـ قرون اولیه اسلامی می باشد و در تاریخ ۱۳۸۶/۰۸/۲۷ به شماره ثبت ۲۰۲۸۱ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده گلوگاه شهرستان گلوگاه، بخش کلباد، دهستان کلباد، جنوب روستای قلعه پایان می باشد. استان مازندران دارای جاذبه های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است که قلعه پایان شهرستان گلوگاه یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان می باشد.

روستای کلکت

کلکت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌ است.روستای کلکت نهایت زیبا و دلنشین میباشد. دارای آب و هوای خوب و معتدلی میباشد که به همین دلیل مورد توجه و استقبال زیادی از هموطنان ما در تمام نقاط ایران قرار گرفته است. دارای جنگل های بسیار زیبا و انبوه و فراوانی میباشد.یکی از زیبـایی‌های جذاب این روسـتـا، درختـان گـردو فراوانی میباشد کـه در اطراف دره‌‎ای رو بـه این روسـتـا قرار دارند و منظره‌ی فوق‌العاده‌ای بـه آن بخشیده‌اند. این زیبـایی حاصل از درخت‌های گـردو را نام روسـتـا هم بـه ارث برده و بـه همین دلیل بـه آن آغوز دره می‌گویند.
شغل مردم مهربان آغوز دره دامداری، کشاورزی، بـاغداری و قالی بـافی میباشد و سپری کردن تعطیلات در کنار این اهالی دلنشین خـواهد بود. این روسـتـا از امکـانات اولیه‌ای همجون آب، برق، مدرسه، مخابرات، خانه بـهداشت و جاده‌ی معقول برخـوردار میباشد.

روستای لت‌کومه

لت کومه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌ است.

روستای لمراسک

لمراسک، روستایی است از توابع بخش کلباد شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کلباد شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۸۵ نفر بوده‌ است.لمراسک در قدیم از شهرهای شرق طبرستان محسوب می‌شد. ابن اسفندیار در قرن هفتم هجری، لمراسک را از شهرستان ساری دانسته و آن را به همراه اسرم، مهروان و تمیشه از شهرهای شرق مازندران یاد می‌کند.در حدود العالم نقل است «لمراسک شهرکی است خرم بر دامن کوه و به یک فرسنگی آن نمکستان است که نمک گرگان و طبرستان از آنجاست»

روستای مصیب‌محله

مصیب محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.

روستای مهدیرجه

روستای مهدیرجه این روستااز توابع شهرستان گلوگاه استان مازندران می‌باشد.از مناظردیدنی این روستا می‌توان به جنگل زیبا، رودخانه، پارک جنگلی خلوت چشمه یا خربزه چشمه دارای استخرشنا، امکان گلایدرسواری و… اشاره نمود. همچنین از این روستا می‌توانیدبه تماشای مناظرزیبای جزیره میانکاله ودریای خزر، خلیج میانکاله وشهرستان بهشهر بپردازیدکه از لحاظ منظره بسیار زیباست.

روستای نصرت‌آباد

نصرت آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۰ نفر (۷۰ خانوار) بوده‌ است.

روستای نظام‌محله

نظام محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان آزادگان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۹ نفر بوده‌ است.

روستای نیالا

نیالا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد. گورستان نیالا از آثار ثیت شدۀ ملی ایران در این روستا قرار دارد.این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۳ نفر بوده‌است.

روستای وزوار

وزوار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۶ نفر بوده‌ است.از نوکنده تا گلوگاه ۱۹ و تا گرگان ۴۷ کیلومتر راه دارید. برای رسیدن به وزوار، باید اول از همه به شهر جدید «نوکنده» در غرب استان گلستان برسید. از نوکنده وارد جاده قدیم گلوگاه به گرگان یا به قول محلی ها جاده ی رضاشاهی شوید. در این جاده وقتی در سمت راست جاده به فرعی روستای «تلور» رسیدید که با تابلوی راهنما مشخص شده، به سمت جنوب بپیچید تا به روستای وزوار برسید.پاییز هزارجریب مثل بیشتر روستاهای ایران، وقت برداشت محصولات کشاورزی و باغی است. شیر، ماست، کره، کشک و تخم مرغ از محصولات معمول وزوار است. غیر از اینها، آب زرشک کوهی، رب ازگیل کوهی که اهالی به آن «کاندس ترشی» می گویند و نوعی گلابی کوهی به نام «تلكا» و همین طور سیر و عدس کوهی را هم می توانید به فهرست خریدتان اضافه کنید.

روستای ولمازو

ولمازو، روستایی است از توابع بخش کلباد شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان کلباد غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۹۹ نفر (۳۱۷ خانوار) بوده‌ است.

روستای ویوا

ویوا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌ است.

روستای هم‌چان

هم چان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌ است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *