رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای سیمرغ ( معرفی ۲۹ روستای سیمرغ )

اشتراک گذاری

روستاهای سیمرغ را می خواهیم در این مطلب به شما معرفی کنیم. ۲۹ روستای سیمرغ در شمال ایران که در شهرستانی که وسعت چندانی ندارد ولی از لحاظ سرسبزی گویی بهشتی در گوشه زمین می باشد.در ابتدا با شهرستان سیمرغ آشنا می شویم .‌شهرستان سیمرغ با مرکزیت شهر کیاکلا یکی از شهرستان‌های استان مازندران می باشد. شهرستان سیمرغ بیستمین شهرستان تأسیس شده در مازندران است که در آذر ماه ۱۳۹۱ به دستور رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد با تغییر نام و ارتقای بخش کیاکلا و انتزاع آن از شهرستان قائم‌شهر ایجاد شد.

روستاهای سیمرغ

موقعیت جغرافیایی

از نظر موقعیت جغرافیایی میتوان گفت شهرستان سیمرغ نقطه واصل چند شهرستان بزرگ استان مازندران است به طوری که فاصله ی بین راهی آن از قائمشهر۱۴، ازبابل ۱۵، ازبابلسر۲۱، از جویبار ۱۳ و از ساری ۲۴ کیلومتر است.

پیشینه ی تاریخی

کیاکلا مرکز شهرستان سیمرغ میباشد که شامل محله‌های کیاکلا، دستکنده‌کلاً، سرپل، سیدمحله، وازیمال، سوخت‌آبندان و شهرک شهیدبهشتی میباشد. نشانه‌های بر جای مانده از صفویه نظیر امامزاده عبدالله قریه فری کلامن(مری فعلی) بلوک کیاکلا که از دربار صفویه در سده یازدهم مستمری نقدی و جنسی برای آن گرفته می‌شد.
تپه‌های بجامانده از هزاره اول قبل از میلاد نظیر تپه اکوک و آغوزدین همچنین وجود قلعه‌ای قدیمی در یکی از دهکده‌های کیاکلا نشان دهنده ی این موضوع میباشد که این منطقه مرکز حکومتی بود و مردمی زندگی میکردند و تدابیر سخت نظامی همانند دژی استوار برای آن وضع شده بود.

در مورد موقعیت فرهنگی این منطقه میتوان به مقابر بزرگانی نظیر ابویعقوب بن یوسف بن الحکم بن یعقوب تنبلایی و آیت الله سید ابراهیم ثاقبی نجارکلایی و آیت الله سید حسن بهشتی سمناکلایی و همچنین به شیرزاد گرجی نژاد که مدیر مدرسه قدیمی کیاکلا در محله سرپل بوده اشاره کرد، و تپه‌های باستانی که به نام «دین» در جای جای این منطقه است نشان میدهد که کیاکلا از سال ۲۵۰ هجری قمری و شاید هم زودتر از آن به صورت دهستان و بلوک بوده است.

در دوران قاجار شخصی به نام عباس اسکندری یا شازده اسکندری که نماینده روسیه در ایران بود قسمت شمالی ایران را در اختیار داشت در نقطه مرکزی شهر کیاکلا زمینی به مساحت نزدیک به ۸ هزار هکتار داشت که در آن یک کاخ دو طبقه ۴۴ اتاقه احداث کرد که در دوران ارباب رعیتی اکثر روستاها تحت نظارت او بودند.
در دوران پهلوی اول کیاکلا مرکز حکومت افشار طوس و همچنین مرکز املاک مازندران بوده است. از قدمت تاریخی این شهر میتوان به یکشنبه بازار اشاره کرد که هنوز هم پابرجا مانده است و هر هفته برگزار میشود.

نشانه های بر جای مانده از صفویه (امامزاده عبدالله روستا فری کلامن از کیاکلا که از دربار صفویه در سده یازدهم به جا مانده بود) و حتی پیشتر از آن تپه های بجامانده از هزاره اول قبل از میلاد همچون تپه اکوک و آغوزدین همچنین وجود قلعهای قدیمی در یکی از دهکدههای کیاکلا نشان میدهد که مردمی در این دیار سکونت داشتند و این جا مرکز حکومتی بود و تدابیر سخت نظامی همانند دژی استوار برای آن وضع شده بود.

روستاهای سیمرغ

نشانهای فرهنگی دیگر همانند مقابر و مشاهد بزرگانی همچون ابویعقوب بن یوسف بن الحکم بن یعقوب تنبلایی و آیت الله سید ابراهیم ثاقبی نجارکلایی و آیت الله سید حسن بهشتی سمناکلایی… و تپههای باستانی که به نام دین در جای جای این منطقه میباشد گواه این مطلب است.

منابع تاریخی موجود در بعد از ظهور اسلام تا حکومت قاجاریه، مطلب روشن و خاصی را درباره کیاکلا بیان نمیکنند. زیرا درقرون گذشته، شهرهای مازندران یا طبرستان به تعداد شهرهای فعلی نبوده است. اما آنچه به اختصار نقل میشود حاکی از آن است که کیاکلا از سال ۱۱۲هجری قمری و شاید پیش از آن به صورت دهستان و بلوک بوده است.

 

اردشیر برزگر در کتاب تاریخ طبرستان آنجا که در مورد شهرها و آبادیهای بعد از اسلام توضیح داده است یکی از بخشهای آباد را رزمیخواست می داند. رزمیخواست بخشی بوده از شهرستان بابل کنونی که تا سده سوم اسلامی در دست اسپهبدان مزمغانی بوده است.

در سفرنامه شخصی که اهل روسیه بود آمده است که در سیدمحله مردمانی قوی هیکل و تنومند زندگی میکردند که به آبادکردن جنگلها و دامداری امرار معاش میکردند. اماکن مذهبی در شهرستان سیمرغ عبارتند از: آستانه سیده آبجی عمه در سیدمحله، آستانه سیده خدیجه درملاکلا، سیدعابد درشیرخوارکلا، امامزاده موسی کاظم در مری، پیرتکیه برج خیل، پیرتکیه موسی کلا، امامزاده سیدعباس در صلحدارکلا

تقسیمات شهرستان سیمرغ

بخش مرکزی
دهستان شهید کشوری:
نجارکلای جدید (مرکز دهستان)
بالادسته رکن‌کلا
ملاکلا
برجی‌خیل
دهستان دشت کنار:
پایین‌دسته
تنبلا
پهناجی
جمال‌کلا
دینه‌سر رکن‌کلا
پایین منزل
بخش تالار پی – به مرکزیت سنگتاب
دهستان تالارپی:
سنگ‌تاب (مرکز دهستان)
کوشیکلا
پازیک‌خیل
آهنگرکلا
نجارکلای قدیم
تالارپشت
سالدوزکلا بالا
موسی‌کلا
قجرتپه
مری
سمناکلا
سبزی باغ
دهستان طور:
خراط‌کلا (مرکز دهستان)
رضوان‌کلا
کارتیج‌کلا
اخته‌چی
گوشتی‌کلا
زیارکلا
شیرخوارکلا
لاله‌زارکتی
صلح‌دارکلا
شهر: کیاکلا
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان سیمرغ (بخش کیاکلا ی سابق) در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹ هزار و ۳۷۶ نفر بوده‌است.

فهرست آثار باستانی ملی ثبت‌شده واقع در شهرستان:
تپه باستانی کتی بالا (دین تپه) واقع در روستای دینه سر که متعلق به هزاره اول قبل از میلاد می‌باشد در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۱۰۲۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در میراث فرهنگی استان به ثبت رسیده‌است.

روستاهای سیمرغ

روستاهای سیمرغ

روستای آهنگرکلا (کیاکلا)

آهنگرکلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای اخته‌چی

اخته‌چی،روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۳۷ نفر بوده‌است.

روستای بالادسته رکن‌کلا

بالادسته رکن‌کلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۹۰ نفر (۳۲۸ خانوار) بوده‌است.

روستای برجی‌خیل

برجی‌خیل، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۹۱ نفر بوده‌است.

روستای پازیک‌خیل

پازیک‌خیل، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای پایین‌دسته رکن‌کلا

پایین‌دسته رکن‌کلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۳۶ نفر (۱۱۳ خانوار) بوده‌است.

روستای پهناجی

پهناجی، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۰ نفر بوده‌است.

قالب افراد این روستا کشاورزبوده و در زمین‌های دیم خود کاشت برنج داشته و در زمین‌های خشک، مرکبات وصیفی جات با انضمام کاشت توت فرنگی وباقالاو…داشته باتوجه به وجود دوآبندان یکی در شرق ودیگری در غرب روستا این روستا دچار کمبود آب نمیشود با توجه به باران‌های فراوان، آب آبندان در طول سال تأمین میگردد.

روستاهای سیمرغ

روستای تنبلا

تنبلا، روستایی است در شمال شهرستان سیمرغ که در استان مازندران واقع است.این روستا از شمال به روستای همجوار اسماعیل کلا بزرگ و گالشکلا ، از شرق به پهناجی و از غرب به دینه سر و از جنوب به روستای پایین دست و مرکز شهرستان کیاکلا منتهی میشود.شغل مردمان این روستا دامداری و کشاورزی است و همچنین روستا دارای دو آبندان شهید نیلی در سمت شرق روستا و شهیدان میریان در سوی غرب قرار دارند و هر ساله برای شروع فصول بهار و تابستان استفاده میشوند.

مذهب و دین: روستا یک مسجد بنام ” صاحب الزمان (عج) ” دارد که در خیابان شهید علی اصغر ولی زاده مرکز روستا واقع شده و حسینیه و گلزار شهدا نیز در بخش شمالی روستا و در خیابان شهیدان میریان واقع هستند.
این روستا در کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۷۲ نفر بوده‌است.

روستای جمال‌کلا

جمال‌کلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌است.

روستای خراط‌کلا (سیمرغ)

خراط‌کلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۸ نفر (۷۲ خانوار) بوده‌ است.

روستای دینه‌سر رکن‌کلا

دینه‌سر رکن‌کلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۹۸ نفر (۷۵خانوار) بوده‌ است.

روستای رضوان‌کلا

رضوان‌کلا یک روستا در ایران است که در استان مازندران واقع شده‌ است.

روستای زیارکلا

زیارکلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در منطقه کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۰۴ نفر بوده‌است. زیارکلا در بین روستاهای کیاکلا بزرگترین روستا از نظر اراضی قابل کشت محسوب می‌شود و محصولات قابل کشت این روستا برنج و در قدیم پنبه بوده‌است مردم این روستا علاوه بر کشت برنج باغ کیوی و مرکبات نیز دارند این روستا دارای ۲ آب بندان در شرق و غرب روستا است.با توجه به پروژه‌های عمرانی در انتهای روستا زمین ورزشی ۱۰۰۰۰ نفری در حال احداث است.

روستای سالدوزکلا بالا

سالدوزکلا بالا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۴۰ نفر (۵۹ خانوار) بوده‌است.

روستای سمناکلا

سمناکلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌تاب (سی‌مرغ)

سنگتاب، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۸۶ نفر بوده‌است.

روستای شیرخوارکلا

شیرخوارکلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۳۴ نفر بوده‌است.

روستای صلح‌دارکلا (سی‌مرغ)

صلحدارکلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۲ نفر (۲۸ خانوار) بوده‌است.

روستای طالارپشت

طالارپشت، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۳۲ نفر بوده‌است.

روستای قجرتپه

قجرتپه، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای کارتیج‌کلا

کارتیج‌کلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۹۵ نفر بوده‌است.

روستای گوشتی‌کلا

کوشیکلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌است.

روستای گوشی‌کلا

گوشی‌کلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۸۵ نفر بوده‌است.

روستای لاله‌زارکتی

لاله‌زارکتی، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای مری (کیاکلا)

مری، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۵۰ نفر (۱۳۶ خانوار) بوده‌است.

روستای ملاکلا

ملاکلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۲۹ نفر (۲۰۶ خانوار) بوده‌است.

روستای موسی‌کلا (کیاکلا)

موسی‌کلا، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۰۵ نفر (۵۱ خانوار) بوده‌ است.

روستای نجارکلای جدید

نجارکلای جدید، روستایی است از روستاهای سیمرغ که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در کیاکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۳۶ نفر (۹۵ خانوار) بوده‌ است.

روستای نجارکلای قدیم

نجارکلای قدیم، روستایی است از توابع شهرستان سیمرغ در استان مازندران واقع شده است .این روستا در تالارپی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۴۷نفر (۲۶۲خانوار) بوده‌ است. این روستا در تقاطع سه راهی مهمی قرار دارد که محل تقاطع راه سه شهر بابل و سیمرغ و قائمشهر به هم میباشد. همچنین یک پل دارد که از فراز رود خانه تالار عبور میکند .

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *