جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای مریوان ( معرفی ۱۵۱ روستای مریوان )

تاریخ بروزرسانی :
۷ تیر ۱۴۰۱

روستاهای مریوان را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۱۵۱ روستای مریوان که در مرز کشور واقع شده اند و آشنایی با آنها خالی از لطف نیست .یکی از زیباترین و خیره کننده ترین مناطق غرب ایران و استان همیشه زیبا و سربلند کردستان، شهرستان مریوان است. این شهرستان مرزی، همه جوره جذاب و دیدنی است و از جمله مناطق توریستی و فوق العاده ی ایران محسوب می شود. شهرستان مریوان در کردستان که امروزه در لیست هفت شهر گردشگری ایران قرار گرفته است، یکی از مناطق بزرگ پرور ایران در دوره های مختلف بوده و هست. این شهرستان هم تاریخ بسیار قوی و غنی دارد و هم جاذبه های بسیار زیادی دارد.

مریوان 1 روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

این شهرستان یکی از زیباترین مناطق ایران است که از سال ۹۴ به این طرف، به عنوان یکی از بهترین مناطق هفتگانه ی توریستی و گردشگری ایران با پتانسیل های بسیار زیادی از جمله امکانات تجاریش شناخته شده است.جمعیت شهرستان مریوان طبق سرشماری سال۱۳۹۵، برابر با۱۹۵۲۶۳ نفر بوده‌است.این شهرستان در ۱۳۰ کیلومتری شهرستان سنندج قرار گرفته است و دقیقا در مرز کشور عراق و ایران است. از لحاظ تاریخی و بررسی تپه ها و بازمانده های تاریخی همچون؛ کولان، بیساران، تپه های ساوجی می گویند که شهرستان مریوان در کردستان از دوره ی نوسنگی و هزاره ی چهارم قبل از میلاد حضرت مسیح وجود داشته است و دارای تاریخ و پیشینه ای بسیار قدیمی در این منطقه بوده است.

مریوان 2 روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

تاریخچه مریوان

در متون تاریخی بسیاری از مریوان در کنار شخصیت های تاریخی مهم و تاثیرگذار باستانی همچون؛ سارگون که پادشاه آشور بود، آورده شده است.حکومت ها و تمدن های مختلفی از جمله: مادها، اشکانیان، ساسانیان، آشوری ها، اردلان ها و بسیاری از حکومت های دیگری در این شهرستان بوده اند و تاریخ این شهر و در کنارش این مرز و بوم را ساخته است.نکته ی مهم و جالبی که در تاریخ مریوان همیشه خودنمایی می کند این است که انگار این شهرستان همیشه مرکز و جایگاهی مناسب برای پروراندن مردان و زنانی بسیار قوی و شجاع بوده و هست.
در زمان جنگ اعراب، جنگ بین دو حکومت ایران و عثمانی، جنگ و درگیری بین قبایل عشیره ای در دوره های مختلف، جنگ بین بابان ها و اردلان ها و از همه بیشتر در جنگ تحمیلی ایران و عراق مردم کردستان و مریوان رشادت هایی فراموش نشدنی از خود نشان دادند.

مریوان 3 روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

ریشه نامگذاری مریوان

درباره ی نام مریوان باید بگوییم که داستان های مختلفی درباره ی نام این شهرستان وجود دارد. برخی می گویند که مریوان قبل ترها پر از گیاهانی همچون مازوج، کتیرا و گز درختی بوده و مردم در آن روزگاران از این محصولات برای تجارت استفاده می کرده اند و به همین خاطر تجاری که از مرو به این منطقه برای تجارت می آمده اند، به مرور زمان در آن ساکن شده و این منطقه به مریوان معروف شد.

داستان دیگری هست که می گوید که واژه ی مراوی که در زبان کردها به معنای جا و مکان مرغابی است، دقیقا به این خاطر به این منطقه اطلاق شد که دریاچه ی زریوار به خاطر خاصیت باتلاقی بودنش، یکی از بزرگ ترین اماکن زندگی مرغابی ها در نژادهای گوناگون بود و به همین خاطر با مرور زمان دیگر این منطقه را مریوان نامیدند.

البته قبل ترها به این شهرستان؛ قلعه ی شاه آباد، دژ شاهپور و یا مهروان هم می گفته اند. به هر حال نکته ی مهمی که درباره ی شهرستان مریوان در کردستان باید بدانید این است که مریوان به شکل امروزی تنها در حدود صد سال تاریخ و قدمت دارد.زبان مردم شهرستان مریوان کردی (اکثریت سورانی و اقلیت قابل توجه هورامی) است.

مریوان روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

تقسیمات سیاسی

شهرستان مریوان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۹۰:
به ۴ شهر، ۳ بخش، ۶ دهستان و ۱۷۶ آبادی، با ۱۵۱ آبادی دارای سکنه و ۲۵ آبادی خالی از سکنه تقسیم‌بندی شده‌است.شهرستان مریوان تا قبل از سال ۱۳۳۷ تحت عنوان «بخشداری مریوان» از بخش‌های تابعه شهرستان سنندج بود. در آن زمان «کلاترزان، سروآباد و سرشیو» جزو حوزهٔ مریوان محسوب می‌شد. با انتزاع کلاترزان و سروآباد، هم‌اکنون شهرستان مریوان دارای سه بخش «مرکزی، سرشیو و خاومیرآباد» است.

بخش مرکزی شهرستان به مرکزیت شهر مریوان دارای ۳ دهستان و ۷۴ آبادی، با ۶۶ آبادی دارای سکنه و ۸ آبادی خالی از سکنه می‌باشد. دهستان‌های این بخش عبارتند از: «دهستان سرکُل به مرکزیت شهر کانی‌دینار، دهستان کوماسی به مرکزیت روستای پیرخضران و دهستان زریبار به مرکزیت روستای نی» مساحت این بخش حدود ۹۴۱ کیلومترمربع و جمعیت آن تقریباً ۱۲۲٬۰۶۳ نفر می‌باشد.

بخش «سرشیو» به مرکزیت شهر «چناره» دارای ۲ دهستان و ۶۲ آبادی، با ۵۳ آبادی دارای سکنه و ۹ آبادی خالی از سکنه می‌باشد. دهستان‌های این بخش عبارتند از: «سرشیو به مرکزیت شهر چناره و دهستان گلچیدر به مرکزیت روستای جانوره» مساحت این بخش حدود ۱۰۴۷ کیلومترمربع و جمعیت آن تقریباً ۳۰٬۸۹۹ نفر می‌باشد.

بخش «خاومیرآباد» هم به مرکزیت روستای «برده‌رشه» دارای ۱ دهستان به اسم «خاوومیرآباد» و تعداد ۴۰ آبادی، با ۳۲ آبادی دارای سکنه و ۸ آبادی خالی از سکنه می‌باشد. مساحت این بخش حدود ۳۳۸ کیلومترمربع و جمعیت آن تقریباً ۱۵٬۸۱۲ نفر می‌باشد.

بخش «سرشیو» به مرکزیت شهر «چناره» دارای ۲ دهستان و ۶۲ آبادی، با ۵۳ آبادی دارای سکنه و ۹ آبادی خالی از سکنه می‌باشد. دهستان‌های این بخش عبارتند از: «سرشیو به مرکزیت شهر چناره و دهستان گلچیدر به مرکزیت روستای جانوره» مساحت این بخش حدود ۱۱۶۷٫۴ کیلومترمربع و جمعیت آن تقریباً ۹۰۰۰ نفر می‌باشد.

بخش «خاوومیرآباد» هم به مرکزیت روستای «برده‌رشه» دارای ۱ دهستان به اسم «خاوومیرآباد» و تعداد ۴۰ آبادی، با ۳۲ آبادی دارای سکنه و ۸ آبادی خالی از سکنه می‌باشد. مساحت این بخش حدود ۳۳۸ کیلومترمربع و جمعیت آن تقریباً ۱۵٬۸۱۲ نفر می‌باشد.

تقسیمات کشوری

دهستان خاوومیرآباد
بخش مرکزی شهرستان مریوان
دهستان زریوار
دهستان سرکل
دهستان کوماسی
شهرها: مریوان و کانی دینار

بخش سرشیو
دهستان سرشیو
دهستان گلچیدر
شهر: چناره

موقعیت جغرافیایی

شهرستان مریوان با طول و عرض جغرافیایی بین ۳۵ درجه و ۴۸ دقیقه تا ۳۵درجه و ۲ دقیقه عرض شمالی و ۴۶ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۴۵ درجه و ۵۸ دقیقه طول شرقی نصف‌النهار گرینویچ در باختر استان کردستان قرار گرفته‌است.

روستاهای مریوان

روستای آسن‌آباد

آسن‌آباد ، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای آلی همدان

آلی همدان، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد

احمدآباد (تفلی)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای اسکل سفلی

اَسکُل سفلی (به کُردی: ئه‌سکۆڵی خواروو)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن۶۵۷ نفر بوده‌است.

روستای اگجه

اگجه، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰نفر بوده‌است.

روستای انجیران

انجیران، روستایی از توابع بخش خاوومیرآباد شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۲ نفر بوده‌است.

روستای بابا

بابا (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای باشماق

باشماق (مریوان)، روستایی از توابع بخش خاوومیرآباد شهرستان مریوان در استان کردستان می باشد.این روستا یکی از مرزهای زمینی مهم بین ایران و عراق محسوب می شود.این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.
درخت کهنسال
در روستای باشماق یک درخت بلوط کهنسال وجود دارد که با شمارهٔ ۵۸۳ در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ به عنوان میراث طبیعی ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

روستای باغان

باغان (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۰ نفر بوده‌است.

روستای بالک

بالک یک روستا در استان کردستان است که در دهستان سرکل واقع شده‌است.بالک ۵۳۳ نفر جمعیت دارد.
درخت کهنسال
در مسجد روستای بالک یک درخت چنار کهنسال وجود دارد که با شمارهٔ ۶۹۲ در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ به عنوان میراث طبیعی ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

روستای بایوه

بایوه، روستایی از توابع بخش خاوومیرآباد شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. در نقطه یه صفر مرزی با کردستان عراق. در شروع جنگ ایران و عراق در کوه قوچ سلطان بعد تصرف این کوها به دست عراق و شدت جنگ مردم روستا که حدوداً ۳۰۰نفر جمعیت داشت و حدودهمین مقدار اواره عراقی چن سال در ان اقامت داشتن. همه روستا را تخلیه کردن و بعد از ۲۵سال از اتمام جنگ کم کم اجازه برگشت به روستا داده شد.این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای برده‌رش کوچک

برده رش کوچک، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۹ نفر بوده‌است.

روستای برده‌رشه

برده رشه (مریوان) روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. با ارتفاع ۱٫۳۷۰ متر، در منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی، در ۱۰ کیلومتری شمال غربی سنندج و ۱۱ کیلومتری شمال غربی مریوان، در۴ کیلومتری مرز ایران و عراق قرار دارد و راه مریوان به آن ختم می‌شود. اقلیم آن معتدلِ مایل به سرد و نیمه‌خشک است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱٬۰۲۰ تن (۲۴۰خانوار) بوده‌است.
درخت کهنسال
در شهر برده‌رشه یک درخت توت کهنسال وجود دارد که با شمارهٔ ۶۹۱ در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ به عنوان میراث طبیعی ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

روستای برده‌سفید

برده سفید (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای برقلعه

برقلعه (مریوان)، روستایی گردشگری- تاریخی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۱ نفر بوده‌است.
مکان‌های تاریخی
قلعه اردلان‌ها: برقلعه یک روستای تاریخی-گردشگری است که قدمت آن به سال‌ها قبل از سلسله اردلان‌ها بر می‌گردد. یکی از ۴قلعه نظامی سلسله اردلان‌ها بر روی کوهی در پشت این روستا قرار دارد. وجه تسمیه اسم «برقلعه» هم همین است «روستایی در جلو یک قلعه».آثار این قلعه شامل دیوارچینی‌های آجری قلعه و آب انبار سنگتراشی شده در دل صخره‌های کوه کاملا پیدا است و از آثار تاریخی دوران اردلان‌ها است.
مزگه وته سووره: یکی دیگر از آثار باستانی روستای برقلعه، «مزگه وته سووره» یا مسجد سرخ است. دیوارهای این مسجد از آجرهای سرخ رنگ و مربعی کوره رفته آن زمان ساخته شده است، به همین دلیل به آ؟ن مسجد سرخ می گویند. قدمت این مسجد نیز برمیگردد به دوران قبل از اردلان‌ها. در این مسجد یک عالم وجود داشته که به ۱۲ طلبه درس می داده است و هرکدام از این ۱۲ طلبه بعداز اتمام دوران طلبگی خود به یکی از مناطق و سرزمین‌های کردستان رفته اند و به تدریس علوم دینی و فقهی پرداخته اند.

روستای بلچه‌سور

بلچه سور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای بلکر

بلکر، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده‌است .

 e1656398427776 روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

روستای بناوچله

بناوچله، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱ نفر بوده‌است.

روستای بیددره

بیددره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای بیدرشان

بیدرشان، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵ نفر بوده‌است.

روستای بیلو

بیلو (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۲ نفر بوده‌است.

روستای بیله

بیله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۶ نفر بوده‌است.

روستای پلوره

پلوره، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹ نفر بوده‌است.

روستای پلیاندر

پلیاندر، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای پیرخضران

پیرخضران، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و مرکز این دهستان نیز می‌باشد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای پیرصفا

پیرصفا، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۸ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد

تازه‌آباد (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۳ نفر (۱۲۹خانوار) بوده‌است.

روستای تازه‌آباد صوفی بله

تازه‌آباد صوفی بله، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای تراق تپه

تراق تپه، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده‌است.

روستای تنگباغ

تنگباغ، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای توت سرخان

توت سرخان، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای توتوندره

توتوندره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر بوده‌است.

روستای جانوره خوارگ

جانوره خوارگ، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰۹ نفر بوده‌است.

روستای جشنی‌آباد

جشنی‌آباد ، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۹ نفر بوده‌است.

روستای جلیله

جلیله، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای چالی سور

چالیسور، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان در استان کردستان ایران است.دارای زمین‌های حاصل خیز زیادی است و مردم آن به دلیل نداشتن امکانات مناسب اعم از راه مناسب و مدرسه و تخصیص ندادن اعتبارات مناسب به این روستا مردم آن به سمت شهر در حال مهاجرت کرده‌اند.هم اکنون اکثر اهالی این روستا در شهر به صورت بیکار و یا کارهای همچون دستفروشی و… مشغول هستند.این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای چاوک

چاوک (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای چاولکان وزیر

چاولکان وزیر، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. شغل عمده مردم این روستا کشاورزی و باغداری و دامپروری می باشد.کوه های مرتفع و منظره ی کوهستانی روستا از حاذبه های دیدنی آن به شمار می رود.این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای چناره

چـِناره شهری است در استان کردستان در غرب ایران. این شهر مرکز بخش سرشیو شهرستان مریوان است.جمعیت این شهر در سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۴۵۵ نفر بوده است.لغتنامه دهخدا به نقل از جلد پنجم فرهنگ جغرافیایی ایران می‌نویسد: چناره دهی است از دهستان سرشیو بخش مریوان شهرستان سنندج که در ۳۲ هزار گزی شمال خاوری دژ شاهپور و ۶ هزارگزی شمال ویله واقع است. کوهستانی و سردسیر است و ۲۰۰ تن سکنه دارد. آبش از رودخانه کویله. محصولش غلات، لبنیات و حبوبات. شغل اهالی زراعت و گله‌داری و راهش مالرو و سخت‌گذر است.

روستای چوئین

چوئین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۰نفر (۴۰ خانوار) بوده‌است.

روستای چور

چور (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مریوان قرار دارد.این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۵ نفر بوده‌است.مزار ملا ابوبکر مصنف چوری در این روستا قرار دارد.
برافروختن آتش نوروز
این روستا به خاطر استقبال مردم از نوروز و برافروختن آتش همراه با رقص و پایکوبی شهره گشته است. در نوروز ۱۳۹۷ تصاویر جشن نوروز مردم این روستا در بسیاری از خبرگزاری های ملی پخش شد که مورد استقبال قرار گرفت.

روستای حسن اوله

حسن اوله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۶ نفر بوده‌است.

روستای حسن قره

حسن قره، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای خانم شیخان

خانم شیخان، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای خانم کن

خانم کهنه، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا از شمال با روستای کهریزه از جنوب با دشت ساوجی و خاو از شرق با روستای قلقله و از غرب با روستای جشنی آباد همسایه است. از این روستا در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران نوشته حاجعلی رزم آرا که به سال ۱۳۳۱ چاپ شده است بحثی به میان آمده که خانم کهنه ده کوچکیست از دهستان مرکزی بخش مریوان شهرستان سنندج، ۲۵ کیلومتری شمال باختر دژ شاهپور سکنه ۲۰ نفر. روستای قدیمی تر که اسم آن خانم سفلی بوده در چند صد متری جنوب روستای فعلی قرار داشته وچند خانوار در آنجا ساکن بودند و این چند خانوار بیش از صد سال پیش روستای خانم سفلی را ترک کرده اند و روستا خالی از سکنه باقی می ماند، روستای خانم سفلی و خانم علیا که هم اکنون به آن خانم شیخان می گویند هر دو در تملک شیخ عمر نزاره بوده، که خود شیخ عمر در روستای نزاره شهرستان پنجوین عراق اقامت داشته است، که روستای خانم سفلی خالی از سکنه شده و روستای خانم علیا را شیخ عمر چندین سال پس از آن واقعه به سادات پیریونسی مریوان فروخته است، و روستای مخروبه خانم سفلی به همراه اراضی کشاورزی آن به تصرف بیگزاده های بابان ساکن در روستای ساوجی و خلوزه در همان نزدیکی درآمده است چندین دهه پس از ویران شدن خانم سفلی نزدیک به هفتاد سال پیش چند خانوار که به آنها عله پرخه میگفتند از عراق به روستای مخروبه خانم سفلی آمده و در چند صدمتری شمال روستای خانم سفلی روستای خانم کن را بنیاد می نهند و کم کم چند خانواده آواره در سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۵ از روستاهای سیف سفلی و سیف علیای مریوان که آواره شده بودند به روستای خانم کن آمده در آنجا سکنی گزیدند این روستا به همراه چند روستای اطراف آن را کاک عبدل دانش ساوجی (عهبدولی کهرهم) که شخصی ثروتمند و با نفوذ در شهرستان مریوان بوده در دهه ۱۳۳۰ تا اوایل دهه ۱۳۴۰ هجری خورشیدی به نیابت از مالکان اردلان در شهر سنندج اداره می کرد
این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای خاو

خاو، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. خاو درکنار چشمه ای طبیعی بنا شده است.این روستا قدمت تاریخی دارد و در گذشته داری یک قلعه‌ی تاریخی بوده در پشت روستا که بالای کوهی به نام قلای خاو (به کردی: قەڵای خاو) قرار گرفته است. در چندین متن تاریخی نام‌هایی از قلای خاو آمده است. روستا همچنین دارای حمامی تاریخی بوده در حال حاضر اثری از آن باقی نمانده است.این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۲ نفر بوده‌است.

خاو روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

روستای خیرآباد

خیرآباد (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۵نفر (۴۲ خانوار) بوده‌است.

روستای درزیان

درزیان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۱ نفر بوده‌است.

روستای درگاه شیخان

درگاه شیخان (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۳ نفر بوده‌است.

روستای دره پنبه‌دان

دره پنبه دان (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌است.

روستای دره‌تفی

دره تفی (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن بیش از ۹۲۸ نفر بوده‌است.

روستای دره وران

دره وران، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۷ نفر (۷۰ خانوار) بوده‌است.

روستای دره‌هرد

دره هرد، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای دری

دری (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴۴ نفر بوده‌است.

روستای دوپلوره

دوپلوره، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴ نفر بوده‌است.

روستای دویسه

دویسه (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۵ نفر (۸۲ خانوار) بوده‌است.اما در سال ۱۳۹۳ بر اثر احداث سد شنی گاران کل روستا تخریب و تخلیه گردید.

روستای ده بنیاد

ده بنیاد، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای رشه ده

رشه ده، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۱ نفر بوده‌است.

روستای ریخلان

ریخلان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۱ نفر بوده‌است.

روستای زویران

زویران، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.

روستای ساوجی

ساوجی، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. روستای ساوجی در نقطه ی صفر مرزی قرار دارد که با روستاهای گوخلان و چند روستای دیگر از توابع شهرستان پینجوین کشور عراق همسایه هستند.این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴۳ نفر بوده‌است.

روستای سردوش

سردوش، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. ویکی از روستاهای بزرگ (شهرستان مریوان ￷)است. ￷￶ ￵ومردم مهمان نوازی دارد￷￶￵۰ و زبانشان کورد￶￵ی است ￷￶￵. ￷￶￵￶￵این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳۹ نفر بوده‌است.

روستای سرکل

سرکل (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶ نفر بوده‌است.

روستای سرنژمار

سرنژمار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۰ نفر بوده‌است.

روستای سعدآباد

سعدآباد (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۷ نفر (۸۷خانوار) بوده‌است.

روستای سعدوسلیمان

سعدوسلیمان، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای سلسی سفلی

سلسی سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای سلسی علیا

سلسی علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۷ نفر بوده‌است.

روستای سورکول

سورکول، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۵ نفر بوده‌است.

روستای سیاناو

سیاناو (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰۰ نفر (۱۶۱خانوار) بوده‌است.

سیاناو مریوان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان مریوان و در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب مریوان قرار دارد. سیاناو از جنوب به کوههای سورین و از شمال به کوه میراجی و از شرق به روستای دوماله و از غرب به روستای اسکول محدود می‌شود. جمعیت روستای سیاناو قریب به ۱۵۰۰ نفر است.

روستای سیف سفلی

سیف سفلی، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۲۷ نفر بوده‌است.

سیف سفلی روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

سیف روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

روستای سیف علیا

سیف علیا، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳۳ نفر بوده‌است.

روستای سیور

سیور (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.

روستای شارانی

شارانی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۸ نفر بوده‌است.

روستای شانشین

شانشین، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر بوده‌است.

روستای شاهیدر

شاهیدر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۴ نفر بوده‌است.

روستای شرگه

شرگه (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. ۱۵این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای شهرک هجرت

روستای هجرت، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴٬۴۴۱ نفر (۱٬۰۸۲خانوار) بوده‌است.

روستای شهسوار

شهسوار (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر بوده است.

روستای شیخ شربتی

شیخ شربتی، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای شیخ عطار

شیخ عطار یک روستا در ایران است که در دهستان گلچیدر واقع شده‌است. شیخ عطار ۱۸۸ نفر جمعیت دارد.

روستای شیخه‌کوره

شیخه کوره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای صوفی بله

شیخه کوره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای طینال

طینال، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای عصرآباد تازه

عصرآباد تازه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۶ نفر بوده‌است.

روستای عیسولی

عیسولی، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای قادرآباد

قادرآباد ، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان کلاترزان که در استان کردستان واقع شده است. قادرآباد توسط قادربیگ بابان که از طایفه بابان بوده آباد شد.قادر بیگ که از بیگان بابان بوده و پسرمحمد سعید بیگ فرزند حسین بیگ بابان و فرزند حاجی ابراهیم بیگ بابان می‌باشند (شایان ذکر است که حسین بیگ و حاج ابراهیم بیگ بابان خود مالک و خان شهرهای اطراف سلیمانی عراق بوده‌اند که به ابراهیم آباد و خه لوذه شهرت داشته‌اند )قادر بیگ به محمد بیگ بابان که برادر احمد بیگ بابان بوده می‌رسد.

قادر بیگ بابان( ۱۳۰۷_شهری در عراق)( ۱۳۷۷ _سنندج ایران) که تنها پسر محمدسعیدبیگ بوده و قادربیگ دو همسر از خانواده‌های بابان و اردلان دارد که حاصل این ازدواج ۵پسر و۴دختر میباشد قادر بیگ علاقه زیادی به اشعارکردی داشت .این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر (۳۶خانوار) بوده‌است.

روستای قامیشله

قامیشله (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۷ نفر بوده‌است.

روستای قطوند

قطوند، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌است.

روستای قلقله

قلقله (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا از شمال با روستای تاره تولو اقلیم کردستان عراق از جنوب با اراضی ساوجی و خاو از شرق با روستای ساوجی و از غرب با روستای کهریزه همسایه است. در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۵ نوشته حاجعلی رزم آرا که در سال ۱۳۳۱ هجری شمسی به چاپ رسیده بحثی به میان آمده که قلقله ده کوچکیست از دهستان مرکزی بخش مریوان شهرستان سنندج ۲۶ کیلومتری شمال باختری دژ شاهپور سکنه ۴۰ نفر. پیشینه این روستا به سال های پایانی دهه ۱۳۲۰ هجری شمسی بر میگردد این روستا به دست حاج علی نامی که از اهالی روستای خلوزه در همان نزدیکی بوده در زمین های کشاورزی روستای خلوزه در کنار چشمه ای که به کردی به آن کانی قلقله میگفتند آباد میگردد و هم اکنون این روستا جانشین روستای مخروبه خلوزه است که روستای خلوزه در سال ۱۳۲۳ شمسی ویران شده است این روستا به همراه چند روستای اطرافش در سال های ۱۳۳۰ تا اوایل ۱۳۴۰ توسط کاک عبدل دانش ساوجی (عهبدولی کهرهم) که مردی بسیار با نفوذ در مریوان و منطقه بوده به نیابت از مالکان اردلان در شهر سنندج اداره میشد
این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۹ نفر بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای مریوان آشنا شوید.

روستای قمچیان

قمچیان، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای کاکوذکریا

کاکوذکریا، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای کال سفلی

کال سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۰ نفر بوده‌است.

روستای کال علیا

کال علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۷ نفر بوده‌است.

روستای کانی تمرخان

کانی تمرخان، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستای کانی سانان

کانی سانان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۰ نفر بوده‌است.

روستای کانی سپیکه

کانی سفید (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر (۵۳خانوار) بوده‌است.

روستای کانی کوزله

کانی کوزله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای کانی میران

کانی میران (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. کانی میران در زبان فارسی به معنی معدن امیران است، همانطور که از اسم آن پیداست در زمانهای قدیم انسانهای بزرگ از جمله طبیبان، شاعران، علمای اهل سنت و معماران بزرگی در این مکان می زیسته اند. اما متأسفانه در زمان ۸ سال دفاع مقدس این مکان پشت خط مقدم قرار گرفته و توسط نیروهای دشمن ویران شده است. این روستا در دهانه آتشفشانی واقع است که جنس سنگ و خاکهای این محدوده از نوع گرانیت و بیشتر کوارتز می باشد، در قسمت پایین کانی میران مجموعه جزایر قوسی با نام “برده بوکان” وجود دارند که سنگ های آن بر اثر فرسایش پوست پیازی حالت گرد مانندی پیدا کرده و منظره بسیار دیدنی ایجاد کرده اند، پروفسور حاج حسین عزیزی از دانشگاه کردستان سن این سنگ های جزایر قوسی را حدود ۴۰۰ میلیون سال تخمین زده اند. البته در این مکان در مورد این سنگهای گرد مانند افسانه هایی هم در بین افراد محلی وجود دارد.

گفته شده است در کانی میران کوره های ذوب طلا که مربوط به سالیان کهن بوده وجود داشته و همچنین در قسمت بالایی روستا زیر سنگهایی که به آن چوغان می گویند یک کوزه قدیمی به صورت سالم یا شکسته شده یافت می شود این خود نشان از قدمت این روستا را دارد.
زبان مردم کوردی (با لهجه سورانی) است. دین کُردها چه قبل از اسلام و چه در دوره‌های اسلامی با سایر اقوام ایرانی مشترک بوده‌است. طبق اسناد و آثار به دست آمده قبل از اسلام بیشتر مردم کردستان زرتشتی بوده‌اند و امروزه اکثریت مردم این استان، مسلمان و سنی مذهب بوده و در انجام آداب و مناسک دینی از فقه شافعی پیروی می‌کنند.
آب و هوا
این منطقه شدیداً تحت تأثیر جریان‌های مدیترانه‌ای قرار دارد که به علت کوهستانی‌بودن و برخورد این جریان‌ها ریزش‌های جوی زیادی ایجاد می‌شود. جریان‌های آب و هوایی متأثر از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه که عامل عمده ریزش‌های کشور است ضمن عبور از منطقه و برخورد با کوه‌های زاگرس بخشی از رطوبت خود را به صورت باران و برف از دست می‌دهد. به‌طور کلی آب و هوای کانی میران سرد و کوهستانی متمایل به معتدل سرد و حتی مدیترانه‌ای است. در طول ۳۵ سال گذشته (بعد از انقلاب) سردترین ماه سال دی ماه و گرم‌ترین ماه تیر ماه بوده‌است. ریزش برف و باران در این محدوده، باعث گردیده که منطقه یکی از پرآب‌ترین مناطق غرب کشور باشد.این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده‌است.
شغل اکثر مردم این روستا ورود و خروج بار از پایانه مرز باشماق (به دلیل مسافت کمتر از ۵ کیلومتر با پایانه)، کشاورزی، باغداری ( بیشتر باغ انگور) و دامداری می باشد.
جامه و لباس
لباس مردم منطقه؛ کردی و به علت کوهستانی بودن، پوشش ساکنین منطقه ویژگی‌های خاص خود را دارد.
پوشش مردم منطقهٔ عمدتاً همان لباس محلی کردی می‌باشد که این لباس یکی از زیباترین، متنوع‌ترین و پوشیده‌ترین پوشش‌هایی است که به نوشتهٔ سیاحان در سفرنامه‌هایشان در سطح فرهنگ مردم دنیا کم‌نظیر است، به‌طوری‌که این لباس در چندین جشنوارهٔ مختلف بین‌المللی مقام اول را کسب نموده‌است. این لباس همانند زبان کردی دارای تنوع خاص، در مناطق مختلف می‌باشد. لباس زنان کرد نیز از پیراهن‌هایی با رنگ شاد و نسبتاً گشاد «که از شانه تا پا دوخته می‌شود» استفاده می‌کنند.
پوشاک مردان و زنان کرد شامل تن‌پوش، سرپوش و پای‌افزار است. ساخت و کاربرد هریک از این اجزاء، بسته به فصل، نوع کار و معیشت و مراسم و جشن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

روستای کانی‌دینار

کانی‌دینار یکی از شهرهای استان کردستان است که در بخش مرکزی شهرستان مریوان واقع شده‌است.جمعیت این شهر براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ۱۳٬۰۵۹تن (۳٬۷۵۶خانوار) بوده است .

روستای کلکه جان

کلکه‌جان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد. موقعیت این روستا در حدود ۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مریوان و در همسایگی روستاهای وله ژیر و نی، روبه روی دانشگاه آزاد مریوان واقع شده. نام خانوادگی اکثر مردم این روستا باب و بابک است. براساس سرشماری‌های صورت گرفته در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۴ نفر (۵۲خانوار) بوده‌ است.

کلکله 1 روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

کلکله 2 روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

کلکله 3 روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

کلکله روستاهای مریوان ( معرفی 151 روستای مریوان )

روستای کله یونجه

کله یونجه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۲ نفر بوده‌است.

روستای کوره‌دره

کوره دره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای کولان

کولان (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴۰ نفر بوده‌است.

روستای کولیت حسین‌آباد

کولیت حسین‌آباد ، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای کهریزه

کهریزه (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کیکن

کیکن، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۷ نفر بوده‌است.

روستای گاگل

گاگل، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۹ نفر بوده‌است.

روستای گلان

گلان (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای گلچیدر

گلچیدر، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای گله

گله (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۴ نفر بوده‌است.

روستای گلیه

گلیه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۹ نفر بوده‌است.

روستای گماره لنگ

گماره لنگ، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر بوده‌است.

روستای گوریچه

گوریچه، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای گوگجه

گوگجه، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای گویزه کوره

گویزه کوره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴۷ نفر (۱۳۶خانوار) بوده‌است.

روستای گویله

گویله (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۱۱۷ نفر بوده‌است.

روستای گیلی کران

گیلی کران، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر بوده‌است.

روستای لاویسان

لاویسان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده‌است.

روستای لنج‌آباد

لنج‌آباد (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۸۸ نفر (۱۳۸خانوار) بوده‌است.

روستای ماسیدر سفلی

ماسیدر سفلی، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۵ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای ماموله

ماموله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای محمده

محمده (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۶ نفر بوده‌است.

روستای مرانه

مرانه (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.به نظر می رسد نام مریوان از تغییر شکل یافته روستای مرانه شکل گرفته باشد.که به مرور به مروانه ومریوانه ودر نهایت مریوان تغییر شکل یافته است.

روستای مرگ

مرگ (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۶ نفر بوده‌است.

روستای موسک

موسک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۹نفر (۱۷۶خانوار) بوده‌است.

روستای مولینان

مولینان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای میدول

میدول، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌است.

روستای میرآباد

میرآباد (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۳ نفر (۶۰خانوار) بوده‌است.

روستای میرگه دریژ

میرگه دریژ، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. روستای میرگهدریژ از توابع بخش خاوومیرآباد در ۲۷ کیلومتری شمال شهر مریوان واقع شده که بنا بهدستور وزارت کشور و ادارات مربوطه از سال ۱۳۹۲ نهاد دهیاری در روستای میرگهدریژ تاسیس شد که از آن پس دهیاری با توجه به اعتبارت موجود و درآمد ها فعالیت عمرانی خود را در جهت آبادانی و توسعه روستا باهمکاری اهالی محترم شروع به کار کرد. در سال ۱۳۹۲ با انتخاب اعضای شورای اسلامی روستای میرگهدریژ و مورد تائید اهالی محترم روستا آقای کمال پناهی نیا به عنوان دهیار روستا به بخشداری معرفی و انتصاب گردید .

در سال ۱۳۹۳ دهیاری با اعتبارات دهیاری و خودیاری از طرف اهالی محترم روستا اولین فعالیت عمرانی خود را در جهت پاکیزه نگه داشتن و حفظ بهداشت محیط روستا با ایجاد جایگاه فضولات حیوانی و دفع زباله در روستا شروع به کار کرد . در سال ۱۳۹۴ دومین فعالیت خود را با کمک اهالی محترم روستا و همچنین اعتبارات دهیاری اقدام به خرید لوازم پارک کودک و ایجاد محیطی شاد برای بچه ها در داخل روستا اقدام کرد. در سال ۱۳۹۵ جهت جلوگیری از بیماری و مرض های واگیر دار و ایجاد محیطی مطبوع و دلنش روستای و جوی نوید بخش بدون آلودگی محیط و بوهای نا مطبوع در هر جای از روستا با اعتبارات دهیاری و خودیاری مردم روستا اقدام به دفع بهداشتی کامل فاضلاب روستا کرد . در سال ۱۳۹۶ اقدام به لایه روبی رودخانه فصلی مرکز روستا با ایجاد دیوار حائل و ساخت دال بتنی بر روی رودخانه که توسعه و ایجاد میدان بزرگی در مرکز روستا را بههمراه داشت. و همچنین اقدام به تعویض کامل مجرای آب شرب روستا با همکاری اداره آب و فاضلاب روستای کرد. در سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۷ باتوجه به اعتبارات دهیاری اقدام به دیوار حائل و جدول کشی کامل روستا با مشارکت و خودیاری اهالی محترم روستا کرد که طی این دوسال تمام خیابان اصلی روستا جدول کشی شد .
این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌است.

روستای نچی

نچی، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده‌است.

روستای پیله

پیله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر (۶۲ خانوار) بوده‌است.

روستای نژمار

نژمار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶۹ نفر بوده‌است.

روستای نشکاش

نشکاش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای ننه

ننه (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۶ نفر بوده‌است.

روستای نی

نی (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. کوچر بیرکار ریاضی‌دان برنده مدال فیلدز زاده این روستا است.این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۹۱ نفر بوده‌است.

روستای نیزل

نیزل، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. نام برخی از کوهها و مراتع و اراضی نێزل:قهڵوهزه ، ئاڵیهر،سهرتهنوره،بنجۆ،کانی سێف،خهڕاتان،هانهسهرده،کهڵهکهجاڕ،سیسوه، شیوڵان، وهزهبیل،کونامار،نایش،داڵێ، پیرمحهمهد(گۆڕستانی شههیدان)،قوڵینگ و قاز، سورهههمروان،ئاسنگهران،سورهتو،کۆتهبڕ،زهوی سهوزه، بانهولان ، بانباخچه، بهردهڕهش، ههرهسکۆ، دهرهپیازان،کانی کوچهڵه، ههلاجان. شغل مردم روستا : باغداری ، دامداری و کشاورزی سال لوله کشی آب شرب روستا:١٣۵۶ سال تاسیس مدرسه ابتدایی :این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای ورو

ورو یک روستا است که در بخش مرکزی شهرستان مریوان استان کردستان واقع شده‌است.این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸ نفر (۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای وسنه

وسنه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای وشکلان

وشکلان، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده‌است.

روستای ول

ول، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گلچیدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای وله‌ژیر

وله ژیر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان زریوار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۵۵ نفر بوده‌است.

روستای ونینه سفلی

ونینه سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای ونینه علیا

ونینه علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۵ نفر بوده‌است.

روستای ویسه

ویسه یک روستا در ایران است که در دهستان زریوار واقع شده‌است.ویسه ۸۲۵ نفر جمعیت دارد.

روستای ویله

ویله (مریوان)، روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سرشیو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای هانه شیخان

هانه شیخان، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای هلیزآباد

هلیزآباد (مریوان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مریوان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۹ نفر (۵۲ خانوار) بوده‌است.

روستای هنگ ژاله

هنگ ژاله، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کوماسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای ینگیجه

ینگیجه (مریوان)، روستایی از روستاهای مریوان از توابع بخش خاوومیرآباد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۷ نفر بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد