رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای رودبار ( معرفی ۱۶۸ روستای رودبار )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای رودبار را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم . ۱۶۸ روستای خوش آب و هوای رودبار که فاصله کمی تا پایتخت دارند و سالانه پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران هستند . در ابتدا با شهرستان رودبار آشنا می شویم .شهرستان رودبار جنوبی‌ترین، وسیع‌ترین و متنوع‌ترین شهرستانِ استان گیلان در کشور ایران است. مرکز این شهرستان شهر رودبار است. شهرستان رودبار بخاطر داشتن باغ‌های زیتون شهرت فراوانی دارد.

-1 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

ریشه نامگذاری

به سبب وجود رودهای فراوان به ویژه رود «سفید رود» در این ناحیه، آن را «رودبار» نامیدند که به معنی سرزمین رودها می‌باشد. «بار» در کلمه رودبار به مفهوم ساحل و اراضی کنار رود می‌باشد. واژهٔ رودبار معانی متعددی دارد، مانند: «جایی که در آن رودخانه بسیاری جاری باشد» یا «ساحل رود یا ی کنار رود».

جغرافیای سیاسی

شهرستان رودبار جنوبی‌ترین، وسیع‌ترین و متنوع‌ترین شهرستانِ استان گیلان در کشور ایران است. مرکز این شهرستان شهر رودبار است. شهرستان رودبار بخاطر داشتن باغ‌های زیتون شهرت فراوانی دارد. رودبار، از شمال به بخش سنگرشهرستان رشت، از جنوب شرق به بخش رودبار الموت غربی از استان قزوین، از خاور به شهرستان سیاهکل و شهرستان رودسر و از باختر به شهرستان شفت و از غرب و جنوب غرب به شهرستان طارم استان زنجان و بخش طارم سفلی استان قزوین می‌رسد.

شهرستان رودبار یکی از ۱۶ شهرستان استان گیلان ایران است. مرکز این شهرستان شهر رودبار است. این شهرستان رودبار به چهار بخش مرکزی و ۹ دهستان مشتمل بر ۲۲۲ آبادی (روستا- مزرعه – مکان) تشکیل شده‌است.

-رودبار روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

جغرافیای انسانی

اکثر مردم رودبار به گویش رودباری سخن می گویند. زبان گیلکی دارای سه گویش اصلی بیه‌پس و بیه‌پیش و گالشی است اما علاوه بر این به دلیل تغییر جزئی لهجه هر شهر با شهر دیگر، در اتنولوگ برای زبان گیلکی چند لهجه یا زیرگویش تعیین شده‌است که عبارتند از: رشتی، رودباری، صومعه‌سرایی، لاهیجانی، لنگرودی، رودسری، بندرانزلی و فومنی. مردم رودبار به زبان گیلکی با لهجه رودباری سخن می‌گویند. گیلکی رودباری در جنوب گیلان، در رستم‌آباد، رودبار، منجیل و … رایج است. دکتر ایوب رسایی، رودباری را همراه با رشتی و فومنی به عنوان زیر مجموعه‌های گویش غربی زبان گیلکی دسته‌بندی می‌کند. در ایرانیکا نوشته شده مردم رودبار به زبان تاتی سخن می‌گویند که نسبت به گویش مردم دهستان شاهرود در شهرستان خلخال کمی متفاوت است. کردهای رشوند توسط شاه عباس اول در تعدادی از روستاها در رحمت‌آباد و طایفه عمارلو توسط نادرشاه در شرق سفیدرود مستقر شده‌اند. گویش تاتی که در شهرستان رودبار رایج است، در رده‌ی تاتی جنوبی دسته بندی می‌شود. در کتاب‌های زبان‌شناسی، از تاتی رودبار بیشتر به نام تاتی دره‌ی سپیدرود نام می برند و آن را زیرمجموعه‌ی زبان گیلکی به شمار می‌آورند. مردم شهر لوشان نیز اغلب از اقوام لر زبان، ترک و کرد هستند.

جغرافیای طبیعی

شهرستان رودبار در مختصات جغرافیایی ۳۶ درجه و ۳۲ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۷ دقیقه ازخط استوا و ۴۹ درجه و ۱۱ دقیقه تا ۵۰ درجه ۵ دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبدأ واقع شده‌است. این شهرستان با وسعت ۲۵۷۴ کیلومتر مربع وسیع‌ترین شهرستان استان گیلان است و از شمال به رشت، از جنوب به استان قزوین و از غرب به شفت و استان زنجان محدود می‌شود.

شهرستان رودبار درکرانه سفیدرود و در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته‌است و آب و هوای آن تحت تأثیر هوای خشک و نیمه خشک ناحیه مرکزی قرار دارد از نظر آب و هوایی این منطقه به ویژه شهر زیبای رودبار دارای آب و هوای مدیترانه‌ای می‌باشند و رویش درختان زیتون در این منطقه گواه موضوع است. این منطقه در مسیر بادهای دایمی دره سفید رود قرار گرفته که بادهای منجیل آن معروف است. در واقع هنگام گذر از رودبار و رسیدن به رشت، گیلان با تمام تنوع و زیبایی‌هایش به گونه‌ای موجز و فشرده ازپیش چشم می‌گذرد.

-رودبار-6 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

اقتصاد

اقتصاد رودبار بر پایه کشاورزی، توریسم و صنعت نهاده شده‌است.

کشاورزی

اقتصاد این منطقه بعلت شرایط خاص اقلیمی بر پایه کشاورزی و دامداری استوار است. مهم‌ترین محصول آن زیتون می‌باشد که عمده‌ترین محصول کشاورزی شهرستان است.

درخت زیتون

پیش از این تصور می‌شد کشت زیتون در رودبار قدمت ۸۰۰ ساله دارد اما تازه‌ترین کشفیات باستان‌شناسی در تپه باستانی کلورز رستم‌آباد بیانگر این است که کشت زیتون در این منطقه به بیش از دو هزار سال پیش بازمی‌گردد.[۱۳] در سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی که از بخش‌هایی از این شهرستان و شهرستان طارم گذشته‌است، تنها به درختان انار و انجیر اشاره شده‌است[۱۴] که به وفور به چشم می‌خورد و اشاره ای به درخت زیتون نشده‌است که امروز بزرگترین چشم‌انداز منطقه است و درختان ذکر شده در سفرنامه در مقابل انبوه درختان زیتون پنهان از نظر می‌باشد.

-رودبار روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

توریسم

دیدنی‌های رودبار به دو دسته طبیعی – تاریخی و مذهبی تقسیم شده‌است:

جاذبه های طبیعی – تاریخی
زیبایی رودها و کوه‌های رودبار که پذیرای تمدن‌ها و آثار تاریخی ایشان بوده‌است:
سرو هرزویل
قلهٔ آسمانسرا
چراغعلی تپه
روستا تاریخی اسکابن
ییلاق‌های عمارلو
پل تاریخی لوشان
نیروگاه بادی منجیل
سد سفیدرود منجیل
سروهای قدیمی و قطور و بلند کنار امامزاده (ویایه)
سرچشمه کلشتر
روستای دشترز طبیعت زیبا و محلی مناسب برای ماهیگیری کنار رودخانه شاهرود
روستای فیلده
منطقه جنگلی تالشدر
روستای علی‌آباد با چشم‌انداز دریاچه سد منجیل
آبشار دره لاکوشاب
منطقه سینه خانی و خوشصت
روستاهای دیدنی داماش و ناش
منطقه سلانسر در رستم‌آباد
روستای آغوزبن و توربین‌های بادی نزدیک روستا در رودبار
گل سوسن چلچراغ در روستای داماش (بهترین ماه برای دیدار از این شگفتی طبیعت از اوایل خرداد تا اواسط تیر ماه می‌باشد)
بخش عمارلو و رحمت آباد (بکرترین روستاها و مناظر طبیعی در این بخش از رودبار قابل مشاهده است)

-رودبار-5-e1650093761595 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

جاذبه های مذهبی

– امامزاده صالح خاصکول واقع در روستای سرسبز و دیدنی پره (فاصله ۱۵ کیلومتری شرق رستم‌آباد)
– امامزاده اسماعیل، قاسم، محمود با درختان زربین قدیمی و قطور(d=15m)دوکیلومتری شمال رودبار<ویایه>
– امامزاده ابراهیم، واقع در «کیاباد»، هیجده کیلومتری شمال شرقی رودبار.
– امامزادگان ابوالحسن، ابوالمحسن و ابوالفضل، واقع در «فیلده»، چهار کیلومتری شرق رودبار.
– امامزادگان حمزه و یوسف، واقع در «شیرکده»، سی کیلومتری شرق رودبار.
– سیّد طاهر، واقع در «شمام»، بیست کیلومتری شمال رودبار.
– سید طاهر و سید طیّب، واقع در پاکده، سی کیلومتری لوشان رودبار.
– امامزاده عسکربن حسین بن موسی الکاظم، واقع در «جیرنده»، ۳۶ کیلومتری لوشان، امامزاده محمد حنفیه در روستای بیورزین بعد ار لوشان لوشان، عمارلو
– امامزاده سیداشرف الدین ابن موسی کاظم واقع در روستای چمل قدیم ناحیه خورگام
– امامزاده روح‌الله واقع در روستای نوده خورگام
– سیدحسن گندمی واقع در سمام پشت نوده خورگام
– امامزاده احمد و محمد در روستای ناوه بخش عمارلو
– امامزاده طاهر خرمکوه در روستای خرمکوه بخش عمارلو-
– شاهزاده عسگر بی بی زَنِ خاتون امامزاده محمد در شهر جیرنده بخش عمارلو
– امامزادگان سه فرزندان موسی کاظم واقع در روستای ییلاقی فیلده از توابع بخش مرکزی. – امامزاده محتشم در روستای اسطخ جان از جاذبه‌های مذهبی توریستی این روستا می‌باشد.
-امام زاده پیر محمد در روستای رودخانه از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات در کنار رودخانه سفید آب

روستاهای رودبار

روستای آغوزبن

آغوزبن، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.مردم آغوزبن گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن می‌گویند.

روستای آسیابرک

آسیابرک ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای اسپهبدان

اسپهبدان روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است.اسپهبدان ۴۷ نفر جمعیت دارد.

روستای استخرگاه

استخرگاه روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.مردم روستای استخرگاه مسلمان شیعه هستند و به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

-رودبار-3-e1650093711562 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

روستای اسطلخ جان

اسطلخ جان روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا دارای استخرهای(سِل) متعدد (پنج سِل بزرگ)می باشد و معمولا یک چشمه در کنار هر سل وجود دارد و از آب سل ها برای آبیاری زمینهای برنج کاری(بیجار یا بِجار)پایین دست استفاره می شود، به همین دلیل نام آن سلِجا می باشد،و روستاهای دیگری مانند اسطلخ گاه (سِلِگاه) و سِلانسَر(بالای سلها) و گاو جا نیز از این دست نامگذاری ها می باشند،که به مرور زمان به اسطلخ گاه و گاو جان تغییر نام یافته اند.
این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۶ نفر بوده‌است. این روستا به د لیل وسعت، جمعیت، وجود امامزاده محتشم (ع)، مناطق زیبای گردشگری و همین‌طور نزدیکی به کوه درفک به عنوان مرکزدهستان انتخاب گردیده همچنین این روستا روستای نمونه کشوری به دلیل نداشتن بیکار نیز انتخاب شده است.
این روستا دارای شورای اسلامی با سه عضو بوده و درجه دهیاری آن نیز از ۲ به ۳ ارتقا یافته‌است. نام‌های دیگر این روستا: سلچان و ماه نشین می‌باشد. این روستا بزرگترین روستای بخش بوده و دارای ویژگی‌های خاص جغرافیای و اقلیمی می‌باشد.

روستای اسطلخ‌کوه

اِسطَلخ‌کوه، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده‌است.مردمش به زبان تاتی تکلم می‌کنند.زبان تاتی از بقایای زبان دیلمی است.

روستای اسکابن

روستای تاریخی و زیبای اسکابن در استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو واقع شده‌است. این روستا در حدود ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر لوشان است و از شمال با پاکده از جنوب با روستای پارودبار هم‌مرز است.
از نظر وسعت بزرگترین روستای بخش عمارلو بوده و با عنوان سنگ هفت در سازمان ثبت اسناد به ثبت رسیده‌است.روستای اسکابن را می‌توان قدیمی‌ترین روستای عمارلو و شاید حتی استان گیلان دانست. (طی کاوشهای باستان‌شناسی باستان شناسان ایرانی و ژاپنی احتمال سکونت انسانهای اولیه در این روستا داده شده است).این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.
مردم اسکابن مسلمان شیعه هستند و به زبان تاتی سخن می‌گویند.اکثراً آن‌ها بازنشسته معدن زغال سنگ البرز غربی می‌باشند و همچنین در کنار آن به کشاورزی و باغداری نیز مشغولند.
ریشه نام گذاری اسکابن
از دو کلمه اسکان+بن ساخته شده است؛ و از آنجا که بن در تاتی به معنای پایین است، اسکابن را می‌توان روستای پایین معنا کرد.
مکان‌های تاریخی اسکابن
۱. محوطه شیلانیک پشته اسکابن مربوط به عصر آهن دو I- دوره اشکانیان است. این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
۲. غار ” زرکردکان” اسکابن و محوطهٔ خلوش از قدیمی‌ترین و زیباترین مناطق تاریخی گیلان هستند که جلوه‌های گردشگری بسیاری را در دل خود دارد و می‌تواند برای سیاحان داخلی و خارجی جالب ودیدنی باشد.
رئیس مرکز باستان‌شناسی استان گیلان با اعلام این خبر گفت: کاوشهای باستان‌شناسی که از یکصد سال قبل در گیلان آغاز شده است، نشان می‌دهد که در حال حاضر ۶۵ غار باستانی در گیلان وجود دارد که ۱۲ غار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

روستای اسکلک

اُسکُلَک یا اُسکولَک؛ روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا مرکز دهستان رستم‌آباد شمالی می‌باشد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۷ نفر بوده‌است.مردم روستای اسکلک گیلک هستند و به زبان گیلکی با لهجه رودباری سخن می‌گویند.

روستای الوبن

الوبن، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای امین‌آباد

امین آباد ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌است.

روستای انارکول

انارکول، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است.مردم روستای انارکول گیلک هستند و به زبان گیلکی با لهجه رودباری سخن می‌گویند.به گفته اعتمادالسلطنه منطقه آنارکوه (تپه آنار) و انارکول در شرق رود سپیدرود برگرفته از نام قوم آناریاکه است.

روستای انبوه

انبوه (به تاتی: انبو) روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلیشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۱ نفر بوده‌است. مردمان این سرزمین هنوز به گویش رودباری[۱] و زبان تاتی‌الموتی که یکی از گویش‌های باستانی ایران محسوب می‌شود، تکلم می‌کنند.

روستای ایینه‌ده

آینه‌ده (به زبان تاتی: آیینه‌دیه) روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .روستای آینه‌ده دو کیلومتر بعد از شهر جیرنده و در کیلومتر ۷ روستای داماش جای دارد.از آن جا که در این روستا و پیرامون گورستان جنگاوران به فراوانی یافت می‌شود و نشانه‌های مهرپرستی نیز فراوان است، گمان برده می‌شود که ایینهدیه در واقع آناهیتادیه (اناهیدیه) بوده باشد. آناهیتا ایزد بانوی جنگاوران و نیز آب شناخته می‌شود. بودن سَل (به معنی استخر) در نام‌های پیرامونی مانند دوسلان، دوسالدیه، بره سل و نیز سل‌های دست ساز خلشکوه و بره سر نیز نشانه‌های دیگر این نام‌گذاری است.
این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌است.مردم این روستا به زبان تاتی سخن می‌گویند.

روستای برارود

برارود، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دلفک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای براگور

براگور، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۵ نفر بوده‌است.

روستای بیورزین

بیورزین دراستان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو، دهستان جیرنده واقع می‌باشد. بیورزین (بیورزن) ۲۷۸ نفر دارد. فاصله تا مرکز بخش ۲۵ کیلومتر و راه اصلی آن آسفالت است.مردم روستای بیورزین تات هستند و به زبان تاتی صحبت می‌کنند.تاریخ شفاهی منطقه گویای آن است که «بیورزین» در زبان محلی به «بیوه زن» اشاره دارد، بیوه زنی که سال‌ها پیش در روستای مجاور روستای فعلی زندگی می‌کرده‌است. او شبی در خواب می‌بیند که کوه ریزش کرده و کل روستا را از بین برده‌است.
صبح که با تعریف خواب خود نمی‌تواند اهالی را قانع کند دست بچه‌های خود را گرفته و از روستا خارج می‌شود. چند روز بعد، ریزش کوه، روستای او را به کلی نابود می‌کند و همه می‌میرند.
محلی‌ها می‌گویند مدتی بعد این زن در خواب می‌بیند که باید نقطه خاصی از زمین را بکند، زمانی که این کار را انجام می‌دهد با جسد نپوسیده امامزاده مواجه می‌شود و بعد از آن، بقعه و بارگاهی در این محل ساخته می‌شود. از آن پس، همه ساله در مناسبت‌های مذهبی مهم مانند ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، تاسوعا و عاشورا و… جمعیت زیادی از روستاها و شهرهای اطراف لوشان به سمت این امامزاده حرکت می‌کنند. ازدحام جمعیت و گستردگی نذورات، از بخش‌های حائز اهمیت این مراسم است.
امامزاده محمد حنفیه
امامزاده محمد حنفیه پسر علی همراه پسرش سید هاشم و سید ابوالقاسم حمزه یکی از پسران موسی کاظم در این محل دفن هستند، که محل زیارت دوستداران اهل بیت و برآورده شدن حاجات می‌باشد.

روستای پاچنار

پاچنار ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۰ نفر بوده‌است. قبل از لوشان قرار دارد. در بلندترین نقطه از این روستا یک محل دیدبانی قرار دارد که مربوط به دورهی صفویه می‌شود. ساکنان این روستا صاحب باغ‌های زیتون هستند.

روستای پارودبار

پارودبار، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۲ نفر بوده‌است. اکنون تعداد ۹۵ خانوار با جمعییت حدود ۴۵۰ نفر در روستا زندگی می‌کنند.زبان‌های تاتی، کردیکرمانجی و لکی زبان رایج در روستای پارودبار است.

روستای پاکده

پاکده (به تاتی: پایده) روستایی در استان گیلان، در نیمه شرقی شهرستان رودبار ،۳۰کیلومتری جهت شرقی شهر لوشان، مرکزبخش عمارلو، شهرجیرنده، است. پاکده از توابع بخش عمارلو از شهرستان رودبار در استان گیلان واقع در ۳۰ کیلومتری لوشان می‌باشد. این روستا در جنوب غربی جیرنده جای گرفته‌است.بافت سنتی و تاریخی روستای پاکده در اثر زلزله مهیب ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ به کل ویران گشت و تعداد زیادی از مردم نیز جانشان را از دست دادند.

زبان مردم پاکده تاتی است. مردمان این روستا شامل اقوام‌های مختلف ایرانی است که در اثر مهاجرت به این روستا ماندگار شدند و هر یک از این اقوام با نام خاصی در این روستا از دیگر قومیت‌ها متمایز می‌شوند برای مثال: کیان، قزوینی‌ها، کردها، سیدها، چاقری‌ها، جافری‌ها، بلنگ‌ها و ترک‌ها، البته تعداد قومیت‌ها کم نیست و موارد فوق بخشی از تمام موارد است.

بر اساس کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان میر ظهیرالدین مرعشی در بخشی از این کتاب که ایشان از سفر خویش یاد می‌کنند از روستای پاکده که دقیقاً با همین اسم از آن یاد شده‌است دوبار نام می‌برند، تاریخ تألیف این کتاب به قرن نهم هجری قمری بر می‌گردد و این بدان معناست که نام روستای پاکده حداقل دارای قدمتی ۶۰۰ ساله است.بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۹۰ نفر بوده است .

روستای پره

پره ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای پس طالکوه

پس طالکوه، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.

روستای پسیندره

پسیندره، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای پشته

پشته ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا دارای حاذبه های گردشگری ازجمله درخت ذربین قدیمی(آقا پیردار) جنگل زیبای تنه و مناظر دل انگیزی می باشد.از محله های قدیمی و با اصالت شهر رستم آباد است که مردمان مهمان نواز و زحمت کشی دارد.اصالت مردم پشته کرد قوچان است که در سال های بسیار دور به این منطقه کوچ کرده اند.قدیمی های این محل به صورت کردی و جوانان به صورت گیلکی اما با لهجه ای زیبا سخن می گویند.
در جنگل های این روستا گونه های زیادی از حیوانات از جمله مارافعی،گراز،گرگ،پلنگ،خرس و… زندگی می کنند.این روستا در دهستان رستم آبادجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌است.

روستای پشته کلاه

پشته کلاه، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۶ نفر بوده‌است.

روستای پشتهان

پشتهان، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۰ نفر بوده‌است.

روستای پلنگ‌دره

پلنگ دره ،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۱ نفر بوده‌است.

روستای پیرسرا

پیرسرا ،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای ترکنشین لوشان

ترکنشین لوشان، (لوشان بالا) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار در استان گیلان واقع شده است.یکی از سر سبزترین روستاهای بخش لوشان می باشد .زیتون ، انار و گردو اصلی‌ترین محصول روستاست. دامداری و کشاورزی از مشاغل روستاست.این روستا در چهار کیلومتری شهر لوشان و آزاد راه قزوین – رشت قرار گرفته و در دهستان لوشان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

اهالی این روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند

روستای توسه رود

توسه رود،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای جازمکل

جازمکل،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفربوده‌است.

روستای جلالده

جلالده روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .زبان مادری ساکنین روستای جلالده زبان تاتی است. ودر مورد زبان مادری این روستا توضیح مختصر اینکه زبان مادری کردی کرمانجی می‌باشد و گویش زبان تاتی بخاطر مراودات ودادستد با روستاهای پاکده وجیرنده در زبان و گویش ساکنین به عنوان زبان دوم رسوخ کرده‌است.این روستا در دهستان دلفک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

در زلزله سال ۱۳۶۹ رودبار محل قدیمی تقریباً به‌طور کامل تخریب شد و اهالی روستا در نزدیکی روستای قدیمی سکنی گزیدند که البته بسیاری از باغات روستاییان همچنان در محل قدیم وجود دارد و از آن برداشت انجام می‌دهند.

این روستا دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است. شغل اکثر مردم کشاورزی و دامپروری است.

کشاورزی روستا شامل گردو، فندق، به، گلابی، لوبیا، عدس، گندم، جو و… است.

روستای جمال‌آباد کوسه

جمال‌آباد کوسه، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۰ نفر بوده‌است.
اهالی این روستا از ایل چگنی هستند و به زبان لری صحبت می‌کنند

روستای جمال‌آبادحلاج

جمال‌آبادحلاج، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای جمال‌آبادنظامی وند

جمال‌آبادنظامی وند، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .اهالی این روستا از ایل چگینی هستند که در زمان قاجار به این مکان تبعید شدند و به زبان لری تکلم می‌کنند.این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۷ نفر بوده‌است.

روستای جوبن

جوُبُن،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم آبادجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷۸ نفر بوده‌است.جوبن در لغت به معنای زیر جو است. جوبن دارای پنج دهستان به نام‌های مرزانکش، بابان محله، شیخ محله، سرامرز و جوکین است. زبان مردم آن تاتی است.

روستای چاک

چاک ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است.

روستای چره

چره ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس مسکن ایران در سال ۱۳۹۵ دارای جمعیت ۴۳۰ نفر می‌باشد. این روستا یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان رودبار به‌شمار می‌آید.

روستای چلگاسر

چلگاسر، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۱ نفر بوده‌است.

روستای چلوانسرا

چلوانسرا، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است. مردم چلوانسرا به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای چله بر

چله بر، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای چوب تراش محله

چوب تراش محله، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای چهش

چهش یکی از روستاهای بخش عمارلو از توابع شهرستان رودبار استان گیلان می‌باشد. در گذشته به آن سیبن سفلی نیز می‌گفتند و به همین دلیل نیز قرابت زیادی بین خانواده‌های روستای سیبن و چهش وجود دارد. دلیل نامگذاری آن به این اسم به درستی مشخص نیست. گویش مردم روستا کرمانجی بوده و کسب و کار آنها اغلب کشاورزی و دامداری می‌باشد.
در مورد مبدا پیدایش روستا به نظر می‌رسد که حدود بیشتر از ۱۰۰ سال نباشد چرا که رابینیوی فرانسوی در کتاب گیلان خود که در سال ۱۹۰۶-۱۹۱۲ نگارش کرده‌است نامی از این روستا نبرده‌است. آن چه که مسلم است این است که ساکنان اولیه آن از اولاد ساکنان سیبن بودند که در حدود ۳ کیلومتری شمال چهش واقع می‌باشد. و به همین خاطر نیز اوایل آن را سیبن سفلی می‌نامیدند. در زلزله سال ۱۳۶۹ رودبار و منجیل این روستا به کلی تخریب شد و به دلیل رانشی بودن زمین آن مسئولین وقت تصمیم گرفتند که مکان آن را به مکان فعلی آن که تمرک می‌باشد انتقال دهند. تمرک یا تخت تیمور در غرب چهش قرار دارد. با این حال ساکنان زیادی هنوز در مکان قبلی سکنی دارند.

روستای چیچال

چیچال روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.
مردم چیچال به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای حاجی شیرکیا

حاجی شیرکیا، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌ده

حاجی‌ده،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .حاجی ده در ۲۲ کیلومتری شهر رستم آباد قرار دارد.این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.در حال حاضر،به روستای توریستی و گردشگری معرفی شده است.

روستای حشمت‌آباد

حشمت‌آباد ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دلفک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۵ نفر بوده‌است.

روستای حلیمه جان

حلیمه جان، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۲ نفر بوده‌است.

-جان روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

روستای خاصه‌کول

خاصه‌کول، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۱ نفر بوده‌است.

روستای خرشک

خرشک،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است . این روستا که سابقه ای چند صد ساله دارد از دو بخش خرشک پایین و خرشک بالا تشکیل شده است که در گویش محلی به “جیر محله” و “جوئر محله” معروفند.این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.
در تاریخ اول خردادماه سال ۱۴۰۰ قسمتی از کوه مجاور محله‌ی خرشک پایین دچار رانش شدید شده و به داخل روستا ریزش کرد. دلیل این حادثه برداشت بی‌رویه و غیراصولی (شن و ماسه) از معدن بالادست اعلام شد.

در تاریخ دوم خرداد سال ۱۴۰۰ تمامی روستا تخلیه شد.

روستای خرم‌کوه

خرم‌کوه (به تاتی: خره‌پو) در استان گیلان، در نیمه شرقی شهرستان رودبار ،۵۰کیلومتری جهت شمالی شهر لوشان، ۲۰ کیلومتری جهت شمال شرقی مرکز بخش عمارلو، شهرجیرنده، و در دهستان کلیشم است.روستای خرم‌کوه دارای صد و هفت خانوار و جمعیتی در حدود۴۱۸ نفر می‌باشد و به زبان تاتی تکلم می‌کنند.
روستای خرمکوه در استان گیلان، در نیمه شرقی شهرستان رودبار ،۲۰ کیلومتری جهت شمال شرقی مرکزبخش عمارلو، شهرجیرنده، و در دهستان کلیشم است. طول جغرافیایی روستای خرمکوه ۳۶ درجه، ۷۳ دقیقه، و ۶۶٬۸۳ شمالی و عرض جغرافیایی ۴۹ درجه، ۸۷ دقیقه، ۱۱٬۷۱ ثانیه شرقی در ارتفاع ۱۶۰۱ متری از سطح دریای آزاد در جنوب استان گیلان، قسمت البرز غربی واقع شده‌است. در شمال روستا کوه میله سنگ در غرب روستا کوه هزارخال در شرق روستا کو ه‌های منتهی به روستای کلیشم و در جنوبی‌ترین قسمت روستا، روبروی روستا کوه نواخان قرار دارد. روستای خُرّمکوه در ۵۲ کیلومتری لوشان قرار دارد. مردم برای انجام کارهای اداری به جیرنده مرکز بخش عمارلو یا به شهررودبار مرکز شهرستان رودبار مراجعه می‌کنند.

-1 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )
پیشینه و تاریخ خرمکوه
تاریخ استان گیلان، تاریخ بخش عمارلو، (بخش فاراب) و تاریخ روستاهای آن، پر از نشانه‌هایی است که حکایت گذشته این منطقه است. در روستای روستای خرمکوه، آثار باقی‌مانده از گذشته چندین مورد است که چند تا از آن‌ها عبارتند از:۱- محوطه قلاکوتی خرم کوه ۳-محوطه شمشا دیوار۳-بقعه امامزاده طاهر خرمکوه ۴-اسیو روخونه (باقی‌مانده آسیاب آبی)۵-قبور و آثار حفاری‌های غیرمجاز درزمین‌های کشاورزی دیم در کاکول سر، بره سر، زردبره، لابلاو پس رو و بسیاری از نقاط دیگر که به دلیل بی‌توجهی و تخریب توسط سودجویان تقریباً نابود شده‌اند. روستای تاریخی خرمکوه از نظر معماری با توجه به مصالح به کار رفته (خشت خام، سنگ، چوب، ملاط، کاه گل) با بافت پیچیده و درهم دارای ویژگی و اهمیت خاص خوداست. این روستا با داشتن چهار محوطه شاخص فرهنگی، تاریخی، باستانی، مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ و تا دوران تاریخی را شامل می‌شود. سه محوطه گورستانی به نام‌های قبرستان کاکول سر، بره سر و بیلیش و یک محوطه استقراری تاریخی به نام قلاع کوتی(۲قلعه روبروی هم) است که از دیدگاه باستان‌شناسی در استان گیلان و بخش عمارلو اهمیت دارد.
خرم کوه درلغت نامه دهخدا
لغت نامه دهخدا که در سال ۱۳۱۸ جلد اول آن منتشر شده به نقل ازفرهنگ جغرافیای ایران جلد۲ از نام خرم‌کوه استفاده می‌کند: دهی است جزء بلوک فاراب دهستان عمارلوی بخش رودخانه شهرستان رشت. این ناحیه در جنوب خاوری رودبار و ۴۹هزارگزی شمال خاوری پل لوشان واقع می‌باشد و کوهستانی با آب و هوای معتدل است. آب از رودخانه سرخ رود. محصولات آن غلات و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله‌داری و کرباس بافی و راه آن مالرو است. اکثر سکنه برای معاش پائیز و زمستان به گیلان می‌روند

 

 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

روستای خولک

خولک، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای داماش

داماش از روستاهای ییلاقی شهر جیرنده، بخش عمارلو، شهرستان رودبار است. این روستا در حدفاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان و بره سر جای گرفته‌است.مردم داماش تات هستند.یک باشگاه فوتبال با نام داماش گیلان است.منطقه‌ای کوهستانی است و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد واقع است. این روستا در مختصات جغرافیایی ۴۹ ۴۸ ۳۱شرقی و ۳۶ ۴۵ ۲۰ شمالی قرار گرفته‌است.

-1 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )
دارای سکونت دائمی است؛ اما در تابستان‌ها بر جمعیت آن افزوده می‌شود. زیرا در واقع از جمله ییلاق‌های بخش عمارلو شناخته می‌شود. دارای ۳۳۷ نفر. مردم روستای داماش به زبان تاتی سخن می‌گویند،مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
کارخانه آب معدنی داماش که توسط کارتل اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا در این روستا بنیان‌گذاری شده‌است. نام این روستا برشماری از شرکت‌های این کارتل اقتصادی قرار گرفته‌است. از آن جمله داماش ترابر، کارخانه آب معدنی داماش و باشگاه ورزشی منحل شده ی داماش ایرانیان، دفتر مرکزی این کارتل در خیابان انقلاب شهر رشت مرکز استان گیلان واقع است.

 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

روستای دربند

دربند ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌است.

روستای دره دشت

دره دشت،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای دره‌محله

دره‌محله ،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۳ نفر بوده‌است.

روستای دشترز

دشت رز، روستایی زیبا از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است.این روستا در ۲۲ کیلومتری جیرنده و ۳۴ کیلومتری شهر لوشان قرار دارد.

روستای دشتگان

آب و هوای این روستا به دلیل قرار گیری در دره رودخانه شاهرود دارای تابستان های گرم و زمستان های معتدل است.مردم این روستا از معدود اقوام منطقه هستند که هنوز تابستان ها به ییلاق می روند و سنت کوچ نشینی در بین آنها همچنان پابرجاست.ییلاقات مردم این روستا شامل ارتفاعات البرز غربی و همچنین بخش هایی از استان قزوین می باشد. عمده فعالیت مردم دامداری و کشاورزی است.کشت زیتون و برنج عمده محصولات این منطقه است.این روستا در کنار رودخانه شاهرود واقع شده و دارای ظرفیت های بسیاری برای کشاورزی و دامداری می باشد.رودخانه شاهرود جز رودخانه های دائمی ایران محسوب می شود و این روستا با قرارگیری در کنار این رودخانه محل مناسبی برای ماهیگیری می باشد.
اهالی این روستا به زبان لکی صحبت می کنند.این گویش به عقیده بسیاری از زبان شناسان یکی از گویش های زبان کردی می باشد،گرچه این گویش در سال ۱۳۹۶ به‌طور رسمی به عنوان یک زبان مستقل ایرانی ثبت ملی شد و باعث به وجود آمدن واکنش هایی از سوی برخی گروه ها و اقوام شد.
این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است. بیشتر اهالی این روستا سال‌هاست در شهر قزوین سکونت می‌کنند.بخش اعظمی از این روستا در زمین لرزه رودبار و منجیل به کلی ویران شد.

روستای دشتویل

دشتویل،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است . روستایی زیبا که در مسیر اصلی راه شهر رستم‌آباد به شهر بره سر قرار دارد.تاتی زبان مادری مردم روستای دشتویل است.
روستای دشتویل به جهت موقعیت خاص جغرافیایی که در مسیر اصلی دو شهر و ده‌ها روستا واقع شده است از دیرباز کانون توجه منطقه و مرکزی برای تأمین مایحتاج مردم منطقه بوده است. اکنون نیز روستای دشتویل روزانه پذیرای بسیاری از میهمانان و گردشگرانی می‌باشد که از زیبایی‌های مناطق رحمت آباد، خورگام و عمارلو از جمله کوه درفک، گل سوسن چلچراغ روستای داماش، غار دربند روستای رشی، روستاهای زیبا و ییلاقی سی‌دشت و دره‌دشت و بسیاری از روستاهای زیبای این مناطق دیدن می‌کنند.
این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۰ نفر بوده‌است. دشتویل تا قبل از زلزلهٔ سال ۱۳۶۹ دارای ۳۰ تا ۴۰ خانوار بوده و جمعیتی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر که متأسفانه در این زلزله دلخراش ۲۷ نفر از اهالی روستا جان خود را ازدست دادند. بعد از زلزله رفته رفته بر جمعیت روستا افزوده شد و دشتویل شکل آبادی بهتری به خود گرفت بیشتر جمعیت روستا را مردم روستاهای همجوار از جمله: راجعون، دَفراز و پُشتِهان تشکیل می‌دهند.

روستای دشتگان

دشتگان، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای دفراز

دفراز، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .دفراز سه روستای پلنگ دره، استخرگاه و دفراز را در بر می‌گیرد و در ۱۶ کیلومتری شهر رستم‌آباد شهرستان رودبار زیتون واقع شده‌است.این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر بوده‌است. بر اساس همان سر شماری کل خانوار سه روستای پلنگ دره ، دفراز ، استخرگاه برابر ۲۱۳ خانوار و ۶۷۵ نفر جمعیت می باشد.
مردم دفراز به زبان گیلکی/لهجه گالشی سخن می‌گویند. این گویش پیوستگی زیادی با زبان گیلکی از یک طرف و زبان تاتی رودباری و سپس گویش های تاتی الموت دارد. در کل گویش این روستا(شامل هر سه بخش پلنگ دره و استخرگاه(سلگاه) و خود روستای قدیمی دفراز ) با گویش روستاهای مجاور مانند راجعون ، دشتویل ، پشتهان ، چاک ، پسیندره،چله بر، انارکول ، سندس ، دیو رود ، دیورَش ، سلچان(اسطلخ جان) شیرکوه ، حلیمه جان و چندین روستای دیگر با اندکی تفاوت لهجه یکسان می باشد. مردم این روستا بدون آموزش خاصی زبان کل مردمان گیلک را متوجه می شوند . همچنین لهجه وگویش های غرب سفیدرود مانند رستم آبادی ، جوبنی و رودباری و همچنین روستاهایی مانند کلشتر و گلدیان و نصفی و روستاها و شهرهای غیر کرد زبان مناطق عمارلو و خورگام را به راحتی می فهمند.

روستای دگاسر

دگاسر، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلیشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای دلدیم بزرگ

دلدیم بزرگ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر بوده‌است.

روستای دنبالده

دنبالده، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای دوسالده

دوسالده، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۷ نفر بوده‌است.

روستای دیزکوه

دیزکوه،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و جمعیت آن ۵۶۷ نفر بوده‌است.

روستای دیلماده

دیلماده، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای دیورش

دیورش، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده‌است.

روستای دیورود

دیورود ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر بوده‌است.

روستای راجعون

راجعون،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۳ نفر بوده‌است.

روستای رزکند

رزکند، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای رشترود

رشترود روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۶ نفر بوده‌است.اهالی روستای رشترود تات هستند و زبان‌شان تاتی است.

روستای رشی

رشی،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۶ نفربوده‌است.

روستای رناسک بن

رناسک بن، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶ نفر بوده‌است.

روستای رودآباد

رودآباد ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای رودخانه

رودخانه، روستایی واقع در دهستان دشتویل از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است . و بر اساس وضعیت طبیعی روستاهای ایران، در طبقه‌بندی کوهستانی، دره ای یا تپه ای قرار می‌گیرد.روستای رودخانه دارای یک رود پرآب است که از جنگل‌های دگا سر چشمه می‌گیرد. اگرچه آب این رود قابل نوشیدن نیست، با این حال آب مورد نیاز برای استفاده در مزارع را تأمین می‌کند.

در انتهای این رود که در ورودی روستا قرار گرفته، رود دیگری از سمت دهستان دشتویل به این رودخانه روانه می‌شود. به محل برخورد دو رودخانه که در ورودی روستا است، دو آب می‌گویند. دلیل این نامگذاری این است که آب رودخانه ای که از سمت دهستان دشتویل روانه می‌شود با آب رودخانه‌ای که از سمت روستای رودخانه روان می‌شود، در یک محل با هم برخورد می‌کنند و به این دلیل به آن دو آب می‌گویند. معمولاً آب رودی که از سمت دهستان دشتویل روانه می‌شود گل‌آلودتر و کثیف‌تر است.

شغل اصلی مردم روستای رودخانه دامپروری و کشاورزی می‌باشد. روستای رودخانه شالیزارهای فراوانی دارد که نیازهای مردم را برطرف می‌کند. مردان و زنان روستا، کار شالیکاری را از اردیبهشت و خرداد آغاز و در ماه شهریور برداشت می‌کنند. به دلیل داشتن آب شیرین و تمیز روستا، محصولاتی چون برنج، بسیار خوش طعم و بو است. البته روستای رودخانه زمین‌های دیگری نیز برای کشاورزی دارد که فقط در آن‌ها گندم، جو و … کشت می‌گردد. در روستای رودخانه باغ‌هایی وجود دارد که معمولاً درختان گردو این باغ‌ها را پوشش داده‌است. همچنین درختانی چون انار، زیتون، آلو، خرمالو، گلابی، سیب و فندق نیز در این روستا وجود دارد.یک زمین کشاورزی در کوه رو به روی روستا (کوه کولیدهان) واقع گردیده‌است. منطقه دیگری بالاتر از روستای رودخانه واقع شده که به آن تاداربن و بخش دیگری از آن به نام سینه زمین نامیده می‌شود.

روستای رودخانه دارای قدمت بسیار زیادی است که احتمالاً به پیش از ورود آریایی‌ها می‌رسد، اما درحدود سال ۱۱۰۰ هجری شمسی، به علت حمله (منطقه ای است به نام کوشاندیه که وجه تسمیه آن کشتنگاه است و همچنین وجود استخوان‌هایی که از آسیب های ناشی از جنگ مرده‌اند، یکی از دلایل این پیش‌بینی است؛ اما پیروزی یا شکست این روستا درآن مشخص نیست) یا بیماری، کل مردم این روستا که بالِغ بر دویست خانواده بودند از بین می‌رود و این روستا که در منطقه رحمت آباد دارای ویژگی های خاص برای زندگی بوده (وجود آب فراوان که از چشمه‌های مختلف سرچشمه می‌گرفت، مناطق ییلاقی گسترده (مانند حسن دره) و امکان دفاع به علت دره ای بودن منطقه و … خالی از سکنه می‌گردد(بهمین دلیل از تاریخ این مقطع اطلاعات خاصی در دسترس نیست). تا زمانی که کم‌کم مردم غالباً تات از منطقه طالقان به این سمت کوچ می‌کنند و سبب شکل‌گیری دوباره این روستا می‌گردند.

بعضی از آثار بدست آمده در این منطقه با حدود سه هزار سال قدمت برآورد می‌گردد و وجود زرتشتیان نیز به اثبات رسیده‌است.
مکان‌های تاریخی، مذهبی و گردشگری روستای رودخانه
– بقعه متبرکه امامزاده محمد (ع) (امامزاده پیر محمد)؛ در جوار امامزاده این روستا درختی تنومند، قطور و بزرگ قرار دارد. این درخت، درخت سرو یا همان (زربین) است. شنیده‌ها حاکی از آن است که این درخت متعلق به دوره امامزاده محمد (ع) است.[نیازمند منبع]امامزاده محمد (ع) عصای چوبی خود را در رودخانه و سپس در خاک فرو می‌برند. ایشان سپس همان‌جا به خواب رفته و رحلت می‌کنند. عصای چوبی ایشان به درخت تبدیل شده که تاکنون باقی مانده‌است.
– رودخانه روان و تمیزی که محلی برای شنا و آب‌بازی بچه‌ها است.
– منطقه بکر و زیبای تاداربن که نمایی به جنگل‌های دگا دارد و فضایی لذت بخش را به وجود می‌آورد.
– مسجد صاحب الزمان (عج).
– جنگل ییلاقی حسن دره.
– منطقه تاریخی کوشاندیه.

روستای رودسر

رودسر ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای زردکش

زردکش، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای زکابر

زکابر، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۵ نفر بوده‌است.مردم روستای زکابر به دو زبان ترکی آذری و لکی سخن می‌گویند.

روستای سالانسر

سالانسر، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم آبادجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سرفریرود

سرفریرود، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای سندس

سِندِس، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای سنگ سرک

سنگ سرک ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای سنگرود

سنگرود، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۴ نفر بوده‌است.

روستای سه پستانک

سپستانک روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹، جمعیت آن ۵۱۲نفر (۱۱۳خانوار) بوده‌است.

روستای سی سرعلیشارود

سی سرعلیشارود، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سیاه دشتبن

سیاه دشتبن، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای سیاهرودپشته

سیاهرودپشته، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای سی‌بن

سیبِن روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است . نام روستا از ترکیب دو کلمه کرمانجی (سی+بن) تشکیل شده [ سی یعنی سایه و بن یعنی زیر پایین ]و به معنای زیر سایه است، مردم روستای سیبن به کردی کرمانجی صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۸ نفر بوده‌است.

روستای سیدان

سیدان ،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۷ نفر بوده‌است.

روستای شاه شهیدان

شاه شهیدان روستایی از توابع بخش خورگام شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است. مردم روستا به زبان گیلکی صحبت می‌کنند.[۱] یکی از جذابیت‌های اصلی روستای شاه شهیدان، منظره و چشم‌انداز آن به قله‌ی صخره‌ای درفک است که در هنگام طلوع آفتاب مانند طلا می‌درخشد. اکثر کوهنوردان نیز برای صعود به درفک، شب قبل از صعود را در همین روستای شاه شهیدان سر می‌کنند.این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر بوده‌است.

روستای شمام

شمام،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .همچنین شمام نام محله ای بسیار خوش آب و هوا در شمال شهر رستم‌آباد می‌باشد که از کوچ کردن مردم روستای شمام، کوکر ، کلورز و پشته به رستم‌آباد بعد از زلزله رودبار به وجود آمده‌است.

روستای شمام با قرار گرفتن در منطقه کوهستانی بسیار خوش آب و هوا می‌باشد و به علت قرار گرفتن بارگاه مبارک امام زاده طاهر (ع) در این مکان که دارای امکانات بسیار خوب می‌باشد پذیرای زائران بسیاری در ایام مختلف سال می‌باشد. به علت داشتن جاده آسفالت این روستا بسیار مورد توجه گردشگران از سایر شهرهای استان می‌باشد. همچنین شرکت “آب معدنی فاضل شمام” در این روستا قرار دارد. این روستا باداشتن چشمه‌های بسیار زیاد و همچنین درختان میوه مانند انار و انجیر و همچنین درختان گردو بسیار بزرگ منظره بسیار دلنشین ایجاد نموده‌است. همچنین راه مناطق بسیار زیبا وجنگلی که در حاشیه این روستا قرار دارند مانند گازکول، اروفین (عروفین)، پسدره وکوه سرک از این روستا می‌گذرد. پسدره که نام منطقه ای در جنگل شمام و پشته قرار دارد به علت وجود کانال ابی که از چشمه سارهای این منطقه منشأ می‌گیرد بسیار معروف است و مناظر بسیار زیبایی همراه با آبشارهای طبیعی دارد.

این روستا دارای قدمت تاریخی می‌باشد که محوطه تاریخی عروفین مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است در روستای شمام واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۵۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

روستای شمام دارای چندین محله می‌باشد که از معروف‌ترین این محل‌ها ،سر شمام ، جور محله، جر محله، ترسمچال، باغ کین می‌باشد.این روستا دارای شورای روستا بوده که همزمان با انتخابات شورای شهر و روستا اهالی این روستا منتخبین خود را انتخاب می‌نمایند تا بتوانند سهمی در مدیریت روستا داشته باشند.
راههای دسترسی به روستای شمام
برای رسیدن به این روستا باید وارد شهر رستم‌آباد شده و به محله‌ای به همین نام در شهر رستم‌آباد وارد شوید که تابلوی مسیر امامزاده طاهر نمایان می‌شود. پس از گذشتن از نانوایی پروانه و مسجد امیر المومنین محله شمام پس از طی مسافتی به مدت ده دقیقه که آسفالت و عمدتا سر بالایی می‌باشد به ابتدای روستای شمام، به امامزاده طاهر(ع) شمام که از فرزندان حضرت موسی کاظم(ع) بوده می‌رسید که از چند صدمتری گنبد مشاهده می‌شود. با ادامه مسیر اسفالت در ابتدای این روستای کوچک و خوش آب و هوا، و در میان درختان گردوی سر برافراشته؛ چشمه آبی وجود دارد که بهسازی شده و زائران و مسافران معمولاً از آب شرب آن به علت عدم کیفیت آب شرب شهرهای مناطق اطراف و همچنین متبرک دانستن آب چشمه، برای آشامیدن استفاده کرده و داخل دبه‌هایی حمل و با خود به سوغات می‌برند. سیصد متر جلوتر به امامزاده طاهر میرسید که در انتهای جاده است.

در سمت راست چشمه یک جاده خاکی فرعی به سمت جور محله وجود دارد که در ابتدا به کارخانه آب معدنی شمام که از بهترین آب‌های معدنی ایران بوده که سرچشمه آن هفت تن خانی در بالای کوه دگرد قرار دارد و پس از طی مسافتی به مدت ده دقیقه به چشمه گازکول می‌رسد. در طول این مسیر برای رسیدن به منطقه گازکول، می‌توانید شهر رستم آباد را در پایین دست جاده و کوه درفک؛ پارک سرخ سنگان رستم‌آباد (که با مصوبه شورای شهر به نام عباس کیارستی تغییر کرد)؛ و منطقه رحمت‌آباد را در روبرو مشاهده کنید. محیط اطراف چشمه گازکول، شیب زیادی دارد که در پایین دست آن تعدادی از درختان جنگلی وجود دارند. پس از گذر از چشمه به مسیر زیبایی می‌رسید که از داخل جنگل می‌گذرد و دیدن آن خالی از لطف نیست.

فرهنگ و هنر در روستای شمام
روستای شمام زادگاه استاد آواز و خواننده مشهور ایرانی استاد علی جهاندار شمامی می‌باشد. عباس كیارستمی برای ساختن فیلم «خانه دوست كجاست؟‌» به روستای شمام – شهر رستم‌آباد آمد و تقریباً ۹۰درصد این فیلم را در شهر رستم‌آباد فیلمبرداری كردند. بسیاری از بازیگران این فیلم شمامی هستند مانند برادران احمد پور، محمد پروانه.عباس كیارستمی با ساختن فیلم‌های «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» و «خانه دوست كجاست» هم خودش و هم فرهنگ رستم‌آباد را جهانی كرد.
این روستا در دهستان رستم‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.اغلب جمعیت این روستا به شغل دامداری و کشاورزی مشغول می‌باشند.
شمامی‌ها به تاتی و مقداری زبان گیلکی و تالشی سخن می‌رانند. کتاب نخستین فرهنگ گویش تاتی رودبار زیتون نوشته علی علیزاده جوبنی در مورد گویش مردم شمام و رستم آباد سخن. آمده است.

روستای شهر بیجار

شهر بیجار،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است . این روستا در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز استان یعنی رشت و در فاصله ۳۵ کیلومتری مرکز شهرستان یعنی رودبار قرار گرفته است.

روستای شهران

شهران روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۰ نفر بوده‌است.

روستای شهربیجار

شهربیجار به معنی شهر بی جارچی بوده است. یعنی آبادی که هیچگونه منبع و ماخذی برای اعلام تصمیمات دولتی و فعالیت های اجتماعی وجود نداشته و مرور زمان به شهر+بی جار تغییر یافته است. جارچی به کسی گفته
میشود که نسبت به تصمیمات دولتمردان اطلاع رسانی کرده و مردم را نسبت به اقدامات عمرانی روستا آگاه میکرد.به همین دلیل چون همچون شخصی در روستا وجود نداشته بدان شهر بی جارچی گفتند.

برخی معتقدند که روستای شهربیجار از دو کلمه شهر+بیجار ترکیب یافته است. شهر به نقطه سکونتگاهی با امکانات اولیه گفته می شود و بیجار به معنی اراضی شالیکاری است. لذا با توجه به اینکه این روستا از گذشته آباد و دارای مرکزیت جمعیتی بوده و تنها آبادی آن ورآب بود به همین دلیل آن را شهربیجار نام نهادند. یعنی نقطه جمعیتی که در پای کوه با دسترسی به امکانات و اراضی کشاورزی دایر و به مردم خدمات رسانی می کرد. مستندات
این مورد نیز با توجه آثار موجود در مرکز روستا که شامل خشت های پهن در محدوده ی تقریبا چهار هکتاری با حصارمربع مانند محدوده آن مشخص شده، اکنون موجود است.

شهربیجار،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا همچنین مرکز دهستان بلوکات نیز هست .از روستا ها و شهر های اطراف آن میتوان به : امام زاده هاشم (ع) ، براگور ، کوکنه ، نیکام ، میش بیجار و… اشاره کرد .این روستا دارای امتیازات آب ، برق ، تلفن ثابت و در دو سال اخیر گاز ، نیز هست. پوششن آنتن دهی همراه اول و ایرانسل در اینجا خوب هست و میتوان تجربه اینترنت ۴Gرا بدست آورد.شغل اکثر مردم اینجا کشاورزی هست. البته از دامداری نیز نمیتوان چشم پوشی کرد.این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۹۴ نفر بوده‌است.

-بیجار روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

روستای شیخعلی توسه

شیخ علی توسه، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .اعضای شورائ اسلامی این روستا، سید ابراهیم میرعبدالهی، منصور نهری،ابراهیم رضوی،هستند.شغل اکثر مردم این روستا دامداری و کشاورزی است.در این روستا پوشش جنگلی فراوانی وجود دارد. این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۹ نفر بوده‌است.

روستای شیرکده

شیرکده، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دلفک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای شیرکوه

شیرکوه روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است . به افراد شیرکوهی به زبان محلی شیرکوجی میگویند.این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۲ نفر بوده‌است.مردم شیرکوه به زبان گیلکی صحبت می‌کنند.

روستای صیقلده

صیقلده،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای طالکوه

طالکوه،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۶ نفر بوده‌است.

روستای طلابر

طلابر، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد

علی‌آباد روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۰۰ نفر (۵۵۰خانوار) بوده‌است.مردم روستای علی‌آباد مسلمان شیعه هستند، از قوم تات می‌باشند و زبان‌شان تاتی است.

روستای فتحکوه

فتحکوه،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۷ نفر بوده‌است.

روستای فیشم

فیشم، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳ نفر بوده‌است.

روستای فیلده

فیلده، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم آبادجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای قوشه لانه

قوشه لانه روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است . اهالی آن غالبا از نسل قوم بزرگ ولی خان عمارلو که در جیرنده ساکن بودند هستند. گر چه زبان کردی کرمانجی در منطقه عمارلو رایج است ولی گویش اهالی روستا بصورت دیلمی (تاتی) می باشد اما اکثر روستاییان به زبان کردی نیز مسلط می باشند.عمده در آمد روستا از دامداری و کشاورزی تامین می شود.آب و هوای آن بصورت سرد کوهستانی است.فامیلی های روستا برار زاده براری برارپور احمدی جلیلی پورعینی پورپاشا لطیفی درویشی سلیمی مرادی زارع جمعی هدایت زاده و غیره می باشد. در باغ روستاییان بیشتر درخت گردو، سیب و فندق به چشم می خورد.وقتی از این روستا گذر می کنید با مردمانی ساده دل و مهمان نواز روبرو می شوید.
این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر بوده‌است.مردم قوشه لانه به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای کتله

کتله، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کرارودجمشیدآباد

کرارودجمشیدآباد، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۱ نفر بوده‌است.

روستای کرف چال

کرف چال، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای کرماک بالا

کرماک بالا، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است. زبان مردم آن تاتی است.

روستای کره رود

کوره رود، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است. هم‌اکنون جمعیت آن ۱۰۰ نفر (۲۷ خانوار) می‌باشد. اغلب ساکنین این روستا که در سالهای گذشته به دلایل مختلف به شهرهای اطراف مهاجرت کرده بودند در حال برگشت به روستا می‌باشند.

روستای کشک جان

کشک جان،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.

روستای کشکش

کشکش، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵ نفر بوده‌است.
مردم کشکش به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای کلاشم

کلاشم، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان صومعه سرا در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلاشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه نفر بوده‌است.

روستای کلایه

کلایه ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای کلایه رودبار زیتون

کلایه رودبار روستایی است با قدمت تاریخی چند هزار ساله از توابع شهرستان رودبار زیتون که تقریباً نیمه کوهستانی بوده،و آب و هوای آن معتدل کوهستانی می‌باشد. و دارای مردمانی کرد زبان(کردی کرمانج) می‌باشد.این روستا در زلزله ۳۱خرداد ۱۳۶۹ آسیب فراوانی دید.
کلایه به معنای پهناور یا نام قومی است که در گذشته می زیسته‌اند.مردم کلایه از نژاد کرمانج می‌باشند و به زبان کردی کرمانجی تکلم می‌کنند.
شغل اغلب مردمان آن دامپروری و کشاورزی است. کشاورزی در این روستا اغلب به صورت دیم می‌باشد و بیشتر می‌توان محصولات دیمی چون گندم ، جو ،کلزا ، آفتابگردان و…را نام برد. و از محصولات باغی بیشتر می‌توان انار ، گردو ، انجیر ، زیتون ، را نام برد.
تقسیمات جغرافیایی
روستای کلایه از نظر جغرافیای سیاسی جزو دهستان رحمت آباد می‌باشد.فاصله روستا تا مرکز شهرستان یعنی شهر رودبار حدود ۱۵ کیلومتر و با شهر رشت که مر کز استان می‌باشد در حدود ۶۰ کیلومتر می‌باشد. روستاهایی که به روستای کلایه نزدیکند عبارتند از:روستای کیاباد با فاصله ۵‚۱ کیلومتر،کیابادتخت با فاصله ۵‚۱ کیلومتر،روستای خاصکول با فاصله ۳ کیلومتر،و روستای نصفی.<<, و<<,,,
جاهای دیدنی
یکی از مکان‌های باستانی و معروف که در فاصله بک کیلومتری این روستا قرار دارد،تپه مارلیک می‌باشد.روستای کلایه از قسمت بالای آن مشرف به جنگل انبوه می‌باشد در وسط جنگل رودخانه‌ای به نام کهن رود که در اصطلاح عامیانه و محلی به آن “کوری” می گوبند و از بهم پیوستن ده‌ها چشمه تشکیل شده، در جریان است.این رودخانه پس از پیمون مسیر چند کیلومتری از میان جنگل و کوهستان وسنگ،به رود معرف سفیدرود می ریزد. روستای کلایه دارای یک استخر طبیعیِ و بسیار بزرگ است،که در بالای روستا و نزدیک جنگل قرار گرفته‌است،این استخر محل زیست ماهیهای گوناگون بوده،و در فصل بهار و تابستان محل شنا و تفریح برای بچه‌ها و جوانان روستا می‌باشد.آب استخر از ذوب شدن برف و یخ،ذر فصل بهار تأمین می‌شود. از این روستا قله درفک چشم‌انداز زیبایی را ایجاد کرده‌است. این روستا دارای ییلاقی زیبا به نام انبارجه کوه یا می‌باشد.افراد گله دار در اواخر بهار و باسیدن فصل گرما به آن مهاجرت می‌کنند واواخر تابستان به روستا باز می گردند.البته به جز گله داران این ییلاق مورد توجه شکارچیان،جمع کنندگان گیاهان دارویی،طبیعت دوستان،و…می باشد.
حوادث طبیعی
بحرانی‌ترین شرایطی که روستا تاکنون با آن مواجه شده‌است،وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری در سی دقیقه بامداد ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ بود.که در آن خسارات جانی ومالی فراوانی بر جای ماند.طبق سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت روستادر آن سال در حدود ۳۰۰ نفر بود که ۱۰۰ نفر در این حادثه جان باختند.زلزله،یک پیامد مثبت هم داشت و آن اصلاح ساخت و سازها به روش اصولی و مهندسی بود.
گیاهان معطر و دارویی وحشی
از گیاهان دارویی و خودرو که به صورت وحشی در دشت‌ها و ارتفاعات می رویند می‌توان به نمونه های: گل گاو زبان،گل بنفشه،گیاه بابونه،بومادران،زیره کوهی ،گلپر و…اشاره کرد.
حیات وحش
حیات وحش این روستا بیشتر در نواحی کوهستانی با پوشش جنگلی انبوه متمرکز شده‌است،که در آن می‌توان از حیواناتی چون پلنگ،خرس،گرگ،شغال،کفتار،جوجه تیغی نام برد.از پرندگان این حیات وحش می‌توان به قرفاول،کبک،عقاب،هدهد،دارکوب،مرغ شباهنگ،گنجشک، و …را نام برد.این منطقه دارای مارهای سمی و غیر سمی بسیاری است،که همه ساله نمونه‌هایی از مارگزیدگی را در بین کشاورزان منطقه شاهد هستیم.از مارهای سمی و معروف می‌توان بیشتر به مار افعی و جعفری اشاره کرد،واز مارهای غیر سمی می‌توان به مار آبی اشاره کرد.

روستای کلشتر

کِلِشتِر یکی از روستاهای استان گیلان در دهستان کلشتر و شهرستان رودبار است که به تازگی به شهر رودبار متصل شده و از نظر تقسیمات کشوری دیگر روستا به شمار نمیرود. این منطقه متصل شهری در بخش مرکزی شهرستان رودبار جای دارد و مرکز دهستان کلشتر است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا ۱۲۷۲ نفر بوده‌است. مردم کلشتر به زبان گیلکی با گویش دیلمی صحبت می‌کنند.محصول اصلی آن زیتون است. به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای باغات زیتون توسعه خوبی داشته و زمستان و تابستان معتدلی دارد.

این روستا روزگاری دارای خان‌های بزرگی بوده که تمام اطراف و اکناف رودبار جهت رسیدگی به تمامی امور زندگی از خرید تا مسائل قضایی به آن‌ها مراجعه می‌کردند.منطقه متصل شهری کلشتر در فاصله سه کیلومتری شهر رودبار و در کوهپایه کوهستان البرز غربی و در ارتفاع پانصد و پنجاه متری از سطح دریا و مشرف برشهر رودبار واقع شده‌است.

شهرستان رودبار دارای چهاربخش بنام‌های خورگام، رحمت آباد و بلوکات، عمارلو و بخش مرکزی که بزرگترین بخش شهرستان رودبار می‌باشد. بخش مرکزی هم دارای سه دهستان بنام‌های رستم‌آباد شمالی، رستم‌آباد جنوبی و دهستان کلشتر که بزرگترین دهستان بخش مرکزی است. بزرگترین روستای دهستان کلشتر هم همان‌طور که از اسمش پیداست روستای کلشتر می‌باشد.
تاریخچه
روستای کلشتر از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است. در چند صد سال پیش اهالی قدیمی کلشتر در مکان کنونی زندگی نمی‌کردند بلکه به تدریج به این مکان رسیده‌اند. آثار تاریخی بجا مانده و صحبت‌های ریش سفیدان محل نشان از این دارد که اهالی قدیمی روستا قبل از این در قسمتی به نام (پیلا خونی) که در فاصله ۵ کیلومتری محل کنونی روستا قرار دارد زندگی می‌کردند.

قبل از این مکان نیز در محل قدیمی به نام (مرجان آباد) که ۷ کیلومتر از محل کنونی روستا فاصله دارد سکونت داشتند. آثار بجا مانده در قسمت علوچال، استلاسری، حمام بولاقی و قسمت‌های دیگر از این روستای بزرگ نشان می‌دهد که قبلاً در آن مکان‌ها هم سکونت داشته‌اند. قدمت این مکان‌ها بیش از ده قرن تخمین زده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که اهالی اولیه روستا برای نجات از سرمای بیش از حد ارتفاعات و پیدا کردن خاک حاصل خیز و آب خوب از جای قبلی خود نقل مکان می‌کردند.

کار اصلی روستاییان قدیم کشاورزی و دامداری بود و در ارتفاعات روستای کلشتر در قسمت مرجان آباد و قسمت‌های دیگر به کشت گندم و جو می‌پرداختند که علامت‌های تقسیم زمین‌ها تا امروز هم باقی مانده، به صورتی که دور زمین بایر را بوته‌ها و درختان فرا گرفته‌اند.

کار کشت گندم تا ۵۰–۴۰ سال پیش در همان زمین‌ها ادامه داشت اما به دلیل مواجه شدن این دوره با تقسیمات ارضی کشت غلات و حبوبات تقریباً منسوخ شد. بعد از این موضوع کاشت زیتون و سود بیشتر این محصول و زحمت نسبتاً کمتر از زراعت گندم برای اهالی روستا باعث شد که کشت گندم به تدریج متوقف شود و مردم بدنبال کارهای دولتی و شرکتی به شهرها مهاجرت کنند.

تأثیر عوامل اقلیمی بر کشاورزی روستا
نوع خاک روستای کلشتر بخاطر وسعت زیاد و کوهستانی بودن منطقه بسیار متنوع و گوناگون است مثلاً در بعضی از قسمت‌ها که دارای شیب کمتری نسبت به بقیه نقاط می‌باشد خاک نرم و حاصلخیز تری وجود دارد و بر عکس هر چه شیب زمین‌ها بیشتر می‌شود ابعاد دانه‌های خاک هم بزرگتر می‌شوند و بشکل سنگ ریزه مشخص می‌شوند که این امر باعث رشد کمتر ریشه درختان می‌شود در نتیجه محصول کمتری نسبت به نقاط کم شیب بدست می‌آید. در این نوع زمین‌ها کشت دیم هم صورت نمی‌گیرد حتی در بعضی نقاط روستا که در ارتفاع بیشتری قرار دارد درخت زیتون هم محصول نمی‌دهد. البته در بیشتر زمین‌های زراعی روستا از زمین‌های کم شیب استفاده شد است.

در قسمت جنوبی روستا یک دهنه قدیمی از معدن زغال سنگ وجود دارد که تا چندی پیش از آن زغال سنگ استخراج می‌شد. در کل تنوع خاک و آب فراوان و هوای معتدل باعث شده تمام محصولات کشاورزی به خوبی به بار بنشیند. از جمله پرمحصول‌ترین آن‌ها می‌توان از زیتون، گردو، انار، انجیر، آلوچه، گیلاس، پرتقال، گندم و جو نام برد. گفتنی است که محصولات دیگر ی هم در این روستا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند مثل برنج، سیب زمینی، هلو، خربزه، و دیگر محصولات که تماماً به بار نشستند. البته این محصولات هیچ وقت به عنوان کشت دائم مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

مساحت عمده قسمت مسکونی و کشاورزی روستا پوشیده از درخت زیتون است. در قسمت‌های با شیب بیشتر درختان کاج روییده‌اند در ارتفاعات هم پوشش گیاهی به صورت مرتع و جنگل انبوه می‌باشد.
روستای کلشتر از نظر مناظر دیدنی به خاطر موقعیت کوهستانی و وجود درختان همیشه سبز مثل زیتون و کاج در چهار فصل سال زیبا و دیدنی است. در بهار و تابستان این زیبایی چندین برابر می‌شود. درون بافت مسکونی روستا تعداد زیادی چشمه و نهر آب وجود دارد.

-1 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

آبشار زیبایی که بیش از بیست متر ارتفاع دارد یکی دیگر از مکانهای دیدنی روستا به‌شمار می‌رود. روستای کلشتر به دلیل شرایط خاص، مساحت عمده جنگلهای منطقه را به خود اختصاص داده‌است. جنگلهای پر درخت و بکر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و کوه آسمانسرا با دشتی زیبا با علفهای بلند و سبز در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا یکی دیگر از نقاط دیدنی روستای کلشتر می‌باشد.
یکی از ویژگی‌های مهم روستای کلشتر وجود تعداد زیاد چشمه‌های پرآب، با آب بسیار سرد و گوارا می‌باشد که این روستا را از روستاهای دیگر متمایز می‌کند. آب شرب و کشاورزی روستا تماماً از این چشمه‌ها تأمین می‌شود و آب مازاد بر مصرف برای آبیاری زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف جاری می‌شود.
چشمه بار (چیمه وار) از بزرگترین و زیباترین چشمه‌های آب موجود در کشور است. از ویژگی‌های این چشمه می‌توان به سرمای خیلی زیاد آب حتی در تابستان اشاره کرد. مهم‌تر از سرمای زیاد آب موضوعی است که اخیراً بیشتر به آن پرداخته می‌شود و آن سبک بودن آب از لحاظ وجود املاح می‌باشد که طبق آزمایش‌های انجام شده نتیجه گرفته شده که آب این چشمه حتی از آب معدنی دماوند هم سبک‌تر است.

آبشار کلشتر به طول تقریبی ۲۰ متر، سرچشمه کلشتر، امامزاده شاهزاده ابوطالب، درختان هزارساله زربین با بیش از ۲۰ متر ارتفاع، جنگلهای بلوط و راش و خانه‌های پلکانی از جاذبه‌های روستای کلشتر است.
روستای کلشتر دارای سه مسجد است که یکی در محله سراب و دیگری در محله کلشتر و مسجد نوسازی در محله پسکلا قرار دارد. در این روستا دو امامزاده دارای بقعه مدفون هستند که همه روزه مردم برای زیارت به این مکان‌ها می‌روند. ضمناً درختی در محله سراب وجود دارد که ساکنین این محله اعتقاد دارند که در زیر آن امامزاده‌ای مدفون است. یک حسینیه هم در کنار مزار قربانیان زلزله به خاطر تخریب ساختمان مسجد ساخته شده‌است.
ورزشی
روستای کلشتر دارای یک سوله ورزشی برای فوتسال می‌باشد و یک زمین روباز و محصور برای ورزش کردن وجود دارد. در زمینه ورزش، این روستا دارای استعدادهای فراوان و جوانان فعال می‌باشد اما بعد از زلزله به این مورد کمتر رسیدگی شده و کمبود فضای ورزشی کاملاً محسوس می‌باشد.
فرهنگی
روستای کلشتر دارای یک کتابخانه عمومی بزرگ می‌باشد. این روستا یک دبستان دولتی و یک مدرسه راهنمایی دارد. یک مرکز آموزش و اشتغال نیز توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۷۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تاکنون تعداد زیادی از هنر جویان در این مرکز آموزش دیده مدرک دریافت کرده‌اند. دو پایگاه نیروی مقاومت بسیج نیز از اماکن فرهنگی این روستا به‌شمار می‌آیند.

 

 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

روستای کلورز

کَلوُرَز، یکی از روستاهای رستم‌آباد (گیلان) و نام یکی از محلات شهر رستم‌آباد است و در بخش مرکزی شهرستان رودبار قرار دارد.این منطقه از دیرباز، جایگاهی مهم در تاریخ ایران و گیلان داشته‌است. تپهٔ باستانی گنج پر (گنجِپَر)، در محلّهٔ جلالیه – در سمت شمالی جادهٔ کلورز – قرار دارد. طبق برآوردهای صورت گرفته توسط باستان‌شناسان، سابقهٔ سکونت آدمی در تپهٔ «گنجِپَر»، به حدود ۳۰۰ هزار سال می‌رسد. گنج پر، محوطه‌ای منحصر به فرد در استان گیلان است؛ زیرا کاوش‌های باستان‌شناسی در تپهٔ باستانی کلورز نشان می‌دهد که اقوام ساکن در این منطقه، با استفاده از خشت، سنگ و آجر، قلعه و عمارات بزرگی پدیدآورده بودند. پیش از این تصور می‌شد که اقوام ساکن در نواحی شمالی کشور به ویژه در گیلان، به علّت کوچ‌رو بودن، فاقد خانه‌های مسکونی بودند یا اگر خانه‌هایی نیز در مناطق شمالی کشور ساخته شده است، چوبی بوده و به همین علت، امروزه اثری از آن وجود ندارد.

محوطه باستانی کلورز را علی حاکمی کاوش کرده بود که کتاب کاوش‌های باستان‌شناسی رودبار گیلان، ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۷ هجری خورشیدی مربوط به کاوش‌های علی حاکمی در منطقه رودبار گیلان است که پس از ۵۰ سال به کوشش شاهین آریامنش منتشر شده‌است. در این کاوش‌ها افزون بر سفالینه، خنجر، شمشیر، پیکرک انسان و حیوان، اشیاء زرین و سیمین به دست آمد که نمونه آن گردنبندی با نشان چلیپای شکسته است. همچنین دو جام از این محوطه به دست آمده‌است که یکی از آن‌ها زرین است و دیگری ترکیبی از زر و مفرغ (برنز) است.
در قرون اخیر نیز به علت وجود بازارچه‌های مهم و عبور راه ارتباطیِ گیلان و فلات مرکزی ایران از این منطقه، کلورز توانسته است جایگاه ویژه خود را حفظ نماید.منطقهٔ توریستی سلانسر در سمت شمال‌غربیِ کلورز قرار دارد و بهترین راه دسترسی به آن از طریق جادهٔ کلورز می‌باشد.

این روستا در دهستان رستم‌آباد جنوبی قرار دارد و تا پیش از وقوع زلزلهٔ ویرانگر سال ۱۳۶۹ جمعیت قابل توجهی در آن سکونت داشت؛ اما پس از این واقعه و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن به ۸۱ نفر (۲۴ خانوار) کاهش یافت.

روستای کلوس فروش

کلوس فروش،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای کلیشم

کلیشم یکی از روستاهای استان گیلان از توابع دهستان کلیشم و بخش عمارلو در شهرستان رودبار است. این روستا مرکز دهستان کلیشم است.این روستا در دهستان کلیشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰۴ نفر (۲۲۴خانوار) بوده‌است.
مردم روستای کلیشم به زبان گیلکی سخن می‌گویند. در برخی منابع هم زبان روستا تاتی ذکر شده است. کلیشم دارای حدود ۲۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفر می‌باشد. لباس زنانه محلی در گذشته شامل مندیل/دستمال گلدوزی شده بلند سفید/جلیقه دوخته شده به سکه/سر تومان وپیراهن بلند بود که پس از گذشت زمان و نفوذ فرهنگ شهری و مهاجرت اهالی به شهر تغییر یافته و اکنون عموم زنان از لباس‌های معمول شهری استفاده می‌کنند.

روستای کمنی

کُمنی روستایی در دهستان پیرکوه از توابع بخش دیلمان و شهرستان سیاهکل در استان گیلان است.این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، ۱۶۲ نفر (۵۱خانوار) جمعیت داشته است. مردم روستای کمنی به شغل باغداری، دامپروری و زنبور داری مشغول هستند.

روستای کنبک

گنبک،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .گنبک، تغییر یافته کلمه گمبک (=گم بک) به معنای مکانی که از دید گم می‌باشد ودلیل آن این است که این روستا تقریباً پنهان بوده و از روستاهای اطراف قابل رویت نیست.این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده‌است.

روستای کندلات

کندلات،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۵ نفر بوده‌است.

روستای کوکنه

کوکنه، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۰۸ نفر بوده‌است.

روستای کوله‌کش

کوله‌کش،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کهنه وانسرا

کهنه وانسرا،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای کیاآباد

کیاآباد،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای گردپشته

گردپشته،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای گردلات

گردلات، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلیشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌است.

روستای گردویشه

گردپشته،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای گرزنه چاک

گرزنه چاک، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است. مردم این روستا به زبان تاتی سخن می‌رانند

روستای گلنگش

گلنگش یا گلنکش روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۸ نفر بوده‌است.مردم روستای گلنگش به زبان زیبای دیلمی قدیم و باستانی گویش میکنند.

روستای گلیورز

گِلورز، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای گنجه

گنجه ،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای گوپل

گوپل، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۱ نفر بوده‌است. مردم این روستا کرمانج هستند.

روستای گوورد

گوورد، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱ نفر بوده‌است.

روستای گیلزارود

گیلزارود،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای لافندسرا

لافندسرا،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای لپه سرا

لپه سرا، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای لیافو

لیافو، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌است.

روستای لیاول سفلی

لیاول سفلی روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دلفک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.
اهالی لیاول سفلی به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

روستای لیاول علیا

لیاول علیاروستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دلفک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۲ نفر بوده‌است.

روستای لیسن

لیسن، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای مازیان

مازیان،روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای ماشمیان

ماشمیان، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دلفک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای مخشر

مخشر، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد که در استان گیلان واقع شده است .مخشر روستایی زیبا و تاریخی است که در میان کوه‌های زیبای سرو (درخت زربین) قرار گرفته است و با روستاهای رودخانه (رودبار)، سیدان، کلوس فروش همسایه است. مخشر در زمان قبل از زلزله ۱۳۶۹ شهرستان رودبار از نظر جمعیتی بسیار شلوغ بود اما بعد از زلزله و ویران شدن خانه‌ها و مرگ بسیاری از آنان، کم‌ کم سایر مردم، مخشر را به مقصد شهرهای اطراف ترک کردند. مردم مخشر گیلک زبان هستند و شغل مردم مخشر بیشتر کشاورزی و دامپروری است.
این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای مرجان‌آباد

مرجان آباد ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای معدن سنگ سیمان

معدن سنگ سیمان، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای معدن سنگرود

معدن سنگرود، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است . این معدن و تمامی متعلقاتش از جمله شهرک‌ها، معادن و سایر تأسیسات آن در زمینهای پاکده قرار دارد ولی به دلیل اهمال و عدم امانتداری مسئولین وقت به نام معدن سنگرود نام گذاری گردید.این روستا در دهستان جیرنده و در حوالی پاکده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای مگس خانی

مگس خانی، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای موش بیجار

موش بیجار، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳ نفر بوده‌است.

روستای میانفریرود

میانفریرود، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای میانکوشک

میانکوشک روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است . این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و امروزه در کنار شهر جیرنده واقع شده است.مردم میانکوشک همچون مردم جیرنده به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای میرزاگلبند

میرزاگلبند، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان بلوکات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۲ نفر بوده‌است.

روستای ناش

ناش روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان خورگام قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۹۸ نفر بوده‌است.مردم روستای ناش از قوم دیلم هستند و زبان‌شان تاتی است.

روستای ناوه

ناوه ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان کلیشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

زبان
مردم روستای ناوه به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای نصفی

نصفی روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۵ نفر بوده‌است.

روستای نمک اوران

نمک اوران، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کلشتر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌ است . اما در سرشماری سال ۱۳۹۵ با رشد چشم گیر بازگشت اهالی به روستا جمعیت آن به ۹۰ نفر متشکل از ۳۱ خانوار رسید .

روستای نوده (خورگام)

نوده روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است.

روستای نوده فاراب

نوده فاراب ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است. روستای نوده از توابع دهستان کلیشم در نیمه شرقی شهرستان رودبار در بخش عمارلو، ۴۵ کیلومتری جهت شرقی جیرنده، در طول جغرافیایی ۳۶ درجه و ۳۸ دقیقه و عرض ۵۰ درجه و ۳ دقیقه در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریای آزاد در جنوب استان گیلان واقع شده‌است.این روستا در دهستان کلیشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.
زبان مردم روستا گیلکی بوده و دارای پوشاک زنانه محلی است که شامل مندیل، جلیقه، تومان و پیراهن بلند است.
پیشینه و تاریخ نوده فاراب
روستای تاریخی نوده از نظر معماری با توجه به مصالح به کاررفته (خشت خام، سنگ، چوب، ملاط، کاهگل) با بافت پیچیده و درهم دارای ویژگی و اهمیت خاص خود است. این روستا با داشتن چهار محوطه شاخص فرهنگی، تاریخی، باستانی، مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ و تا دوران تاریخی را شامل می‌شود. یک غار استقراری بسیار مهم به نام غار چپلک و دو محوطه گورستانی به نام‌های قبرستان کول و سیاه ریز و یک محوطه استقراری تاریخی به نام قبرستان دوبرادران است که از دیدگاه باستان‌شناسی در منطقه گیلان و عمارلو اهمیت دارد.
منابع طبیعی
روستای نوده از نظر ذخایر و صنایع یکی از غنی‌ترین روستاهای شهرستان رودبار است. چشمه‌های آب معدنی آسیاب رود، سیاه ریز، ییلاق زیبا و آبشار آسیاب رود در شرق روستا که آب شرب و باغات روستا را تا ساحل رودخانه شاهرود و در منتهی‌الیه جنوب آن تأمین می‌کند.
مراسمات و جشن‌ها
جشن انار چینی در روستای نوده فاراب
اهالی نوده فاراب هر ساله بنا به رسمی کهن، در اوایل فصل پائیز گرد هم می‌آیند و جشن انار چینی برگزار می‌کنند. زنان و دختران روستا لباس‌های محلی به تن می‌کنند و همراه مردان مشغول چیدن انار از درختان در باغ‌های مزرعه سرد رود می‌شوند.
در گذشته چیدن انار از درختان به همراه ساز و دهل صورت می‌گرفته ولی در چند دهه اخیر این مسئله کم رنگ شده و در بعضی از سال‌ها اصلاً‌سازی در میان نبوده‌است. اتفاق جالب در این مراسم، علاوه بر احیای آداب و رسوم، تجربه مسافر کاشانه (خانه‌های استیجاری) توسط اهالی روستا بود.علاوه بر جشن انار و فندق چینی که اصلی‌ترین جشن و رسومشان است، جشن میش شوران و جشن میش دبین را نیز در مراسم خود دارند.
محصولات کشاورزی
انار، فندق، گردو، خرمالو، انگور، زالزالک، تمشک، سیب قرمز، گلابی، گوجه سبز، گیلاس، آلبالو، انجیر، هلو، سیب گلاب و …
صنایع دستی
فرش‌بافی، نمدمالی، لحاف دوزی، گلدوزی، قلاب دوزی، جاجیوبافی، تنگ بافی، سبدبافی، جوراب بافی و …

-فاراب-e1650094145805 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

روستای نوده (طوالش)

نوده ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۴ نفر بوده‌است.

روستای نورالعرش

نورالعرش، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خورگام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ولیجار

ولیجار، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات که در استان گیلان واقع شده است .این روستا در دهستان دشتویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای ویشان

ویشان، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش خورگام که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان دلفک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای ویه

روستای ویه در استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو، دهستان کلیشم واقع است. زبان مردم روستای ویه تاتی است که از کهن‌ترین زبان‌های ایرانی محسوب می‌شود.

روستای هرزویل

هَرزِویل شهرکی است کوچک که در فاصله دو کیلومتری شمال شرقی منجیل واقع است.بیش از هزار سال پیش در سفرنامه ناصرخسرو از آن یاد شده‌است. تاریخ شش هزار ساله رودبار (مرکز این بخش گیلان) گویای قدمت تمامی منطقه‌است.نام شهرک هرزویل در کتاب‌های تاریخ به گونه‌های متفاوت آورده شده: از جمله ناصر خسرو در هزار سال پیش می‌نویسد «خرزویل» و «نیکیتین» کنسول روس در تهران در یکصد سال پیش در کتاب «ایرانی که من شناختم» از عبارت «هرزبیل» استفاده کرده).

هرزویل از دو بخش تشکیل شده، یکی روستای تاریخی هرزویل با تاریخی بس طولانی که همچون هرزویل نوبنیاد در دامنه جنوبی کوه‌های البرز در شمال شهر منجیل، کنار شاهراه هخامنشی ایران به اروپا قرار گرفته. شواهد نشان می‌دهند که این آبادی در بیش از دوهزار سال گذشته چندین بار با خاک یکسان و از نو ساخته شده. همین‌طور که زلزله هولناک خرداد ۶۹ نیز آن منطقه را نابود کرد. آثار «هرزویل‌های قدیم» را در روی تپه‌های اطراف شهرک فعلی می‌توان یافت. مردم هرزویل در کنار شاهراه ایران به قفقاز و اروپا پیوسته از طرف حکومت مرکزی مأمور و مسئول نظم، ایمنی و کنترل آمد و شد در این مسیر و منطقه بسیار حساس و حیاتی بودند.

 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

هرزویل در کنار منجیل پیوسته در طول تاریخ ایران پاسگاه یکی از مهم‌ترین “دروازه”‌های درون مرزی کشور ایران یعنی تنگه سفیدرود، از دیدگاه راهبردی برای لشکرکشی، حرکت پیاده‌نظام و سواره نظام، و جهت جلوگیری از حرکت بیگانگان به طرف داخل یا شمال ایران بسیار پر ارزش بوده. چه اسکندر چه عربها، چنگیز یا روس‌ها، همه می‌بایستی از این راه خود را به جنوب یا شمال ایران می‌رساندند که با مقاومت شدید ایرانیان در این منطقه تلفات بسیاری داده و حرکتشان ماه‌ها یا سال‌ها به عقب افتاده یا که بکلی غیرممکن شده. در کتاب‌های تاریخ «عالم آرای عباسی» و «عالم آرای نادری» به روشنی آورده شده که شاه عباس صفوی و نادرشاه افشار به دفعات دستچینی از اقوام دلاور و جنگجوی خراسان، بخصوص قوچانی‌ها و کردهای غرب ایران را با بهترین افزار جنگی آن زمان مجهز نموده جهت تقویت قوای نظامی و حفاظت تنگه سفیدرود به هرزویل و منجیل کوچانده‌اند. امروزه می‌توان دهکده‌های کردنشین را در منطقه لوشان، کلشتر، دشتویل و غیره یافت.

بخش دیگر این منطقه هرزویل نوبنیاد است که در جنوب غربی هرزویل تاریخی جهت اسکان دادن کارمندان سد سفیدرود در اواخر دهه سی خورشیدی ساخته شده. این بخش هرزویل نیز در زمین‌لرزه رودبار در سال ۱۳۶۹ صدمات بسیار دید و باقی‌مانده ظاهراً سالم شهرک به دلایل ایمنی تخریب شد. حال هردو بخش هرزویل کمی پایین‌تر از جای قبلی شان از نو ساخته شده‌اند.

منجیل و هرزویل مکمل یکدیگرند و هرزویل می‌تواند در گذشته، بخاطر موقعیت جغرافیایی و استرانژیکی مناسب خود پناهگاه مردم منجیل یا کل منطقه بوده باشد.

درخت سرو تاریخی
در این روستا درخت سرو تنومند و کهن‌سالی وجود دارد معروف به سرو هرزویل با عمری بیش از هزار سال. این سرو چند سال پیش توسط سازمان میراث فرهنگی ایران به ثبت رسید. اکنون دهکده هرزویل به کنار سرو تاریخی نقل مکان کرده که این امر باعث نگرانی شدید شده زیرا پساب و سایر آلودگی‌های روزمره شهرک ممکن است حیات درخت کهنسال را به خطر بیاندازند.در مورد سن این ابردرخت روایت بسیار است. در برخی منابع صحبت از ۱۰۰۰ و در برخی صحبت از ۱۵۰۰ سال شده است.

 

-1 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

روستای هرکیان

هرکیان ، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رستم‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۳ نفر بوده‌است.

روستای یکنم

یکنم، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش عمارلو که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر بوده‌است.مردم این روستا دیلمی هستند و به زبان دیلمی تکلم می‌کنند.

روستای ییلاقی دارستان

ییلاقی دارستان (به زبان گیلکی رودبار: دارستان)، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. مردم ییلاقی دارستان به زبان گیلکی سخن می گویند.این روستا در دامنه (پشت کوه) در ارتفاعاتی از مسیر رستم آباد در شهرستان رودبار قابل دسترس است. دارستان در منطقه ییلاقی قرار دارد که از قدمت تاریخی بسیار زیادی برخوردار است.آثار باستانی فراوانی از دارستان حفر شده که بخشی از آن در موزه استان نگهداری می‌شود.

-1 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

دارستان روستایی است که زمانی بسیار آباد بوده و مردم به کار کشاورزی و دامپروری می‌پرداختند، ولی امروزه با ساختن عمارت‌های فراوان به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است.این روستا در دهستان رستم آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۷ نفر بوده‌است.

 

 روستاهای رودبار ( معرفی 168 روستای رودبار )

روستای ییلاقی لاکه

روستای ییلاقی لاکه، روستایی از روستاهای رودبار از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در تقسیم‌بندی‌های شهرستان، جزء دهستان رستم‌آباد جنوبی به حساب آمده و از توابع شهر رودبار است. محلهٔ لاکه نیز یکی از محله‌های منطقهٔ پایین‌بازارِ شهرِ رودبار است. در سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت روستای لاکه ۱۳۳ نفر اعلام شده است.مردم روستای ییلاقی لاکه گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن می‌گویند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *