رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ مهر ۱۳۹۸

روستای ییلاقی دارستان رودبار

اشتراک گذاری

روستای ییلاقی دارستان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است. روستاییست ییلاقی در ذیل ارتفاعات نارنجکل وبه فاصله حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا به ظاهر متروکه ولی در حال ساخت آنهم به شیوه مدرن .این روستا در دامنه (پشت کوه) در ارتفاعاتی از مسیر رستم اباد در شهرستان رودبار قابل دسترس است قرار دارد.《 دارستان》در منطقه ییلاقی قرار دارد که از قدمت تاریخی بسیار زیادی برخوردار است .مردم این روستا بر این باورند که اسم قدیم این روستا قبلا به دلیل داشتن درختان بسیار بزرگ به “سیاه دارستان” معروف بوده است، زیرا درختان مانع از تابیدن نور آفتاب به داخل روستا می‌شدند.مردم ییلاقی دارستان به زبان تاتی سخن می گویند.

مرکز شهرستان شهر رودبار است که در کنار سفیدرود قرار دارد و متشکل از چند منطقه بالابازار، پایین‌بازار و خلیل آباد است. به فاصله ۸ کیلومتری از جنوب پایین‌بازار رودبار و در دامنه کوه‌های تالش(پشت کوه) منطقه ییلاقی “دارستان” قرار دارد که از قدمت تاریخی بسیار زیادی برخوردار است‌.این روستا دارای برق ولوله کشی آب چشمه است و آنتن دهی تلفن همراه در آن به راحتی صورت میگیرد.دارای جاده نیمه اسفالته وبه قول معروف شُسته رُفته با حد اقل دست انداز هاست.این روستا دارای امکانات ورزشی سنتی( زورخانه) بوده ودرخت گردوی کهنسال وزیبای آن در مبدا ورودی روستا خوشامد گوی مقدم تازه واردان است.

دارستان روستایی است که زمانی بسیار آباد بوده و مردم به کار کشاورزی و دامپروری می‌پرداختند، ولی امروزه با ساختن عمارت‌های فراوان به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است .روستای ییلاقی دارستان در ۱۰ کیلومتری شهر رودبار واقع شده که به لحاظ ارزش اکولوژیکی و تنوع زیستی از غنای بالایی برخوردار است .در منتهی الیه جنوبی استان گیلان قرار دارد و مرکز اصلی پرورش درخت زیتون و تولید محصولات زیتون از جمله روغن و صابون و غیره است؛ شهرستانی کوهستانی که مردم ان علاوه بر کار کشاورزی به دامپروری نیز مشغول هستند.

روستای ییلاقی دارستان رودبار

آثار باستانی فراوانی از دارستان حفر شده که بخشی از آن در موزه استان نگهداری می‌شود. دارستان روستایی است که زمانی بسیار آباد بوده و مردم به کار کشاورزی و دامپروری می‌پرداختند، ولی امروزه با ساختن عمارت‌های فراوان به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است.
از موارد دیدنی در مسیر ورود به این روستا مقبره های نیمه ویران حاشیه جاده منتهی به این روستاست که سنگ قبرها و درون گورها کاملاً هویداست که گروهی معتقدند به هنگام احداث جاده به شکل موصوف در آمده و عده ایی دیگر نظر دیگری دارند دال بر تلاش برای یافتن زیر خاکی که البته کند وکاوهای دیگر در دیگر نقاط حاشیه جاده ونیز دیوار نوشته های موجود در روستای لویه(که قبل از آن واقع شده) مبنی بر تبلیغ فروش دستگاههای فلز یاب و…. نظر دوم را بیشتر تقویت میکند،از دیگر مناظر دیدنی و زیبای این روستا رنگ خاک بخشی از اراضی نزدیک به روستاست که در زیر نور آفتاب به رنگ بنفش میزند و مبین مواد خاص تشکیل دهنده آن میباشد که با جاهای دیگر تفاوت دارد .

در نزدیکی این روستای ییلاقی ، وقتی به دورنمای آن خیره میشوی در سمت راست قله با عظمت و سفید پوش درفک و به فاصله اندکی (البته فاصله هوایی از آن) قله پوشیده از برف آسمانسرا وتوربینهای بادی آن در پهنه بیکران آسمان جلوه گری میکند که در یک هوای صاف وآسمان آبی ، منظره وزیبا و بینظیر و فرصتی مغتنم است برای کسانیکه که دوستدار هنر عکاسی وعکسبرداری از طبیعت هستند .

این منطقه دو محل زیارتی به نامهای بقعه آقا سید محمد(محمد چو) و قبر شیخ مفید دارد که روایت است شیخ مفید، یکی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) بوده است که روایت است شیخ مفید یکی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) بوده ،که اقا سید جلال الدین اشرف در جنگ با مشرکین به این اقا پناه می برد و چون زخمی شده بود ه به این اقا می فرماید چناچه مردم ، مرا به تابوت انداخته وبه داخل سفید رود بیانداز که اقا شیخ مفید پس از مرگش به وصییتش عمل می کند .

این منطقه دارای احشام (گاو و گوسفند)است و چراگاه وسیعی دارد. دارستان چشمه‌هایی با آب زلال و سرد دارد که هر ساله عده‌ای را برای تفریح و گردش جذب می‌کنند.

تاریخ روستا مملوء از مردان بزرگ که هر کدامشان در روزگار ان گذشته حماسه افریده اند از جمله می توان به نام (حاجی اقا ) بسنده نمود که در مقابل متجاوزان روسی در جنگ جهانی اول مقاومت می نماید ودر این راه به شهادت . مقاومت مردم در مقابل مزدوران شاه در سال ۱۳۴۳که می خواستند اب ابیاری زمین های روستا را به منطقه ی دیگری انتقال دهند . منجر به شهادت ۳تن از افراد روستا شد .

روستای ییلاقی دارستان  روستای ییلاقی دارستان رودبار
روستای ییلاقی دارستان  روستای ییلاقی دارستان رودبار

منبع : پارس گیلدا – ویکی پدیا – بلاگ فا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *