رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای خانمیرزا ( معرفی ۱۸ روستای خانمیرزا )

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ تیر ۱۴۰۱

روستاهای خانمیرزا را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. ۱۸ روستای خانمیرزا که یکی از شهرستانهای سرسبز استان چهارمحال و بختیاری می باشد. در ابتدا با شهرستان خانمیرزا آشنا خواهیم شد.شهرستان خانمیرزا یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است که در ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ از اجماع بخش‌های خانمیرزا و ارمند به مرکزیت شهر آلونی تشکیل شد.مردمان این شهرستان از نژاد لر بختیاری هستند که به گویش بختیاری صحبت می کنند.

-1 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

تشکیل شهرستان خانمیرزا

با اصلاحات تقسیمات کشوری، دهستان ارمند در بخش مرکزی شهرستان لردگان دچار تغییراتی شد و با تقسیم به دو دهستان ارمند و دهستان سپیدار و زمینه ایجاد بخش ارمند به مرکزیت روستای۵۷۰۴ نفری ارمند علیا، شهرستان جدید خانمیرزا از ترکیب بخش کنونی خانمیرزا و بخش ارمند شکل گرفت.

بخش خانمیرزا کنونی نیز در سال ۱۳۷۳٫۱۱٫۱۲ در تابعیت شهرستان لردگان ایجاد شده بود. مطابق سرشماری سال ۱۳۹۵، بخش خانمیرزا ۳۳۶۰۰ و بخش ارمند نیز ۱۷۶۸۰ نفر جمعیت دارند که مجموعاً آمار جمعیتی این شهرستان جدید ۵۷۲۸۰ نفر خواهد بود. مرکز این شهرستان نیز شهر آلونی ۵۲۴۸ نفر جمعیت دارد که در ۱۵۰ کیلومتری، شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

روستاهای خانمیرزا

روستای ارمند

ارمند، روستایی از توابع بخش ارمند شهرستان خانمیرزا که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
تاریخچه
در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ با تصویب هیئت وزیران روستای ارمندعلیا به ارمند تغییر نام کرد و مرکز بخش جدید ارمند که شامل دو دهستان ارمند و سپیدار می‌باشد، گردید.این روستا در دهستان ارمند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۷۹۳ نفر بوده‌است.

روستای باغ‌بهزاد

باغ‌بهزاد، روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان خانمیرزا قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۴۵۴ نفر بوده‌است.

روستای برجوئی

برجوئی، روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در شهرستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۴۶ نفر (۱۰۰۰خانوار) بوده‌است.

روستای بوگر (لردگان)

بوگر، روستایی از توابع بخش ارمند شهرستان خانمیرزا که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.این روستا در دهستان ارمند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۷۵ نفر بوده‌است.

روستای جغد (لردگان)

روستای جغد در بخش ارمند شهرستان خان‌میرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۸ جمعیت آن ۵۰ خانوار و ۳۰۰ نفر بوده‌است.مردم این روستا مردمانی لر تبار از ایل بختیاری ،طایفه بهداروند جانکی سردسیر هستند.
این روستا واقع در رشته کوه های زاگرس مرکزی و جنگل های سرسبز بلوط است . در سمت پایین دست روستا رودخانه بزرگ ارمند که یکی از سر شاخه های کارون است عبور میکند ، و اطراف روستا را کوهسار احاطه کرده است ، زمستان های نسبتا سرد و تابستان های بسیار گرمی دارد ، بهار روستا بسیار زیبا و سرسبز است و در بهار با آب شدن برف های کوه ارمند بالا رودخانه ای فصلی پایین دست روستا ایجاد شده که به رود ارمند میریزد ؛ این روستا سه دشت ساحلی یا چَم که کناره ی رودخانه است دارد ، به نام های (چَم لطفعلی) ، (چَم میش شور) ، و ساحلی که در گویش بختیاری به (چَم مینجایی)که به معنا ساحل وسطی ت .
موقعیت چم ها به گونه ای است که می توان به عنوان کمپ های گردشگری و یا زمین های برنجی استفاده نمود.
پیشه مردم این روستا در قدیم تفنگچین ، برزگر و دامدار بودند اما کنون اکثرا دامدار و برزگر هستند.تعدادی از خانوار روستا به استان های مجاور برای کار هایی همچون پیمانکاری راه و شهرسازی ، ایزوگام و… مهاجرت کردند و تعدادی از جوان های مستعد هم در روستا پیشه گردشگری و برگذاری تور های گردشگری و قایق رانی را پیش گرفتند .تعدادی از مردم هم بر خلاف قانون از درختان بلوط زغال تهیه کرده و بفروش میرسانند.تعدادی هم به شکار برای تفریح و زنده نگاه داشتن سنت صیادی می پردازند(شکار و تفنگ چینی در کوه ها و ماهی گیری در رودخانه ) .

مردمان این روستا در قدیم و زمان های دور از عشایر ایل بختیاری بوده اند و حدود ۷۰ سال است که تخت قاپو کرده اند و یکجا نشین شده اند ، در حدود ۱۰۰ سال پیش این مردم به دشت جغد که از قدیم و ایام به این نام شهره بود آمده مال انداخته یا به زبان دیگر روستا ساخته اند.
تبار مردم این روستا از عشایر لر تبار ، ایل بزرگ بختیاری ، هفت لنگ ، باب بهداروند و طایفه جانکی(جوانکی)سردسیر بوده اند.
مردم این روستا با مردمان طایفه جلیل جانکی سردسیر ، طایفه ریگی جانکی سردسیر ، طایفه ارمندی جانکی سردسیر و دیگر طوایف خانمیرزا و لردگان و فلارد وابستگی قومی_طایفه ای و قوم و خویشی دارند.
گیاه شناسی
در کوه های این روستا گیاهان و ریشه های دارویی بسیاری میروید و مردم بسیاری از درد های ساده خویش را به وسیله طبابت سنتی درمان میکنند.
گیاهانی همچون چای کوهی ، کرفس کوهی ، قارچ کوهی ، بُن سرخ ، موسیر ، چَویل ، بِرِنجاس(نوعی گیاه برای نفخ معده) ، بو مادران ،اُو اندول ، گَنه بو ، بو گنده ، آویشن و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر که در این مقاله نمی گنجد ….
از گل های معروف روستا هم میتوان به گل سرخ و گل بابونه اشاره کرد.

-2-800x600 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

-3-800x600 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

-4-800x600 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

-5-600x800 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

-رودخانه-ارمند-800x600 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

1 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

روستای جوانمردی (روستا)

جوانمردی، روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این شهر در دهستان جوانمردی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ، جمعیت آن نفر (خانوار) بوده‌است.

روستای حسن هندو

حسن هندو،روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان جوانمردئ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳۵ نفر بوده‌است.

روستای دومکان

دومکان، روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. و در شرق روستای شاه قریه و چسبیده به آن، که در زمان قدیم به دلیل اختلافاتی از هم جدا شدند و مرز بین آن‌ها دقیقاً مشخص نیست و دره که در وسط روستای دومکان قرار دارد متعلق به روستای دومکان می‌باشد و این دره مرز بین دو روستا نیست چون از آن دومکان می‌باشد. اهالی روستا همه از طوایف ایل هفت لنگ می‌باشند که حدوداً از سیصد سال پیش در این مکان سکنا یافته‌اند. مجموع دو روستای شاه قریه و دومکان را مرادان می‌گویند که از لحاظ آداب و رسوم و فرهنگ وزبان و نژاد دارای اشتراکات فراوان و همگی از طایفه‌های بابادی می‌باشندو همچنین دارای پنج طایفه به نام‌های شاسی، جافروند، تنبروند، ونکی ومیلاسی می‌باشد
در شمال روستا و در مسیر جاده علی آباد یک رشته قنات وجود دارد که قبلاً اهالی روستا برای مصارف شرب و همچنین باغداری و کشاورزی از آن استفاده می کردند ولی اخیراً با توجه به خشکسالی صرف باغ های بالادست می گردد
این روستا در دهستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن۲۷۶۴نفر (۸۰۰خانوار) بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای خانمیرزا آشنا شوید.

روستای ده بابا (لردگان)

ده بابا/سفیلان، روستایی از توابع بخش خانمیرزا شهرستان خانمیرزا که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا طبق شناسنامه آبادی‌های کشور ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران به سفیلان هم شناخته می‌شود.این روستا در دهستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر بوده‌است.

روستای ده چنار سفلی

شهرویی نام روستایی از توابع شهرستان خانمیرزا که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.که نام قبلی آن ده چنار بود با ورود تیره شهرویی (طایفه بابادی گاشه بختیاری ) نام قریه به شهرویی تغییر نام یافت.این روستا در دهستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۳۲ نفر (۱۳۸ خانوار) بوده‌است.

روستای ده چنار علیا

ده چنار علیا، روستایی از توابع بخش خانمیرزا شهرستان لردگان که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.این روستا در دهستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴ نفر (۱۱خانوار) بوده‌است.

روستای ده رشید

ده رشید روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۳ نفر بوده‌است.

روستای ده صحرا

ده صحرا، روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۳۸ نفر (۹۲۰ خانوار) بوده‌است.

روستای ده‌نو (جوانمردی)

ده‌نو روستایی در دهستان جوانمردی بخش مرکزی شهرستان خانمیرزا که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۷۶ نفر (۷۸ خانوار) بوده‌است.

روستای سرتنگ دینارعالی

سرتنگ دینارعالی، روستایی از توابع شهرستان خانمیرزا که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.این روستا در دهستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱۲ نفر بوده‌است.

روستای شاه قریه یا مرادان

روستای شاه قریه یا مرادان، روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در شهرستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۸۳۰ نفر (۸۱۷ خانوار) بوده‌است.این روستا از دو بخش شاه قریه و دومکان تشکیل شده است.

-قریه-1-800x600 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

-قریه-2-800x600 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

-قریه-3-800x600 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

-قریه-800x600 روستاهای خانمیرزا ( معرفی 18 روستای خانمیرزا )

روستای شهرک سونک

شهرک سونک، روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان سپیدار قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۱۶۰۲ نفر (۲۷۹ خانوار) بوده‌است.

روستای علی‌آباد پشته

علی‌آباد پشته، روستایی است از روستاهای خانمیرزا از توابع بخش مرکزی که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان خانمیرزا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۹ نفر (۶۳ خانوار) بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *