رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ تیر ۱۴۰۱

روستاهای بن ( معرفی ۱۲ روستای بن )

اشتراک گذاری

روستاهای بن را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم . در ابتدا با شهرستان بن آشنا خواهیم شد.شهرستان بن یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است که در سال ۱۳۹۱ به شهرستان ارتقا یافت. مرکز این شهرستان، شهر بن است.

تقسیمات کشوری

شهرستان بن، دارای سه شهر به نام بن، وردنجان و یان چشمه می باشد.این شهرستان شامل دو بخش: بخش مرکزی به مرکزیت شهر بن و بخش شیدا به مرکزیت شهر یان چشمه می‌باشد.از دیگر روستاهای مهم این شهرستان می‌توان به بارده، حیدری، شیخ شبان، آزادگان، تومانک ، تمبک ، ورعبدالله ، لارک و کرسنگ اشاره کرد.شهرستان بن دارای ۲ بخش، ۴ دهستان و ۲ شهر  می باشد.

روستاهای بن

ریشه نام گذاری

نام بن در میان مردمان این شهر و ترک زبانان استان، در اصل (بین_ Been) گفته می شود.کلمه ( بین ) در ترکی استانبولی و آذری به معنی هزار است و در ترکی شرق آسیا و قشقایی مین هم خوانده می شود.بنابراین با توجه به حضور و اسکان جنگجویان ترک در این منطقه ، کلمه بین اشاره به محل اسکان (هزار جنگجو) چیزی شبیه تیپ امروزی دارد که به مرور میان مردم منطقه متداول شده است.بنابراین وجه تسمیه قرار گرفتن میان یا بین کوه ها، بن و پایه کوه ها مصداق اغلب شهر ها و روستا های استان و مناطق زاگرس نشین است و مناسبتی هم با زبان ترکی منطقه ندارد.
یا وجه تسمیه اینکه این منطقه در گذشته از نظر موقعیت جغرافیائی در محدوده‌ای بین حوزه نفوذ خوانین چهارمحال و خوانین قاشقایی بوده‌است به «بین» معروف بوده‌است که به مرور کلمه «بین» به «بِن» تغییر شکل داده‌است هم نادرست بوده چرا که بن هم مانند سامان، چادگان و بسیاری روستا ها در یک محور ترک نشین از شرق به غرب استان واقع شده و میان دو خوانین نبوده است.بنابراین وجه تسمیه بین به معنی هزار( محل اردوی هزار جنگجو ) به واقعیت نزدیک تر است و وجه تسمیه های معمول گفته شده کمی ساده اندیشانه به نظر می رسد.

مردم شناسی

زبان و نژاد اکثر مردم شهر بن از ترک های اغوز و قزلباشی می باشد که به سبب نزدیکی به مردم قشقایی با اشتباه قشقایی نامیده میشود و دلیل این نیز تفاوت های تلفظ واژگانی در زبان دو طرف می باشد.بنابر شواهد موجود و تطبيق قرائن تاريخي، ترک هاي ساکن در اين منطقه و بخشي از شهرستان هاي اطراف آن (همچون شهرستان سامان يا شهرستان فريدن در غرب استان اصفهان) عمدتاً توسط سلسله صفويه و پس از انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت صفويان، در اين ناحيه اسکان داده شده اند. در واقع ايلات ترکي که بخش اصلي نيروهاي حامي صفويان در ابتداي تشکيل اين سلسله را تشکيل مي دادند، به پاداش حمايت هاي خود و به منظور حفاظت از پايتخت صفويه به اين منطقه وارد شدند و به مرور زمان از زندگي ايلي به زندگي يکجانشيني تغيير سوق پيدا کردند.
پیشه
در این شهر اشتغال در صنعت، باغداری و دامپروری رواج دارد. اراضی و باغات دشت بن که یکی از بزرگترین دشتهای استان چهارمحال و بختیاری است از طریق بیش از ۱۵۰ رشته قنات و ۷۰ حلقه چاه نیمه عمیق و عمیق مشروب می‌شود. همچنیم کارخانه گازکربنیک بن یکی از نقاط مهم گازکربنیک ایران می‌باشد.
هنر قالی بافی در بن
هنر قالیبافی از دیرباز همراه با کشاورزی در بن رونق داشته‌است.قالی‌های بن با استفاده از گره ترکی بافته می‌شوند و رج شمار آن‌ها پایین است. شایان ذکر است که یکی از بزرگترین قالی‌های دستباف جهان (در زمان خود) در بن بافته شده‌است. دنیل پرل، خبرنگار وال استریت ژورنال، در گزارش خود در سال ۱۹۹۷ میلادی می‌نویسد که این قالی توسط ۸۴ زن بافته می‌شود و دارای مساحتی حدود یک سوم هکتار (سه هزار متر مربع) است و می‌تواند قیمتی تا یک میلیون دلار داشته باشد.

روستاهای بن

مناطق گردشگری

گرداب بن (مهمترین منطقه گردشگری در شهرستان بن)
سد زاینده رود در یانچشمه
حاشیه زاینده رود در روستای آزادگان
امامزاده باباپیر احمد
امامزاده سید بهاءالدین محمد در روستای شیخ شبان
امامزاده سید محمد بارده در روستای بارده
امامزاده حارث بن علی در روستای جمالو
کوه افغان و بقایای باقیمانده از حمله افغان‌ها در بن
قلعه محمد حسن خان در روستای بارده
پیست اسکی در روستای بارده

روستاهای بن

روستای آزادگان

آزادگان (بن)، روستایی از توابع بخش شیدا، شهرستان بن که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در زاینده‌رود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸۹ نفر بوده‌است.

روستای بارده

بارده، روستایی تاریخی از توابع شهرستان بن که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. مردم آن به زبان ترکی قشقایی صحبت می کنند.ازمهم ترین سوغاتی های بارده می توان به گوشت اشاره کرد.این روستا بیشتر گوشت مورد نیاز استانهای چهارمحال و بختیاری و اصفهان را تامین می کند.قشقایی‌ها که در منطقه فارس سکونت داشتند در دو دوره به منطقه چهارمحال کوچ کردند. دوره اول که توسط آقا محمد خان قاجار بلافاصله پس از سقوط سلسله زندیه و استقرار سلسله قاجاریه به کوچ اجباری قشقایی‌ها به این منطقه اقدام کرد.بخش دیگری از آنها در سال ۱۸۷۰ میلادی به دلیل قحطی و ضعف ایلخان (سلطان محمد فرزند محمد علی خان) در مدیریت قحطی که باعث شد حدود ۵۰۰۰ خانوار قشقایی به این منطقه بپیوندند.
این روستا در دهستان وردنجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۵۶ نفر بوده‌است.
امامزاده سید محمد
امامزاده سید محمد از نوادگان موسی کاظم، امام هفتم شیعیان است که در سال ۵۶۶ هجری قمری بدست مامورین حکومتی وقت در بارده به قتل رسید و توسط دو تن از یارانش ، شیخ طاهر و شیخ قاسم انصاری در مکان قتلش بخاک سپرده شد. این بنا در طول سالهای متمادی بارها مرمت و بازسازی شده است. امامزاده بارده در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ باشماره۲۲۹۶۱ درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این امامزاده هرسال شاهد حضور بسیاری از گردشگران از درون و خارج استان می باشد و از جاذبه های تاریخی و زیارتی استان بشمار می آید.
جاذبه های تاریخی
بارده دارای چندین آثار تاریخی ثبت شده‌ در فهرست آثار ملی ایران است. این روستا دارای دو قلعه است که یکی تخریب شده و دیگری در اختیار اداره میراث فرهنگی است. قلعه محمدحسن خان بختیاری به سبک ارگ کریم خان زند ساخته شده‌است. این روستا دارای سه گرمابه بوده که هم اینک تنها یک گرمابه باقی‌مانده و گرمابهٔ دیگر تعطیل شده و در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد و گرمابهٔ دیگر نیز ویرانه‌هایش قابل مشاهده است. قلعه بارده با شمارهٔ ثبت ۱۲۴۰۴ حمام و غسالخانه بارده با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۷۵ و پل بارده با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۸۹.
پیست اسکی بارده
پیست اسکی بارده یکی از اصلی ترین و پر طرفدارترین پیست های استان چهار محال و بختیاری است. این پیست در ۵ کیلومتری روستای بارده واقع شده است. سفید پوش شدن پیست اسکی بارده در روزهای پایانی پاییز هر سال،علاقمندان ورزشهای زمستانی را به این میدان ورزشی تفریحی می کشاند.ارتفاع هزار متری از سطح دریا، شیب مناسب، جاده دسترسی و نزدیکی به شهرکرد از مهمترین ویژگی‌های پیست اسکی بارده است.میدان اسکی بارده دارای ۴۰۰ متر طول و مجهز به تله اسکی است.

روستای پهنا

پهنا (بن)، روستایی از روستاهای بن از توابع بخش شیدا، شهرستان بن که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در بخش شیدا زاینده‌رود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر بوده‌است.

روستای تمبک

تُمبک روستایی از توابع بخش شیدا ، شهرستان بن که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. روستای تمبک روستایی زیبا در جوار مزرعه شورا کسار شهرک شیدا دریاچه سد زاینده رود است مردم تمبک به زبان ترکی قشقایی سخن میگویند.این روستا در دهستان شیدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای تومانک

تومانک روستایی است از روستاهای بن از توابع بخش مرکزی، شهرستان بن که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان وردنجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵۰ نفر (۲۴۸ خانوار) بوده‌است.

روستای جمالوی جدید

جمالوی جدید، روستایی است از روستاهای بن از توابع بخش شیدا که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان زاینده‌رود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای چشمه

چشمه روستایی از توابع بخش شیدا ، شهرستان بن که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شیدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر ۳ خانوار بوده‌است.

روستای حیدری

حیدری ، روستایی از توابع بخش شیدا، شهرستان بن که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در دهستان شیدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۳۹ نفر بوده‌است.

روستاهای بن

روستای شیخ شبان

شیخ شبان، روستایی از توابع شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری است که از مراکز صنایع خاتم کاری در ایران محسوب می شود.این روستا در فاصله ٤٠ کیلومتری شمال غربی شهرکرد میباشد. از طرف شمال به شهر یان چشمه و سد زاینده رود، از طرف غرب به روستاهای کلیچه، از طرف شرق به شهر بن و از طرف جنوب به روستای بارده منتهی می‌شود که تقریباً دور تا دور روستا را کوه‌های بلند احاطه کرده و دارای مراتعی سرسبز با چشمه سارهای گوارا می باشد. آب و هوای این روستا در تابستان بسیار مطبوع و خنک است که باعث جذب گردشگران بسیاری از سرتاسر استان میشود.مردم شیخ شبان چهارمحالی هستند ولی با گویشی نزدیک به گویش بختیاری تکلم میکنند و بیشتر مردم از نسل سادات می باشند.
امامزاده سید بهاالدین محمد
این امامزاده از فرزندان موسی الکاظم میباشد ، هم چنین مهمترین زیارتگاه و سیاحتگاه این روستا به شمار می آید که مردم زیادی برای زیارت و استفاده از هوای خنک این منطقه رجوع می کنند. محل این امامزاده در کوهستان های اطراف روستا می باشد.بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۶۸۳ نفر بوده است.

روستای کرسنگ

کرسنگ، روستایی از توابع بخش مرکزی ، شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری است که در نزدیکی بارده واقع شده است.ایل بختیاری و ایل قشقایی:تعدادي از خانوار هاي ایل بختیاری و ایل قشقایی در این روستا حضور دارند.این روستا در دهستان وردنجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای لارک

لارک، روستایی از توابع بخش مرکزی ، شهرستان بن که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این روستا در ۵ کیلومتری شهر بن از توابع استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله تقریبی ۳۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۱ نفر بوده‌است.

روستای ورعبدالله

ورعبدالله، روستایی از توابع بخش مرکزی ، شهرستان بن که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
اقوام
ایل بختیاری:تعدادي از خانوار هاي ایل بختیاری در اين روستا حضور دارند.
ایل قشقایی:كه به زبان تركي قشقايي تكلم مي كنند.
این روستا در دهستان وردنجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *