رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ شهریور ۱۴۰۱

روستاهای تبریز ( معرفی ۶۷ روستای تبریز )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای تبریز را در این مطلب به شما معرفی می کنیم . در ابتدا با شهرستان تبریز آشنا و سپس به معرفی ۶۷ روستای تبریز می پردازیم .شهرستان تبریز یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. شهر تبریز مرکز این شهرستان است. شهرستان تبریز طبق آخرین تقسیمات کشوری از ۳ بخش، ۴ شهر، ۷ دهستان و ۹۰ روستا تشکیل شده‌است.

-تبریز-1-800x533 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

جغرافیا

وسعت شهرستان تبریز به‌طور تقریبی ۱۷۸۱ کیلومتر مربع است. شهرستان تبریز از شمال به شهرستان ورزقان، از جنوب به شهرستان مراغه، از شرق به شهرستان هریس و بستان آباد، از غرب به شهرستان اسکو و شمال غرب به شهرستان شبستر محدود می‌گردد.این شهرستان در ۴۶ و ۲۵ طول شرقی و ۳۸ و ۲ عرض شمالی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده‌است و ارتفاع تقریبی آن از سطح دریا۱۳۰۰ تا۲۱۰۰ متر متغیر می‌باشد.شهرستان تبریز از دو ناحیهٔ کوهستانی و دشت تشکیل شده‌است. ارتفاع از سطح دریا در دشت ۱۳۱۰ و در مناطق کوهستانی تا ۲۱۰۰ متر بالغ می‌گردد. این شهرستان از شمال و جنوب، به‌وسیلهٔ کوه‌های عینالی و سهند احاطه شده‌است.

تقسیمات کشوری

جمیعت شهرستان تبریز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۱٬۷۷۳٬۰۳۲ نفر بوده که از این تعداد ۱٬۶۴۹٬۲۵۸ نفر ساکن ۴ شهر تبریز، سردرود، خسروشاه و باسمنج و ۱۲۳٬۷۷۴ نفر نیز ساکن روستاهای شهرستان بوده‌اند.
بخش مرکزی شهرستان تبریز
شهر تبریز
شهر سردرود
دهستان آجی‌چای
دهستان اسپران
دهستان سردصحرا
دهستان مهران‌رود
بخش خسروشاه
شهر خسروشاه
دهستان تازه‌کند
دهستان لاهیجان
بخش باسمنج
شهر باسمنج
دهستان میدان‌چای

-تبریز-2 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

روستاهای تبریز

روستای آخوله

روستای آخوله یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تازه‌کند بخش خسروشاه شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۵۱ نفر بوده‌است.

روستای آرپا دره‌سی

روستای آرپا دره‌سی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۹۳ نفر بوده‌است.

روستای آغاج‌اوغلی

روستای آغاج‌اوغلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. و تقریباً دارای ۴۰ خانوار است.

روستای آقداش

روستای آقداش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای آناخاتون

روستای آناخاتون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲۸۸ نفر بوده‌است.

روستای اسپرج‌خون

روستای اسپره خون (سفیده‌خوان)، روستایی از توابع بخش باسمنج شهرستان تبریز که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.ارتزاق اهالی این روستا وابسته به دامداری،کشاورزی،قالیبافی،معادن سنگ(معروف به سنگ ایسپره خون)،نخ ریسی،لبنیات و… .ميباشد. تاریخی کهن و قابل توجهی را دارا میباشد از قبیل گورستانهای قدیمی داخل و خارج روستا اولین معدن سنگ روستا و بنا به شنیده ها حاکی از این است که قناتی از راه قدیمی روستا به طرف تبریز که منتهی به محله طالقانی می‌شود وجود داشته که منتهی الیه قنات بطرف محله قدیمی و بنام مقصودیه جاری میشد ولی از نظر مستندات چیزی در دسترس نمی‌باشد و لازم به‌ تحقیق و تفحص دارد. یکی از مشکلات این روستا هدایت آبهای سطحی به زمینهای کشاورزی مرغوب ميباشد که بدون آب بوده و دیمی میباشد.
این روستا در دهستان مهران‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۲۱۳ نفر (۵۴۸ خانوار) بوده‌است.آب و هوای سازگار اين منطقه بخصوص روستای اسپره خون تلاش مسؤلان مردم و در رأس عوامل جهادکشاورزی و محیط زیست و جنگلبانی را می‌طلبد جهت جنگل‌کاری اراضی بایر و ملی وگسترش فضای گردشگری و ایجاد درآمد مناسب و… .

روستای اسپس

روستای اسپس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لاهیجان بخش خسروشهر شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵۲ نفر بوده‌است.

روستای استیار

روستای استیار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای اسفهلان

روستای اسفهلان (تلفظ: اِس فَهْ لآن) یکی از شهرهای خوش آب و هوای تبریز استان آذربایجان شرقی وبه روی نیروگاه حرارتی است که در ۱۰ کیلومتری شهرستان تبریز قرار دارد. این شهرک در تقسیمات کشوری جز، شهرستان تبریز است.یکی از شهرک‌های ویلایی و خوش آب و هوا می باشدو دارای باغ‌هایی زیبا است. از محصولات اسفهلان می‌توان به گردو و بادام و … اشاره کرد و اسفهلان به خاطر دارا بودن آب و هوای خوب میوه‌هایی مرغوب و صادراتی دارد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۳۹ نفر بوده‌است.

-اسفهلان روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

روستای اسکندر

روستای اسکندر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۰۱ نفر بوده‌است.

روستای اسنجان

روستای اسنجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سردصحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.جمعیت این روستا در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۱٬۴۵۱ نفر برآورد شده‌است.

روستای الوار سفلی

روستای الوار سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آجی‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۶۷ نفر بوده‌است.

روستای الوار علیا

روستای الوار علیا یکی از محلات کلانشهر تبریز است.این محله به علت قرارگیری در محدوده طرح جامع شهر تبریز، با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص طرح جامع شهر تبریز به صورت منفصل به این شهر الحاق گردیده و در حال حاضر جزء محلات شهرداری منطقه ۶ کلانشهر تبریز می‌باشد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۴۶ نفر بوده‌است.

روستای انرجان

روستای انرجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سردصحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. با جمعیتی بیش از ۱۰۰۰ نفر یکی از روستاهای مربوط به دهستان سرد صحرا می‌باشد. از لحاظ آب و هوایی دارای آب هوای سرد و خنک می‌باشد. در این روستا فعالیت‌های کشاورزی مانند کاشت گندم، جو، نخود و … فعالیت‌های باغبانی مانند درختانی مانند گردو، سیب، زردآلو، گیلاس، آلوچه، توت و … وجود دارد. روستای انرجان دارای بیش از ۵۰۰۰ راس دام می‌باشد و هرساله محصولات دامداری و لبنیاتی فراوانی در این روستا تولید می‌شود.

مسیر آن از آخماقیه خارج شده و در مسیر رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴۴ نفر بوده‌است.

روستای اوغلی

روستای اوغلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آجی‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۳۸ نفر بوده‌است.

روستای اولی

روستای اولی کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.منبع درآمد مردم این روستا بیشتر از طریق باغ داری، کشاورزی و دامداری می‌باشد، اصلی‌ترین محصولات باغدارها سیب و زردآلو (میوه) بوده هرچند تنوع کاشت میوه و غلات در این روستا بسیار است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷۸ نفر بوده‌است.

روستای باباباغی

روستای بابا باغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۴۰۹ نفر بوده‌است.باباباغی در میان دره‌ای از کوه‌های شمال غرب تبریز و در نزدیکی کوه بهلول و کوه‌پایه‌های حلّی بنا شده‌است.[۲] قریه باباباغی روزگاری محل تفریح و شکار ناصرالدین میرزا ولیعهد قاجار در تبریز بود.در حال حاضر این منطقه به عنوان مرکز درمان بیماران جذام مورد استفاده قرار گرفته و تنها مرکز تخصصی درمان بیماران جذامی در ایران است.فیلم مستند خانه سیاه است، به کارگردانی فروغ فرخزاد در سال ۱۳۴۱ در این محل فیلمبرداری شده بود.
پیشینه
نام باباباغی از اسم شخصی به نام «بابا» است (در زبان ترکی، «باباباغی» یعنی «باغ بابا») که در روزگار ولیعهدی ناصرالدین میرزا، باغبانِ باغی بود، بسیار آباد و مرتب. در همین مکانِ آسایشگاهِ امروزیِ جذامیان که وسایل رفاه و راحتی ولیعهد را که برای شکار به این کوهستان می‌آمد، فراهم کرده و پیوسته مورد تشویق ناصرالدین میرزا قرار می‌گرفت. تا این که ناصرالدین میرزا در تهران به تخت پادشاهی نشسته و در ازای خدمات باغبانش «بابا»، این باغ را به او بخشید. مدت‌ها شخصِ بابا این باغ را اداره می‌کرد، تا اینکه وفات یافته و باغ مزبور بی‌صاحب ماند تا در پایان مبارزات مشروطه و قیام مردم تبریز، ستارخان که از مبارزه و جنگ خسته شده بود، از والی و حاکم آذربایجان، مخبرالسلطنه هدایت درخواست کرد که باغ را به او واگذار نماید تا به کشاورزی و باغداری بپردازد؛ اما این درخواست مورد قبول واقع نشد؛ زیرا قرار بر این بود که ستارخان به هر قیمتی که باشد، از تبریز دور شده و به تهران برده شود. در مورد واگذاری باغ باباباغی به ستارخان در «تاریخ هیجده ساله آذربایجان»، نوشته احمد کسروی چنین آمده‌است:

«… این از آقای بلوری است که آن سالی که ستارخان از اردبیل بازگشت و من در تبریز نمایندهٔ انجمن ایالتی بودم، ستارخان باباباغی را از برای خود خواست و مرا میانجی ساخته و به انجمن چنین پیام داد: «من (ستارخان)، سگ این توده هستم و همیشه می‌خواهم پاسبان این توده باشم، شما باباباغی را به من واگذار کنید، بروم در آنجا به کشت و کار بپردازم و روز بگزارم و باز هر زمان نیاز افتاد بیایم و جانبازی کنم…» بلوری می‌گوید، من این پیام او را رسانیدم و کوشیدم که باغ را به او واگذارند؛ اما آقای هدایت (مخبرالسلطنه) خرسندی نداد.»

-باباباغی روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

روستای بارانلو

روستای بارانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تازه‌کند بخش خسروشاه شهرستان تبریز واقع شده‌است.که نزدیک به ۱۲۹۰ نفر جمعیت و حدودا ۳۹۱ خانوار را دارا میباشد.شهرک بارانلو طی یک دهه اخیر تبدیل به ویلایی ترین روستا نسبت به روستا های همجوار شده که این روستا رو به یکی از خوش بافت ترین و مدرن ترین ویلا های ساخته شده منطقه کرده است. این شهرک با دارا بودن مردمان مهمان نواز و بی آزار در منطقه بسیار معروف هست. همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای تبریز آشنا شوید.

روستای باغ گردو

روستای باغ گردو یکی از بزرگترین و کهن‌ترین (قدیمی‌ترین) روستاهای اطراف شهر تبریز است که در مسیر جاده ای تبریز به سمت ارومیه واقع شده‌است.همان‌طور که از اسمش مشخص است این روستا دارای باغهای گردو فراوانی است به خاطر همین است که نام این روستا را باغ گردو می‌نامند.شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی می‌باشد و بیشترین و با کیفیت‌ترین محصول کشاورزی شان را که به بازار جهت فروش صادر می‌کنند گردو است این روستا دارای آب و هوای معتدل است و بسیار سرسبز نیز می‌باشد.

روستای باغ یعقوب

روستای باغ یعقوب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۵ نفر بوده‌است.

روستای بیرق

روستای بیرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران رود بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۰۰ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌کند

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تازه‌کند بخش خسروشاه شهرستان تبریز واقع شده‌است. این روستا مرکز دهستان تازه‌کند است.تازه کند در ۵ کیلومتری شهر خسروشاه واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۸۰ نفر بوده‌است.

روستای جانقور

روستای جانقور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.

روستای چاوان

روستای چاوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سردصحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۲۹ نفر بوده‌است.

روستای حاج عبدال

روستای حاج عبدال یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران رود بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است.روستای حاج عبدال یکی از ۲۳ روستای مسکون دهستان مهران رود بخش باسمنج شهرستان تبریز می‌باشد که دارای وضع طبیعی کوهستانی است. این روستا از نظر موقعیت استقرار در ۱٫۵ کیلومتری باسمنج قرار گرفته و با روستای دیزج لیلی خانی از شرق، روستای هروی از جنوب، شهر باسمنج از شمال هم‌مرز می‌باشد. این روستا در جوار راه روستایی باسمنج- هوری – بیرق – سفید خوان واقع شده و از طریق راه آسفالته با باسمنج و روستاهای مذکور در ارتباط است.در شرق روستای حاج عبدال رودخانه توله سرچای قرار داردو از غرب توسط کوه احاطه شده‌است.
آموزش
روستای حاج عبدال دارای یک واحد آموزشی ابتدایی و راهنمایی در ضلع شمال غربی روستا است که تعداد ۹۰ نفر از افراد لازم التعلیم در آن مشغول تحصیل می‌باشند این تعداد شامل ۴۰ نفر دانش آموز پسر و ۵۰ نفر دانش آموز دختر می‌باشد. به دلیل نبود مکان تحصیل در مقطع دبیرستان و عدم فراهم شدن زمینه‌های تحصیل در این مقطع، تعدادی دانش آموز به باسمنج مراجعه می‌نمایند که شامل ۳۰ نفر دانش آموز راهنمایی (پسر) و ۴۰ نفر در مقطع دبیرستان می‌باشد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۴نفر بوده‌است.

روستای خواجه‌دیزج

روستای خواجه‌دیزج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آجی‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.خواجه دیزج حدوداً ۱۵ کیلومتر تا مرکز شهر تبریز فاصله دارد؛ بنابراین به عنوان یک شهرک اقماری شهر تبریز می‌توان از آن نام برد. این شهرک در کنار جاده چرمشهر تبریز قرار گرفته‌است در نتیجه از موقعیت اقتصادی و صنعتی مطلوبی برخوردار می‌باشد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۸۱ نفر بوده‌است.

روستای دیزج لیلی‌خانی

روستای دیزج لیلی‌خانی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۶۵ نفر بوده‌است.

روستای رادار تبریز

روستای رادار تبریز یکی از مناطق نظامی استان آذربایجان شرقی است که در بخش خسروشهر شهرستان تبریز و در نزدیک بخش سرد رود واقع شده‌است. به دلیل وجود رادار پدافند در دوران حکومت محمد رضاشاه پهلوی این نام با فراز این منطقه نامیده شد. گفتنی است که امروزه نیز این منطقه با نام منطقهٔ پدافند هوایی شمالغرب شناخته می‌شود که شامل مراکز نظامی و خانه‌های سازمانی پرسنل می‌باشد. این منطقهٔ کلیدی و حساس، وظیفهٔ حفاظت از منطقه شمالغرب کشور ایران (منطقه آذربایجان) به ویژه شهر تبریز و مناطق استراتژیک آن از جمله پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه برق و سیانت هوایی از منطقهٔ شمالغرب کشور را بر عهده دارد.جمعیت این منطقه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۱٬۱۸۹ نفر برآورد شده‌است.

روستای زرنق

روستای زرنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران رود بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است. شهرک خاوران در زمینهای این روستا واقع شده‌است. آرامگاه شیخ پیری در روستای زرنق قرار دارد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۳۶ نفر بوده‌است.

روستای زینجناب

روستایزینجناب یکی از روستاهای تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سردصحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.این روستا با روستاهای هزه بران، آمقان، عنصرود و سفیده خوان (اسبره خون) همسایه بوده حدومرز روستا به دامنه‌های کوه سهند ختم می‌شود. روستا دارای مسجد زیبایی بنام (محمدحنفیه) می‌باشد که دارای ستون‌ها و منبر سنگی تاریخی زیبایی هست، بنای مسجد در سابق از خشت خام و سنگ و گل و چوب بوده، اما در سال ۱۳۸۸ به شیوه معماری اسلامی بازسازی شده است. داخل مسجد یک منبر سنگی قدیمی، حاوی نقوش کنده‌کاری شده و آیات قرآنی و در طرفین منبر، دو ستون سنگی وجود دارد. در گذشته کنار منبر، صندوق چوبی مستطیلی وجود داشته که داخل آن، ‌قسمت بالای طوقی را می‌گذاشتند که گویا علم و پرچم محمد حنفیه بوده که از هشتصد سال قبل وجود داشته است. این علم حدود صد سال پیش توسط سارقان دزدیده شده و امروزه محل آن مشخص نیست. در نزدیکی روستا رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی در بالای کوه (بلیندی) مستقر می‌باشد و زیارتگاه (سیاهپوش) در آن طرف روستا قراردارد. مردم روستا بسیار مهمانپرست و خونگرمند.

-1 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )
محصولات
گردو و پنیر و عسل زینجناب بسیار معروف است. البته محصولات دیگری همچون زردآلو، آلوچه، سیب و… نیز تولید می‌شود.در سال‌های قبل به دلیل نبود شیرپزخانه؛ دامداران روستا مجبور به فروش شیر به روستاهای اطراف می‌شدند و بعدها نیز با وجود تأسیس شیرپزخانه، چون پنیرساز نداشتند مجبور به استخدام پنیرساز ار روستای لیقوان می‌شدند که به همین دلیل پنیر خوشمزه زینجناب با نام لیقوان در بازار شناخته می‌شد. ولی اکنون آوازه پنیر زینجناب از مرزها نیز رد شده‌است.

-2-800x379 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )
بیشتر جوانان به بافتن قالی تبریز مشغول هستند که با چله و نخ ابریشم و در ۳۰٪ از آن از پشم گوسفندی استفاده می‌شود. این نوع قالی‌ها نیز اکثراً جنبه صادراتی داشته و ارزآوری ویژه ای دارند. روستای زینجناب مانند بسیاری از روستاهای دیگر دارای نان محلی بوده که حاصل زحمت زنان روستا و دستپخت بسیار عالی و خوشمزه آنهاست. نان محلی به دو صورت فطیر مغزدار و نان لواش پخته می‌شود، البته اندازه لواش‌های روستای زینجناب سه برابر لواش‌های شهری بوده و به دلیل پخت با زغال آن هم در تنورهای سنتی؛ عطر و طعم وصف ناپذیری دارد.
اماکن دیدنی
مکان های دیدنی:۱-رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی ۲- مسجد محمدحنفیه ۳- زیارتگاه سیاهپوش ۴- باغات و رودخانه زینجناب که از دامنه‌های سهند سرچشمه گرفته و باغات زینجناب به دامنه‌های سهند ختم می‌شود.۲۹۷۳

-3-800x371 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

-800x371 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

روستای ساتللو

روستای ساتلو یکی از روستاهای آذربایجان شرقی تابع شهرستان تبریزبخش خسروشاه و در۲۵ کیلومتری تبریز واقع شده‌است.این روستا دارای ۱۶۳۰ نفر جمعیت می‌باشد و با روستاهای تازه کند-قره تپه،آخولا، نوجه ده،مهدینلو و زین الحاجیلو همسایه می‌باشد.درمجاورت آن شرکت کشت و صنعت آذرنگین وابسته به بنیاد مستضعفان شرکت آسان گوار پیاذر تولید کننده محصولات غذایی (واقع در قره تبه)وکشتارگاه صنعتی تبریز(مابین دهستان تازه کند و ساتلو)احداث شده‌است مردم این روستا درکنارشغل دامداری و کشاورزی به‌شغل اداری و تجارت نیز مشغول می‌باشند که آب کشاورزی آن از طریق رود آجی چای تأمین می‌شود.عمده محصول تجاری این روستا عبارتند از نهاده های دامی،غلات و سمومات کشاورزی که در منطقه به عنوان قطب شناخته می شود.ومحصولات زراعی آن مانند گندم، جو، ذرت وکشت محصولات علوفه ای که اخیرا به دلیل مناسب بودن زمین های کشاورزی جهت کشت پسته به سمت باغبانی نیز گرایش پیدا کرده اند. این روستا ازطریق راه آسفالت به بخش خسروشهر وازطریق راه شوشه به ایلخچی و شهرستان شبستر متصل می شود فاصله این روستا با روستاهای همجوار به طور متوسط کمتر از۵کیلومتر می باشد ودرصورت مساعدت وهمت مسئولین با اتصال ضلع شمالی جاده آذرنگین به شهرک صنعتی آخولا فاصله این روستا با شهرک صنعتی کمتر از۳کیلومتر وباشهرجدیدسهندبه۱۰کیلومتر خواهد رسید لازم به ذکر است در صورت مساعدت مسئولین دلسوز استانداری،وبخشدارمحترم، دهیاری وسایر عوامل مربوطه با احداث جاده کنار گذر رودخانه تلخه رود یا آجی چای فاصله این روستا با مرکز استان به۱۵کیلومتر خواهد رسید باتوجه به احداث شهرک جدید صنعتی و وجود سایر واحدهای تولیدی و تبدیلی احداث این جاده یکی از موارد لازم جهت توسعه ورونق روستا می باشد که نقش مستقیمی در مهاجرت معکوس و ساماندهی جمعیت استان دارد.این روستا به دلیل دارا بودن نیروی انسانی جوان وتحصیل کرده و وجود مراکز دامپروری صنعتی جهت سرمایه گذاری در زمینه فرآورده های لبنی و چرم سازی وسایر صنایع تبدیلی کوچک و متوسط مانند کارتن سازی صنایع غذایی و صنایع بسته بندی و یا سایر بنگاه های خدماتی مانند میکانیکی، تولید پوشاک و…مناسب می باشد.روستای ساتلو محل پرورش شاعران ونویسنده گانی چون مرحوم احمدخانی ملقب به شکیب و دکتر علی انصاری می باشد مردم این روستا همچون سایر ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از تمامیت خاک مقدس کشورعزیزمان ایران کوشیدند واین دیار زادگاه شهید والا مقام شهید داوود اسدی می باشد. این روستا دارای علمای بسیار اسلاممی باشد که از آن ها می توان به حجت‌الاسلام والمسلمین بهزاد سلطنتی، آیت الله عظما عباس سلطنتی، آیت الله جلیل قربانی ( پورمحمد) و رشید الاسلام محمد صحرایی و ثقه الاسلام رحمان خلیلی اشاره کرد باتشکر از توجه تان از پژوهشگران عزیز دعوت می شود ما را در سامان دهی این مقاله یاری فرمایند از جمله اطلاعاتی در مورد تاریخچه و علت نام گذاری و موارد دیگر که از قلم افتاده .براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۳۰ نفر بوده‌است.

روستای سفیدان جدید

روستای سفیدان جدید، در اصل با نام ینگی اسپیران روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تبریز از طرف میدان آذربایجان پل تاریخی آجی‌چای ۲۰ کیلومتری تبریز در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳٬۵۱۵ نفر (۱٬۰۹۲ خانوار) بوده‌است.

روستای سفیدان عتیق

روستای سفیدان عتیق، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تبریز در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان اسپران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر (۵۱خانوار) بوده‌است.

روستای سهلان

روستای سهلان (ساغالان) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آجی‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.منابع نشان می‌دهند، نام اصلی این روستا ساغالان است. ساغالان طبق نظر نویسندگان مقالات از دو کلمه ساغ و آلان تشکیل شده‌است. ساغ به معنی هموار و آلان به معنی منطقه است و ساغالان منطقه هموار معنی می‌دهد.
حسن بی هادی، اتیمولوژیست، زبان‌شناس و صاحب «سایت توروز».، در یک فرهنگ لغت ترکی به ترکی، صفحه ۳۲ فرهنگ و موقع توضیح لغت آلان (alan) از ساغلان نام برده آنرا برگرفته از ساغ آلان نوشته‌است. ساغ آلان را نیز آلان خیلی مقاوم، وطن، استپ معنی نموده‌است. بی هادی در این فرهنگ و صفحه ۱۰۹۵ هنگام شرح ساغ (sağ) دوباره پیدایش ساغلان از ساغ آلان را یاد کرده، اشاره ساغلان به سهلان را نیز ذکر نموده‌است. همچنین همان معنی‌هایی که در آلان آمده بود را تکرار کرده‌است. استپ درفرهنگ فارسی معین جلگة وسیع و بی درخت معنی شده‌است. این معنی شبیه مفهوم منطقه هموار است.

صمد چایلی، اتیمولوژیست و زبانشناس، در صفحه ۱۳۴ فرهنگ از اسامی جغرافیایی آذربایجان، اسامی سهلان و سآلان را آورده‌است. نام سهلان را اشتباه و سآلان را خوانشی از ساآلان دانسته‌است. اسم اصلی روستا را ساآلان و معنای آنرا آلان بزرگ یا جای آشکار از اطراف (دشت) دانسته‌است. این معنی هم شبیه مفهوم منطقه هموار است.
در کتابی با عنوان آذربایجان (احوال جغرافیه و تقسیمات سیاسیه سیله اصول اداره سی) که به زبان ترکی عثمانی، چاپ استانبول و سال ۱۹۱۸ میلادی است، نام دو رود جلگه این روستا در صفحه ۱۰، آجی چای و ساغالان چایی (رود ساغالان) ذکر شده اند. ساغالان از نام روستا اخذ، به رود آبیاری کننده اراضییش و بیشتر مشهور به سینیق چایی اطلاق و در این سند منعکس گشته است. در نقشه ای که در کتابخانه دیجیتال مجلس بزرگ ملت ترکیه نگهداری میشود و مربوط به زمان امپراتوری عثمانی و سال ۱۳۰۲ هجری قمری و به زبان ترکی عثمانیاست نام ساغالان به شکل سغالان ضبط شده است.
ذکر نام ساغالان در کتاب تاریخ آذربایجان و آثار باستانی و جمعیت‌شناسی آن، تألیف محمدجواد مشکور نام روستا به شکل سهلان (ماغالان) آورده شده‌است. ماغالان باید ساغالان باشد و حرف اول اشتباه تایپی است، چونکه اسم این روستا چه شفاهی و چه کتبی در گذشته و حال هموار با حرف س شروع شده‌است. برای مثال، میرزا مهدی خان استرآبادی در صفحه ۸۱ کتاب جهانگشای نادری نام این روستا را سهیلان قید کرده‌است. جیمز موریه در صفحه ۳۴۱ کتاب سفرنامه جیمز موریه نام روستا را ساهالان (Sahalan) نوشته‌است. احمد کسروی در صفحه ۷۴۹ کتاب تاریخ مشروطه ایران اسم روستا را ساوالان نگاشته‌است.[۱۳] محمدباقر ویجویه در صفحه ۱۱۹ کتاب تاریخ انقلاب آذربایجان و بلوای تبریز نام این روستا را سهلان ذکر کرده‌است.
در نقشه صفحه ۱۸۹ کتاب اطلس تاریخی نقشه‌ها و تصویرهای جغرافیایی آذربایجان، نام این روستا بصورت ساآلان (Saalan) قید شده که تلفط رایج این روستا بدین شکل است.ساآلان تلفظ ساغالان می‌باشد.
آثار باستانی ساغالان
از آثار باستانی ساغالان می‌توان به تپه پیرموسی اشاره کرد. شهر ناشناخته گیلیخان نیز در نزدیکی آن قرار دارد.
مشاهیر ساغالان
جعفر کاویان، وزیر جنگ حکومت خودمختار آذربایجان، مشهورترین فرد برخاسته از ساغالان بوده‌است. پدر کاویان، محمدعلی سهلانی (ساغالانلی محمدعلی) هم از یاران ستارخان بوده‌است.
ایستگاه سهلان
نامگذاری گمرک مشهور سهلان، به دلیل وجود ایستگاه سهلان در مسیر راه‌آهن بوده که سالها قبل از گمرک مذکور موجود بوده‌است. از قراین چنین بر می‌آید، ایستگاه سهلان در دهه ۱۳۳۰ ایجاد شده‌است. این ایستگاه دارای کارکنانی بوده، در آنجا قطار نگه می‌داشته، مسافر جابجا می‌نموده‌است. منتهی، بعد از ایجاد گمرک در حدود ۲ کیلومتری آن، دیگر ایستگاه قطار نیز به خود گمرک مننتقل گشته و ایستگاه سهلان عملاً متروک گردیده‌است.

-1-800x600 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

-800x600 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

روستای شادباد علیا

روستای شادباد علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران رود بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۸۴ نفر بوده‌است.

روستای شادباد مشایخ

روستای شادباد مشایخ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سردصحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.[۱] پینه‌شالوار در شش کیلومتری جنوب شرقی تبریز و در دو کیلومتری جنوب گردشگاه ایل‌گلی واقع شده‌است. شادآباد زادگاه قطران تبریزی شاعر ایرانی است.برپایهٔ سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، جمعیت این روستا بالغ بر ۴٬۳۱۷ نفر بوده که از این تعداد، ۲٬۲۰۵ نفر مرد و ۲٬۱۱۲ نفر زن بوده‌اند؛ همچنین شمار خانوارهای ساکن این روستا بالغ بر ۱٬۰۸۶ خانوار بوده‌است.گورستان شادباد مشایخ که مدفن برخی از شیخان و عارفان شهر تبریز در سده‌های هفت، هشت و نه هجری است، در جوار این روستا و در دامنهٔ تپه‌ای واقع شده‌است.[۳]
نام
عامه مردم و خود روستاییان، نام این روستا را «پینه شالوار» می‌نامند. در وقف‌نامه ربع رشیدی متعلق به ربع اول قرن هشتم، صفحه ۳۷۴ و کتاب‌های مزارات تبریز مانند روضات الجنان و جنات الجنان حافظ حسین کربلایی و روضه اطهار ملاحشری تبریزی، نام این روستا «شادباد» و در الواح قبور متعلق به قرن هفت و هشت هجری موجود در گورستان شادباد مشایخ، «شادآباد» قید گردیده‌است؛ اما غیاث‌الدین خواندمیر، مؤلف تاریخ حبیب السیر، سه قرن بعد، نام این قریه را «پیران شروان» درج کرده‌است.[۶۰۰۰

روستای شیخ حسن

روستای شیخ حسن یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لاهیجان بخش خسروشاه شهرستان تبریز واقع شده‌است.یکی دیگر از روستاهایی که به نام شیخ حسن وجود دارد روستایی است که در استان البرز قرار دارد و اگر مکان دقیقتر آن را مد نظر داشته باشیم روستایی است که جز دهستان‌های نجم‌آباد از توابع شهرستان نظرآباد می‌باشد.

روستای طویقون

روستای طویقون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است.

روستای فتح‌آباد

روستای فتح‌آباد یکی از محلات شهر تبریزاستان آذربایجان شرقی است که در داخل محدوده شهرک خاوران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.

روستای قره‌تپه

روستای قره‌تپه یا قشلاق قره تپه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تازه‌کند بخش خسروشهر شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۶ نفر بوده‌است.

روستای قزل‌دیزج

روستای قزل‌دیزج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آجی‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. از جاذبه‌های گردشگری می‌توان به پل سنگی که چند کیلومتری از روستا فاصله دارد اشاره کرد که قدمت آن به بیش از سیصد سال قبل بازمی‌گردد.میرزا تقی خان رفعت روز چهارشنبه غرهٔ محرم ۱۳۳۹ یک روز پس از کشته شدن شیخ محمد خیابانی در قریهٔ قزل دیزج در سن ۳۳ سالگی با شنیدن خبر قتل شیخ، خود را انتحار کرد.

روستای قلعه‌چه

روستای قلعه‌چه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لاهیجان بخش خسروشهر شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۶ نفر بوده‌است.

روستای کرجان

روستای کُرجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سردصحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.کرجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سردصحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. این روستا دارای ۱۴۱ خانوار با ۶۰۴ نفر جمعیت در ۸ کیلومتری جنوب غرب تبریز واقع گردیده‌است.
گورستان کرجان، تبریز
روستای کرجان از توابع بخش مرکزی تبریز است و گورستانی تاریخی دارد. این گورستان بر دامنه و کمرهٔ تپه‌ای در شرق رودخانهٔ کُرجان واقع شده و مجموعه‌ای از نمونه‌های عالی خط، طراحی و مجسمه‌سازی و حجاری است. در این گورستان مقابر خواجه محمد کججانی، خواجه احمدشاه، خواجه علی، قاضی عمر خراسانی، خواجه عوض، امیر غیاث‌الدین محمد و ده‌ها تن دیگر از رجال علم و سیاست و عرفان قرار دارد، که البته این گورستان در حال حاضر هم فعال بوده و اهالی روستا برای دفن امواتشان از این مکان استفاده می‌کنند.در مورد خواجه محمد کججانی و خاندان وی باید گفت که طبق نوشته‌های مؤلف کتاب روضات‌الجنان، وی فرزند خواجه صدیق بن حاجی محمد بوده و نسب او به امام زین‌العابدین علی می‌رسد. او از عرفای باتقوا و مورد احترام مردمان زمان خویش بوده‌است. اکثر قبرهای موجود در گورستان تاریخی کججان متعلق به افراد خانواده و منسوبان این عارف بزرگ است.

روستای کردکندی

روستای کردکندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای کرگج

روستای کرگج یکی از محلات تبریز است که در حوزه شهرداری منطقه پنج شهرداری تبریز قرار دارد.این بنا در جنوب محله کرکج قرار دارد که همجواری با رودخانه چای، فضای چشم‌نوازی را به تصویر می‌کشد. این برج در دره ای باصفا و سرسبز واقع شده و از متعلقات فضایی این مکان می‌توان به امکاناتی همچون رستوران، کافه‌ها و فست فودها اشاره کرد. فضای اطراف برج با درختان سرسبز پوشیده شده و مانند یک تفریحگاه از آن استفاده می‌شود. برای دسترسی به این پارک می‌توانید از خودروی شخصی یا اتوبوس استفاده کنید.
قدمت
قدمت این سازه تاریخی به دوره صفویه می‌رسد. همان‌طور که از نام برج مشخص است محل خلعت دادن (سپردن لباس و منصب دولتی) به کارگزاران حکومتی بوده‌است. در زمان صفویه و قاجار، این بنا محل خلعت پوشاندن به افراد شاخص حکومتی بوده که توسط شاهزادگان یا ولیعهد مقیم تبریز صورت می‌گرفته‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲۲۸ نفر بوده‌است.

روستای کزنق

روستای کزنق یا کترنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای کلوکدرق

روستای کلوکدرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴نفر بوده‌است.

روستای کندرود

روستای کندرود یکی از مناطق پرجمعیت استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان تبریز واقع شده‌است که بالغ بر ده هزار خانواده می‌باشد به دلیل موقعیت عالی جغرافیایی و افزایش بی‌رویه جمعیت و مهاجرپذیر بودن در آستانه تبدیل به شهر است.

روستای گلزار

روستای گلزار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای گلوجه

روستای گلوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۴ نفر بوده‌است.

روستای گمانج سفلی

روستای گمانج سفلی یکی از شخصیت های مشهور این منطقه وحید صادق است گُمانج سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال۱۳۹۵خورشیدی، ۱۵۰ نفر بوده‌است.

روستای گمانج علیا

روستای گمانج علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۴ نفر بوده‌است.

روستای گوار

روستای گوار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است.پژوهش حاضر بررسی مردم نگارانه روستای گوار است که با استفاده از روش مصاحبه و مشاهده و تجربه زیسته در این روستا انجام گرفته‌است. این تحقیق نشان می‌دهد که در طول زمان ویژگی‌های جمعیتی، جغرافیایی، بافت فرهنگی واجتماعی روستای گوار دست‌خوش تغییرات اساسی شده‌است. اصالحات ارضی در سالهای گذشته و نیز طرح هادی در سال‌های اخیر عوامل مهم تغییر چهره و درون روستای گوار بوده‌اند. همانگونه که در ادامه مطرح خواهیم کرد روستای گوار به دلیل واقع بودن در مرکز منطقه شهر جدید شهریار تبریز که در برنامه احداث شهر جدید قرار دارد از اهمیت باالیی برخوردار می‌باشد، که دلیل اصلی و تأثیر گذار در مهاجرت اهالی این روستا به شهر تبریز و سایر شهرها می‌باشد. این روستا دارای جمعیتی بالغ بر ۲۱۰نفر درقالب ۳۵ خانوار می‌باشد. در این مطالعه به جمعیت واقعی) جمعیت ساکن در روستا (اشاره شده‌است وشامل مهاجرین نمی‌شود.

از آنجایی که فاصله زمانی روستای گوار با شهر تبریز حدود ۲۰ دقیقه است و حجم زیادی از مسافران (دانش جویان، دانش آموزان، کارگران و افراد دیگر) در این مسیر تردد می‌کنند، می‌بایست وسائط نقلیه عمومی وخصوصی کافی وجود می‌داشت که می‌توان گفت برای هر خانوار یک اتوموبیل وجود دارد و از موتور سیکلت به صورت معدود استفاده می‌شود همچنین می‌توان گفت به دلیل کوچک بودن روستا اهالی در داخل روستا به صورت پیاده رفت و آمد می‌کنند. در مورد ادوات کشاورزی در این روستا از آنجایی که اهالی روستا زمین‌های زراعی خود را به شرکت تحت نظر سپاه پاستاران جهت احداث شهر جدید شهریار تبریز در سال ۱۳۷۴ فروخته‌اند و تعداد معدودی از زمین‌های زراعی خود را جهت زراعت نگه داشته‌اند، می‌توان گفت حدوداً برای هر دو خانوار یک تراکتور با تمام ادوات کشاورزی جمعاً ۲۰ عدد تراکتور وجود دارد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است.

روستای گوی‌بلاغ پایین

روستای گوی‌بلاغ پایین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای لاهیجان

روستای لاهیجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لاهیجان بخش خسروشهر شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۳۰ نفر بوده‌است.

روستای لیقوان

روستای لیقوان روستایی در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است. جمعیت این روستا در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۵٬۱۲۲ نفر بوده‌است.

این روستا نهمین روستای پرجمعیت استان آذربایجان شرقی است و دومین روستای پرجمعیت در بین روستاهایی است که در خارج از حریم شهرهای اطراف قرار گرفته‌اند؛ به همین جهت، احتمال ارتقای لیقوان به شهر وجود دارد.مهمترین سوغات این روستا پنیر لیقوان هست که طمعی بی نظیر دارد و تولید آن در لیقوان قدمتی دیرینه دارد. کارگاه هایی مثل حاج علی، صدرا و فاخر لبن نسل های متمادین در کار تولید پنیر هستند
پیشینه
این روستا دارای آثار تاریخی مربوط به دوران پس از میلاد و اوایل اسلام است. تا امروز نام این دهکده چندین بار تغیر یافته‌است؛ درگذشته نام این دهکده معروف به «وان» بوده که به مرور زمان و تغیر لهجه‌ها به «لوان» و بعدها به «لیقوان» تغیر یافته‌است.
مهم‌ترین واقعه‌ای که در دوره معاصر در لیقوان اتفاق افتاده‌است حمله افراد حزب دموکرات آذربایجان در سال ۱۳۲۴ به این روستا و قتل ارباب بود. حاج احتشام لیقوانی از بزرگترین مالکان آذربایجان در دوره فئودال بود و سران فرقه دموکرات در تبریز تصمیم می‌گیرند مبارزه علیه فئودال‌های آذربایجان و ریشه کن کردن حاکمیت اربابی را از لیقوان شروع کنند.
لیقوان یکی از روستاهای بزرگ آذربایجان شرقی است و در ۳۶ کیلومتری جنوب شهر تبریز و شمال کوه‌های سهند و در کنار رودخانه مهران‌رود واقع شده‌است. جاده ارتباطی لیقوان تبریز از مسیر دروازه تهران شهر تبریز شروع شده و بعد از گذر از شهر باسمنج و روستاهای هروی (هربی) بیروق (بره) به روستای لیقوان می‌رسد.
روستای لیقوان از جنوب‌غربی با روستای سفیده‌خوان (اسپرج‌خون)، از شمال با روستای بیرق و از شرق با روستای متنق همسایه‌است و از جنوب به رشته کوه‌های سهند منتهی می‌شود.در لیقوان آب و هوای سرد زمستانی و معتدل تابستانی حاکم است. لیقوان همواره تحت تأثیر اقلیم سردسیری سهند است. سراسر دره لیقوان تا سهند را گدازه‌های آتشفشانی پوشانده‌است. آب و هوای لیقوان در زمستان‌ها بسیار سرد و در تابستان‌ها معتدل و مطبوع می‌باشد.این روستا بیش از یک هزار خانوار ساکن دارد که اکثریت مردم آن به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و با رونق گرفتن بخش دامداری و توزیع فراورده‌های لبنیاتی در کشور، یکی از با رونق‌ترین و معروف‌ترین روستاهای آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.از آنجایی که که مطابق با نخستین اصل انقلاب شاه و مردم یا همان اصلاحات اراضی مالکیت اراضی ۱۸۰۰۰ روستای بزرگ کشور در سال ۱۳۴۱ شمسی به روستاییان واگذار گشت، نام روستای لیقوان هم در این فهرست آمده بود.

-1-800x453 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

-2-800x488 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

-800x530 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

روستای مایان سفلی

روستای مایان سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آجی‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. مایان سفلی مرکز دهستان آجی چای می‌باشد.بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ منتشر شده در سایت مرکز آمار ایران جمعیت مایان سفلی ۷۰۸۳ نفر بوده که از آن تعداد ۳۶۳۵ نفر مرد و ۳۴۴۸ نفر زن می‌باشد و تعداد ۱۶۹۴ خانوار در روستای مایان سفلی زندگی می‌کنند.
موقعیت جغرافیایی
روستای مایان سفلی در ۳۸ درجه و ۵ دقیقه عرض شمالی و ۴۶ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی و در ارتفاع ۱۳۲۳ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این روستا به عنوان مرکز دهستان آجی چای، وابسته به بخش مرکزی شهرستان تبریز بوده و در ۸ کیلومتری غرب شهر تبریز واقع شده‌است. رودخانه آجی چای از جوار شرقی و جنوبی مایان و کانال آبلان از مرکز مایان عبور کرده و به دریاچه ارومیه می‌ریزند.
ریشه تاریخی نام مایان
احمد کسروی در کتاب آذری یا زبان باستان آذربایجان در مورد ریشه تاریخی نام مایان اینچنین آورده‌است: ” مایان: دیهی در نزدیکیهای تبریز است. اما معنی کلمه چنان‌که گفتیم «مای» رویه دیگری از نام ماد است. «آن» یا «هان» در آخرهای نامهای آبادی بمعنی جایگاه بسیار آمده.

-سفلی-1 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

-سفلی-2 روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

-سفلی روستاهای تبریز ( معرفی 67 روستای تبریز )

روستای مایان علیا

روستای مایان علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آجی‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۴۴ نفر بوده‌است.

روستای مشیرآباد

روستای مشیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اسپران بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای ملک‌کیان

روستای ملک‌کیان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است. همسایگان این روستا از مشرق (روستای تاریخی و فرهنگی اسکندر) از مغرب گوار و از شمال

روستای نصرت‌آباد

روستای قره قوزی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تبریز در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.این روستا در دهستان اسپران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۰ نفر (۵۵خانوار) بوده‌است.

روستای نعمت‌آباد

روستای نعمت‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است. نام قدیمی آن در گویش محلی نوه تاوا بوده که در زمان رضا شاه به نعمت‌آباد تغییر نام داده شد و در تیرماه سال ۱۴۰۰ به عنوان مرکز دهستان میدان چایی شناخته شد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۲۰ نفر بوده‌است.

روستای نوجه‌ده

روستای نوجه‌ده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تازه‌کند بخش خسروشاه شهرستان تبریز واقع شده‌است.

روستای ورنق

روستای ورنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سردصحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۷۰ نفر بوده‌است.

روستای هروی

روستای هروی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میدان‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. جمعیت روستای هروی، بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۲٬۳۹۹ نفر بوده‌است، که از این جهت، شانزدهمین روستای پرجمعیت شهرستان تبریز محسوب می‌شود.

روستای هزه‌بوران

روستای هزارباران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سردصحرا بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است.معرفی روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی روستای هزار باران یکی از روستاهای بسیار زیبایی شهرستان تبریز و از بخش مرکزی شهرستان تبریز در دهستان سرد صحرا واقع شده‌است. فاصله آن از مرکز شهر حدود ۲۵ کیلومتر می‌باشد. این روستا با روستاهای اطراف خود، با نام‌های انرجان و زینجناب به ۷/۵ و ۷ کیلومتر فاصله دارد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۶۲ نفر بوده‌است.

روستای ینگی‌کندی

روستای ینگی‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در ۱۵کیلومتری جاده تبریز-اورمیه و درکنار بزرگترین نیروگاه برق شمالغرب کشور واقع شده‌است. این روستا به دلیل قرارگیری در کنار آزادراه تبریز اورمیه و عبور راه‌آهن تبریز مشهد از وسط روستا دارای امتیازات منحصر به فردی می‌باشد که آن را از سایر روستاهای همجوار متمایز می‌کند. از جمله آن راه اندازی واحدهای صنعتی متعدد در مسیر و اطراف روستا و همچنین تأسیس شهرک صنعتی غرب تبریز که باعث رونق کسب و کار و اشتغال در منطقه و بخصوص در این روستا شده‌است. روستای ینگی کند از شمال به روستای شیخ حسن از غرب به آخولا از جنوب به بارانلو و از شرق به آزادراه تبریز اورمیه و روستای اسفهلان متصل می‌باشد. قرارگیری این روستا در دشت تبریز و جلگهٔ وسیع دریاچهٔ اورمیه و همچنین عبور رودخانهٔ آجی چای از غرب روستا، این روستا را از لحاظ وجود کشاورزی و دامداری و باغداری پررونق کرده‌است. وجود باغ‌های میوهٔ زرد آلو، آلو، بادام، هلو، شفتالو همچنین محصولاتی چون پیاز، سیبزمینی، ذرت، خربزه، لوبیا، باقلا، زیره، آفتابگردون، گوجه فرنگی و انواع کلم و کاهو و سبزی خوردنی باعث ایجاد رونق کشاورزی و ارتقاء سطح زندگی مردم شده‌است ینگی کند در سال ۹۲جمعیتی بالغ بر۱۵۵۸نفر را دارا بود که تعداد۸۴۸ نفر را آقایان و ۷۱۰ نفر را خانمها تشکیل داده‌اند سطح تحصیلات در بین جوانان در سطح بالایی قراردارد. بطوری که اکثریت جوانان بخصوص در قشر مردان حداقل تحصیلات، کاردانی (فوق دیپلم) محسوب می‌شود.

در این روستا استعدادهای فراوانی همچون دندانپزشک؛ پزشک، داروساز، وکیل، قاضی، اساتید دانشگاه و چندین و چندین مهندس برق و عمران وسایر رشته‌ها وجوددارد که در اقصی نقاط کشور مشغول خدمتگزاری وکسب روزی می‌باشند.این روستا دارای دو مسجد به نامهای مسجد جامع و مسجد_امام_حسین (ع)، خانه بهداشت، مدرسه، پارک ۹ واحد هایپر مارکت، یک واحد فست فود، یک واحد پیرایشگاه، ۳ واحد بنگاه املاک، ۲ واحد جوشکاری، یک واحد تعمیرگاه موتورسیکلت، دو واحد نانوایی، شعبه مالی اعتباری، عابربانک، واحد توزیع سوموم کشاورزی وحیوانی، سه واحد کافه و زمینهای خاکی فوتبال و والیبال می‌باشد.

           
 

نظر کاربران :

  • امید اصلی

    عالی و خوش اب و هواو محصولات ارگانیک

    ۱۴ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *