رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ مهر ۱۴۰۲

روزی به نام گردشگری

اشتراک گذاری

گردشگری و سرمایه گزاری سبز به عنوان شعار سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است. سرمایه گذاری سبز در صنعت گردشگری را می ­توان به حوزه ­های سرمایه گذاری در تأسیسات پایدار، انرژی­ های تجدیدپذیر، حفاظت از منابع و مناطق فرهنگی و طبیعی، آموزش، اشتغال­زایی و حمایت از جوامع محلی مرتبط دانست.

مسلم شجاعی، دستیار معاون گردشگری کشور نوشت: نامگذاری روزها و رویدادهای خاص در تقویم ملی و بین المللی با هدف معرفی، بزرگداشت و ایجاد هم­پیوندی بین فعالان آن عرصه انجام می ­پذیرد تا منجر به نوعی همدلی، همکاری و مشارکت عمومی و تخصصی بین ذینفعان آن شود. نامگذاری یک روز در سال به نوعی انسجام بخشی و پیگیری یک رویکرد واحد در طول سال پیش رو است تا تاکیدی بر اهمیت یک موضوع باشد و ارزیابی اقدامات و عملکرد برآن اساس انجام پذیرد.

روزی به نام گردشگری

در تقویم بین المللی، نامگذاری روز جهانی گردشگری قدمتی ۴۴ ساله دارد. برای اولین بار در ۲۷ سپتامبر ۱۹۸۰ روز جهانی گردشگری با شعار “سهم گردشگری در حفاظت از میراث فرهنگی، صلح و درک متقابل”نامگذاری شد. جالب است بدانیم که علت انتخاب این روز خاص، به تاریخ تصویب اساسنامه سازمان جهانی گردشگری در سال ۱۹۷۰ بر می­ گردد که راه را برای تأسیس سازمان جهانی گردشگری (unwto) هموار کرد. از منظر تقویمی این روز در بازه زمانی نسبتا مناسبی انتخاب شده است چرا که مقارن با پایان فصل رونق گردشگری در نیمکره شمالی و شروع آن در نیمکره جنوبی است.

بررسی شعارهای انتخاب شده در روز جهانی گردشگری نشان می­ دهد که مضمون­ های صلح و همبستگی اجتماعی و هم چنین توجه به مسائل زیست محیطی به ترتیب با نه و هشت شعار مرتبط بیش­ از همه مورد توجه بوده ­اند و مفهوم توسعه پایدار و تاثیرات اقتصادی نیز هر کدام در هفت سال به عنوان کلید واژه محوری مطرح شدند. در برخی از موارد شعارهای حوزه گردشگری متاثر از اتفاقات و رخدادهای جهانی نامگذاری شدند که برای نمونه می ­توان به سال­های ۱۹۸۷، ۲۰۰۱ یا ۲۰۲۲ اشاره کرد. در مورد انتخاب کشور میزبان نیز معمولا هر سال به طور دوره ایی از مناطق پنج­گانه گردشگری یک کشور به عنوان میزبان رسمی این روز انتخاب می­ شود که امسال کشور عربستان میزبان مراسم رسمی سازمان جهانی گردشگری است. ایران تنها یک بار در سال ۲۰۰۱ میزبان مراسم روز جهانی گردشگری بود.

“گردشگری و سرمایه گزاری سبز” به عنوان شعار سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است. سرمایه گذاری سبز در صنعت گردشگری را می ­توان به حوزه ­های سرمایه گذاری در تأسیسات پایدار، انرژی­ های تجدیدپذیر، حفاظت از منابع و مناطق فرهنگی و طبیعی، آموزش، اشتغال­زایی و حمایت از جوامع محلی مرتبط دانست. به طور خلاصه، سرمایه گزاری سبز در گردشگری بر روی سه محور کلیدی سرمایه گذاری مردم محور(سرمایه‌گذاری در آموزش و ارتقای مهارت‌ها)، زمین محور(سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تاسیسات سبز و کاهش روند تغییرات اقلیمی) و شکوفایی و نوآوری (سرمایه‌گذاری در نوآوری، فناوری و کارآفرینی) تأکید می‌کند. در واقع سازمان جهانی گردشگری از سازمان­ های بین‌المللی، دولت‌ها، نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کرده است تا حول راهبرد جدید -سرمایه‌گذاری سبز- توسعه گردشگری، مشارکت و اتفاق نظر داشته باشند.

آن چه مسلّم است این که پاسداشت و نکوداشت یک روز در سال بنام گردشگری، می­ تواند آگاهی عمومی را در مورد اهمیت این صنعت افزایش دهد و سهم آن را در ارتقا کیفیت زندگی میهمانان و میزبانان نشان دهد.

در پایان بر خود فرض می­ دانم که ضمن تقدیر از زحمات، ایده ­پردازی و اقدامات اجرایی ارزشمند، این روز را به فعالان و علاقمندان این صنعت در کشور عزیزمان تبریک بگویم و آرزو دارم که صنعت گردشگری ایران بیش از پیش به جایگاه بایسته و شایسته خود نزدیک شود.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *