رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ خرداد ۱۴۰۲

راه های درمان بیماری های شایع در سفر

اشتراک گذاری

شاید برای شما و اطرافیانتان پیش آمده به سفر رفته اید و یکی از همسفران بیمار شده و تجربه سفری تلخ را به جای گذاشته است. پیشنهاد می کنیم قبل از سفر این مطلب را مطالعه کنید تا راه های درمان بیماری های شایع در سفر را بدانید و به راحتی با آن مقابله کنید تا سفر به شما و همسفرانتان خوش بگذرد.

البته می توان با کمی دقت،با راه های مبتلا نشدن به بیماری در سفر آشنا شد و پیشگیری کرد. اگر هم در مرحله پیشگیری موفق نبودید ما راه های درمان ساده ای را برای تان بازگو می کنیم.

بیماری های شایع در سفر

تهوع

اولین و شایع ترین بیماری که معمولا در طول سفر افراد را مبتلا می کند، تهوع و استفراغ است. خیلی از ما در مسافت های طولانی در خودرو دچار تهوع و استفراغ می شویم. برای پیشگیری از این مورد حتما قرص متوکلوپرامید را قبل از آغاز سفر مصرف کنید. البته توجه به رده سنی مصرف کننده و تداخل دارویی بسیار مهم است. ضمن اینکه زنجبیل راهکار خوبی برای ممانعت از احساس تهوع است. پس در فلاکس چایی که همراه دارید حتما زنجبیل دم کنید و در طول سفر میل کنید. ضمنا یادتان باشد توقف در مسیر و کمی پیاده روی می تواند در کاهش این حالت بسیار موثر باشد.

سرگیجه و درد گوش

معمولا به دلیل تغییر در ارتفاع و یا حرکت مداوم خودرو ممکن است احساس عدم تعادل، سنگینی سر یا گوش درد داشته باشید. جویدن ادامس یا مکیدن آبنبات می تواند در این رابطه کمک کننده باشد و مانع بروز این حالت ها شود. باز هم تاکید می کنیم توقف در طول مسیر در عین حال که مانع از خستگی راننده می شود می تواند در پیشگیری از بروز حالت های این چنینی مفید باشد.

بیماری های شایع در سفر

اسهال و استفراغ

این حالت اغلب در کودکان بیشتر دیده می شود. اسهال و استفراغ یا به دلیل مشکلات عفونی پیش می آید و یا به دلیل بی ملاحظه خوردن تنقلات و خوراکی ها در طول سفر. اگر اسهال و استفراغ به دلیل عدم شستن به موقع و کافی دست ها یا خوراکی ها باشد که باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. اما اگر به دلیل خوردن بی محابای تنقلات است کافی است کمی عرق نعنا خورد و چند ساعتی به معده تان استراحت دهید.

بیماری های شایع در سفر

مسمومیت غذایی

اینکه در طول سفر چه بخوریم واز کجا تهیه کنیم اهمیت زیادی دارد. شاید خوردن یک غذای سبک و ساده خانگی کم خطر تر از میل کردن غذا در یک رستوران شیک در بین راه باشد. چون احتمال بروز مسمومیت غذایی خصوصا در فصول گرم سال زیاداست.

یبوست

یکی دیگر از رایج ترین بیماری ها در طول سفر است که اغلب به دلیل کم تحرکی-چون ساعات مداومی را در اتومبیل نشسته اید- یا مصرف کم آب و فیبر در طول سفر رخ می دهد، یبوست است. پس آب زیاد بنوشید و از خوردن میوه و سبزیجات سالم در طول مسافرت تان غافل نشوید.

بیماری های شایع در سفر

گرمازدگی

اغلب مسافرت ها در فصول بهار و تابستان به ویژه تعطیلات تابستان انجام می شود. در برخی طبیعت گردی ها به دلیل بیرون ماندن و حركت كردن زیر نور خورشید و در برخی موارد گرمای بیش از حد بدن انسان تحلیل می رود. “گرمازدگی” حالتی است كه در آن دمای بدن انسال از حد معمول بالاتر رفته و باعث اختلال در دیگر قسمت های بدن می شود كه البته اگر كنترل نشود بسیار خطرناك خواهد بود. این حالت به ویژه برای كودكان بسیار پیش می آید كه به راحتی قابل كنترل می باشد.
برای پیشگیری و رهایی از این حالت به ویژه در طبیعت گردی ها و مسافرت ها به مناطق گرمسیری عواملی بسیاری می تواند به ما كمك كند. قرار نگرفتن طولانی در زیر نور آفتاب، استفاده از سایه بان ها و كلاه های حصیری، نوشیدن مایعات و آب فراوان، استفاده از دانه های خوراكی همراه با آب به صورت شربت های خنك مانند خاكشیر، تخم شربت، استفاده از هندوانه، استفاده از پیاز، استفاده از سركه سیب، نوشیدن دوغ و بسیاری از موارد خوراكی دیگر جلوی گرما زدگی را خواهد گرفت.

بیماری های شایع در سفر

بیماری های عفونی

از جمله بیماری های خطرناكی كه در طول سفر و به ویژه در سفر های گردشكری و طبیعت گردی گریبان گیر برخی گردشگران می شود، بیماری های “عفونی” می باشد. بیماری های عفونی بسیار گسترده و در برخی موارد بسیار خطرناك می باشد. از جمله مواردی كه باعث انتقال این بیماری در سفر می شود می توان به استفاده از آب های آلوده اشاره كرد. انواع انگل ها و میكروب های موجود در آب های آلوده در طبیعت، می تواند به راحتی وارد بدن انسان شده و با دلدرد های خفیف تا بیماری های گوارشی خطرناك خود را نشان می دهد.

از راه های پیشگیری و دوری از این دسته بیماری ها می توان به استفاده نكردن از آب های جاری كه منبع آن مشخص نمی باشد اشاره كرد. انگل ها در انواع غذاها به ویژه غذاهای گوشتی ناپخته، غذاهای بین راهی، انواع لبنیات و شیر های غیر پاستوریزه دیده می شود. در صورتی كه به هر دلیل علائم این بیماری ها در سفر دیده شد، بهترین راه تا رسیدن به پزشك و معاینه تخصصی استفاده كردن از لبنیات به ویژه لبنیات تازه و مطمعن می باشد. به دلیل خطر ناك بودن بیماری های گوارشی و حتی منجر شدن آن به اسهال های شدید باید مراقب كم شدن آب بدن در حین سفر بود.

بیماری های شایع در سفر

حشره گزیدگی

گردش در مناطق طبیعی و محیط های سرسبز و كنار رودخانه ها، گاهی ما را با حشراتی رو به رو می كند. حشرات مختلفی در گوشه گوشه جهان وجود دارد كه برخی از آن ها خطرناك و حتی كشنده هستند. اغلب حشرات در مناطق طبیعی و كنار رودخانه ها پس از گزیدن بدن انسان ها لحظات سختی را برای هر شخصی به وجود می آورد. خارش های شدید، درد، تورم، و حتی خونریزی محل نیش خوردگی بسیار عذاب آور است. قبل از هر چیز بهترین راه برای دور ماندن از نیش حشرات استفاده از محافظ های پوستی از جمله دارو ها و اسپری های دور كننده حشرات می باشد.
در هر صورت پس از گزیدگی و نیش خوردگی قسمتی از بدن، اولین حالت خارش شدید محل نیش خوردگی و تورم می باشد كه به سراغ شما می آید. از خاراندن و تحریك محل نیش خوردگی بپرهیزید. از ژل های موضعی و آرام كننده بر روی محل نیش خوردگی استفاده كنید. در صورت دسترسی از برگ “ریحان” بر روی محل نیش استفاده كنید. نوشیدن و حتی مالیدن پماد هایی از تركیب عسل، روغن زیتون، سیاه دانه و كمپرس های آب سرد و یخ بر روی محل نیش خوردگی می تواند بسیار آرام بخش باشد.

بیماری های شایع در سفر

حساسیت

حساسیت یا آلرژی نوعی بیماری است که نشان از سیستم ایمنی حساس فرد دارد. عامل ایجاد حساسیت در افراد مختلف گوناگون است و با علائم مختلفی نیز همراه است. عطسه، سرخی پوست و قرمزی چشم نمونه‌هایی رایج از این علائم است.

بروز حساسیت در سفر، نشان‌دهنده سیستم ایمنی حساس است و علائم مختلفی در بدن ایجاد می‌کند
اگر سابقه آلرژی دارید و عامل ایجاد حساسیت خود را می‌شماسید، از قرارگیری در شرایط و موقعیت آلرژیک خودداری کنید. همراه داشتن قرص آنتی‌هیستامین برای پیشگیری از آلرژی برای کسانی که سابقه دارند، یک ضرورت است. اگر به جایی سفر می‌کنید که آب‌وهوای آن با شرایط آب‌وهوایی محل زندگی شما یکی نیست، حتما پیش از سفر، خود را آماده کنید.

اگر به طبیعت می‌روید، از لباس‌های پوشیده استفاده کنید تا دچار حساسیت به نور آفتاب یا برخی گیاهان نشوید. همراه داشتن ماسک و مواد دفع حشرات از ضرورت‌های پیشگیری از حساسیت است. آلرژی جزو بیماری‌های خطرناک و استرس‌زا نیست و به‌دلیل طیف گسترده و تنوع، درمان خاصی برای آن وجود ندارد. پیشگیری و همراه داشتن داروهای ضدحساسیت را اولویت کار خود قرار دهید تا سفری دلچسب را تجربه کنید.

بیماری های شایع در سفر

سرما خوردگی و سرفه

سفر به مناطق سردسیر یا مواجهه با آب‌وهوای خنک، ممکن است شما را مبتلا به سرماخوردگی و سرفه کند. سرفه یکی از عوارض ابتلا به سرماخوردگی است که فرد را در طول سفر اذیت می‌کند. اولین و بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی، پوشاندن بدن از سرما و نوشیدن مایعات گرم است. همیشه در سفر آب کافی بنوشید؛ زیرا کمبود آب، بدن فرد را مستعد سرماخوردگی می‌کند.

آنفولانزا یکی از بیماری‌هایی است که علائم آن مشابه سرماخوردگی است و عموما از یک بیمار به دیگران سرایت می‌کند. در سفرهای خود علاوه بر نوشیدن آب، مصرف ویتامین C، می‌توان به شستن دست‌ها، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها، پوشیدن ماسک و پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه به‌عنوان راه‌های پیشگیری و درمان سرماخوردگی است.

در صورت ابتلا به سرماخوردگی، از مصرف خودسرانه انواع داروها بپرهیزید و تنها از مسکن‌های خفیف برای استراحت بهتر استفاده کنید. تماس فیزیکی خود با دیگران را به حداقل برسانید و تا سپری شدن طول مدت درمان، استراحت کنید.

بیماری های شایع در سفر

آسیب دیدن مفاصل

آسیب مفصلی و عضلانی جزو بیماری‌هایی است که در سفرهای طبیعت‌گردی به‌ویژه کوهنوردی رخ می‌دهد. هنگام پیاده‌روی در محیط‌های ناهموار، ممکن است مفاصل یا عضلات شما دچار مشکل شوند. مهم‌ترین آسیب‌های مفصلی در سفر، پیچ‌خوردگی مچ پا و کشیدگی آن است. گاهی پیچ خوردگی پا، سبب ایجاد کشش یا پارگی تاندون‌ها و رباط‌های مچ پا می‌شود.

تمرین و آمادگی پیمودن مسیرهای سخت و استفاده از کفش مناسب از راه‌های پیش‌گیری از آسیب مفصلی و عضلانی است
تمرین و آمادگی پیش از سفر، دقت هنگام پیمودن مسیرهای ناهموار و استفاده از کفش‌های مناسب، به پیشگیری از آسیب‌های مفصلی و عضلانی کمک می‌کند؛ اما گاهی با وجود پیشگیری، آسیب‌هایی برای افراد رخ می‌دهد. هر نوع تمرین که با گرم کردن ملایم آغاز شود، از آسیب به جسم پیشگیری می‌کند؛ زیرا گرما سبب افزایش جریان خون، افزایش دامنه حرکت عضلات و کاهش آسیب می‌شود.

در صورت آسیب‌دیدگی، درد و کبودی را جدی بگیرید؛ چراکه مهم‌ترین علامت در ایجاد آسیب عضلانی و مفصلی است؛ استراحت کنید و از کمپرس سرد استفاده کنید؛ اگر دردتان بهبود نیافت یا کبودی‌ها افزایش یافت، حتما به مطب پزشک بروید.

بیماری های شایع در سفر

آفتاب سوختگی

تابستان جزو فصل‌های پرگردشگر و شلوغ سال است. فعالیت‌های ساحلی و آبی در تابستان به اوج خود می‌رسد و بیشترین آفتاب سوختگی‌ها در این زمان از سال رخ می‌دهند؛ هرچند این تصور اشتباه است که این عارضه در دیگر فصل‌های سال بروز نمی‌کند. هنگامی که هوا ابری است، اگرچه خبری از تابش خورشید نیست، اشعه ماورای بنفش به آسیب رساندن به پوست ادامه می‌دهد. در فصل زمستان و مناطق برفی نیز انعکاس نور از روی برف‌ها موجب آفتاب‌سوختگی مضاعف می‌شود. از این‌رو، پوشاندن بدن، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، همراه داشتن کلاه‌های بزرگ و قرارگیری در سایه را می‌توان راه‌های همیشگی محافظت از پوست بدن و صورت در برابر این عارضه است.

گاهی با وجود تمام پیشگیری‌ها، باز هم ممکن است عارضه آفتاب‌سوختگی رخ دهد؛ در این صورت، آب‌رسانی مداوم به بدن و موضع سوختگی با استفاده از نوشیدن مایعات فراوان به‌ویژه آب، تماس پارچه مرطوب با پوست و دوش آب سرد، از مهم‌ترین درمان‌ها به شمار می‌رود. علاوه بر این، از تحریک بیشتر پوست در ناحیه آفتاب‌سوخته بپرهیزید؛ برای این منظور می‌توانید از پماد‌های سوختگی یا لوسیون‌های ضدالتهاب روی موضع استفاده کنید و با پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد، تماس پوست با پارچه را به حداقل برسانید.

بیماری های شایع در سفر

سرمازدگی

یکی از بیماری‌هایی است که گردشگران را در فصل‌های سرد درگیر می‌کند. در حقیقت سرمازدگی معمولا قابل درمان است؛ اما اگر دمای بدن فرد به ۳۴ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد برسد، شانس بهبودی کم می‌شود.

لرز، اولین واکنش دفاعی است که بدن در هنگام سرمازدگی از خود بروز می‌دهد. بدن به‌طور خودکار تلاش می‌کند تا با استفاده از عضلات، حرارت بیشتری تولید کند و دمای درونی را ثابت نگه دارد. اگر آسیب سرما زیاد باشد، دمای بدن کاهش بیشتری پیدا می‌کند و واکنش دفاعی مختل می‌شود. در این صورت، فرد سرمازده دچار گیجی می‌شود و قدرت قضاوت و تصمیم‌گیری خود را از دست می‌دهد. کاهش هوشیاری، از دست دادن هماهنگی حرکت‌های بدن، مشکل در تکلم و انقباض عضلانی از علائم سرمازدگی است.

درمان سرمازدگی

علاوه بر کاهش دمای عمومی، یکی از عوارض شایع، سرمازدگی یک عضو یا اعضای مشخص از بدن است. که اغلب در بینی، گوش‌ها یا سر انگشتان دست و پا رخ می‌دهد و با درد در ناحیه همراه است. اگر یکی از عضوهای بدن سرمازده شد، نباید عضو یخ زده را ماساژ دهید. زیرا ممکن است به عضو یخ زده آسیب برسد. گرم کردن عضو سرمازده با بخار دهان نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج در رویارویی با سرمازدگی است. چراکه بخار موجب مرطوب شدن پوست یا پوشش آن می‌شود و بعد از چندثانیه، سرمای بیشتر را با خود به‌همراه دارد.در صورت سرمازدگی انگشتان پا، روی آن‌ها راه نروید.

برای گرم کردن عضو یخ‌زده، ابتدایی‌ترین کار پوشاندن آن با پوششی گرم است. استفاده از منابع حرارتی مانند کیسه‌های گرمایی مسافرتی در جهت افزایش دمای عضو موردنظر بسیار موثر است. در صورت امکان می‌توانید ناحیه سرمازده را ۲۰ دقیقه در آب ۳۵ درجه قرار دهید و پس از خشک کردن، داخل یک حفاظ مانند دستکش، جوراب یا کیسه خواب بگذارید تا گرم شود. استفاده از قرص مسکن در این شرایط برای جلوگیری از درد مناسب است. در صورت آسیب پوستی شدید به عضو سرمادیده، آن را با باندهای تمیز ببندید تا بعد از یک هفته، تاول‌های آن از بین بروند و پوست به‌تدریج بهبود یابد.

بیماری های شایع در سفر

 

دریازدگی

دریازدگی در اثر عدم تطابق سلول‌های احساسی مغز انسان شکل می‌گیرد که وظیفه حفظ تعادل بدن را دارند. وقتی به درون کشتی یا قایق می‌روید، به‌دلیل تکان‌های کشتی، مایع داخلی گوش میانی جابه‌جا می‌شوند. هنگام جابه‌جایی مایع گوش، پیام‌های مختلفی از وضعیت نامتعادل فرد به مغز او فرستاده می‌شود.

حالت تهوع و به‌هم‌ریختگی معده، سرخی بدن و تعریق، سستی و ضعف، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، سردرد و سرگیجه از علائم دریازدگی محسوب می‌شوند. مصرف داروهای ضد دریازدگی، استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا و میوه، پوشیدن لباس‌های سبک. مصرف غذاهای نشاسته‌دار، نگاه به دوردست، بستن چشم‌ها، پرهیز از مطالعه، خواب کافی و مصرف مواد شیرین، جزو راه‌های پیشگیری و درمان دریازدگی است.

بیماری های شایع در سفر

راه های پیشگیری مشترك بیماری های سفر

به طور كلی برخی از بیماری های طی سفر با هم دیگر رابطه مستقیمی خواهند داشت. طبیعی است كه موارد جلوگیری و پیشگیری آن ها نیز با هم مشترك می باشند. در این قسمت مقاله شما را با برخی از عوامل پیشگیری بیماری های طی سفر آشنا می كنیم.
۱. یكی از مهم ترین و كاربردی ترین روش ها برای دوری از بیماری ها طی سفر شست و شوی مرتب دست و صورت با شوینده های معمول می باشد.
۲. نوشیدن آب سالم و بهداشتی و خنك در طی سفر به ویژه سفر های گردشگری و طبیعت گردی ها بسیار برای سلامتی مهم و باعث جلوگیری از كم شدن آب بدن می شود.
۳. استفاده از لبنیات به ویژه ماست تازه حافظ دستگاه گوارش ما در سفر ها می شود و باعث جلوگیری از مسمومیت های غذایی و گرما زدگی می شود.
۴. “لیمو ترش” تازه از دیگر مركباتی است كه در صورت استفاده مرتب از آن در طول سفر، جلوی هر نوع آلرژی و حساسیت و سرماخوردگی در حین سفر را می گیرد. فراموش نكنیم كه “لیمو ترش” تازه ضد مسمومیت و سرشار از ویتامین می باشد.
۵. استفاده غذا با حجم كم یا بهتر بگوییم پر خوری نكردن در سفر از عوامل سلامت در طول سفر به ویژه سفر های دریایی و هوایی می باشد.
۶. استفاده از كرم های ضد آفتاب مناسب و تكرار استفاده از آن ها در سفر باعث حفاظت از پوست بدن و به ویژه صورت خواهد شد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *