رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ فروردین ۱۴۰۰

راههای مراقبت از خوراکی های منجمد در سفر

لینک این مطلب کپی شد!

بارها برایتان پیش آمده که غذای منجمد با خود به سفر ببرید یا اینکه در طول سفر گوشت تازه یا محصولات محلی تهیه کنید که نیاز به انجماد و نگهداری در جای خنک در طول سفر داشته باشد .به خصوص گردشگرانی که قصد دارند مدت کوتاهی در طبیعت و به دور از فضای شهری نفس بکشند، با این مورد بیشتر مواجه شده اند . در این مطلب می خواهیم با راههای مراقبت از خوراکی های منجمد در سفر آشنا شویم . پس با ما همراه شوید.

یخدان در سفر

چرا غذاهای منجمد در سفر!؟

خوراکی های منجمد در سفر باعث می شود که خوردنی هایی که به همراه می برید دیرتر فاسد شوند و مدت طولانی تری قابل خوردن باشند. علاوه بر تأخیر در خراب شدن مواد غذایی، انجماد باعث می شود بسته بندی و جابجایی مواد غذایی بیش تر شود و مقاومت بیش تری پیدا کنند. به همین دلیل دیگر لازم نیست در طول سفر، مرتب سلامت مواد خوراکی را کنترل کنید و نگران از بین رفتن مواد غذایی در اثر تکان های پیاپی اتومبیل خود در جاده های ناهموار باشید.

اولین و مهم ترین کاری که هنگام بسته بندی غذا و مواد خوراکی منجمد باید انجام دهید کنترل بسته بندی غذای منجمد است. حتی اگر خوردنی های مورد نیاز در سفر را بصورت منجمد و بسته بندی از یک فروشگاه معتبر می خرید، باز هم مهم ترین کاری که باید انجام دهید کنترل بسته بندی غذای منجمد است. در کنترل بسته بندی این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که هر گونه پارگی، شکاف و یا حفره های ریز می تواند طول عمر غذا و مواد خوراکی منجمد شما را کوتاه تر کند و لذت سفر شما را کاهش دهد.

در صورتی که در حین سفر متوجه شدید بسته بندی مواد خوراکی منجمد شما دچار آسیب شد و یا فرصت ترمیم بسته بندی را قبل از سفر نداشتید، باید به سرعت تمام بسته بندی را در برابر هوای گرم عایق کنید. بنابراین بهتر است بسته بندی آسیب دیده را درون یک کیسه بگذارید و خوب ببندید. در ادامه آن را داخل ظروف یا کیف هایی که به این منظور طراحی شده اند قرار دهید. فراموش نکنید که دیدن قطرات ریز آب داخل بسته بندی غذای منجمد، نشان گر نفوذ هوای گرم به داخل بسته بندی است.

بهترین روش برای عایق کردن بسته بندی غذای منجمد استفاده از روزنامه است. چند صفحه روزنامه را روی هم بگذارید و بسته بندی منجمد مواد خوراکی را در وسط آن قرار دهید. سپس لبه های روزنامه ها را با چسب جوری بچسبانید که هیچ هوایی به داخل آن نفوذ نکند. این کار مدت انجماد مواد غذای شما را افزایش می دهد. بسته بندی غذای منجمد و عایق کردن آن با روزنامه، یکی از کارهایی است که می تواند سفر شما را دل چسب تَر کند. البته اگر به همراه خود یخچال سفری دارید، برای جلوگیری از نفوذ بخار به روزنامه ها باید بسته بندی نهایی را داخل یک کیسه وکیوم قرار دهید.

اگر سفر شما طولانی تَر بود و قصد داشتید فاصله بین دو شهر را طی کنید یا در طبیعت بمانید، بهتر است از ظروف عایق استفاده کنید و درون آن کیف یا کیسه های پلاستیکی محتوی یخ قرار دهید. قرار دادن یخ باعث می شود در سفرهای طولانی همچنان مواد خوراکی خود را بصورت منجمد حفظ کنید. فراموش نکنید که بهتر است درز و شکاف ظروف عایق را نیز بپوشانید تا مدت انجماد غذا و مواد خوراکی بسته بندی در سفر بیش تر شود.

یخدان در سفر

نحوه قرار دادن بسته های غذایی منجمد در اتومبیل

هنگام سفر با اتومبیل فراموش نکنید که باید یخچال سفری یا ظرف محتوی بسته بندی مواد خوراکی منجمد را باید در مکانی قرار دهید که سطح زیر آن کاملاً صاف باشد. با قرار دادن ظرف محتوی غذای منجمد در سطح صاف، احتمال باز شدن درب یخچال سفری یا ظرف حاوی غذا را تا مقدار بالایی کاهش می دهید. در ضمن با دور نگه داشتن محفظه غذا و مواد خوراکی منجمد از نور مستقیم خورشید و هوای گرم، طول مدت سالم ماندن آن ها را افزایش می دهید.

لازم به ذکر است که باید ظروف بسته بندی غذاهای منجمد را طوری قرار دهید که احتمال سر خوردن و واژگونی آن ها کاهش پیدا کند. پیچیدن محفظه های عایق در میان یک پتوی ضخیم نیز می تواند در طول سفر بی نهایت مفید باشد. منجمد نگه داشتن غذا و مواد با بسته بندی مناسب، می تواند سفر شما را دل چسب تَر کند و خاطره ای خوب برای شما به ارمغان بیاورد.

استفاده از یخدانهای مسافرتی

همراه داشتن ابزار مناسب و کاربردی در طول یک سفر یا گردش خانوادگی، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید قبل از هر اقدامی، به آن توجه کرد. یخدان‌ها یا سردکننده‌های مواد غذایی، یکی از مهم‌ترین وسایلی است که در یک گردش یا پیک‌نیک به آن نیاز خواهید داشت. وسیله‌ای که نقش مهمی را در سالم نگه داشتن مواد غذایی و سرد نگه داشتن نوشیدنی‌های گوارا، ایفا می‌کند.

مخصوصا اگر برای یک سفر چند روزه برنامه‌ریزی کرده و قصد دارید خودتان در طول سفر، غذا درست کنید. بدیهی است که این ابزار ارزشمند، زمانی کارایی مناسب و لازم را خواهد داشت که مصرف کننده‌ی آن، بتواند به خوبی از آن استفاده کرده و آن را به گونه‌ای مناسب آماده کند. در غیر اینصورت، زمانی که شما نتوانید آن را به طور صحیح ساماندهی کنید، قطعا با صحنه‌ای ناخوشایند رو به رو خواهید شد و آن هم، مواد غذایی است که به طور ناراحت کننده‌ای خراب شده و قابل استفاده نیست. از همه بدتر اینکه هزینه و پولی که برای تهیه‌ی آن‌ها پرداخت کردید نیز از دست رفته است.

یخدان در سفر

سرد کردن یخدان‌ شب قبل از سفر

یک سردکننده، باعث می‌شود که یخ‌ها برای مدت طولانی‌تری از ذوب شدن در امان بمانند. بنابراین بهتر است که پیش از قرار دادن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها داخل سردکننده، آن را یک شبانه روز سرد کنید. برای این امر اگر فریزر در اختیار دارید می‌توانید یخدان را در کل شب داخل آن قرار دهید. در صورت نبودن فریزر، پیشنهاد می‌کنیم که یخدان را داخل ایوان و بیرون از محیط خانه قرار دهید. اگر در منزل خود ایوان ندارید، بهترین کار این است که یخدان را در سردترین قسمت خانه قرار دهید.

منجمد کردن (فریز کردن ) نوشیدنی‌ها و مواد غذایی

اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که در روز سوم سفر، غذاهای گوشتی مانند استیک یا کباب را تهیه کنید، پیش از سفر، بهتر است که آن‌ها را منجمد کرده و سپس داخل یخدان قرار دهید. به این ترتیب یخ آن‌ها به آرامی و با گذشت زمان در طول سفر آب خواهد شد و می‌توان از آن‌ها در روز مقرر و بدون اینکه فاسد شوند، استفاده کرد.

منجمد کردن مواد غذایی پیش از سفر، به بیشتر خنک ماندن آن‌ها در طول سفر کمک می‌کند

همچنین این ترفند برای آب و سایر نوشیدنی‌های بدون گاز نیز بسیار مناسب و به جا خواهد بود. قرار دادن بطری‌های حاوی نوشیدنی‌های لذیذ و دلچسب درون فریزر و منجمد کردن آن‌ها پیش از سفر، خود به خنک ماندن آن‌ها در طول مسافرت، کمک خواهد کرد. در واقع با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم نوشیدنی‌های خنک خواهید داشت، هم در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی خواهید کرد؛ چرا که دیگر نیازی نیست، از فروشگاه یا مغازه‌هایی که در مسیر قرار دارند، خرید کنید.

به جای قالب‌های بزرگ یخ از تکه‌های کوچک یخ استفاده کنید

یخ‌ها، یکی دیگر از موادی است که داشتن آن‌ها در طول سفر، لازم است؛ اما نمی‌توان مدت زیادی از ذوب شدن آن‌ها جلوگیری کرد و آن‌ها را برای زمان بیشتری در اختیار داشت. این در حالی است که می‌توان با راهکاری ساده، مدت زمان بیشتری از حضور یخ‌ها بهره برد. استفاده از تکه‌های کوچک یخ به جای استفاده از قالب‌های بزرگ، راهکاری است مناسب که می‌توان برای جلوگیری از ذوب شدن زود هنگام یخ‌ها به کار برد. شما می‌توانید از تکه‌های یخی که با استفاده از لیوان یا ظرف دیگر در فریزر منزل پیش از سفر آماده کرده‌اید استفاده کنید که بهتر از قالب یخ‌های بزرگ است؛ چرا که برای خرد کردن آن‌ها به ابزاری چون چکش یا وسایل دیگر نیاز پیدا خواهید کرد. اما باید تعداد زیادی تکه یخ همراه خود داشته باشید تا زود آب نشود. «سیلور فلت»، یکی از راهنماهای «گرند کنیون» و تحصیل‌کرده‌ی گردشگری می‌گوید

یخدان در سفر

تخلیه‌ی آب یخدان‌ها در سفرهای طولانی

یکی دیگر از نکاتی که باید در سفرهای طولانی (بیش از یک هفته) به آن توجه کرد، خالی کردن آب یخدان‌ها در طول روز است. البته اگر در سفرهای کوتاه مدت به سر می‌برید، این کار را انجام ندهید. در این صورت می‌توانید از سرمای آن برای خنک نگه‌داشتن نوشیدنی‌ها استفاده کنید.

روزی چند مرتبه آب درون یخدان را خالی کنید تا مدت زمان بیش‌تری از ذوب شدن یخ‌ها جلوگیری شود
ولی در سفرهای طولانی، تخلیه کردن آب‌ درون یخدان‌ مسافرتی برای جلوگیری از ذوب شدن زود هنگام یخ‌های داخل آن، ضروری است. بنابراین اگر شما می‌خواهید در مدتی که در سفر به سر می‌برید، همچنان یخ‌ها را حفظ کنید، بهتر است که روزی چند مرتبه آب درون یخدان‌ را خالی کنید.

بسته‌بندی کردن مواد غذایی داخل یخدان در چند طبقه

یکی دیگر از روش‌هایی که علاوه بر خنک ماندن مواد غذایی باعث جلوگیری از جابه‌جا شدن، به هم ریختگی و از همه مهم‌تر مانع از خیس شدن مواد غذایی می‌شود، بسته‌بندی مواد به صورت چند لایه درون یخدان‌ است. به عنوام مثال بهتر است که ابتدا قالب‌های یخ را در ته یخدان قرار دهید. سپس روی آن‌ها را با یک ورقه‌ی نازک از مقوا یا جعبه‌های شیر بپوشانید. با این روش، از لیز خوردن و جابه‌جا شدن مواد غذایی جلوگیری خواهید کرد.

در بسته‌بندی مواد غذایی دقت کنید

گاهی اوقات ممکن است هنگام باز کردن درب یخدان برای برداشتن بسته‌ی غذایی مورد نظر، با صحنه‌ای ناخوشایند و ناراحت کننده روبرو شوید. مثلا شما درون یخدان دنبال برداشتن یک بسته از نان صبحانه هستید، اما زمانی که آن را پیدا می‌کنید با یک تکه نان خیس شده روبرو می‌شوید. یا می‌خواهید پوره‌ای را که پیش‌تر برای سفر آماده کرده بودید، بردارید و میل کنید. ناگهان با ظرفی از غذای خیس یا به قول معروف «درهم و شلم شوربا» مواجه می‌شوید.

از محکم بودن بسته‌بندی مواد غذایی داخل یخدان اطمینان حاصل کنید

این به این دلیل است که هنگام بسته‌بندی کردن آن‌ها دقت لازم را به کار نبرده‌اید. یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از این پیشامد، قرار دادن مواد غذایی درون پلاستیک یا کیسه‌های فریزر مخصوص بسته‌بندی آن‌ها است. همچنین باید به خوبی درب آن‌ها را محکم و سفت کنید تا از نفوذ یا خروج مواد غذایی دیگر، آب و دیگر نوشیدنی‌های موجود داخل یخدان پیشگیری شود. همچنین می‌توان سبزیجات خوراکی خود را قبل از قرار دادن داخل کیسه‌ی مخصوص سبزی، درون دستمال کاغذی مرطوب بپیچید تا از تازه ماندن و خراب نشدن آن‌ها جلوگیری کنید.

استفاده از عایق

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای جلوگیری از گرم شدن فضای داخلی یخدان‌ها، عایق‌بندی آن است. در این روش می‌توان از ورود گرما یا خروج سرما در یخدان‌ها تا حد قابل قبولی کاست. حتی اگر بهترین و مجهزترین نوع یخدان‌ها را در اختیار دارید که به موتورهای برقی سردکننده مجهز است، باز انجام این کار می‌تواند بسیار راهگشا باشد. برای عایق‌بندی کافی است که از عایق‌های صیقلی استفاده کنید. به گونه‌ای که عایق مورد نظر را به ابعاد یخدان برش زده و آن را به صورت افقی قرار دهید. اکنون خیالتان از هر لحاظ راحت باشد و مطمئن باشید که این ترفند به خوبی جواب خواهد داد.

درب یخدان را در ضرورت و به مدت کوتاه باز نگه دارید

تعداد زیادی از یخدان‌هایی که در سفر استفاده می‌شوند، ممکن است از نوع معمولی یا غیر پیشرفته باشد. مانند بسیار از یخدان‌هایی که امروزه درون اکثر ماشین‌ها یافت می‌شود. باز و بسته کردن غیر ضروری و بیش از حد درب یخدان‌ها، یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سرمای داخل آن‌ها و گرم شدن مواد غذایی داخل آن است.

حتی اگر از پیشرفته‌ترین یخدان مسافرتی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که در صورت ضرورت، آن هم برای مدت کوتاه، درب یخدان را باز کرده و مواد مورد نیاز را خارج کنید، سپس بلافاصله درب را محکم ببندید. اجازه ندهید سرمای داخل آن، به راحتی تخیله شود.

یخدان در سفر

 

مواد غذایی را تفکیک کرده و در بسته‌بندی مجزا قرار دهید

یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام برداشتن مواد غذایی بسته‌بندی شده از داخل یخدان‌ها ایجاد شود، به اصطلاح درهم شدن مواد غذایی پس از چندین بار استفاده از یخدان در طول سفر است. مثلا روز نخست سفر که یخدان را باز می‌کنید، تمامی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها کاملا مرتب و با نظم خاصی چیده شده‌ است. اما پس از استفاده‌ی مکرر از یخدان در روزهای آتی، ناگهان با صحنه‌‌ی درهم شدن مواد غذایی مواجه می‌شوید. برای جلوگیری از این پیشامد، بهتر است که ابتدا مشخص کنید که چه مواد غذایی را می‌توان در کنار یکدیگر قرار داد.

مثلا مواد گوشتی، سبزی‌ها، میوه‌ها، نان‌ها، ادویه‌ها و … را جداگانه بسته‌بندی کنید. البته باز هم نباید فراموش کرد که هر کدام از این مواد را نیز باید به صورت مشخص و جداگانه بسته‌بندی کرد. یعنی مواد گوشتی نیز باید طبق نوع گوشت، از یکدیگر جدا شود. گوشت‌های کبابی، گوشت‌های خورشتی، گوشت‌های ادویه‌‌دار و … هر کدام در بسته‌بندی جدا قرار گیرد. سپس هر کدام از بسته‌ها را در جای مشخصی از یخدان قرار دهید. مثلا مشخص کنید که سمت چپ از یخدان مخصوص قرارگرفتن گوشت‌ها است. و به همین ترتیب جای دیگر مواد غذایی را تعیین کنید. در این روش، به راحتی و حتی با گذشت چند روز از سفر، هنگام برداشتن مواد غذایی دچار سردرگمی نخواهید شد و با سرعت بیشتری مواد مورد نظر را پیدا خواهید کرد. همچنین از اتلاف بیش از حد سرمای داخل یخدان نیز جلوگیری خواهید کرد.

یخدان در سفر

یخدان جداگانه‌ای مخصوص نوشیدنی‌ها

قطعا در طول سفر، متوجه می‌شوید که مصرف نوشیدنی‌ها، به مراتب بیشتر از مواد غذایی است. بدیهی است استفاده از مواد غذایی تنها در سه وعده از شبانه‌روز ممکن است اتفاق افتد. این در حالی است که نوشیدن انواع نوشیدنی‌هایی که برای سفر تهیه کرده و داخل یخدان قرارداده‌اید، به دفعات صورت می‌گیرد. بنابراین با هر بار باز کردن درب یخدان‌ برای برداشتن نوشیدنی‌ها، مقدار قابل توجهی از سرمای داخل آن خارج می‌شود. همین امر باعث می‌شود که مواد غذایی نیز برای مدت کوتاه‌تری، سالم بماند. اما راهکاری که برای جلوگیری از این مسئله موثر است، استفاده از یک یخدان جداگانه برای نوشیدنی‌ها است. این عمل، علاوه بر خنک نگه داشتن نوشیدنی‌ها در طول سفر، نگرانی از گرم شدن یخدان حاوی مواد غذایی را نیز از بین می‌برد و شما می‌توانید بدون هیچ دلهره و اضطرابی، هر زمان که مایل به میل کردن نوشیدنی‌ هستید، آن را از یخدان برداشته و بنوشید.

تمیز کردن یخدان، پس از هر سفر

متاسفانه برخی از افرادی که از سفر به منازل خود باز می‌گردند، ممکن است به دلیل خستگی زیاد یا هر دلیل دیگری، تمیز کردن یخدان را به تعویق بیاندازند. نکته‌ای رعایت کردن آن، که در بهداشت و زمان استفاده‌ی بیشتر این وسیله‌ی ارزشمند، بسیار مهم و ضروری است. توصیه‌ی افرادی که تجربه‌ی طولانی در سفرکردن دارند، تمیز کردن یخدان‌ها بلافاصله پس از بازگشت از سفر است.

آن‌ها را با مواد شوینده به طول کامل بشویید و سپس آن را خشک کنید. مطمئن شوید که حتی قطره‌ای آب داخل یخدان باقی نمانده باشد. چرا که کوچکترین رطوبت، باعث ایجاد بوی بد و تولید قارچ و باکتری خواهد شد. با این کار، در سفر بعدی با مشکل استفاده از این ابزار مهم و ضروری روبه‌رو نخواهید شد.

یخدان‌ها را داخل خانه و بدور از نور خورشید، نگهداری کنید.

با اتمام دوران مسافرت و بازگشت به منزل، رعایت کردن نکته‌های ضروری برای سالم ماندن یخدان‌ها، از مهم‌ترین اعمالی است که باید به آن دقت و در انجام آن همت کرد. همانگونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، ممکن است که یخدان شما از بهترین نوع و مجهزترین یخدان‌ها باشد. یا یخدانی که استفاده می‌کنید، مقاوت بالایی داشته باشد. این مسئله سبب نمی‌شود که برای نگهداری از آن، دقت کافی را اعمال نکنید. مقاوت بالای یخدان، برای سالم ماندن آن در یک صانحه‌ی سقوط یا برخورد با جسمی سخت و سفت طراحی شده و ممکن است مقاوت لازم در برابر نور خورشید در آن طرح‌ریزی نشده باشد. بنابراین توصیه می‌شود که این وسیله‌ی ارزشمند را پس از سفر، درون گاراژیا هر فضای داخلی منزل خود نگهداری کنید. با این روش، عمر مصرف آن بسیار طولانی‌تر خواهد بود.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *