جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دره گاهان تفت

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ اسفند ۱۳۹۷

یکی از مناطق دیدنی استان یزد تفرجگاهی موسوم به دره گاهان است که به دلیل وجود چند درخت و همچنین آبشاری زیبا ( که به اسم آبشار درگاهان هم معروف هست)، به صورت یکی از جاذبه های دیدنی شهرستان تفت تبدیل شده است.آبشار فصلی دره گاهان در ضلع جنوب غربی شهر تفت و در قسمت ورودی از سمت استان فارس واقع شده است. تا به چشم خویش نبینید باور نخواهید کرد که در قلب کویر ایران و در نزدیکی عروس کویر-یزد- دره ای با دیواره های بیش از ۲۰ متر با آبشارهای کوچک و بزرگ و آبی به زلالی اشک چشم وجود دارد. زیبایی و عجایب این دره چشمان هر بیننده ای را ساعتها خیره می کند.وجود سنگ های مساعد برای صخره نوردی در کنار آبشار نیز مزید بر علت شده و منطقه را بیش از پیش مشهور ساخته است. در این منطقه طرح اکوتوریستی و تفرجگاهی اجرا شده است.

گاه درزبان پارسی قدیم بمعنی شادی و دره گاهان یا دره شادیها، دره ایست که درزمانهای دور مردمان بدانجا رفته و جشنهاو مراسمات خودرادر آن برپامیداشتند. این دره که به گفته کسانی به دلیل چرانیدن و نگه داشتن گاو در آن به نام دره گاوون نیزخوانده میشود هم اکنون درنقشه هاو تابلوها به نام دره گاهان بوده و درگویش محلی دره گوهون گفته میشود.
این دره دارای یک محوطه باستانی به نام قلعه پهلوان بادی است که بر بلندای صخره ای عظیم و سترگ در سالیان دور مامن شخصی به همین نام بوده که افسانه های زیادی در مورد آن بر زبانها جاریست .آثار و بقایای آن را میتوان بر فراز صخره مشاهده نمود.

دره گاهان خود شامل چندین دره فرعی بوده که همگی جزء دره های شمالی و پایین دستی شیر کوه از رشته مرکزی ایران هستند.دره گاهان از یک دره اصلی و تعداد زیادی دره فرعی تشکیل شده که توسط آبهای جاری از دامنه های شیرکوه طی قرنها وهزاره ها به صورت کنونی درآمده اند.دره اصلی و دره های فرعی بجز یکی از آنها همگی دارای چشمه های متعدد که در تمام فصول سال جاری میباشندو علاوه بر آنها چشمه ها وآبراههای فصلی نیز درآنها جریان دارد.
دره گاهان از ۷ دره فرعی تشکیل شده که عبارتند از :
دره اصلی -دره خشک- دره آلبالو- دره آب پلنگ -دره لا انار -دره آبشار- دره باد گز
دره گاهان بجز در چند دره فرعی آنهم بصورت محدود، طبیعت گیاهی و جانوری خاصی ندارد هر چند آبشارهای فصلی زیادی که دارای اشکال بسیار جالب و دیدنی که بلندترین آنها حتی به ۷۰ متر هم می رسد در آن وجود دارد ولی آنچه که این دره را متمایز میسازد شکل بسیار بدیع ومنحصر به فرد سنگها ، دیواره ها و طرز قرار گرفتن آنهاست که از این نظر آن را در شمار منا طق بسیار مساعدسنگنوردی دراشکال مختلف آن قرار میدهد بطوری که محال است چشم سنگنوردی به این منطقه و این دره افتاده باشد و او برای کار بر روی سنگهای آن روز شماری نکرده و نقشه ها نکشد .
انجیر وحشی Ficus johannis غذای مناسبی است برای پرندگان و وحوش این منطقه البته شیره برگ و ساقه این گیاه سمی بوده و اثرات بدی روی پوست دارد
دم اسب یا Equisetum . این گیاه از عناصر معرف مناطق مربوط و دشت های پر آب محسوب می شود. و دیدن آن در این منطقه برایم بسیار عجیب بود. می گویند که این گیاه می تواند طلا ی خاک را جذب کند. البته به مقدار خیلی خیلی کم. در واقع اندیکاتور طلا و سیلیس محسوب می شود. پیش خودم فکر می کردم که این دره های اطراف تفت و شیر کوه نه جزو البرز هستند و نه جزو زاگرس و نه جزو مناطق شناخته شده اقلیمی ایران. به نوعی می توانند یک اقلیم متفاوت محسوب شوند. تجسم کنید در میان کویر ایران ارتفاعاتی بالای ۴۰۰۰ متر!!. زیبایی این آبشار در زمان پر آبی وصف نشدنی است.

آدرس : استان یزد- ضلع جنوب غربی شهر تفت- دره گاهان

دره گاهان تفت 1 دره گاهان تفت
دره گاهان تفت 2 دره گاهان تفت
دره گاهان تفت 3 دره گاهان تفت
دره گاهان تفت 4 دره گاهان تفت

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *