رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ اسفند ۱۳۹۷

ریگزار چاه جام طرود

لینک این مطلب کپی شد!

ریگزار چاه جام طرود، در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان طرود، ۷۰ کیلومتری جنوب شهرستان شاهرود و در نزدیکی آبادی با همین نام در استان سمنان واقع است. با اینکه این ناحیه در چهارچوب مناطق کویری و با آب و هوای به نسبت گرم و خشک قابل ارزیابی است، ولی به سبب وجود رشته کوه‌های البرز در بخش شمالی آن، تأثیر شرایط آب و هوایی حاکم در ناحیه شمالی بر این ناحیه نیز مسئله‌ای انکار ناپذیر است.
ریگزار چاه جام در جهت شرقی غربی طولی در حدود ۸ کیلومتر و در جهت شمالی جنوبی عرضی در حدود ۵ کیلومتر دارا است.
وجود حوضه تبخیری- نمکی چاه جام حکایت از شرایط ویژه آب و هوایی ناحیه دارد. علت تشکیل چنین ریگزاری در این ناحیه وجود کویر حاج علی قلی دامغان در غرب این منطقه و ارتفاعات جنوبی است.

به سبب وجود شرایط جوی ویژه، کمی نزولات جوی، فراوانی املاح در آبهای زیر سطحی، نبود جریانات سطحی و بالاخره رخساره های خاص سنگ‌شناسی، این ناحیه دارای پوشش گیاهی ضعیف مناطق بیابانی است. از جوامع گیاهی این منطقه می توان بوته های سبط و به ندرت اسکنبیل را مشاهده کرد. درختچه های گز و تاق از جمله پوشش گیاهی غالب منطقه است.
بدلیل وجود پوشش گیاهی غنی منطقه و وجود منابع آب پوشش جانوری نیز پیرو آن غنی است. پوشش جانوری منطقه عبارتند از: انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو.مسیر خودروی شخصی جاده ارتباطی شهرستان شاهرود به طرود از شرق و جنوب این ریگزار عبور میکند.

آدرس : سمنان – شاهرود – شهرستان طرود

-چاه-جام-طرود-1 ریگزار چاه جام طرود
-چاه-جام-طرود-2 ریگزار چاه جام طرود
-چاه-جام-طرود-3 ریگزار چاه جام طرود

 

منبع : بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *