رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ آبان ۱۴۰۲

دره سرپوش تنگه چالوس

اشتراک گذاری

یکی از جاذبه های زیبای ایران جاده چالوس است . برای رسیدن به دره و جنگل بکر سرپوش تنگه از زیبایی های جاده چالوس لذت برده تا به یکی از شگفت انگیز ترین مکان های طبیعی ایران برسید. جنگل سرپوش تنگه یکی از زیباترین جنگل‌های ایران در میانه جاده چالوس است که بازی آب و فرسایش چهره حیرت‌انگیزی به آن بخشیده است.

دره سرپوش تنگه

دره سرپوش تنگه

دره سرپوش تنگه در نزدیکی شهر چالوس قرار دارد. در فاصله نه‌چندان زیادی از جاده اصلی تهران به چالوس، و پس از مرزن آباد از فرعی جاده به جنگلی می‌رسیم که زیبائی خیره‌کننده آن معروف است. این جنگل به سرپوش تنگه معروف است و دلیل نام‌گذاری آن این است که در قسمتی از راه، تنگ و دالان‌مانند می‌شود.
دو تنگه در این راه وجود دارد که گذر از اولی آسان و گذشتن از دومی سخت است. درختان بلند و آویزهای جنگلی این تنگه‌ها را تشکیل داده‌اند، به‌گونه‌ای که در بعضی اوقات روز کاملا جلوی نور آفتاب را می‌گیرند. روی زمین و زیر پای شما آب روانی می‌گذرد و هرگاه که به بالا نگاه کنید درختان بلندی می‌بینید که از لابه‌لای آنها آبی آسمان پیداست.

دره سرپوش تنگه

ویژگی های دره سرپوش تنگه چالوس

دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس یکی از زیباترین مناطقِ جنگلیِ ایران است که ویژگی‌های جذابی دارد، این دره مکانی بکر و دست نخورده است و چون تنها طبیعت گردانِ حرفه‌ای به بیشتر قسمت‌هایِ آن دست میابند، از آلودگی‌های انسانی در امان مانده است. پوشش گیاهی منطقه شامل درختانِ بسیاری از نوع انجیلی، توسکا و ممرز است، در این منطقه پرندگانی مانند سهره، دارکوب و شاه بوف زندگی می‌کنند که با صدای آوازِ خود محیط سرپوش تنگه را بسیار جذاب‌تر و آرامش بخش‌تر خواهند کرد. منطقه‌ی جنگلیِ سرپوش تنگه مسطح و پاکوب است و می‌توان در آن قدم زد و از جذابیت‌هایش لذت برد.

در این منطقه ۲ تنگه وجود دارد که اولی به شروعِ مسیر نزدیک، رسیدن به آن راحت و برای تمام افراد امکان پذیر است، هنگامی که از اولین آبشار که ارتفاع زیادی ندارد بگذرید در واقع تنگه‌ی اول را پشت سر گذاشته‌اید. اما تنگه‌ی دوم مسیر سخت‌تری دارد و تنها افرادِ حرفه‌ای با تجهیزاتِ مناسب می‌توانند به آن رسیده و از آن عبور کنند. پس از عبور از آبشار اول و طی کردن مقدار دیگری از مسیر، به چند آبشارِ دیگر هم می‌رسید، بلندترین آبشارِ این منطقه ۱۵ متر ارتفاع دارد و در انتهای مسیر است، یعنی وقتی به این آبشار رسیدید توانسته‌اید ازدره‌ی سرپوش تنگه به طور کامل بازدید نمایید.

دره سرپوش تنگه

قدم زدن در آب

تمام طولِ راه شاخه‌های درختان به صورت آویز از دیواره‌های تنگه آویزان شده‌اند. همه جای مسیر پای گردشگران در آب است، بعضی جاها آب کمتری در جریان است. در برخی قسمت‌ها آب تا زانوی افراد نیز می‌رسد. پوشش گیاهی سبز و باطراوت، صدای روح نواز پرندگان، صدای آب روانی که از زیر پایتان می‌گذرد. قورباغه‌ها و خرچنگ‌هایی که در حوضچه‌های زیرِ هر آبشار زندگی می‌کنند. هوای پاک و نبود هر گونه آلودگیِ انسانی، زیبایی‌هایی هستند که با سفر به دره‌ی سرپوش تنگه‌ی چالوس به آن‌ها دست خواهید یافت.

دره سرپوش تنگه

نحوه دسترسی به دره سرپوش تنگه چالوس

برای دیدن جنگل سرپوش تنگه و دره آن، ابتدا وارد جاده چالوس شوید. سپس مسیرتان را تا مرزن آباد ادامه دهید. حدود ۱۶ کیلومتر بعد، به منطقه‌ای با نام «محمدآباد» می‌رسید. اینجا روستایی را در سمت چپ جاده خواهید دید. ماشینتان را باید همین‌جا پارک کنید، تمام وسایلتان را بردارید و بقیه مسیر را پیاده بروید. در ابتدا از کنار خانه‌های روستایی خواهید گذشت. حواستان باشد که مراقب آرامش مردم روستا باشید و آسایش آن‌ها را به هم نزنید. حالا باید در جاده جنگلی، با یک راهنمای محلی و یا جی‌پی‌اس‌های دقیق حرکت کنید.
فاصله تهران از این جنگل حدود ۱۳۰ کیلومتر است که در روزهای بدون ترافیک دو تا سه ساعت طی‌کردن آن زمان می‌برد.

دره سرپوش تنگه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *